Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Någon som har ett enda konkret exempel där det visat sig bra eller viktigt för ett land att ha en atomubåt?
Jag kan bara se den här affären som ett led i hur enormt rädda man är i Australien, för allt. Vilket kommer till uttryck i deras befängda corona-strategier t.ex.
Sänkningen av ARA Belgrano 1982 av HMS Conqueror, hade varit omöjligt med allt annat än en atomubåt.
Alla länder med riktiga hangarfartyg använder också atomubåtar för att leta efter fientliga ubåtar framför hangarfartygsgruppen, vilket hade varit omöjligt utan atomdrift.
Vi har också operationer på andra sidan oceaner, vilket är omöjligt att genomföra utan atomubåtar om man vill har moderna ubåtar (äldre dykbåtar kunde operera längre bort, genom att gå nästan hela tiden på ytan, men de blev extremt sårbara så fort det dök upp flygplan med vettig radar)
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Ditt svar "vad är ubåtar bra för" tycker jag nog besvaras bra mycket bättre med ett flygvapen? En snabb googling visar att Royal Australian Air Force är mindre än det svenska flygvapnet, med en landyta 20 gånger större än Sverige.
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Australian_Air_Force
Problemet är att det inte finns ett enda flygplan i världen i produktion eller under utveckling, som kan lösa de uppgifter som Australien vill kunna lösa med sina framtida ubåtar. D.v.s. att dolt kunna bedriva kontinuerlig underrättelseinhämtning i fred och krig och genomföra skarpa insatser i krig hela vägen från Australien fram till Kinas kust.
Om Australiens framtida F-35 t.ex. ska försöka flyga ett jaktuppdrag till Darwin i norra Australien
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Någon som har ett enda konkret exempel där det visat sig bra eller viktigt för ett land att ha en atomubåt?
Jag kan bara se den här affären som ett led i hur enormt rädda man är i Australien, för allt. Vilket kommer till uttryck i deras befängda corona-strategier t.ex.
Sänkningen av ARA Belgrano 1982 av HMS Conqueror, hade varit omöjligt med allt annat än en atomubåt.
Alla länder med riktiga hangarfartyg använder också atomubåtar för att leta efter fientliga ubåtar framför hangarfartygsgruppen, vilket hade varit omöjligt utan atomdrift.
Vi har också operationer på andra sidan oceaner, vilket är omöjligt att genomföra utan atomubåtar om man vill har moderna ubåtar (äldre dykbåtar kunde operera längre bort, genom att gå nästan hela tiden på ytan, men de blev extremt sårbara så fort det dök upp flygplan med vettig radar) från sin närmsta bas i Amberley, så skulle de störta innan de ens kom till operationsområdet.
Och ska man flyga uppdrag utanför t.ex. Hainan, så har inte ens B-2, B-1B eller B-52 räckvidd så att det räcker.
Så om ett jaktflygplan ska lösa de uppgifter som Australien vill lösa med atomubåtar, så måste det ha större räckvidd än alla existerande flygplan för att nå fram och tillbaka, det måste ha extrema smygegenskaper och kapacitet att flyga snabbare än alla existerande jaktflygplan för att överleva och det måste ha sensorer som inte existerar ens som vilda fantasier inom försvarsindustrin för att kunna lösa sin uppgift på plats. Och de skulle behöva hundratals av dessa flygplan, för att ersätta 8st atomubåtar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Alla krigs-ytfartyg är dinosaurier! Bara att skjuta ner med en billig missil. Utom hangarfartyg till USA eftersom det behövs flyg när man krigar långt bort.
Det finns massvis med ytstridsfartyg som kan skjuta ner dussintals och åter dussintals sjömålsrobotar...
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Men även alla ubåtar är oanvändbara enligt min amatöråsikt, jag kommer inte på ett enda praktisk nytta. De kan bara användas i aktiv handling som att skjuta ner andra. Vilket inte alls känns som Australien. Jag får bara inte ihop denna affär, särskilt inte till ett land med jätteyta, längst bort på jorden, med minibefolkning. De har blivit så lurade.
En av de viktigaste uppgifterna för en ubåt är underrättelseinhämtning i fredstid. Det och att fienden inte vet var ubåtarna finns, vilket innebär att det är en hotbild, som man måste anpassa sig för, även om den där ubåten som man inte vet var den finns, egentligen kan befinna sig tusentals kilometer bort. T.ex. genom att pausa all import och export över havet så länge det pågår en konflikt med en nation som har adekvata ubåtar.