2021-09-27, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skönt. Då har vi alltså bara en fotnot som säger att SE kan ha hört saker i media när han förhörs tex 11 mars.

Så då får vi ändå sätta viss tilltro till att det han säger är självupplevd. Vi vet ju inte om han påverkats av media.

Så du tycker det finns skäl att tro att YN upplevde det som en handledsväska?

Vi bet ju inte om det är HH som fått handledsväska från YN eller tvärtom. Kan ju mycket väl vara så att hon har beskrivit det som handledsväska utan att just det ordet kommit med i referatförhöret. Och att HH tar handledsväska därifrån. Men om det inte är därifrån HH fått handledsväskan. Vart har han då fått den ifrån?
Citera
2021-09-27, 04:35
Medlem
Citat:
YN kan knappast ha varit den som sa det så Gedda fick veta. Inget annat vittne från mordplatsen säger väska, så förmodligen har Gedda fel.

Nej, jag drog slutsatsen att hon kan ha påverkats av Holmér i media. Precis som SE kan ha fått vissa saker från media.

Så om man tror att SE fått saker från media så behöver man också fundera på vad andra kan ha fått från media.

Huvudsaken här är att handledsväska inte kommer från YN om man tittar i materielet. Hon säger aldrig det var en handledsväska.

Men likförbannat finns ju handledsväskan där i HHs huvud. Vart kommer den ifrån om inte från YN? Om den inte kommer från YN finns det alltså något annat vittne som sett en handledsväska. Håller du nu på att omedvetet stärka handledsväska som del av signalementet?
Citera
2021-09-27, 04:49
Medlem
Citat:
Eller så gör Holmér likadant som många som pekar ut SE. Gör ett eget antagande. Vi har inte några uppgifter om något annat vittne som säger handledsväska. Och vi vet att Holmér i sin bok påstår att YN ligger bakom signalementet med handledsväska.

Ok. Så då menar du alltså att YN fått handledsväska från HH, som i sin tur fått handledsväska från YN? Eller var menar du egentligen att handledsväsksn kommer från?
Citera
2021-09-27, 08:25
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har aldrig satt mig in riktigt i det här "Grand-scenariot". Tyckte väl att det lät så långsökt. Kanske mest för att Mårtens grandman tydligen skall ha haft blå jacka, och gått iväg först när makarna Palme hade lämnat platsen. Men en grej jag läste för ett tag sedan fick mig att börja undra. Tydligen skall alltså Lisbeth och Mårten redan på Sabbatsbergs sjukhus ha kommit fram till att det måste ha varit samma man de hade sett. Mårten redan vid bokhandeln, och Lisbeth när hon vände sig om bakåt direkt efter skotten på mordplatsen. En ganska utbredd teori bland palmeexperterna är att det var Anders B som Lisbeth såg då, och i så fall kan man ju lätt tänka sig att det var Anders B:s klädsel som från början gav upphov till idén om en blå jacka. Så om Lisbeth och Mårten nu kommer fram till att de har sett samma snubbe så kan man ju tänka sig att de har behövt kompromissa lite. Kanske såg Mårten en man i mörk rock, men att han sedan fick anpassa sig lite efter Lisbeths mer tvärsäkra blå täckjacka för att de skulle få ihop det. Och om de kom fram till att den här mannen måste ha följt efter makarna Palme, kan då inte Mårtens minnesbild också ha behövt justeras lite så att mannen står kvar tills makarna Palme börjar röra sig söderut. Det jag försöker säga är väl att om TP:s grandteori stämmer så kanske Mårten snarare såg en man i mörk rock, och som dessutom avvek från platsen kanske redan innan makarna Palme började gå söderut. Men att det här då krånglas till av att Lisbeth, som ju verkar ha varit en ganska dominant och bestämd kvinna, med sin tvärsäkerhet påverkade den yngre och antagligen mer osäkre Mårtens minnesbild av mannen vid bokhandeln.

Intressant inlägg!

Var läste du det fetade?
Citera
2021-09-27, 09:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Vi bet ju inte om det är HH som fått handledsväska från YN eller tvärtom. Kan ju mycket väl vara så att hon har beskrivit det som handledsväska utan att just det ordet kommit med i referatförhöret. Och att HH tar handledsväska därifrån. Men om det inte är därifrån HH fått handledsväskan. Vart har han då fått den ifrån?

Hur skulle Holmér kunnat få det från YN? I "Tillbaka till Sveavägen" beskrivs hur Holmér läser förhör för att skaffa sig information om vittnesmål. Det står inte handledsväska i förhöret. Vi vet också att man tappade bort vem YN var och sökte henne igen. Det antyder att man läst förhöret och tyckt det varit viktig info, så man var tvungen söka upp henne igen.

Och eftersom ordet handledsväska använda i andra förhörsprotokollet enbart som "påminner om en handledsväska" så känns det otroligt att YN i tidigare förhör sagt det var en handledsväska.

Vart han fått det ifrån? Han kan väl göra ett antagande. Att en liten väska på en man blir en handledsväska.

Fakta är att första gången vi ser ordet handledsväska i förhör så har HH redan sagt handledsväska i TV och radio.
Citera
2021-09-27, 09:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men likförbannat finns ju handledsväskan där i HHs huvud. Vart kommer den ifrån om inte från YN? Om den inte kommer från YN finns det alltså något annat vittne som sett en handledsväska. Håller du nu på att omedvetet stärka handledsväska som del av signalementet?
Nej, det där är falskt. Inget annat vittne behöver säga handledsväska för att en person ska tolka det till handledsväska.

Holmér eller nån annan polis tänker väl som SEkten, en liten väska på en man måste vara en handledsväska.

Du har ingenting som styrker att något vittne sagt handledsväska innan Holmér säger det.
Citera
2021-09-27, 09:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok. Så då menar du alltså att YN fått handledsväska från HH, som i sin tur fått handledsväska från YN? Eller var menar du egentligen att handledsväsksn kommer från?

3 exakt likadana inlägg på 14 minuter. Har du panik?

YN beskriver en liten väska i handen. Utredningsledningen får tag i protokollet. De börjar diskutera det som viktigt. De antar att det måste vara en handledsväska. Kanske på samma sätt man sen antar att vapnet var en S&W .357 fast det inte behöver va det.
Citera
2021-09-27, 09:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har aldrig satt mig in riktigt i det här "Grand-scenariot". Tyckte väl att det lät så långsökt. Kanske mest för att Mårtens grandman tydligen skall ha haft blå jacka, och gått iväg först när makarna Palme hade lämnat platsen. Men en grej jag läste för ett tag sedan fick mig att börja undra. Tydligen skall alltså Lisbeth och Mårten redan på Sabbatsbergs sjukhus ha kommit fram till att det måste ha varit samma man de hade sett. Mårten redan vid bokhandeln, och Lisbeth när hon vände sig om bakåt direkt efter skotten på mordplatsen. En ganska utbredd teori bland palmeexperterna är att det var Anders B som Lisbeth såg då, och i så fall kan man ju lätt tänka sig att det var Anders B:s klädsel som från början gav upphov till idén om en blå jacka. Så om Lisbeth och Mårten nu kommer fram till att de har sett samma snubbe så kan man ju tänka sig att de har behövt kompromissa lite. Kanske såg Mårten en man i mörk rock, men att han sedan fick anpassa sig lite efter Lisbeths mer tvärsäkra blå täckjacka för att de skulle få ihop det. Och om de kom fram till att den här mannen måste ha följt efter makarna Palme, kan då inte Mårtens minnesbild också ha behövt justeras lite så att mannen står kvar tills makarna Palme börjar röra sig söderut. Det jag försöker säga är väl att om TP:s grandteori stämmer så kanske Mårten snarare såg en man i mörk rock, och som dessutom avvek från platsen kanske redan innan makarna Palme började gå söderut. Men att det här då krånglas till av att Lisbeth, som ju verkar ha varit en ganska dominant och bestämd kvinna, med sin tvärsäkerhet påverkade den yngre och antagligen mer osäkre Mårtens minnesbild av mannen vid bokhandeln.

Detta med att andra vittnen ser en grandman i blå jacka beror också på att de också anpassar sig efter Lisbet? Blå jacka återkommer vid Grand, Mårten, NF, LP, LJ. Det är tufft att komma runt att GM hade blå jacka.

Ett annat problem är att Mårten först säger att mannen går efter LOP men sen ändrar sig och säger han står kvar. Så att mannen går innan har du noll stöd för.

Man kan inte ha en teori där stödet ska vara Mårten Palmes observation, men att denna observation är helt fel...
Citera
2021-09-27, 11:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Intressant inlägg!

Var läste du det fetade?
Det var i kommentarsfältet på Gunnar Walls blogg:
Ingrid Klering sa i förhör 24 april att Lisbeth och Mårten Palme i samtal på Sabbatsberg båda var ÖVERTYGADE om att den man Lisbeth hade sett, mördaren, och den man Mårten hade sett, Grandmannen, var SAMMA MAN”.

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/06/den-osannolika-mordaren-uppdaterad-har-nagot-viktigt-tillkommit/#comment-28140
Citera
2021-09-27, 11:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ett annat problem är att Mårten först säger att mannen går efter LOP men sen ändrar sig och säger han står kvar. Så att mannen går innan har du noll stöd för.

Man kan inte ha en teori där stödet ska vara Mårten Palmes observation, men att denna observation är helt fel...
Man kan väl tänka sig att det är gärningsmannen som Mårten lägger märke till, och då utifrån just att mannen kanske beter sig skumt och verkar hålla koll på makarna Palme. Att Mårten sedan kan ha fel om mannens klädsel, och t.ex. ha blivit påverkad av Lisbeths mycket bestämda uppfattning, är ju en helt annan sak. Sedan vet jag inte om jag vill påstå heller att mannen lämnade platsen före makarna Palme, men det är ju tydligt att Mårten i alla fall är osäker på när mannen egentligen gick. Att utifrån vittnesmål om "blå täckjackor" eller osäkra tider utesluta att SE är Mårtens grandman tycker jag i alla fall inte att man kan göra. Och tydligen är ju TP inne på att det här kan vara SE, och TP måste väl vara en av de som har bäst koll på det här.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-27 kl. 12:29.
Citera
2021-09-27, 11:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Intressant inlägg!

Var läste du det fetade?

Primära källan är Ingrid Klerings förhör 24/4, T 9593-A
https://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/grandvittne-klering.html
(sid 4.):
"Lisbeth och fästmannen pratar om vad man sett och båda är
övertygade om att, den man som Lisbeth sett, stämde överens
med den man som fästmannen tidigare sett utanför biografen."
Citera
2021-09-27, 12:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Man kan väl tänka sig att det är gärningsmannen som Mårten lägger märke till, och då utifrån just att mannen kanske beter sig skumt och verkar hålla koll på makarna Palme. Att Mårten sedan kan ha fel om mannens klädsel, och t.ex. ha blivit påverkad av Lisbeths mycket bestämda uppfattning, är ju en helt annan sak. Sedan vet jag inte om man jag vill påstå heller att mannen lämnade platsen före makarna Palme, men det är ju tydligt att Mårten i alla fall är osäker på när mannen egentligen gick. Att utifrån vittnesmål om "blå täckjackor" eller osäkra tider utesluta att SE är Mårtens grandman tycker jag i alla fall inte att man kan göra. Och tydligen är ju TP inne på att det här kan vara SE, och TP måste väl vara en av de som har funderat mest på den här frågan.

Ja, fast TP lyckas ju inte få med sig folk på att tro att SE är grandmannen. Inte ens KP.

Jag anser att SE är näst intill utesluten som Grandman eftersom han måste hinna stämpla ut. Och han måste i så fall in bakvägen.

Och Mårten ser mannen vid bokhandeln han kan alltså inte ha gått mycket tidigare än LOP. Samt att Mårten först säger att han gick efter LOP och sen att han stod kvar när de gick. Så är det magstarkt att säga att han kan ha gått innan LOP. Finns ju inget stöd. Och går han inte innan LOP så måste han springa, och ingen har sett nån som sprang. LJ var på Luntmakargatan vid denna tid. Och varför skulle han ta denna omväg? Hämtar han vapnet måste han springa ännu fortare. Och hur ska han kunna veta vilket håll de kommer gå? Att han ska hitta som igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in