Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag kunde aldrig föreställa mig att anti-vaxxare skulle vara en samling lättkränkta snöflingor men här är vi.
För att smitta måste du vara sjuk = pågående virusreplikation. Asymtomatisk = sjuk. De flesta vaccinerade blir inte sjuka.
Och ja, man ser samma nivåer hos båden vaccinerade och ovaccinerade som blir sjuka. Det varierar dock i båda grupperna men mest bland de vaccinerade som inte tycks ens härbärgera viruset i samma vävnader som ovaccinerade och är därför inte jämförbara. Det hade läst i den studien jag länkade till från: 2021 Sep 2 om du hade gjort det d.v.s.
Longitudinal analysis of SARS-CoV-2 vaccine breakthrough infections reveal limited infectious virus shedding and restricted tissue distribution
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8423226/
Först ett formellt påpekande:
Jag antar att du menar att symtomatisk = sjuk och asymtomatisk = smittad men i övrigt frisk - utan symtom helt enkelt.
Det är också viktigt att påpeka att en asymtomatisk person också kan vara smittbärande och överföra smitta. Dock inte i samma utsträckning som den symtomatiske som går omkring och hostar och nyser.
Det samma gäller alltså båda grupperna, oavsett om den vaccinerade fått en genombrottsinfektion, eller om den ovaccinerade blivit infekterad.
Jag hävdar att det står fullständigt klart att de vaccinerade utgör en minst lika stor risk för sin omgivning, och kanske just av den anledningen att samhället signalerar att skillnaden mellan person A (vaxad) och person B (ovaxad) ur smittohänseende är milsvid. Det är den inte, vilket flera rapporter pekar på, och vi pratar fortfarande Deltavarianten.
Vaccinet med dess snabbt dalande effekt utgör en falsk trygghet som så småningom kommer att få konsekvenser för de svaga grupperna.
Den studie du hänvisar till handlar om 23 individer infekterade med Alpha och Gamma varianterna, och jag påpekade att dessa varianter inte är aktuella och i det avseendet skräp.
”These individuals were primarily infected with B.1.1.7 (Alpha) and P.1 (Gamma) variants, as enrollment in this study concluded before the widespread circulation of Delta at the study sites”.
Jag tycker för övrigt att det är du som signalerar lättkränkthet, men den diskussionen är i sig lika ointressant som de rapporter du hänvisar till.