2021-10-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, för mig låter det konstigt, men det finns ju folk här i tråden som hävdar att Lockeruds-vittnet har hört skriket. Men jag kan inte ha en säker åsikt om detta, då jag inte kommer från Mariestad.
Jag kan hävda såpass mycket som att hon kan ha hört skriken. Undersökte saken för några år sedan, i nära anslutning till årsdagen och med närmast identiska förhållanden, och det hördes ljud ända nere från centrum.
Citera
2021-10-01, 20:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Fast krasst sagt så sitter vi alla här i tråden för att det är både ett intresse och trevligt att skriva m människor och byta tankar !
Gällande fallet in real life så har de redan utredare som jobbar med detta på heltid , alla resurser att komma vidare och allt material om detta ….. så vi tillför inte något och polisen klarar sig nog väldigt bra utan oss här ! Gissar att de tänker … dessa FB skribenter har en synål av all fakta och tror de ska lösa detta mord 🤔
Övertygad om att polisen inte ser oss som lösningen på gåtan och av den anledningen finns det inga rätt och fel här som skrivs överhuvudtaget . Vi går från en fjäder till en höna av enbart teorier och spekulationer.

Jag är INTE här för att det skulle vara "trevligt" eller "myspys". Jag är här för att försöka hjälpa fallet framåt. Och vad vet du om att vi inte skulle kunna tillföra något?
Citera
2021-10-01, 20:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Och om jag ÄR journalist, då? Inlägg 11382 på sidan 949.

Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Tänk om jorden ÄR platt, då?

Jag trodde att du skulle fatta. Jag ÄR journalist. Är således jorden platt?
Citera
2021-10-01, 20:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Frågan är mycket intressant och jag får erkänna att jag duckat från den.

Min erfarenhet av ljud kommer från en gård på slätten. Det var drygt 800 meter till en större väg. Bilarna på vägen kunde höras om det var lågtryck. Kort och gott ansågs det som ett tecken på att det kunde blir regn om vägen hördes. Bilar bullrar inte särskilt högt men trots det hördes de vid rätt förhållanden. I samband med tyska invasionen av Norge vaknade folk i huset pga att Skaraborgs regemente flyttade sig nattetid utmed samma väg.

Om man ser på kartan så befinner sig Helena cirka 57 meter över havet när hon skriker. Jag antar nu att hon skriker nära kullen där skorna återfanns. Närmaste hus i riktning Lockerudsvittnet är på Fornminnesvägen, som ligger 53 möh. N. Kolarestigen ligger 57 möh. Kolarbacksvägen ligger 59 m över havet. Lockerudsvittnet befinner sig cirka 62 möh.

Om Lockerudsvittnet rör sig utmed Lockerudsvägen så kommer hon att befinna sig på en sådan höjd att ljudet från Helena kan leta sig fram i fri luft över bostäderna längs Kolarebacksvägen. Om det är en lugn sommarnatt så ser jag inte det som en omöjlighet att ljudet kunnat nå henne 700 meter bort givet att bilar kan höras drygt 800 meter bort över slätten.

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag kan fysik. Det är tveklöst så att ett illvrål kan höras så långt bort, beroende på väderförhållandena. Särskilt gälla skrik. Det finns egentligen ingen anledning heller att hitta på en sådan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag kan hävda såpass mycket som att hon kan ha hört skriken. Undersökte saken för några år sedan, i nära anslutning till årsdagen och med närmast identiska förhållanden, och det hördes ljud ända nere från centrum.

Utmärkt! Nu kan vi med största sannolikhet sluta oss till att "Lockerudsvittnet" faktiskt hörde de gälla kvinnoskriken. Och på ett sätt är "Lockerudvittnets" utsaga mer intressant än "Hannas" utsaga, eftersom "Lockerudsvittnet" både hörde och såg bilen! Vi kan vara säkra på att hon såg och hörde den bil som "Hanna" hörde. Och därmed kan vi med stor sannolikhet dra slutsatsen att bilen som "Hanna" hörde, på något sätt hade med försvinnandet att göra samt att den bilen hade sin hemvist på just Lockerud/Bråten. Det går faktiskt framåt i tråden - även om några användare gör vad de kan för att döda kämpaglöden!
Citera
2021-10-01, 21:08
Medlem
Citat:
Jag är INTE här för att det skulle vara "trevligt" eller "myspys". Jag är här för att försöka hjälpa fallet framåt. Och vad vet du om att vi inte skulle kunna tillföra något?

Citat:
Jag trodde att du skulle fatta. Jag ÄR journalist. Är således jorden platt?
OT. Där fick vi så vi teg 😂😂😂 Ser framför mig hur du slår kränkt med vingarna 😂😂😂 Du borde tagga ner en aning.
Citera
2021-10-01, 21:08
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag undrar lite om det du skriver rörande vad Hanna hört: Är din text en blandning av andra uppgifter och inte bara ljudupplevelser?

Det måste annars anses vara frågan om en till närmast omänsklig hörselförmåga denna Hanna besitter - som kan fastställa både exakta geografiska postioner rörande ljudkälla som sedermera dessutom förflyttas, men även i vilken vinkel fordonet i fråga har stått vänd.

Klockrent inlägg, kan bara instämma då jag själv blev stum av förvåning när jag läste att Hanna besitter förmågan att höra i vilken riktning fronten på bilen pekar.
Någon påpekade för inte så längesedan att mystiken tätnar, samnerligen är det så.
Citera
2021-10-01, 21:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Klockrent inlägg, kan bara instämma då jag själv blev stum av förvåning när jag läste att Hanna besitter förmågan att höra i vilken riktning fronten på bilen pekar.
Någon påpekade för inte så längesedan att mystiken tätnar, samnerligen är det så.

Och du tror inte att "Hanna" kunde höra åt vilket håll bilen färdades innan den vände?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-01 kl. 21:30.
Citera
2021-10-01, 21:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
OT. Där fick vi så vi teg 😂😂😂 Ser framför mig hur du slår kränkt med vingarna 😂😂😂 Du borde tagga ner en aning.

Eller så vill jag bara så mycket ... Jag ska alltså "tagga ner" för att jag vill hjälpa fallet framåt? Skulle det möjligen kunna vara en förmildrande omständighet? Men som du håller på, kan just DU bli den som får mig att hoppa av tråden. Bestäm dig.
Citera
2021-10-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis

Förstår dig !!! Jobbigt att det är så lite CL just nu stackare... Eller hur ???
Krängt med vingarna???
Senast redigerad av Pelepelle 2021-10-01 kl. 22:00.
Citera
2021-10-01, 22:08
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Stort tack för att du letade upp dessa. Fem (!) av trådens postare har alltså kontaktat "hundvittnet"; hon måste ha haft ett väldigt spring hos sig - alternativt telefonsignaler - den stackars "Hanna". Några (?) av dem inte bara en gång.

Ja och ovanpå det så har hon säkert haft en del journalister som velat prata med henne, kanske den senaste var Ugglan. Den journalist som jag vet intervjuat henne tidigt är Björn Jansson för det finns det uppgifter på i tråden.

Det är faktiskt väldigt givande att läsa inlägg av Vargflock995, Kejsarinnan och Gatsten. Det rekommenderar jag dig och alla andra att göra. Jag har lagt in några inlägg av just Vargflock995 här nedan. Kolla gärna mina fetmarkeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vargflock995
Var och en måste förstå att Helena inte ligger nergrävd i Ekudden-området. Anledningarna är flera. För det första ställer man sig inte och gräver ner någon runt 03.00 vid midsommartid i Sverige, eftersom det i det närmaste redan är ljust då. För det andra är gärningsmännen uppjagade och vill bort från platsen fortast möjligt. För det tredje är risken överhängande att en del människor redan är uppe vid den här tiden på sommaren och kan se vad som pågår. För det fjärde ligger det en camping på Ekudden, vilket ger vid handen att det en natt mellan lördag och söndag rör sig många människor i området. Att ställa sig och gräva ner en kropp på Ekudden-området en sommarnatt ter sig helt orealistiskt. Dessuom måste ju gärningsmännen i så fall också haft med minst en spade i bilen. Vem åker omkring med en spade eller två i bilen?

Vi ska också komma ihåg att det kvinnliga vittnet har sagt att hon hörde bildörrar slås igen alldeles efter det att Helena tystnade och att en bil direkt därefter körde från platsen. Glöm Ekudden-området som dumpningsplats.

Citat:
Jag ger upp snart.

"Du går tom utanför polisens utredning och hävdar helt nya saker,som bevismaterial som ingen tidigare tagit del av." Nej, jag skrev att jag har uppgifter som jag tror att ingen av er har! Inte polisen, således!

"Det finns ingen mening att fortsätta resonera när du inte kan bestyrka det du skriver.
Varför vädrar du åsikter som vi inte kan ta del av. Dina slutsatser blir mörka och vaga och ingen annan har en möjlighet att bedömma vad du hävdar." Jag har redan förklarat att den information som jag har fått kommer från människor som inte på något sätt vill bli avslöjade här. Alla säger samma sak, typ "Det här kommer inte från mig. Ok?"

Jo, vi delar tankar. Men jag kan inte skriva ut namn rakt upp och ner i ett sådant här känsligt fall. Och förut skrev jag att jag inte vill ange alltför detaljerade uppgifter eftersom jag misstänker att gärningsmännen läser den här tråden och kan ha nytta av att veta det jag kan ha kommit på.

När det gäller en eller flera gärningsmän förlitar jag mig faktiskt helt på kvinnan som var ute och rastade sin hund. Hon tvekar inte en sekund på att hon hörde minst två mansröster. Och eftersom mansrösterna pratade högt till varandra torde det vara självklart att de var minst två. För inte står väl någon där och pratar till sig själv? Hon har också klart sagt till mig att hon hörde flera bildörrar slås igen. Kvinnan är säker på sin sak! Vad polisen och famljen har sagt eller egentligen menar bryr jag mig inte om i det här läget. Om Gabriella har uttryckt sig om "en man" säger inte så mycket, eftersom hon mycket väl kan ha menat just den mannen som var den som gjorde den "definitiva" handlingen utan att för den skull mena att det inte skulle ha kunnat finnas minst en till gärningsman.

Om du läser noga har jag redan skrivit att det är just det här som är problemet: Att utan kropp och utan erkännande lär det inte bli någon "fällning". Jag har tydligt skrivit att det blir den stora nöten.

Så, nu tar jag semester.

Citat:
Till PRytz67: För fan, hur många hjärnceller har du kvar? Menar du att hjulspår i sanden (!) vid lekplatsen där ringarna hittades är bevis för en påkörningsolycka? Menar du att det kvinnliga vittet med hunden - som direkt till mig har sagt att hon hörde minst två mansröster, flera bildörrar slå igen och att Helena skrek "Så får ni inte göra och "Ååhnejjj" kan misstolkas som däckskrik? Har du betalt för att försöka vrida om huvudet på folk här? Eller är du rent av en av gärningsmännen? Gör oss en tjänst: Dra åt hel...!

Det har sagts i tråden att det går att bevisa att Gatsten talat med Hanna men enligt mig stämmer det inte. Han kan ha talat med henne men han kan också ha tagit uppgifterna från tråden.

De tre inlägg jag citerat är skrivna 2010-05-02, 2010-05-06 och 2010-05-12. Gatsten registrerade sig på Flashback 2010-11-14.

Likvärdiga inlägg finns också av kejsarinnan så det är bara att läsa.
Citera
2021-10-01, 22:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Och du tror inte att "Hanna" kunde höra åt vilket håll bilen färdades innan den vände?

Det är möjligt att "Hanna" kan ha hört åt vilket håll bilden åkte efter skriken, om ljudet av bilen avtog, d v s körde söderut eller närmade sig henne, d v s körde norrut. Men jag har två funderingar:

1. Inledningsvis sade "Hanna" att hon hörde bildörr/-ar slog igen, det blev tyst och hon gick in. Hur kan hon då ha hört att bilen körde norrut och vände? Ska detta ha hänt medan hon fortfarande var ute och rastade hunden eller var på väg hem?

2. "Hanna" har till dig och någon/några andra berättat att hon hörde bilen åka norrut och vända vid en avtagsväg, för att därefter köra söderut mot Marieforsleden. Är det verkligen möjligt att från hennes position - om hon fortfarande var ute med hunden - att höra (eller se) att bilen vände vid just den avtagsvägen?
Citera
2021-10-01, 22:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är möjligt att "Hanna" kan ha hört åt vilket håll bilden åkte efter skriken, om ljudet av bilen avtog, d v s körde söderut eller närmade sig henne, d v s körde norrut. Men jag har två funderingar:

1. Inledningsvis sade "Hanna" att hon hörde bildörr/-ar slog igen, det blev tyst och hon gick in. Hur kan hon då ha hört att bilen körde norrut och vände? Ska detta ha hänt medan hon fortfarande var ute och rastade hunden eller var på väg hem?

2. "Hanna" har till dig och någon/några andra berättat att hon hörde bilen åka norrut och vända vid en avtagsväg, för att därefter köra söderut mot Marieforsleden. Är det verkligen möjligt att från hennes position - om hon fortfarande var ute med hunden - att höra (eller se) att bilen vände vid just den avtagsvägen?

1) Min fetning: Precis så!

2) Hon har sagt att hon aldrig såg bilen. Men självklart kan hon ha dragit slutsatsen att bilen vände kort nordöst om gång-/cykelvägen bara genom att "notera" hur lång tid det tog - hon kände ju till området! Varför måste allt med "Hanna" vara så "svårt"? Självklart kan "Hanna" inte "i blindo ha vetat" att bilen vände vid infarten till Kafé Bäcken, men tiden som det tog för bilen att vända gav henne självklart en bra hjälp. Dessutom var infarten till Kafé Bäcken den enda vettiga vändplatsen innan man kom ner till själva Ekudden, vilket var en i sammanhanget bra bit bort.

Seriöst: Om du tittar på valfri karta (googla på typ Ekuddenvägen Mariestad) så ser du ju själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in