2021-09-26, 15:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Min poäng är följande:
Du vet inte om YN har tagit intryck av HH:s uttalande när hon säger "handledsväska" !

Jag exemplifierade bara : YN talade med en polisman vid mordplatsen, Gedda påståtts ha fått information om en väska innan de sprang in i gränden etc. Fan vet vad som sades till vem och vilka som påverkat varandra ...

Du drog slutsatsen att YN påverkats av HH och uppmanade att alla skulle glömma hennes ord pga. det - jag säger att det inte alls är säkert att det är så ...

Då kanske du skulle uttryckt dig mindre svartvitt? att det kan vara så att YN påverkats av HH ?

Inte att vi ska glömma vittnets uttalande pga. vad HH sagt eller inte sagt och stryka saker ur förhören ?

Nej, ingen dubbelmoral - jag sa ju att man kan göra en fotnot även vid SE:s uttalande ...

YN kan knappast ha varit den som sa det så Gedda fick veta. Inget annat vittne från mordplatsen säger väska, så förmodligen har Gedda fel.

Nej, jag drog slutsatsen att hon kan ha påverkats av Holmér i media. Precis som SE kan ha fått vissa saker från media.

Så om man tror att SE fått saker från media så behöver man också fundera på vad andra kan ha fått från media.

Huvudsaken här är att handledsväska inte kommer från YN om man tittar i materielet. Hon säger aldrig det var en handledsväska.
Citera
2021-09-26, 15:23
Medlem
YN säger i alla fall att det påminner om en handledsväska. Ska man gissa så är det då i alla fall inte en vapenväska.
Citera
2021-09-26, 15:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
YN säger i alla fall att det påminner om en handledsväska. Ska man gissa så är det då i alla fall inte en vapenväska.

https://www.kombatkit.co.uk/air-gun-pistol-revolver-bag-padded-zipped-soft-storage-slip-case-black-bag-12-30cm-8821-p.asp

Googlar man "revolver bag" får man upp en del sånt här. På en av de andra stod till och med skrivet att de var perfekta för S&W.

Här är en annan
S&W. 357
https://sacvalleyauctions.com/auctions/woodland-estate-sale-collectibles~184/lot-47---smith--wesson-357-magnum-revolver~17090/
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-26 kl. 15:59.
Citera
2021-09-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
https://www.kombatkit.co.uk/air-gun-pistol-revolver-bag-padded-zipped-soft-storage-slip-case-black-bag-12-30cm-8821-p.asp

Googlar man "revolver bag" får man upp en del sånt här. På en av de andra stod till och med skrivet att de var perfekta för S&W.

Här är en annan
S&W. 357
https://sacvalleyauctions.com/auctions/woodland-estate-sale-collectibles~184/lot-47---smith--wesson-357-magnum-revolver~17090/

Stämmer sämre med måtten jämfört med en handledsväska.
Citera
2021-09-26, 16:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Stämmer sämre med måtten jämfört med en handledsväska.

Hon såg att mannen höll på med ett blixtlås. Långsidan med blixtlås i min länk är kortare än 30cm. Jag bedömer det till ca 25cm
YN säger väskan var ca 20cm... Men nu var detta ett exempel för att visa att hansledsväskor och vapenväskor kan vara ganska lika.

Det som är tydligt är att en vapenväska kan stämma lika bra in på YN som en handledsväska.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-26 kl. 16:50.
Citera
2021-09-26, 16:43
Medlem
Citat:
Hon såg att mannen höll på med ett blixtlås. Långsidan med blixtlås i min länk är kortare än 30cm. Jag bedömer det till ca 25cm
YN säger väskan var ca 20cm...

Det som är tydligt är att en vapenväska kan stämma lika bra in på YN som en handledsväska.

Kan göra men för mig är det troligare med en handledsväska.
Citera
2021-09-26, 16:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Kan göra men för mig är det troligare med en handledsväska.

Troligare? Vi vet att mördaren hade en revolver.

Liten mörk väska. Hade någon burit runt sina tillhörigheter i en sådan vapenväska hade man trott det var en handledsväska. Påminner om handledsväska.

"Påminner om en handledsväska" är svårtolkat så klart. Men det betyder faktiskt att hon inte säger att det var en handledsväska.

"kan göra" säger du om att vapenväska kan stämma lika bra på YN. Kan påminna om vapenväska alltså.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-26 kl. 17:00.
Citera
2021-09-26, 17:13
Medlem
Citat:
Troligare? Vi vet att mördaren hade en revolver.

Liten mörk väska. Hade någon burit runt sina tillhörigheter i en sådan vapenväska hade man trott det var en handledsväska. Påminner om handledsväska.

"Påminner om en handledsväska" är svårtolkat så klart. Men det betyder faktiskt att hon inte säger att det var en handledsväska.

"kan göra" säger du om att vapenväska kan stämma lika bra på YN. Kan påminna om vapenväska alltså.

Du har en åsikt och jag en annan. För mig gör vittnesmålet från YN det troligare att det faktiskt är en handledsväska än en vapenväska. Detta lär debatteras till döddagar.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-09-26 kl. 17:18.
Citera
2021-09-26, 17:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du har en åsikt och jag en annan. För mig gör vittnesmålet från YN det troligare att det faktiskt är en handledsväska än en vapenväska. Detta lär debatteras till döddagar.
Trots att hon inte nämner handledsväska i sitt första förhörsprotokoll 2 mars och att Holmér säger i TV att mördaren haft handledsväska enligt vittnesmål, innan YN säger det påminde om en handledsväska 4 mars?
Citera
2021-09-26, 17:55
Medlem
Citat:
OT.

Serien har alltså SE som Grandmannen. Det är intressant för det tror ju i stort sett ingen på.

Om man vill göra en serie hur det kan ha gått till om SE var gärningsman så är det ju rätt korkat ta det minst sannolika scenariot.

Eller helt medvetet, vi vet ju vad Robert tycker om mordet.

Iofs så tror jag man helst vill göra en bra o spännande serie...

Om man gjort en serie om CA som GM så hade man nog också kryddat med lite osannolikheter o felaktigheter..
Citera
2021-09-26, 18:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Iofs så tror jag man helst vill göra en bra o spännande serie...

Om man gjort en serie om CA som GM så hade man nog också kryddat med lite osannolikheter o felaktigheter..

Anledningen är enklare än så. Det är TP:s bok man filmatiserar och TP kan inte släppa att SE var Grandmannen. Och det kan han ha motiv för - annars kan han inte använda Mårten som vittne.

Någon förklaring måste ju finnas till att TP håller kvar vid SE som Grandman trots att det inte går att få ihop ett sånt scenario.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-26 kl. 18:06.
Citera
2021-09-26, 18:07
Medlem
Citat:
Trots att hon inte nämner handledsväska i sitt första förhörsprotokoll 2 mars och att Holmér säger i TV att mördaren haft handledsväska enligt vittnesmål, innan YN säger det påminde om en handledsväska 4 mars?

Japp. I så fall kanske vi har ett annat vittne som säger handledsväska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in