2021-09-24, 16:04
Medlem
PelePelle.
Jag är villig att gräva ner stridsyxan.
Ingen här inne sitter på mer fakta än någon annan .
Tack vare att KF håller inne med allt just nu kanske förståeligt så skapar det ännu mer spekulationer.
Jag tycker vi alla slutar med påhopp hit och dit .
Vi tycker olika det är bara att acceptera.
För trådens skull så vill jag att vi håller sams .
Bollen ligger hos dig PelePelle
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-24 kl. 16:20.
Citera
2021-09-24, 16:10
Medlem
En intressant fråga !! Det finns såvitt jag vet inget 100% bevis vem denne ” pilot är ? Har polisen gått ut med namnen ? Helenas familj ? Någon journalist som lyckats snoka fram det och gått ut med namnet ? Nej ! Pilot är den personen som skribenter på FB har kommit fram till i sitt egna Sherlock Holmes arbete !
Finns det någon här som kan lägga fram att pilot är denne person som varit nästintill en kändis ” här på Flashback.
Det har ju snackats om människor uthängande av ” vissa personer , anser att pilot är nog den som har hängts ut från huvud till tårna om någon . Pilot fick sin identitet av bla Ugglan som med bestämdhet näst intill bestämde att det var så . Om pilot själv hade suttit här , om så fallet är så hade nog motståndet från denne person varit bra mycket att ” vilseleda ”
Mördaren har klarat sig i snart 30 år och risken är stor att detta fall följer med GM i graven . Jag hoppas och tror de har rätt man nu , men tror många bevis och spår försvann samma dygn genom att människor sprang runt och platsen inte spärrades av ! Hade brottet hänt i dag hade nog GM blivit avslöjad inom ett par dygn . Väntar med spänning på vad kalla fall har arbetat med och vad de har hittat … förhoppningsvis
Citera
2021-09-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Er diskussion är lite hårklyveri.

Har Fighter83 belägg för att ClLe fortfarande är intressant i utredningen? Polisen kanske har fått reda på något de senaste dagarna som friar ClLe. Det vet ju inte Fighter83. Betyder det att Fighter83 ljuger bara för att han inte har ett tveklöst bevis för att ClL fortfarande är intressant?

Rent formellt har PellePelle inte belägg för att Pilot fortfarande är intressant lika lite som Fighter83 har bevis för att ClLe fortfarande är intressant.

Däremot kan ni väl vara överens om att enligt senast tillgängliga information rörande Pilot så är han fortfarande intressant. På samma sätt kan ni kanske vara överens om att enligt senast tillgängliga information så är ClLe fortfarande intressant.

Den av er som inte håller med om det fetade kommer jag att kalla för lögnare

Dessutom kan jag inte alls begripa varför jag inte blir utsatt för kritik när jag lyfter fram PeNi som den som kan ha fört bort Helena. Varför är det bara fult att diskutera KlMa:s eventuella inblandning??? Den frågan svarade aldrig den avstängda personen på...
Ok vi lägger ner denna diskussion. Ger inte någon nåt . Ingen som ljuger iaf .
Citera
2021-09-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Just detta gör det så svårt och även märkligt. Så lite information om Helena och övriga familjen. När jag påpekar detta får jag till svar det finns mycket info i tråden och oftast bara tystnad. Jag anser inte att det finns mycket av denna info i tråden, min subjektiva åsikt förstås.
Grejen är att om man försöker skriva om dem och har en annan uppfattning än det som ska passa in, att Helena bar gloria, inte åker med främmande människor, var en otroligt duktig människa, likaväl som resten av familjen, då blir folk arga. Så får man inte säga. Det handlar om Helena men man får inte prata om henne. Mycket märkligt. Jag håller med dig.
Att få en rättvis bild är därför helt omöjligt i denna tråd gällande just det, är min åsikt.
Det står inte mycket om dem i tråden heller för att man ska kunna skapa sig en bild om man inte redan är lite insatt, det förhindras just av dem som inte förstår att Helena och hennes familj, de är människor, med fel och brister som vi andra, utöver alla goda egenskaper.
Jag önskar att folk kunde vara lite bättre på att skilja på skitsnack om någon och egna upplevelser av dem. Ingen i denna tråd är här för att smutskasta dem, det är jag säker på, ändå är det så här, tyvärr.
Citera
2021-09-24, 16:51
Medlem
Citat:
Er diskussion är lite hårklyveri.

Har Fighter83 belägg för att ClLe fortfarande är intressant i utredningen? Polisen kanske har fått reda på något de senaste dagarna som friar ClLe. Det vet ju inte Fighter83. Betyder det att Fighter83 ljuger bara för att han inte har ett tveklöst bevis för att ClL fortfarande är intressant?

Rent formellt har PellePelle inte belägg för att Pilot fortfarande är intressant lika lite som Fighter83 har bevis för att ClLe fortfarande är intressant.

Däremot kan ni väl vara överens om att enligt senast tillgängliga information rörande Pilot så är han fortfarande intressant. På samma sätt kan ni kanske vara överens om att enligt senast tillgängliga information så är ClLe fortfarande intressant.

Den av er som inte håller med om det fetade kommer jag att kalla för lögnare

Dessutom kan jag inte alls begripa varför jag inte blir utsatt för kritik när jag lyfter fram PeNi som den som kan ha fört bort Helena. Varför är det bara fult att diskutera KlMa:s eventuella inblandning??? Den frågan svarade aldrig den avstängda personen på...

Vad är det som gör att du vill lyfta fram PeNi som den som kan ha fört bort Helena ? Har det framkommit något nytt runt honom .
Citera
2021-09-24, 16:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Just detta gör det så svårt och även märkligt. Så lite information om Helena och övriga familjen. När jag påpekar detta får jag till svar det finns mycket info i tråden och oftast bara tystnad. Jag anser inte att det finns mycket av denna info i tråden, min subjektiva åsikt förstås.

Mycket info kommer i praktiken från personer som kände Helena mycket väl. För dem är det besvärligt att berätta saker eftersom de lätt kan outa sig själva genom det de berättar. Dessutom har de tillgång till skvallret i den innersta kretsen. De vet alltså vad som är mest aktuellt att fundera kring och då finns det liksom ingen anledning att berätta mer ingående detaljer om Helena.

Ungefär så tror jag resonemanget är i Helenas närmaste krets.

Det är ovanligt tyst bland närstående, men då skall man tänka på att Helena hade varit borta 15 år när tråden startade. Jag tror vi hade vetat betydligt mer om tråden startat 1992.
Citera
2021-09-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
En intressant fråga !! Det finns såvitt jag vet inget 100% bevis vem denne ” pilot är ? Har polisen gått ut med namnen ? Helenas familj ? Någon journalist som lyckats snoka fram det och gått ut med namnet ? Nej ! Pilot är den personen som skribenter på FB har kommit fram till i sitt egna Sherlock Holmes arbete !
Finns det någon här som kan lägga fram att pilot är denne person som varit nästintill en kändis ” här på Flashback.
Det har ju snackats om människor uthängande av ” vissa personer , anser att pilot är nog den som har hängts ut från huvud till tårna om någon . Pilot fick sin identitet av bla Ugglan som med bestämdhet näst intill bestämde att det var så . Om pilot själv hade suttit här , om så fallet är så hade nog motståndet från denne person varit bra mycket att ” vilseleda ”
Mördaren har klarat sig i snart 30 år och risken är stor att detta fall följer med GM i graven . Jag hoppas och tror de har rätt man nu , men tror många bevis och spår försvann samma dygn genom att människor sprang runt och platsen inte spärrades av ! Hade brottet hänt i dag hade nog GM blivit avslöjad inom ett par dygn . Väntar med spänning på vad kalla fall har arbetat med och vad de har hittat … förhoppningsvis
Instämmer fullt ut.
Citera
2021-09-24, 17:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Vad är det som gör att du vill lyfta fram PeNi som den som kan ha fört bort Helena ?

Jag för väl egentligen inte fram PeNi som kandidat? Visserligen går det att passa ihop alla vittnen (Hanna, Lockerudsvittnen, Loudamus ögonvittne och killarna på Hällristningsvägen) men det är ju också antagande på antagande på antagande och det hatar jag. När jag diskuterar PeNi så indikerar jag att han kan vara mördaren och är det fult att insinuera vem som är mördaren så bör det gälla PeNi än mer eftersom han aldrig varit officiellt misstänkt.

Men för att vara konsekvent med tidigare inlägg idag, så ja, PeNi och JöLa är mina huvudkandidater, eventuellt med ToBr i bilen också.

Att jag tog upp PeNi beror på något DisappointedTuna (tror jag) skrev om ljus från lampor som spelar spratt samt Xeitums skriverier om SAAB Lancia som fick mig att få en idé. Plötsligt hittade jag en Lancia som dels stämmer på killarnas beskrivning och dels uppfyller Loudamus beskrivning samt har drivning på bakhjulen, vilket har antagits beroende på hur spåren på lekplatsen såg ut. PeNi har bytt bil enligt Loudamus och det passar inte bra med beskrivningen av bilen på cykelvägen som vit. Men kikar man på den ljusbrunbeiga deltan så ser den närmast vit ut där ljuset träffar, kanske skumraskvit är en bra term. Det räcker att den skall vara ljus för att stämma in på vittnesmålet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta#/media/File:1982_Lancia_Delta_1500_LX_-_Beige_Chiaro_Metallizzato,_front_left2.jpg
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-24 kl. 17:07.
Citera
2021-09-24, 17:19
Medlem
Citat:
Jag för väl egentligen inte fram PeNi som kandidat? Visserligen går det att passa ihop alla vittnen (Hanna, Lockerudsvittnen, Loudamus ögonvittne och killarna på Hällristningsvägen) men det är ju också antagande på antagande på antagande och det hatar jag. När jag diskuterar PeNi så indikerar jag att han kan vara mördaren och är det fult att insinuera vem som är mördaren så bör det gälla PeNi än mer eftersom han aldrig varit officiellt misstänkt.

Men för att vara konsekvent med tidigare inlägg idag, så ja, PeNi och JöLa är mina huvudkandidater, eventuellt med ToBr i bilen också.

Att jag tog upp PeNi beror på något DisappointedTuna (tror jag) skrev om ljus från lampor som spelar spratt samt Xeitums skriverier om SAAB Lancia som fick mig att få en idé. Plötsligt hittade jag en Lancia som dels stämmer på killarnas beskrivning och dels uppfyller Loudamus beskrivning samt har drivning på bakhjulen, vilket har antagits beroende på hur spåren på lekplatsen såg ut. PeNi har bytt bil enligt Loudamus och det passar inte bra med beskrivningen av bilen på cykelvägen som vit. Men kikar man på den ljusbrunbeiga deltan så ser den närmast vit ut där ljuset träffar. Det räcker att den skall vara ljus för att stämma in på vittnesmålet.

Ok många personer som verkligen går att passa in i olika senarior den här natten .

Men just det här med PeNi att han ens hade en egen bil är jag tveksam till , inte säker , men kan den tillhört nån av hans danska kompisar isf ? Dom var ju 3-4 st som alltid hängde ihop.
En som m säkerhet kan svara på detta är PJ Prytz. Men han lär aldrig säga ett ord om PeNi, dom har alltid hängt ihop .
PeNi tog ju som sagt inte körkort förrän 2010 ca .
Och väldigt tveksam att tex PU och PeNi skulle varit vänner ? Kände till varandra möjligtvis.
Citera
2021-09-24, 17:31
Medlem
Thord skriver att Saab/Lancia är bakhjulsdriven ;-)

Jag sätter fortfarande en peng på att den bil de söker är samma eller samma modell som används i TV4 deckarserie Hjerson

En ljust beige Kadett D.
Citera
2021-09-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Vilket umgänge hade Helena egentligen? gillade hon raggare Hell angels typer och liknande slödder. Jag har trott hon gillade prydliga välklädda skötsamma välutbildade killar ? /

Vad får dig att tro att inte de största psykopaterna i samhället inte går omkring i kostym och vit skjorta och slips ?
Senast redigerad av Baraskojaren 2021-09-24 kl. 17:43.
Citera
2021-09-24, 17:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Thord skriver att Saab/Lancia är bakhjulsdriven ;-)

Jag sätter fortfarande en peng på att den bil de söker är samma eller samma modell som används i TV4 deckarserie Hjerson

En ljust beige Kadett D.

Nej, jag skriver inte att SAAB Lancia är bakhjulsdriven. Den är normalt framhjulsdriven. Jag har aldrig påstått annat.

Men enligt Wikipedia så förekom det fyrhjulsdrivna 1982 Lancia Delta 1500 LX. Den modellen har även ett raster bakom bakdörren, precis som Loudamus beskriver. Det är i så fall ett undantag. Nu vet jag inte hur tvingande det är att bilen måste ha driv på bakaxeln, men det verkar vara många i tråden som menar att spåren på lekplatsen tyder på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in