2021-10-02, 18:50
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är väl ingen som dillar om fem sprutor förrutom du? Att viruset är helt ofarligt för barn är dessutom helt fel, det är mängder med barn som dött i covid. Viruset kan dessutom orsaka långvariga skador, kanske permanenta skador på bl.a. testiklar vilket är en stor anledning att vaccinera barn.
Vem då?
Det är typ 10 tidigare friska personer under 40 som dött av Covid här i Sverige
Citera
2021-10-02, 18:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Att lita på ”de som vet mer” och på myndigheter helt blint är inte heller vettigt öht, speciellt med tanke på hur många gånger de haft fel om Covid och hur inkonsekvent de har handlat sen viruset började spridas. Sanningen är snarare att ingen vet ett skit. Först skulle man ha en spruta, sen 2, sen 3-4-5, sen snack om påfyllning efter 5-6 månader, sen snack om bara en halv 3e dos, i vissa länder är Astra helt bannade, i andra länder är deras vaccin minsann inga problem, enligt vissa så ska barn (som viruset är helt jävla ofarligt för) vaccineras, enligt andra är det vansinne och de som förespråkar vaccination av barn dumma i huvudet osv osv.

Nej, är man gammal, sjuk, svag eller har något som gör att man ingår i riskgrupp så för all del ta vaccinet. Men folk som är yngre, friska och mår bra behöver egentligen inte oroa sig, man klarar sig hur bra som helst till 99% och om man råkar bli smittad så har man naturligt skydd mot skiten efteråt utan att ha sprutat in ett framstressat och nödgodkänt vaccin.

Jag kan förstå om man raderar skiten ur allt som ligger på en nivå som att vaccinerna innehåller ett chip, vaccinerna kommer ta död på allt och alla och liknande men att helt kväva debatten är bara efterblivet och helt fel, dessutom ger det snarare mer vatten på nej-sidans kvarnar.
Vem ska man då lita på?

Det har väl hela tiden varit snack om två sprutor?
Att saker ändras är en följd av att man hela tiden lär sig mer - och det är väl bra.

Den största virrpannan är vår Tegnell, och han hyllas (direkt eller indirekt) av antivaxare och covidpass-haters runt om i världen. Du vet, såna som tror att vi i själva verket får nåt slags 5G-chip insprutat och som vill likställa pandemibekämpning med nazism …
Tegnell utropades f ö till både Landsfader och Överstepräst i våra större tidningar, och folk här tatuerade sig med hans nuna.
De mest korkade och blint trogna verkar finnas här i Sverige, ett land som skryter med att folk här i all sin individualism litar på myndigheterna.
Citera
2021-10-02, 18:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vem då?
Det är typ 10 tidigare friska personer under 40 som dött av Covid här i Sverige

Tittar du på resten av världen och i synnerhet de sydamerikanska varianterna blir verkligheten en annan. Men du tänker att barnen blir immuna för de sydamerikanska varianterna om de får covid eller? Logisk tanke men fel.
Citera
2021-10-02, 19:12
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tittar du på resten av världen och i synnerhet de sydamerikanska varianterna blir verkligheten en annan. Men du tänker att barnen blir immuna för de sydamerikanska varianterna om de får covid eller? Logisk tanke men fel.
Jag tänkte nog mer att barn i Sverige i regel inte bor i lerhyddor med stampade jordgolv, och på ganska regelbunden basis överlever både den enda och den andra förkylningen. Du vet, lite som statistiken visar.
Citera
2021-10-02, 19:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Lägg ner skitsnacket nu. Ingen går på det i alla fall.
Dödligheten för barn är nästintill obefintlig, 13st i åldern 0-19 år på snart två år i sverige. Dom flesta av dom svårt sjuka redan innan.

I UK så räknar man med att till och med att vanliga influensan är dödligare för barn än covid19.
Har du källa till detta?

Jag vet att du säger att det är så i UK.

I Sverige vet vi ju att det inte är så.
Mellan år 2015 och 2019 har det dött 17 barn på grund av influensa. Vissa år var det inga barn alls, medan det ett annat år var så många som sju barn, säger han.
13 barn har dött av covid på mindre en halva den tiden en ( en och en halv säsong jämfört med fyra). Det gör ju covid mer dödligt, kanske dubbelt så dödligt.

Har man lyckats skydda barnen bättre i UK mot covid. Hade varit intressant att läsa mer om det så länka gärna.
Citera
2021-10-02, 19:31
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har du källa till detta?

Mellan år 2015 och 2019 har det dött 17 barn på grund av influensa. Vissa år var det inga barn alls, medan det ett annat år var så många som sju barn, säger han.
13 barn har dött av covid på mindre en halva den tiden en ( en och en halv säsong jämfört med fyra). Det gör ju covid mer dödligt, kanske dubbelt så dödligt.

Har man lyckats skydda barnen bättre i UK mot covid. Hade varit intressant att läsa mer om det så länka gärna.
Var barnen som dog av influensa i riskgrupp? Om inte så är influensan nästan 6 gånger dödligare för barn än vad Covid är.
I Sverige har nämligen 3 st barn 0-19 utan riskgrupp avlidit efter att ha intensivvårdats för Covid.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2021-10-02, 19:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Var barnen som dog av influensa i riskgrupp? Om inte så är influensan nästan 6 gånger dödligare för barn än vad Covid är.
I Sverige har nämligen 3 st barn 0-19 utan riskgrupp avlidit efter att ha intensivvårdats för Covid.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Ja, det vet inte jag, men jag tänker att det är likt. Det är bebisar och barn i riskgrupp som avlider i influensan likt covid.

Två av dessa som avlidit i covid på IVA utan risfaktorier var små en under ett år och en ettåring. Det är flickan hon 14 åringen som inte hade någon känd riskfaktor som är knepig, jag tycker att det är konstigt och sjukt sorligt att hon avled. Sorligt med alla avlidna barn naturligtvis, oavsett om det är covid eller influensan som tar de.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-10-02 kl. 19:37.
Citera
2021-10-02, 19:39
Medlem
Citat:
Har du källa till detta?

Dödsfall för barn i USA, per 100.000.

1-4 years
Drowning 2.8
Vehicle accidents 2.3
Homicide 2.2
Cancer 2.0
Cardiovascular disease 1.0
Flu/pneumonia 0.8
Suffocation 0.7
Covid 0.2

5-14 years
Cancer 2.1
Vehicle accidents 1.9
Suicide 1.5
Homicide 0.7
Cardiovascular disease 0.6
Drowning 0.5
Flu/pneumonia 0.3
Covid 0.2
Suffocation 0.2

https://static01.nyt.com/images/2021/06/18/multimedia/18-MORNING-subDEATHSKIDS/18-MORNING-subDEATHSKIDS-articleLarge.png?quality=75&auto=webp&disable=upsc ale
Citera
2021-10-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kunde aldrig föreställa mig att anti-vaxxare skulle vara en samling lättkränkta snöflingor men här är vi.

För att smitta måste du vara sjuk = pågående virusreplikation. Asymtomatisk = sjuk. De flesta vaccinerade blir inte sjuka.

Och ja, man ser samma nivåer hos båden vaccinerade och ovaccinerade som blir sjuka. Det varierar dock i båda grupperna men mest bland de vaccinerade som inte tycks ens härbärgera viruset i samma vävnader som ovaccinerade och är därför inte jämförbara. Det hade läst i den studien jag länkade till från: 2021 Sep 2 om du hade gjort det d.v.s.

Longitudinal analysis of SARS-CoV-2 vaccine breakthrough infections reveal limited infectious virus shedding and restricted tissue distribution

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8423226/

Först ett formellt påpekande:
Jag antar att du menar att symtomatisk = sjuk och asymtomatisk = smittad men i övrigt frisk - utan symtom helt enkelt.
Det är också viktigt att påpeka att en asymtomatisk person också kan vara smittbärande och överföra smitta. Dock inte i samma utsträckning som den symtomatiske som går omkring och hostar och nyser.
Det samma gäller alltså båda grupperna, oavsett om den vaccinerade fått en genombrottsinfektion, eller om den ovaccinerade blivit infekterad.
Jag hävdar att det står fullständigt klart att de vaccinerade utgör en minst lika stor risk för sin omgivning, och kanske just av den anledningen att samhället signalerar att skillnaden mellan person A (vaxad) och person B (ovaxad) ur smittohänseende är milsvid. Det är den inte, vilket flera rapporter pekar på, och vi pratar fortfarande Deltavarianten.
Vaccinet med dess snabbt dalande effekt utgör en falsk trygghet som så småningom kommer att få konsekvenser för de svaga grupperna.

Den studie du hänvisar till handlar om 23 individer infekterade med Alpha och Gamma varianterna, och jag påpekade att dessa varianter inte är aktuella och i det avseendet skräp.

”These individuals were primarily infected with B.1.1.7 (Alpha) and P.1 (Gamma) variants, as enrollment in this study concluded before the widespread circulation of Delta at the study sites”.

Jag tycker för övrigt att det är du som signalerar lättkränkthet, men den diskussionen är i sig lika ointressant som de rapporter du hänvisar till.
Citera
2021-10-02, 19:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Dödsfall för barn i USA, per 100.000.

1-4 years
Drowning 2.8
Vehicle accidents 2.3
Homicide 2.2
Cancer 2.0
Cardiovascular disease 1.0
Flu/pneumonia 0.8
Suffocation 0.7
Covid 0.2

5-14 years
Cancer 2.1
Vehicle accidents 1.9
Suicide 1.5
Homicide 0.7
Cardiovascular disease 0.6
Drowning 0.5
Flu/pneumonia 0.3
Covid 0.2
Suffocation 0.2

https://static01.nyt.com/images/2021/06/18/multimedia/18-MORNING-subDEATHSKIDS/18-MORNING-subDEATHSKIDS-articleLarge.png?quality=75&auto=webp&disable=upsc ale
Var kommer dessa siffror i från? Länken säger ju inget mer en det du skrivit. Satt och läste en artikel i ämnet men den visade på uppgifter som var tvärt om.

https://sciencebasedmedicine.org/covid-19-is-deadlier-than-the-flu-for-children/
Citera
2021-10-02, 19:51
Medlem
Citat:
Var kommer dessa siffror i från? Länken säger ju inget mer en det du skrivit. Satt och läste en artikel i ämnet men den visade på uppgifter som var tvärt om.

https://sciencebasedmedicine.org/covid-19-is-deadlier-than-the-flu-for-children/
Det är från den här artikeln i NYT:

https://www.nytimes.com/2021/06/18/briefing/kids-covid-and-delta.html

Notera att det är flu+pneumonia. Så då ingår väl RS-virus och annan lunginflammation.
Citera
2021-10-02, 20:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är från den här artikeln i NYT:

https://www.nytimes.com/2021/06/18/briefing/kids-covid-and-delta.html

Notera att det är flu+pneumonia. Så då ingår väl RS-virus och annan lunginflammation.
Det är en låst artikel. Den ger mig inte ett skit.

Försöker själv hitta info och hittar inget som stödjer att influensan skulle vara typ dubbelt så dödlig för barn som covid i USA.

Minst 400 av USAs rapporterade avlidna är väl barn?
Approximately 400 of the 600,000 COVID deaths in the US have been children.
https://www.insider.com/children-are-not-supposed-die-children-us-died-covid-19-2021-7

Och 200 barn dör i influensan?
The flu killed nearly 200 children last season. This time, 1 has died.
https://www.washingtonpost.com/health/2021/03/02/children-flu-deaths/
CDC issues final flu report: 166 children died during 2019-’20 season
https://www.aappublications.org/news/2020/04/10/fluupdate041020

Om du ska få mig att tro på det du skriver får du ge en bättre källa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in