2021-09-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Två män och en kvinna, enligt DNA spår.
Tror inte de hittar spår från CL. Likväl som de inte fann spår från pilot.
Tror inte att en indicekedja och ett troligt händelse scenario går att få på CL heller.

Tillfälle, kännedom och möjlighet utan att väcka större uppmärksamhet, vilka hade det?
k T B och Helena
Citera
2021-09-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Denna Björn Wallberg eller igentligen stavas Björn Vallberg har av någon anledning försvunnit plötsligt från facebok! Har jag fel eller har sökt fel?

Är intresserad av om någon på tråden har gamla eller nya skrivna uppsatser eller inlägg från andra social medier från björn V? Och även hans fru Katrin! Vill kolla upp språkbruket i satserna på dessa personer.

Vill också veta om Paret Vallberg har barn? de bör så fall vara kanske i 15-20 års åldern och kan skriva bra på svenska på sociala forum etc. Hur ser deras uppsatser ut på svenska? Någon som kan skicka kopior mail pm på det?

Sedan undrar jag över om fler vittnes mål sett att björn Vallberg dykt upp mellanåt och kollat läget på Micke`s Gym Mariestad där Helena A tränade.
Per Ullberg med kompani (Peter Kremer) höll hus där och pumpade muskler med hjälp av sterioder tiden -92 och tidigare.
Inte sagt att Helena med kompisar gjorde något sådant som ta till olagliga medel för att träna upp sina kroppar utan hon och de var väl bara där och ville träna helt normalt och fixa sig hyfsade kroppar och inget monstruöst med kropp som klientelet Per U med flera var ute efter med olagliga medel som gärna sätter sina spår mentalt psykiskt mentalt.
Per ullberg och Björn V har enligt uppgifter känt till varandra som bra kompisar sedan tidigare än -92!

Ja, sedan har ju Björn vallberg seglings intresse från den tiden... kanske en fin segel båt placerad nere vi Ekudden!
Om det nu kan vara intressant för andra har det talats om båtutflykt med helena dagarna innan Helena försvann.! Kan det varit i Björns segelskuta tro?
Inressant veta om Per ullberg kan ha varit med där eller någon eller några andra personer med intressanta initialer som, Ja vad heter Han/de nu!? Kan det vara de/där bröderna med kopplingen till Familjen Norlanders? Toyota Mariestad? Någon som vet kan gärna Pm:a mig och tipsa.

Vi behöver utreda dessa frågetecken ovan, tacksam över hjälp!

Det har ju spekulerats i av många och bla GW att kroppen är dumpad i vatten . Även om att kroppen ska ha forslats ut och sedan från en båt slängts i ? I ett par omtalade mordfall likt detta då unga flickor har dödats och hittats i vatten så har kroppen slängts i från land . Fraktats i bil och sedan slängts i . Tror personligen att det i såfall gått till så eftersom att först bära en kropp som är tung död , placera i en båt och ro ut för att sänka den ? Tror inte på detta för det är då risk nr 2 gärningsmannen gör samma natt ! Först ett ev överfall och så detta ? Tror även att Helenas död var ett icke planerat överfall utan någon gick väldigt fel , och stressen efter detta så tror jag inte på någon biltur , båt , tänka på en väl vald plats och sänken så inte kroppen flyter upp . För många riskabla moment en sommarnatt med folk i rörelse och garanterat båtfolket , Mariestad kallas väl båt folkets stad . Detta är bara hur jag tänker och ett planerat brott finns det mer tid och planering för ….. men inte ett överfall med dödligt utgång som kanske inte var GM tanke från början .
Citera
2021-09-25, 18:21
Medlem
just nu blåser det hårda vindar från nån opinionsbildande lobbygrupp
Citera
2021-09-25, 20:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Ok jag vet iaf att han tog körkort för ca 10 år sedan. Om han hade bil o körde utan körkort på 90 talet vet jag inte

Citat:
Ok många personer som verkligen går att passa in i olika senarior den här natten .

Men just det här med PeNi att han ens hade en egen bil är jag tveksam till , inte säker , men kan den tillhört nån av hans danska kompisar isf ? Dom var ju 3-4 st som alltid hängde ihop.
En som m säkerhet kan svara på detta är PJ Prytz. Men han lär aldrig säga ett ord om PeNi, dom har alltid hängt ihop .
PeNi tog ju som sagt inte körkort förrän 2010 ca .
Och väldigt tveksam att tex PU och PeNi skulle varit vänner ? Kände till varandra möjligtvis.

Det stämmer säkert att PeNi tog körkort runt cirka 2010, men jag tror att han i så fall hade förlorat körkortet och fick ta om det. Det är så mycket i Loudamus utsagor i tråden som stämmer om PeNi och bilar den där natten. Att PeNi av alla skulle ha väntat till 35 års ålder för att ta körkort finns inte på kartan. Kan jag anta att du har tittat på PeNi:s Facebook?
Citera
2021-09-25, 21:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Om jag får gissa, så kommer vi att få vänta ett tag på svar angående DNA från skon. OM det skulle vara fråga om en matchning, så tror jag inte att det vore så smart att gå ut officiellt med resultatet. Varför? Jo, då skulle även ClLe själv kunna läsa/höra detta via media och man vet inte vad en sådan uppgift skulle göra med en, som det verkar, redan svag individ. En eventuell risk kan då föreligga att han tar ett drastiskt, fatalt beslut. I sådana fall tror jag att Kalla fall-utredarna väntar tills de har byggt upp ett starkare "case", innan de berättar. Om det blir/har blivit ett negativt resultat, och de skulle gå ut med det nu, så skulle det kanske inte heller vara så smart. Det skulle signalera att deras misstanke försvagats (om de nu inte har fått positiva resultat på annat, från t ex husrannsakningar el dyl). Jag tror att vi får vänta ett tag. Men det är bara min spekulation.

Oavsett svar, så hoppas jag att Kalla fall fortsätter tills de definitivt kan slå fast att att det finns så pass mycket som pekar mot ClLe att åklagaren kan väcka åtal eller att det inte finns det, och att han då avskrivs.
Citera
2021-09-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det stämmer säkert att PeNi tog körkort runt cirka 2010, men jag tror att han i så fall hade förlorat körkortet och fick ta om det. Det är så mycket i Loudamus utsagor i tråden som stämmer om PeNi och bilar den där natten. Att PeNi av alla skulle ha väntat till 35 års ålder för att ta körkort finns inte på kartan. Kan jag anta att du har tittat på PeNi:s Facebook?

Nej det har jag inte . Han var närmare 45år och han är väl 55 i år . Berätta för mig när han skulle blivit av med körkortet då ? Och hur länge han var utan körkort? 10 år ? 20 år ? Skulle vara mer intressant att höra Loudamus svara på detta ? Och att PeNi ägde en bil 92? Där är jag mer osäker.
Och varför stämmer Loudamus utsagor ?? Vad är det som gör dom trovärdiga ? Är det Fakta Loudamus kommer med ?
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-25 kl. 21:13.
Citera
2021-09-25, 21:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Nej det har jag inte . Han var närmare 45år och han är väl 55 i år . Berätta för mig när han skulle blivit av med körkortet då ? Och hur länge han var utan körkort? 10 år ? 20 år ? Skulle vara mer intressant att höra Loudamus svara på detta ? Och att PeNi ägde en bil 92? Där är jag mer osäker.
Och varför stämmer Loudamus utsagor ?? Vad är det som gör dom trovärdiga ? Är det Fakta Loudamus kommer med ?

Du har rätt och jag tänkte inte hela linan ut. PeNi är född 1966-11-30, så runt 2010 var han 44 år och inte 35 år. Fel av mig. Men (!) det gör det hela ännu mer osannolikt. Skulle PeNi ha väntat till 44 års ålder innan han tog körkort? Jag tvivlar, han känns inte som den typen.

Angående att PeNi skulle ha kunnat förlora körkortet: Det skulle han väl ha kunnat göra 2008 för att sedan få ta om det 2010? Jag vet inte, jag gör bara som Pudelfrillan sent om sider sade sig göra (efter att ha gått ut stenhårt med direkta utpekanden om CL och hans bror PL): Jag spekulerar.

Dock: Det skulle vara mycket intressant om det skulle visa sig att PeNi faktiskt inte hade körkort 1992. Då kommer historien om PeNi och hans bilbyte i en helt annan dager. Men kanske byttes det bilar? PeNi:s bilar? Bara det att han själv inte hade körkort och att någon annan körde dem?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-25 kl. 21:44.
Citera
2021-09-25, 21:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Två män och en kvinna, enligt DNA spår.
Tror inte de hittar spår från CL. Likväl som de inte fann spår från pilot.
Tror inte att en indicekedja och ett troligt händelse scenario går att få på CL heller.

Tillfälle, kännedom och möjlighet utan att väcka större uppmärksamhet, vilka hade det?
Inte enligt DNA, om du inte menar BO systrar, då DNA kom från Helena eller ev., hennes systrar
Citera
2021-09-25, 21:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om jag får gissa, så kommer vi att få vänta ett tag på svar angående DNA från skon. OM det skulle vara fråga om en matchning, så tror jag inte att det vore så smart att gå ut officiellt med resultatet. Varför? Jo, då skulle även ClLe själv kunna läsa/höra detta via media och man vet inte vad en sådan uppgift skulle göra med en, som det verkar, redan svag individ. En eventuell risk kan då föreligga att han tar ett drastiskt, fatalt beslut. I sådana fall tror jag att Kalla fall-utredarna väntar tills de har byggt upp ett starkare "case", innan de berättar. Om det blir/har blivit ett negativt resultat, och de skulle gå ut med det nu, så skulle det kanske inte heller vara så smart. Det skulle signalera att deras misstanke försvagats (om de nu inte har fått positiva resultat på annat, från t ex husrannsakningar el dyl). Jag tror att vi får vänta ett tag. Men det är bara min spekulation.

Oavsett svar, så hoppas jag att Kalla fall fortsätter tills de definitivt kan slå fast att att det finns så pass mycket som pekar mot ClLe att åklagaren kan väcka åtal eller att det inte finns det, och att han då avskrivs.

Jag välkomnar precis vilket spår som helst/vilken förmodad gärningsman som helst, bara fallet kommer framåt. Men tyvärr är min känsla att även det här spåret kommer att rinna ut i sanden. Och inte ens en DNA-träff skulle bevisa att CL skulle ha mördat Helena eller att han ens skulle ha varit på den förmodade brottsplatsen. Visst skulle en DNA-träff vara mycket besvärande för CL, men knappast för en duglig försvarsadvokat. Hur gamla var Helenas sandaler? Tillräckligt gamla för att CL skulle ha kunnat hosta på Helenas sandaler i kön på Ica utan att veta att Helena var Helena? Absolut. Var sandalerna purfärska, inköpta dagen före? Ja, då blir det däremot riktigt knepigt för CL:s försvarsadvokat - men inte alls en omöjlig uppgift.
Citera
2021-09-25, 21:48
Medlem
Citat:
Du har rätt och jag tänkte inte hela linan ut. PeNi är född 1966-11-30, så runt 2010 var han 44 år och inte 35 år. Fel av mig. Men (!) det gör det hela ännu mer osannolikt. Skulle PeNi ha väntat till 44 års ålder innan han tog körkort? Jag tvivlar, han känns inte som den typen.

Angående att PeNi skulle ha kunnat förlora körkortet: Det skulle han väl ha kunnat göra 2008 för att sedan få ta om det 2010? Jag vet inte, jag gör bara som Pudelfrillan sent om sider sade sig göra (efter att ha gått ut stenhårt med direkta utpekanden om CL och hans bror PL): Jag spekulerar.

Dock: Det skulle vara mycket intressant om det skulle visa sig att PeNi faktiskt inte hade körkort 1992. Då kommer historien om PeNi och hans bilbyte i en helt annan dager. Men kanske byttes det bilar? PeNi:s bilar? Bara det att han själv inte hade körkort och att någon annan körde dem?
Han hade inget körkort 2008 iaf och mig veterligen inte långt tidigare, men nån kanske kan kolla upp ist för att vi spekulerar
Citera
2021-09-25, 22:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag välkomnar precis vilket spår som helst/vilken förmodad gärningsman som helst, bara fallet kommer framåt. Men tyvärr är min känsla att även det här spåret kommer att rinna ut i sanden. Och inte ens en DNA-träff skulle bevisa att CL skulle ha mördat Helena eller att han ens skulle ha varit på den förmodade brottsplatsen. Visst skulle en DNA-träff vara mycket besvärande för CL, men knappast för en duglig försvarsadvokat. Hur gamla var Helenas sandaler? Tillräckligt gamla för att CL skulle ha kunnat hosta på Helenas sandaler i kön på Ica utan att veta att Helena var Helena? Absolut. Var sandalerna purfärska, inköpta dagen före? Ja, då blir det däremot riktigt knepigt för CL:s försvarsadvokat - men inte alls en omöjlig uppgift.

Nej, en ensam DNA-matchning skulle inte räcka, men skulle vara ett indicium. Vi vet ju varken svar på detta eller om vad andra undersökningar i fallet har visat/kommer att visa, det måste nog till flera olika bevis som tillsammans bildar en stabil grund för ett ev. åtal.
Citera
2021-09-25, 22:18
Medlem
Citat:

Som sagt det fanns ju några mer danskar i PeNi s närhet bla EA som var den förste misstänkte mannen i Helena fallet. Skulle tippa att dom kom till Mariestad på slutet av 80 talet , några jobbade på Elux . Redan trassligt förflutet från Danmark . Men nån får väl fråga JöLa el Pry*tz el Thor*jörn B*je Dansk .
Och om nu PeNi inte hade körkort 92 ? varför skulle han då äga bil el t.o.m bilar ? 26 år gammal med ett arbete som kylskåpsmontör på Elux o bodde på bråten.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-25 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in