2021-09-26, 18:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Japp. I så fall kanske vi har ett annat vittne som säger handledsväska.

Eller så gör Holmér likadant som många som pekar ut SE. Gör ett eget antagande. Vi har inte några uppgifter om något annat vittne som säger handledsväska. Och vi vet att Holmér i sin bok påstår att YN ligger bakom signalementet med handledsväska.
Citera
2021-09-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller så gör Holmér likadant som många som pekar ut SE. Gör ett eget antagande. Vi har inte några uppgifter om något annat vittne som säger handledsväska. Och vi vet att Holmér i sin bok påstår att YN ligger bakom signalementet med handledsväska.

Då kanske han ville sätta dit SE. Fast sedan ändrade han sig.
Citera
2021-09-26, 18:14
Medlem
Citat:
Anledningen är enklare än så. Det är TP:s bok man filmatiserar och TP kan inte släppa att SE var Grandmannen. Och det kan han ha motiv för - annars kan han inte använda Mårten som vittne.

Någon förklaring måste ju finnas till att TP håller kvar vid SE som Grandman trots att det inte går att få ihop ett sånt scenario.

Jo jag tror boken blir betydligt tunnare om man tror SE mer gör ett spontandåd när han kommer ut från Skandia...
Citera
2021-09-26, 18:51
Medlem
Citat:
Anledningen är enklare än så. Det är TP:s bok man filmatiserar och TP kan inte släppa att SE var Grandmannen. Och det kan han ha motiv för - annars kan han inte använda Mårten som vittne.

Någon förklaring måste ju finnas till att TP håller kvar vid SE som Grandman trots att det inte går att få ihop ett sånt scenario.

Det går väl att få ihop scenariot att SE är grandmannen, även om det blir lite knepigt att få tillbaka honom till Skandia om du är med på vad jag menar.

I boken så förklarar TP ganska tydligt att Grandman-scenariot fungerar, tycker jag.
Citera
2021-09-26, 19:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
Det går väl att få ihop scenariot att SE är grandmannen, även om det blir lite knepigt att få tillbaka honom till Skandia om du är med på vad jag menar.

I boken så förklarar TP ganska tydligt att Grandman-scenariot fungerar, tycker jag.

Mannen står fortfarande kvar när LOP börjar gå. Då måste SE av nån outgrundlig anledning dubbelt så snabbt som makarna Palme röra sig längs Sveavägen och Luntmakargatan och in på Skandia för att stämpla ut. Ingen ser någon springa på Sveavägen eller Luntmakaregatan. LJ går på Luntmakargatan vid denna tid.

Så det är osannolikt att SE är Grandmannen.
Citera
2021-09-26, 20:56
Medlem
Draifoss avatar
Jag har aldrig satt mig in riktigt i det här "Grand-scenariot". Tyckte väl att det lät så långsökt. Kanske mest för att Mårtens grandman tydligen skall ha haft blå jacka, och gått iväg först när makarna Palme hade lämnat platsen. Men en grej jag läste för ett tag sedan fick mig att börja undra. Tydligen skall alltså Lisbeth och Mårten redan på Sabbatsbergs sjukhus ha kommit fram till att det måste ha varit samma man de hade sett. Mårten redan vid bokhandeln, och Lisbeth när hon vände sig om bakåt direkt efter skotten på mordplatsen. En ganska utbredd teori bland palmeexperterna är att det var Anders B som Lisbeth såg då, och i så fall kan man ju lätt tänka sig att det var Anders B:s klädsel som från början gav upphov till idén om en blå jacka. Så om Lisbeth och Mårten nu kommer fram till att de har sett samma snubbe så kan man ju tänka sig att de har behövt kompromissa lite. Kanske såg Mårten en man i mörk rock, men att han sedan fick anpassa sig lite efter Lisbeths mer tvärsäkra blå täckjacka för att de skulle få ihop det. Och om de kom fram till att den här mannen måste ha följt efter makarna Palme, kan då inte Mårtens minnesbild också ha behövt justeras lite så att mannen står kvar tills makarna Palme börjar röra sig söderut. Det jag försöker säga är väl att om TP:s grandteori stämmer så kanske Mårten snarare såg en man i mörk rock, och som dessutom avvek från platsen kanske redan innan makarna Palme började gå söderut. Men att det här då krånglas till av att Lisbeth, som ju verkar ha varit en ganska dominant och bestämd kvinna, med sin tvärsäkerhet påverkade den yngre och antagligen mer osäkre Mårtens minnesbild av mannen vid bokhandeln.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-26 kl. 21:27.
Citera
2021-09-26, 22:37
Medlem
DeValeras avatar
Jag läste nyss Den osannolika mördaren : Skandiamannen och mordet på Olof Palm av Thomas Pettersson. Visst finns det saker som pekar mot den s.k. Skandiamannen, men även saker som inte gör det.

- Måste vara rätt ovanligt att en person begår ett så pass grovt våldsbrott mot en för honom främmande person utan någon egentlig provokation.

- Särskilt med tanke på att personen aldrig har våldsbrottslighet och våldsamt uppträdande med sig i bagaget.

- Lägg därtill Skandiamannens ålder som är 50+ vid tidpunkten. Benägenheten till grova våldsbrott sjunker med åldern.

- Jag kan inte få till det att han var en utpräglad Palme-hatare.
Citera
2021-09-26, 23:09
Medlem
TheRotters avatar
Jag har två problem med SE som gärningsman och som jag skulle behöva hjälp med att reda ut. Kanske har det varit uppe i tråden tidigare.

Om vi utgår från scenariot att SE skjuter Palme i någon slags infall i stil med det han själv spekulerar kring i artikeln i Skydd & Säkerhet:

(1) Givet att han lämnar Skandiahuset i riktning söderut för att hinna med tunnelbanan måste det väl i princip betyda att makarna Palme går förbi utgången till Skandiahuset i exakt det skedet han själv kliver ut, alternativ är ett par meter till höger om honom när han kliver ut? Vid vilket annat tillfälle är det rimligt att han ska kunna uppfatta att det just är Olof och Lisbet?

(2) Med tanke på att Olof och Lisbet, åtminstone fram till några meter före skotten, går arm i arm: är det rimligt att SE ska kunna ha tilltalat Olof och blivit avsnäst utan att Lisbet observerat någon del i ett sådant händelseförlopp?

Hur har det resonerats beträffar båda dessa frågor?
Citera
2021-09-26, 23:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag läste nyss Den osannolika mördaren : Skandiamannen och mordet på Olof Palm av Thomas Pettersson. Visst finns det saker som pekar mot den s.k. Skandiamannen, men även saker som inte gör det.

- Måste vara rätt ovanligt att en person begår ett så pass grovt våldsbrott mot en för honom främmande person utan någon egentlig provokation.

- Särskilt med tanke på att personen aldrig har våldsbrottslighet och våldsamt uppträdande med sig i bagaget.

- Lägg därtill Skandiamannens ålder som är 50+ vid tidpunkten. Benägenheten till grova våldsbrott sjunker med åldern.

- Jag kan inte få till det att han var en utpräglad Palme-hatare.
Bra formulerat. Men det som skulle behövas här är i väl så fall ett mer "sannolikt" scenario. Det finns en tydlig brist på alternativa teorier här.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-26 kl. 23:44.
Citera
2021-09-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har aldrig satt mig in riktigt i det här "Grand-scenariot". Tyckte väl att det lät så långsökt. Kanske mest för att Mårtens grandman tydligen skall ha haft blå jacka, och gått iväg först när makarna Palme hade lämnat platsen. Men en grej jag läste för ett tag sedan fick mig att börja undra. Tydligen skall alltså Lisbeth och Mårten redan på Sabbatsbergs sjukhus ha kommit fram till att det måste ha varit samma man de hade sett. Mårten redan vid bokhandeln, och Lisbeth när hon vände sig om bakåt direkt efter skotten på mordplatsen. En ganska utbredd teori bland palmeexperterna är att det var Anders B som Lisbeth såg då, och i så fall kan man ju lätt tänka sig att det var Anders B:s klädsel som från början gav upphov till idén om en blå jacka. Så om Lisbeth och Mårten nu kommer fram till att de har sett samma snubbe så kan man ju tänka sig att de har behövt kompromissa lite. Kanske såg Mårten en man i mörk rock, men att han sedan fick anpassa sig lite efter Lisbeths mer tvärsäkra blå täckjacka för att de skulle få ihop det. Och om de kom fram till att den här mannen måste ha följt efter makarna Palme, kan då inte Mårtens minnesbild också ha behövt justeras lite så att mannen står kvar tills makarna Palme börjar röra sig söderut. Det jag försöker säga är väl att om TP:s grandteori stämmer så kanske Mårten snarare såg en man i mörk rock, och som dessutom avvek från platsen kanske redan innan makarna Palme började gå söderut. Men att det här då krånglas till av att Lisbeth, som ju verkar ha varit en ganska dominant och bestämd kvinna, med sin tvärsäkerhet påverkade den yngre och antagligen mer osäkre Mårtens minnesbild av mannen vid bokhandeln.

Eller också förkastar du TP:s idiotteori. Du tyckte ju själv att den var långsökt. Om man bortser SE som GM kan mycket väl Grandmannen, Tensonmannen och GM vara samma person. Blir inte allt mycket enklare då än SE som springer tiil baksidan av Skandia , in o stämplar ut o pratar lite avslappnat med väktarna innan han skjuter OP?
Citera
2021-09-27, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opl87
Befann sig LP och SE vid något tillfälle samtidigt i rättssalen?
LP var ju bara närvarande i rätten då hon själv vittnade, så svaret måste rimligen bli nej på den frågan.
Citera
2021-09-27, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
IM menar att GM är synlig en tid efter att bilen har parkerats, medan vännerna gör uttag i automaten. Det hinner till och med gå förbi en klunga med personer, om jag har förstått rätt. IM är den ende av alla vittnen som står still en stund och har hela panoramavyn framför sig.

Alla andra är i rörelse och/eller har fokus på trafiken, klockan, rödlysen, musiken och allt möjligt annat.

Enligt HO samtalar han och SE inte i "X" minuter utan i "ett par" minuter. Detta gör att SE mycket väl kan hinna fram i tid för att se LJ stå inne på Tunnelgatan en 40-50 sekunder efter skotten.

Passformen för denna uppgift är god. Bättre än passformen för en revolver i en handledsväska, i alla fall. Däremot blir det svårt för SE att hinna klämma sig emellan AB och paret P med sin laddade kanon.

NF:s efterföljare? Du menar den han mötte? Tensonmannen kan knappast vara någon annan än AB:

"Till en början när *NF* tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter paret *P*. Efter ca 10 sekunder lägger *NF* märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entré, en bit bakom gruppen av människor. [...] Det är bara jackan *NF* ser. Det är på jackans färg *NF* igenkänner mannen."

Notera att även SE uppfattade AB som äldre. Tänker på: "äldre, äldre än fhl (44)", i NF:s förhör. Under fotovisningen den 25:e april pekar SE ut exakt samma person som han i förhöret den 11:e mars har beskrivit som "55-60 år, brett tvärt skägg", och "inte särskilt nykter", och den personen är AB (E13).

Nu ser AB verkligen inte äldre ut på sin rekonstruktionsbild, men vem vet hur formen var den 28:e.

Så det enda Tensonmannen-förfäktarna har att hänga i är längden på den "Tenson-liknande" jackan.

Är ni bortfintade av en tröja som inte var nerstoppad i linningen eller nåt tro?

För egen del tror jag mer på individen vid Dekorima som GM. Och nej, han hade ingen handledsväska.

By the way, hur kunde SE veta allt det där om AB, om han inte befann sig i korsningen efter skotten?

Mycket på en gång här. Ska försöka svara på några grejer iaf.

1: IMs observation av GM. När det gäller detta finns det mycket att grotta ner sig i. Jag nöjer mig med att konstatera hur han I olika förhör ger radikalt olika uppgifter om hur länge han iakttar mannen. Jag tycker att man ska relatera hans observation till kamraterna uttag. Det ger ju en ganska rydlig maxgräns för hur länge han har iakttagit mannen.

Det är väldigt många spår som faller om IMs dekorimanan är en GM som väntar där i några minuter. Allt annat än en konspiration blir omöjligt med en sådan GM. Jag personligen är nästan 100% säker på att AB är dekorimamannen. ABs version av sitt agerande stämmer mycket bättre på Dekorimamannen än Tensonmannen.

2: Samtalet med HO. Vad jag försöker ha sagt är inte att SE omöjligen har samtalat med HO I två minuter. Vad jag försöker ha sagt är att observationen av LJ omöjliggör ett samtal som är väsentligt längre än ca. 2 minuter. Och när man antar ca 2 min. som maxgräns förstår man självklart hur 1 min och 15 sekunder är en fullt lika möjlig och rimlig samtalstid också.

3: Det finns fler omständigheter som talar mot att AB är tensonmannen. Framförallt är det avståndet från där AB säger sig vanka av och an till den plats där NF säger sig observera mannen. Om AB går upp och ner mellan bankentren och t-bane nedgången, och NF möter honom och LoP där, så bör NF vara extremt nära mordplatsen när väl skotten faller. Och det är han ju inte vilket innebär att han antingen har mött någon annan än AB, eller att AB går mycket längre norrut än vad han själv säger för att sen vända söderut igen.

4: Vad är allt det där som SE vet om AB? För mig framstår det han kan beskriva vara precis det som han kan veta både som vittne och GM. Sen har han med att den berusade mannen ska gå runt och säga "äre Palme" upprepade gånger på mordplatsen. Hur rätt är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in