2021-09-25, 11:09
Medlem
Det är lätt att tappa fokus på den som faktiskt är huvudmisstänkt av Kalla Fall nämligen CL .
Även om Kalla Fall inte informerar allmänheten för tillfället så kan vi vara säkra på att de arbetar intensivt med detta nu .
Och varför ska man ens gör antaganden om att det är brist på exempelvis bevis? som gör att vi inget får höra .
Vi har ju ingen aning om vad de har att komma med .

Även om KF skulle få ett svar på DNA analys så skulle dom förmodligen inte gå ut med svaret ,man måste ha en Kropp, ett matchande DNA , och ev ett erkännande för att kunna binda en gärningsman.

Dom lär ju inte ta det till domstol än en gång utan att ha en mycket god bevisgrund .
KF pratar om ytterligare förhör , ytterligare husrannsakningar . Allt detta pågår nu ,medans tråden skiftar fokus och börjar om ca 30 år bakåt i tiden för att man inte vet vad man ska diskutera.
Som tex ..bilar ? Om inte ens vissa vittnen vet exakt vilken färg bilen /bilar hade den natten hur ska vi då kunna ta reda på det ? Omöjligt är det enda realistiska svaret.
Och även modellen går inte få fram .

Man har hört alla beskrivningar som finns på vita bilar från 80 talet . Men det för oss inte något närmare ett faktiskt svar .
Den dagen Kalla Fall går ut med bilmärke och färg det är först då vi får svaret som gäckat oss alla .

Är nu CL rätt och ev ensam GM då har isf hela tråden varit helt fel ute och allt bara varit rent skitsnack och förtal i många fall.
Och det kommer en dag att visa sig .
Är det fel man KF har då kan man börja diskutera andra möjligheter.

En del tycker att man ska tänka brett , det håller jag med om , men allt detta är genomgånget både av utredare under 30 år och även av Kalla Fall i ca ett år . Och i tråden ältats tusentals gånger utan minsta framgång .

Kalla Fall kan allt detta som skrivs här inne , och mycket mer därtill , dom har alla förhör som gjorts med halva Mariestad , och detta har givetvis synats extra noga.

Jag hoppas och tror och ber för att Kalla Fall är rätt ute den här gången och vi får tålmodigt vänta hur lång tid det än tar.
Citera
2021-09-25, 11:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Kan det vara det som är syftet?

Att man får diskutera vad man vill i all ära,
men
innan KF kom ut med med CL som misstänkt var aktiviteten i tråden ganska låg, ingen hade intresse att diskutera PU, PN, pilot mm, eftersom inget nytt kommit fram
men nu verkar det VÄLDIGT viktigt att dränka tråden med diskussioner som handlar om andra än den som KF har som misstänkt, för att inte tala om det eviga ämnet om bilmodeller som jag aldrig har förstått syftet med.

Njae ... Jag tror att tråden hann tröttna på CL-spåret på grund av att Pudelfrillan körde det spåret så hårt och så länge. Dessutom blev Pudelfrillans ton och attityd fränare och fränare - för att till sist gå över i inlägg som i sin helhet skrevs med fetstil och som in absurdum hade ett innehåll som till slut ledde till "semester". Men i fallet om just CL är och förblir det det på samma sätt som det har varit från dag ett: Ingen vet ju något om honom, och vi har ytterst lite information att gå på. Det är svårt att i ett sådant läge diskutera bara för diskuterandets skull.
Citera
2021-09-25, 11:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det är lätt att tappa fokus på den som faktiskt är huvudmisstänkt av Kalla Fall nämligen CL .
Även om Kalla Fall inte informerar allmänheten för tillfället så kan vi vara säkra på att de arbetar intensivt med detta nu .
Och varför ska man ens gör antaganden om att det är brist på exempelvis bevis? som gör att vi inget får höra .
Vi har ju ingen aning om vad de har att komma med .

Även om KF skulle få ett svar på DNA analys så skulle dom förmodligen inte gå ut med svaret ,man måste ha en Kropp, ett matchande DNA , och ev ett erkännande för att kunna binda en gärningsman.

Dom lär ju inte ta det till domstol än en gång utan att ha en mycket god bevisgrund .
KF pratar om ytterligare förhör , ytterligare husrannsakningar . Allt detta pågår nu ,medans tråden skiftar fokus och börjar om ca 30 år bakåt i tiden för att man inte vet vad man ska diskutera.
Som tex ..bilar ? Om inte ens vissa vittnen vet exakt vilken färg bilen /bilar hade den natten hur ska vi då kunna ta reda på det ? Omöjligt är det enda realistiska svaret.
Och även modellen går inte få fram .

Man har hört alla beskrivningar som finns på vita bilar från 80 talet . Men det för oss inte något närmare ett faktiskt svar .
Den dagen Kalla Fall går ut med bilmärke och färg det är först då vi får svaret som gäckat oss alla .

Är nu CL rätt och ev ensam GM då har isf hela tråden varit helt fel ute och allt bara varit rent skitsnack och förtal i många fall.
Och det kommer en dag att visa sig .
Är det fel man KF har då kan man börja diskutera andra möjligheter.

En del tycker att man ska tänka brett , det håller jag med om , men allt detta är genomgånget både av utredare under 30 år och även av Kalla Fall i ca ett år . Och i tråden ältats tusentals gånger utan minsta framgång .

Kalla Fall kan allt detta som skrivs här inne , och mycket mer därtill , dom har alla förhör som gjorts med halva Mariestad , och detta har givetvis synats extra noga.

Jag hoppas och tror och ber för att Kalla Fall är rätt ute den här gången och vi får tålmodigt vänta hur lång tid det än tar.

Min första fetning: Menar du att det skulle bero på om svaret är positivt eller negativt? I fallet med "mannen med pilotglasögon" gick polisen faktiskt ut med svaret att han inte matchade DNA-spåret. Du menar då att polisen skulle gå ut med information om svaret är negativt, men håller tyst om svaret skulle vara positivt? Eller?

Min andra fetning (under "Visa mer"): Varför skulle vi inte kunna få diskutera andra möjligheter samtidigt? Vi är många som inte tänker sitta tysta och vänta på svar från Kalla fall.

I övrigt är jag säker på att Kalla fall inte vet allt som står i den här tråden - även om det på senare tid verkar vara så att någon eller några användare tycks roa Kalla fall med diverse "Svensson-tipsande".
Citera
2021-09-25, 11:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vet inte. Sommarnatten är rätt ljus 02:30. Bilen kör mot mörk bakgrund och killarna bör ha någon form av gatuljus där de står. Jag skulle även gissa att bilen träffades av Hällristningsvägens sista gatulampa när bilen var på cykelvägen.

Polisen säger vit eller ljus. Loudamus ögonvittne säger ljusbrunbeige...

Lustigt att du tar upp detta med gatubelysningen, då jag skrev ett inlägg till mig själv för några dagar sedan och som jag sedan glömde att posta! Men här kommer det:

Jag tror inte att vi ska stirra oss alltför blinda på det här med en vit bil, en ljus bil eller en beige bil eller liknande, då många faktorer för färgberstämningen spelar in. Till exempel följande:

* I Sverige var det halvmåne söndagen den 7 juni, och efter helgen den 13/14 juni var vi på god väg in i fullmåne, vilket betyder att det var månljust den där helgen.

* Det fanns vad jag vet ingen gatubelysning utmed gång-/cykelvägen precis där som "Killarna" såg bilen passera.

* Däremot fanns det gatubelysning på höger sida om Hällristningsvägen sett ner mot gång-/cykelvägen, och där den sista lyktstolpen stod (står) precis framför det sista huset längst ner på höger sida om Hällristningsvägen. I vilken utsträckning den lyktstolpen genererade ljus ut på gång-/cykelvägen är svårt att säga, men just den lyktstolpen står alltså så placerad att den skulle ha kunnat ge en viss belysning uppifrån och ner mot en passerande bil på gång-/cykelvägen. Det är alltså mycket viktigt att förstå att det ljusets eventuella inverkan (vinkel) skulle ha kunnat "ändra spelreglerna" för hur en viss färg kunde uppfattas, så att säga.

* Gatubelysningens färgtemperatur 1992. (Jag gissar på den gamla klassiska varm(gul)vita.)

* Beroende på exakt var "Killarna" stod med sin bil, skulle också den för "Killarna" närmaste lyktstolpen utmed Hällristningsvägens högra sida ha kunnat orsaka en synvilla genom vindrutan - ja, om lyktstolpen närmast "Killarna" stod tillräckligt "ogynnsamt" placerad, skulle den till och med ha kunnat orsaka en viss bländning.

* "Killarna" kan ha varit lite pömsiga, vilket kan ha gjort deras iakttagelseförmåga nedsatt.

* Avståndet mellan "Killarna" och bilen på gång-/cykelvägen.

Vi måste alltså förstå att ljusförhållandena på kanske 75 meters avstånd inte var de bästa, särskilt inte som lyktstolparnas placering respektive ljusspridning och vinkel kan ha påverkat hur bilens färg uppfattades. Lägg till detta månens eventuella påverkan. Så, en beige eller ljust bronsfärgad bil kan mycket väl ha uppfattats som "bara ljus" eller "vit" - precis som det är svårt att säga om bil som passerar en bit på bort i halvdassig gatubelysning är svart, mörkblå, blåsvart, mörkgrön, grönsvart eller liknande.

Vi får nog nöja oss med att konstatera att kulören som "Killarna" tycker sig ha sett, återfinns i färgskalans ljusare ände.
Citera
2021-09-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Njae ... Jag tror att tråden hann tröttna på CL-spåret på grund av att Pudelfrillan körde det spåret så hårt och så länge. Dessutom blev Pudelfrillans ton och attityd fränare och fränare - för att till sist gå över i inlägg som i sin helhet skrevs med fetstil och som in absurdum hade ett innehåll som till slut ledde till "semester". Men i fallet om just CL är och förblir det det på samma sätt som det har varit från dag ett: Ingen vet ju något om honom, och vi har ytterst lite information att gå på. Det är svårt att i ett sådant läge diskutera bara för diskuterandets skull.
Det är ju inte första gången det händer.
Varför man dock måste hävda att man måste diskutera andra utan att ha nytt att komma med vet jag dock inte. Och ffa inte varför man måste göra det bara för att det inte kommer fram något runt CL, det gjorde det ju egentligen inte kring pilot heller men där spekulerades det hej vilt, men kan bero på att han ingick i kretsen kring Helena CL verkar ju mer eller mindre vara erimit och ingen som skriver här vet något.
Citera
2021-09-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Ja du har rätt. Det har inte med 100% säkerställt vem denna pilot är, och enligt mina slutsatser verkar det som om tråden har två namn som tänkbara ”pilot”.

Finns en skribent som med jämna mellanrum bara kommer in och skriver att ” ** är pilot ”
Kan ju vara så att denna vet med 100% att det är han.Eller inte.

Men.. jag hoppas att KF hittar och kan avsluta detta fallet nu för allas skull och för mig är inte CL otänkbar. Dock vill jag i min teori ha in en el två gärningsmän till i scenariot..

En sak är säker att flera personer har uppfört sig mycket i märkligt i samband med denna natten och efter Helenas försvinnande. Är det verkligen bara en slump? Ja kanske…
CLL har nog inte ett dugg med det här att göra
Citera
2021-09-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
CLL har nog inte ett dugg med det här att göra
Jag tror inte att man var två man var nog tre
Citera
2021-09-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Jag tror inte att man var två man var nog tre

Två män och en kvinna, enligt DNA spår.
Tror inte de hittar spår från CL. Likväl som de inte fann spår från pilot.
Tror inte att en indicekedja och ett troligt händelse scenario går att få på CL heller.

Tillfälle, kännedom och möjlighet utan att väcka större uppmärksamhet, vilka hade det?
Citera
2021-09-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bilen som killarna såg var vit eller ljus.

Bilen som Carina såg var bronsfärgad i många år tills Carina mindes att den var vit. Carina såg även rails vilket inte stämmer med de bilar som brukar föreslås som bilen som killarna såg. Rimligen är det två olika bilar.

Ja precis, så vilken bil var inblandad?
Den ena, båda el ingen??
Om ägaren till bilen på cykelvägen inte hade något att dölja så borde människan ha hört av sig till polisen men det kanske är gjort?
Mobiltelefon var ju inte heller aktuellt, så man kunde ju inte bara ringa någon och be om hjälp.
Men det var ju tydligen en hel del bilar ute denna natt som folk la märke till, bla den orange Opel som körde i hög fart ut ur M-stad.

Som sagt, många skumma typer i farten denna natt...
Citera
2021-09-25, 15:02
Medlem
[quote=exsist|77374494]Två män och en kvinna, enligt DNA spår.
Tror inte att en indicekedja och ett troligt händelse scenario går att få på CL heller.

Tillfälle, kännedom och möjlighet utan att väcka större uppmärksamhet, vilka hade det?[/QUOTE
Nej CLL har inget med det här att Göra
Citera
2021-09-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: Menar du att det skulle bero på om svaret är positivt eller negativt? I fallet med "mannen med pilotglasögon" gick polisen faktiskt ut med svaret att han inte matchade DNA-spåret. Du menar då att polisen skulle gå ut med information om svaret är negativt, men håller tyst om svaret skulle vara positivt? Eller?

Min andra fetning (under "Visa mer"): Varför skulle vi inte kunna få diskutera andra möjligheter samtidigt? Vi är många som inte tänker sitta tysta och vänta på svar från Kalla fall.

I övrigt är jag säker på att Kalla fall inte vet allt som står i den här tråden - även om det på senare tid verkar vara så att någon eller några användare tycks roa Kalla fall med diverse "Svensson-tipsande".

Jag menar inget jag bara citerar Peter Thylen på Kalla Fall :

Utredarna väntar svar från NFC .
Vi får se vad det ger .
Men det är inte säkert att vi berättar utåt när vi får in resultatet säger Peter Thylen .

Och jag ÄR säker på att dom har koll på tråden .
Och vi är ännu fler som inte tänker släppa taget om CL och ev medhjälpare .

Och precis som du säger så får man diskutera och tro vad som helst.

Och jag vet inte om du är rätt person att bedöma vilka tips som kan vara nåt av vikt för Kalla Fall ?
Är du själv en Svensson deckare som bara sitter och fantiserar här inne?
Om du tror så stenhårt på din egen teori så borde väl du kunna delge nåt nytt för dem KF isf ?
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-25 kl. 15:30.
Citera
2021-09-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Två män och en kvinna, enligt DNA spår.

Tillfälle, kännedom och möjlighet utan att väcka större uppmärksamhet, vilka hade det?
Kvinnan är nog själva HA då en DNA-profil tagits fram som matchar antingen HA eller systrarna. Sedan finns ett manligt DNA och en mix av DNA.
Så många som har varit och pillat på dessa skor genom åren (poliser) så vore det ett under om de får fram en GM men större under har ju skett.
Förhoppningsvis är utredarna på rätt spår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in