2010-05-01, 23:55
Medlem
Hej Prinzezzan

Jag menar uppgifterna om Persson och att han under flera år bedrev privatspaning...

Har du hört något om den man som Helena skall ha promenerat med efter torget....
Jag menar mest om uppgifterna stämmer....
Citera
2010-05-02, 08:34
Medlem
Hej !

Jag hittade den här tråden i ett av dina inlägg....
Jag funderar också på om någon sett henne

Citat av dig...
Svara gärna ni andra också

]Finns det någon som sett Helena EFTER torget? Och vem var det som kontaktade flera polisstationer i södra och västra Sverige och ”tipsade” om att Helena skulle vara begravd på Ekudden? Finns det någon annan anledning till detta, än att det låg något i det (bortsett från att det var en störd människa som ringde)? Grävdes det på fel ställe på Ekudden?
Citera
2010-05-02, 11:40
Bannlyst
Var och en måste förstå att Helena inte ligger nergrävd i Ekudden-området. Anledningarna är flera. För det första ställer man sig inte och gräver ner någon runt 03.00 vid midsommartid i Sverige, eftersom det i det närmaste redan är ljust då. För det andra är gärningsmännen uppjagade och vill bort från platsen fortast möjligt. För det tredje är risken överhängande att en del människor redan är uppe vid den här tiden på sommaren och kan se vad som pågår. För det fjärde ligger det en camping på Ekudden, vilket ger vid handen att det en natt mellan lördag och söndag rör sig många människor i området. Att ställa sig och gräva ner en kropp på Ekudden-området en sommarnatt ter sig helt orealistiskt. Dessuom måste ju gärningsmännen i så fall också haft med minst en spade i bilen. Vem åker omkring med en spade eller två i bilen?

Vi ska också komma ihåg att det kvinnliga vittnet har sagt att hon hörde bildörrar slås igen alldeles efter det att Helena tystnade och att en bil direkt därefter körde från platsen. Glöm Ekudden-området som dumpningsplats.
Citera
2010-05-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej Henis!

Så lätt blir jag inte upprörd!

Mannen blev avförd -98. GW var dock säker fram till ca -07 att denne man var gm, men ändrade därefter åsikt. Du kan läsa om detta på flera ställen i denna tråd - jag har skrivit om detta tidigare.

Vilken uppgift menar du är bekräftad?

Har fått lite info från tredjeman idag.Mannen röker inte har aldrig gjort så dna från en fimp kan ju inte härleda till mannen.Han blev avskriven i brist på bevis inte för att han var oskyldig.Och enligt källor har faktiskt privatspanaren Leffe Gw vid ett möte dom två imellan bett om ursäkt för att som han tycker felaktigt anklagat mannen.Han har en bror som brukade hälsa på i Mariestad och som även togs in till förhör när mannen anhölls.Nämnda initialer i tråden ska mannen känna ganska väl.
Som sagt inte förstahandsuppgifter men från pålitlig källa i Mariestad.
Citera
2010-05-02, 13:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WierdAl
Har fått lite info från tredjeman idag.Mannen röker inte har aldrig gjort så dna från en fimp kan ju inte härleda till mannen.Han blev avskriven i brist på bevis inte för att han var oskyldig.Och enligt källor har faktiskt privatspanaren Leffe Gw vid ett möte dom två imellan bett om ursäkt för att som han tycker felaktigt anklagat mannen.Han har en bror som brukade hälsa på i Mariestad och som även togs in till förhör när mannen anhölls.Nämnda initialer i tråden ska mannen känna ganska väl.
Som sagt inte förstahandsuppgifter men från pålitlig källa i Mariestad.

Ang. det fetmarkerade. Det här har jag redan skrivit om i tråden... Mannen fick en ursäkt av GW och blev bjuden på middag på en restaurang av honom. Både GW och polisen ser i dag mannen som oskyldig till Helenas försvinnande.

Jag har aldrig påstått att mannen rökt, utan jag skrev OM det skulle ha funnits en cigarettfimp med hans DNA på, så skulle det inte betyda något, eftersom han, Helenas syster, Helena m fl rörde sig i området och inte sällan gick på skogsstigen. Nu var det inte heller aktuellt med denna fimp, som tidigare förklarats i tråden.

Ja, brodern togs också in för förhör.

Ja, mannen känner till vissa av personerna - eller personer vars initialer nämnts - ganska bra.
Citera
2010-05-02, 14:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Hej !

Jag hittade den här tråden i ett av dina inlägg....
Jag funderar också på om någon sett henne

Citat av dig...
Svara gärna ni andra också

]Finns det någon som sett Helena EFTER torget? Och vem var det som kontaktade flera polisstationer i södra och västra Sverige och ”tipsade” om att Helena skulle vara begravd på Ekudden? Finns det någon annan anledning till detta, än att det låg något i det (bortsett från att det var en störd människa som ringde)? Grävdes det på fel ställe på Ekudden?

Det här måste vara ett gammalt inlägg från mig... Polisen vet i dag vem det var som ringde och tipsade om att Helena skulle finnas på Ekudden. Den satte stor tro till att hon skulle finnas där, vilket hon inte gjorde. Någon av dem var t o m väldigt säker på att detta var den rätta platsen. Men, men...
Citera
2010-05-02, 14:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargflock995
Var och en måste förstå att Helena inte ligger nergrävd i Ekudden-området. Anledningarna är flera. För det första ställer man sig inte och gräver ner någon runt 03.00 vid midsommartid i Sverige, eftersom det i det närmaste redan är ljust då. För det andra är gärningsmännen uppjagade och vill bort från platsen fortast möjligt. För det tredje är risken överhängande att en del människor redan är uppe vid den här tiden på sommaren och kan se vad som pågår. För det fjärde ligger det en camping på Ekudden, vilket ger vid handen att det en natt mellan lördag och söndag rör sig många människor i området. Att ställa sig och gräva ner en kropp på Ekudden-området en sommarnatt ter sig helt orealistiskt. Dessuom måste ju gärningsmännen i så fall också haft med minst en spade i bilen. Vem åker omkring med en spade eller två i bilen?

Vi ska också komma ihåg att det kvinnliga vittnet har sagt att hon hörde bildörrar slås igen alldeles efter det att Helena tystnade och att en bil direkt därefter körde från platsen. Glöm Ekudden-området som dumpningsplats.

Här var det inte fråga om att hon skulle ha grävts ner utan lagts i "avfallshögen". För varje gång det dumpades skräp och avfall på högen, så skulle hon hamnat längre och längre ner.

Denna plats låg nära bostadsområdet och det var på denna plats de boende dumpade sitt avfall. Den låg väldigt nära den förmodade överfallsplatsen och det hade alltså varit nära till hands att "gömma" henne där, det var så polisen tänkte och därför trodde på tipset.

Och - som jag tidigare skrivit - det är inte säkert att polisen tog det kvinnliga vittnet på allvar...
Citera
2010-05-02, 14:26
Bannlyst
Jo, man tog det kvinnliga vittnet på allvar. Det var efter alla turer i pressen som kvinnan framstod som "opålitlig". Men jag tar hennes berättelse på allvar. Hon har detaljerat redogjort händelsen för mig.
Citera
2010-05-02, 14:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargflock995
Jo, man tog det kvinnliga vittnet på allvar. Det var efter alla turer i pressen som kvinnan framstod som "opålitlig". Men jag tar hennes berättelse på allvar. Hon har detaljerat redogjort händelsen för mig.

Då har vi kanske fått olika uppgifter om hennes trovärdighet
Citera
2010-05-02, 14:50
Medlem
Hej igen !

Förlåt om du misstog mig, prinzezzan.

Jag undrade om någon hade sett Helena tillsammans med en man efter den sista kontakten någon hade med henne på torget.

Under ett program, jag tror det var det sista som tog upp fallet Helena Andersson, bekräftade polisen att vittnesuppgifter hade kommit om att Helena observerats på en bro tillsammans med en man.

Du och ni andra verkar väl insatta i ärendet. Har ingen av er hört talas om de här uppgifterna.....
Tyvärr kommer jag inte ihåg TV programmets namn. Jag tro det var efterlyst.....

henols

Det här måste vara ett gammalt inlägg från mig... Polisen vet i dag vem det var som ringde och tipsade om att Helena skulle finnas på Ekudden. Den satte stor tro till att hon skulle finnas där, vilket hon inte gjorde. Någon av dem var t o m väldigt säker på att detta var den rätta platsen. Men, men...
Citera
2010-05-02, 14:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Hej igen !

Förlåt om du misstog mig, prinzezzan.

Jag undrade om någon hade sett Helena tillsammans med en man efter den sista kontakten någon hade med henne på torget.

Under ett program, jag tror det var det sista som tog upp fallet Helena Andersson, bekräftade polisen att vittnesuppgifter hade kommit om att Helena observerats på en bro tillsammans med en man.

Du och ni andra verkar väl insatta i ärendet. Har ingen av er hört talas om de här uppgifterna.....
Tyvärr kommer jag inte ihåg TV programmets namn. Jag tro det var efterlyst.....

henols

Det var det andra från mitt tidigare citat, som jag kommenterade:

Citera
2010-05-02, 17:43
Medlem
Hej Prinzezzan !

Jag förstår vad du menar, men den fråga jag är mer intresserad av berör den första delen
i ditt inlägg.

Har någon ha sets med Helena efter det att hon observerades på torget.
Det finns uppgifter på att hon var synlig på en stenbro tillsammans med en man efter att hon lämnat torget.....

Vet du något om de här uppgifterna och känner du till någon bro i närheten.....

Det var de här uppgifterna jag frågade dig om. Naturligtvis kan alla andra svara om dom vet något.

Henols
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in