2021-09-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Så när media har kontaktat "Hanna", har de också "gått över gränsen" då?

Men nu är det så här, käre Bratis: Om inte "vi några" hade kontaktat "Hanna", hade tråden - och kanske inte heller poliser, om de läser här - aldrig fått veta att "Hanna" visst hade sagt till polisen från början att hon hörde en bil köra iväg ute på Ekuddenvägen och att hon hörde mer än en bildörr slås igen. Jag tycker att du ska vara tacksam för att några kan, vill och vågar kontrollera saker som Mariestadspolisen så fullständigt misslyckades med!

För min del handlar inte det här om att bara spekulera (även om så sker ibland). Jag vill försöka få fram uppgifter som kan bekräftas vara korrekta eller bekräftas vara falska. Tråden behöver mer av fakta och mindre av just meningslösa spekulationer. I fallet med "Hanna" har vi fått fram just mer av fakta!
Fast krasst sagt så sitter vi alla här i tråden för att det är både ett intresse och trevligt att skriva m människor och byta tankar !
Gällande fallet in real life så har de redan utredare som jobbar med detta på heltid , alla resurser att komma vidare och allt material om detta ….. så vi tillför inte något och polisen klarar sig nog väldigt bra utan oss här ! Gissar att de tänker … dessa FB skribenter har en synål av all fakta och tror de ska lösa detta mord 🤔
Övertygad om att polisen inte ser oss som lösningen på gåtan och av den anledningen finns det inga rätt och fel här som skrivs överhuvudtaget . Vi går från en fjäder till en höna av enbart teorier och spekulationer.
Citera
2021-09-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Någon som vet om alla boende på campingen den helgen har hörts? De har ju så att säga varit nära den förmodade brottsplatsen och eventuellt även passerat på vägen det aktuella dygnet.
HA kan ju ha funnits i en husvagn eller tält ett eller några dygn...om inte allt det är undersökt redan.

Gissar att dessa är förhörda ! Har för mig att det var över 1000 förhör och då förmodar jag att de hört alla i närområden , krog folk , hus alla runtomkring ..
Citera
2021-09-30, 23:23
Medlem
Citat:
Min fetning: Och om jag ÄR journalist, då? Inlägg 11382 på sidan 949.
Så är du ju fortfarande en anonym skribent i forumet. Alla här är det oavsett.
Citera
2021-10-01, 00:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag har ingen aning, men jag gissar att det nog är flera personer som har pratat med "Hanna" genom åren. ReimerDenYngre är ju en av dem. Jag tycker att det är bra att folk har pratat med henne, för jag anser att vi nu vet att "Hanna" faktiskt hörde den där bilen köra iväg ute på Ekuddenvägen och vända vid Kafé Bäcken för att sedan åka upp mot Marieforsleden igen, och att hon hävdar att hon har sagt det till polisen - som föga överraskande verkar ha trasslat till allt.

Jo, Gatsten verkar ha gjort ett gediget arbete. "Lockerudsvittnet" ska ha stått ganska nära där Coop har en butik idag (med dragning mot Västra vägen) och både sett och hört en ljus bil komma körande i hög fart på Marieforsleden från centrum och kört ner på Lockerudsvägen som en skållad råtta. "Lockerudsvittnet" ska också ha hört gälla kvinnoskrik från Kohagen-området bara ett par minuter innan bilen kom farande, vilket stämmer bra med den tiden som det tar att vända vid Kafé Bäcken och köra till Lockerud.

Ja, det var Gatsten som skrev om detta vittne, som bodde 700 m från skogsstigen. Jag hade för mig det.

Denne skrev 2011-02-27, kl. 23:17:

"Jag har idag ca 700 meter till Folkets park med skog och hus emellan. Men jag hör hur tydligt som helst när folk står där borta på parkeringen och skrattar, ropar och skränar."

i samband med denna diskussion, om Lockeruds-vittnet skulle ha kunnat höra skriken från skogsstigen, att det skulle höras, då denne kunde höra skränen från Folkets park.

Angående det du skrev om att villorna på Ekudden har garagen på gavelsidan av husen, och att detta fungerade så pass dämpande att Helenas grannar inte hörde skriken, finns det inte en hel del hus och garage mellan skogsdungen och platsen på Lockerud, där vittnet befann sig?

Därför undrar jag om Lockeruds-vittnet verkligen kunde höra skriken, trots att skriken inte hördes in i villorna, endast några tiotal meter (100 m?). Dessutom, var betingelserna liknande för Gatstens position till Folkets park som Lockeruds-vittnet till skogsdungen? (Om du eller någon annan hade kontakt med Gatsten innan denne stängdes av.)

Ursäkta för rörigt inlägg, men det är sent.

P.S. När i tid ungefär var du i kontakt med "Hanna"? Det måste ha varit före innan Dalgaards bok skrevs, då "Hanna", enligt Rotvagen, inte längre ville prata om sina vittnesmål/fallet. Det kan vara intressant att få reda på när i tid "Hanna" ändrade sig om att prata och att uppskatta på ett ungefär när hennes uppgifter kom att omfatta infon att bilen åkte norrut på Ekudden för att sedan vända och åka tillbaka söderut. Detta finns väl inte med i det förhör med henne som vi har tillgång till?
Senast redigerad av Prinzezzan 2021-10-01 kl. 00:46.
Citera
2021-10-01, 03:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Förutom ReimerDenYngre, Gatsten och numera även Ugglan så har Vargflock995 och Kejsarinnan också talat med "Hanna". När exakt i tid dessa två sistnämnda pratade med henne vet jag inte men det bör ha varit före Gatstens samtal med henne.

När det gäller din andra fråga så bör det ha varit Gatsten som har pratat med det vittnet om det nu är den personen som omskrivs här nedan.

Det bör vara samma vittne som i Legooos inlägg här nedan där Legooo citerar från TSL 23 juni 1992.

Observera att Gatsten påstår sig fått en näst intill exakt tid av vittnet, medans Karl-Erik Kvist säger att det råder osäkerhet vad gäller tid och dag.

Personligen anser jag det vittnet vara så pass osäkert att man inte kan ta det som någon intäkt för att "Hannas" vittnesmål skulle vara korrekt.

Stort tack för att du letade upp dessa. Fem (!) av trådens postare har alltså kontaktat "hundvittnet"; hon måste ha haft ett väldigt spring hos sig - alternativt telefonsignaler - den stackars "Hanna". Några (?) av dem inte bara en gång.
Citera
2021-10-01, 03:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag har ju gjort det också. Jag ringde Hanna 2020-05-22 10:39 samt 10:40. Jag råkade lägga på precis när hon svarade första gången. Samtalet finns ännu på min call recorder. Notera att Hanna är övertygad om att polisen känner till att hon hört att bilen åkte iväg.

Samtalets syfte är att pröva om Gatsten är en trådförvillare när han påstår saker som inte finns någon annanstans. Slutsatsen är att Gatsten talar sanning.

Jag tycker det är intressant att trådens deltagare är helt överens om att polisens första insats var under all kritik. Men när det gäller Hanna så är vissa i tråden helt övertygade om att förhören med henne är exemplariskt antecknade. Hanna har konsekvent hävdat sedan 1992 att de åkte iväg. Att det saknas i förhörsprotokollet är beklagligt, men enligt Hanna har hon sagt det till polisen "För det har jag ju sagt till dom.".

Tack så mycket för din utförliga redovisning av telefonsamtalet, Reimer!
Citera
2021-10-01, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det var Gatsten som skrev om detta vittne, som bodde 700 m från skogsstigen. Jag hade för mig det.

Denne skrev 2011-02-27, kl. 23:17:

"Jag har idag ca 700 meter till Folkets park med skog och hus emellan. Men jag hör hur tydligt som helst när folk står där borta på parkeringen och skrattar, ropar och skränar."

i samband med denna diskussion, om Lockeruds-vittnet skulle ha kunnat höra skriken från skogsstigen, att det skulle höras, då denne kunde höra skränen från Folkets park.

Angående det du skrev om att villorna på Ekudden har garagen på gavelsidan av husen, och att detta fungerade så pass dämpande att Helenas grannar inte hörde skriken, finns det inte en hel del hus och garage mellan skogsdungen och platsen på Lockerud, där vittnet befann sig?

Därför undrar jag om Lockeruds-vittnet verkligen kunde höra skriken, trots att skriken inte hördes in i villorna, endast några tiotal meter (100 m?). Dessutom, var betingelserna liknande för Gatstens position till Folkets park som Lockeruds-vittnet till skogsdungen? (Om du eller någon annan hade kontakt med Gatsten innan denne stängdes av.)

Ursäkta för rörigt inlägg, men det är sent.

P.S. När i tid ungefär var du i kontakt med "Hanna"? Det måste ha varit före innan Dalgaards bok skrevs, då "Hanna", enligt Rotvagen, inte längre ville prata om sina vittnesmål/fallet. Det kan vara intressant att få reda på när i tid "Hanna" ändrade sig om att prata och att uppskatta på ett ungefär när hennes uppgifter kom att omfatta infon att bilen åkte norrut på Ekudden för att sedan vända och åka tillbaka söderut. Detta finns väl inte med i det förhör med henne som vi har tillgång till?
Menar du att skrik skulle höras från Ekudden till Lockerud? Det är väl knappast troligt?
Att jämföra det med Gatstens position och utsago bör bli lite galet om jag gissar. Gatsten säger sig ha skog och hus mellan sitt boende och folkets park. Jag kan inte se skog i kombination i min minnesbild åt annat håll än åt snapenhållet och det är ju även parallellt med Värnen, vilket borde spela roll för ljudet, eller?
Finns det uppgifter om NÄR Hanna sagt ifrån om att hon inte vill prata om händelsen första gången?
Citera
2021-10-01, 04:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Menar du att skrik skulle höras från Ekudden till Lockerud? Det är väl knappast troligt?
Att jämföra det med Gatstens position och utsago bör bli lite galet om jag gissar. Gatsten säger sig ha skog och hus mellan sitt boende och folkets park. Jag kan inte se skog i kombination i min minnesbild åt annat håll än åt snapenhållet och det är ju även parallellt med Värnen, vilket borde spela roll för ljudet, eller?
Finns det uppgifter om NÄR Hanna sagt ifrån om att hon inte vill prata om händelsen första gången?

Nej, för mig låter det konstigt, men det finns ju folk här i tråden som hävdar att Lockeruds-vittnet har hört skriket. Men jag kan inte ha en säker åsikt om detta, då jag inte kommer från Mariestad.

Jag har ingen aning om när "Hanna" sade ifrån första gången. Dalgaards bok Mardrömmen i Mariestad kom ut tidigare i år, har jag för mig. Och om Rotvagens uppgift att "Hanna" sagt ifrån att medverka i boken, så låter det logiskt om det var förra eller förrförra året; det tar ju tid att skriva en bok (och göra research innan). Sedan kan hon ha gjort det tidigare också.
Citera
2021-10-01, 09:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, för mig låter det konstigt, men det finns ju folk här i tråden som hävdar att Lockeruds-vittnet har hört skriket. Men jag kan inte ha en säker åsikt om detta, då jag inte kommer från Mariestad.

Jag har ingen aning om när "Hanna" sade ifrån första gången. Dalgaards bok Mardrömmen i Mariestad kom ut tidigare i år, har jag för mig. Och om Rotvagens uppgift att "Hanna" sagt ifrån att medverka i boken, så låter det logiskt om det var förra eller förrförra året; det tar ju tid att skriva en bok (och göra research innan). Sedan kan hon ha gjort det tidigare också.

Frågan är mycket intressant och jag får erkänna att jag duckat från den.

Min erfarenhet av ljud kommer från en gård på slätten. Det var drygt 800 meter till en större väg. Bilarna på vägen kunde höras om det var lågtryck. Kort och gott ansågs det som ett tecken på att det kunde blir regn om vägen hördes. Bilar bullrar inte särskilt högt men trots det hördes de vid rätt förhållanden. I samband med tyska invasionen av Norge vaknade folk i huset pga att Skaraborgs regemente flyttade sig nattetid utmed samma väg.

Om man ser på kartan så befinner sig Helena cirka 57 meter över havet när hon skriker. Jag antar nu att hon skriker nära kullen där skorna återfanns. Närmaste hus i riktning Lockerudsvittnet är på Fornminnesvägen, som ligger 53 möh. N. Kolarestigen ligger 57 möh. Kolarbacksvägen ligger 59 m över havet. Lockerudsvittnet befinner sig cirka 62 möh.

Om Lockerudsvittnet rör sig utmed Lockerudsvägen så kommer hon att befinna sig på en sådan höjd att ljudet från Helena kan leta sig fram i fri luft över bostäderna längs Kolarebacksvägen. Om det är en lugn sommarnatt så ser jag inte det som en omöjlighet att ljudet kunnat nå henne 700 meter bort givet att bilar kan höras drygt 800 meter bort över slätten.
Citera
2021-10-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Frågan är mycket intressant och jag får erkänna att jag duckat från den.

Min erfarenhet av ljud kommer från en gård på slätten. Det var drygt 800 meter till en större väg. Bilarna på vägen kunde höras om det var lågtryck. Kort och gott ansågs det som ett tecken på att det kunde blir regn om vägen hördes. Bilar bullrar inte särskilt högt men trots det hördes de vid rätt förhållanden. I samband med tyska invasionen av Norge vaknade folk i huset pga att Skaraborgs regemente flyttade sig nattetid utmed samma väg.

Om man ser på kartan så befinner sig Helena cirka 57 meter över havet när hon skriker. Jag antar nu att hon skriker nära kullen där skorna återfanns. Närmaste hus i riktning Lockerudsvittnet är på Fornminnesvägen, som ligger 53 möh. N. Kolarestigen ligger 57 möh. Kolarbacksvägen ligger 59 m över havet. Lockerudsvittnet befinner sig cirka 62 möh.

Om Lockerudsvittnet rör sig utmed Lockerudsvägen så kommer hon att befinna sig på en sådan höjd att ljudet från Helena kan leta sig fram i fri luft över bostäderna längs Kolarebacksvägen. Om det är en lugn sommarnatt så ser jag inte det som en omöjlighet att ljudet kunnat nå henne 700 meter bort givet att bilar kan höras drygt 800 meter bort över slätten.

Jag kan fysik. Det är tveklöst så att ett illvrål kan höras så långt bort, beroende på väderförhållandena. Särskilt gälla skrik. Det finns egentligen ingen anledning heller att hitta på en sådan sak.
Citera
2021-10-01, 09:43
Medlem
Detta har säkert skrivits om innan och ber om ursäkt om det blir repris..
Men vet man när Hanna började höra tumultet?
I samma sekund hon steg utanför dörren eller när hon kom ner på vägen?

Jag vet också att ljud kan färdas långt, har en stor sommar-kohage flera km från mig, hör tydligt korna råma på sommaren och det är både ängar och skog emellan.
Citera
2021-10-01, 15:24
Medlem
Citat:
Min fetning: Och om jag ÄR journalist, då? Inlägg 11382 på sidan 949.

Tänk om jorden ÄR platt, då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in