2021-09-17, 14:12
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
behövs bara en pol då kompasserna är konstruerade att endast följa nord

Varför ljuger du.
Citera
2021-09-17, 15:44
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Det är inte möjligt. Det finns inga magneter med bara en pol. Det strider mot hur den elektromagnetiska kraften fungerar.
Citera
2021-09-17, 21:38
Medlem
Citat:
Vad händer då vid nästa polvändning?
Citera
2021-09-18, 08:22
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det är inte möjligt. Det finns inga magneter med bara en pol. Det strider mot hur den elektromagnetiska kraften fungerar.

Finns väl inga kompasser som är konstruerade för sydpolen? Om det finns så är jag helt ärligt beredd att släppa plattjorden
Citera
2021-09-18, 08:24
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Varför ljuger du.

huh? bara pilla isär en kompass och se att den vita är passivt material
Citera
2021-09-18, 09:47
Medlem
Citat:
Finns väl inga kompasser som är konstruerade för sydpolen? Om det finns så är jag helt ärligt beredd att släppa plattjorden

Alla magnetiska kompasser är konstruerade för både sydpolen och nordpolen. Kompassnålen orienterar sig efter jordens magnetfält som går mellan nord- och sydpol.

Citat:

Kompassnålen är en stavmagnet med en nordpol och en sydpol. Det vita är en magnetisk sydpol

Du verkar ha missat en hel del grundläggande fysik. Här är en liten genomgång:
https://youtu.be/VvaHCouRhmI

Magneter har alltid en nord och en sydpol. Och det gäller även jorden som har en magnetisk nordpol och en magnetisk sydpol.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-09-18 kl. 10:00.
Citera
2021-09-18, 10:41
Medlem
Citat:
Så är det inte

Om du kapar en stavmagnet på mitten får du inte en bit som är nordpol och en bit som är passiv utan du får två bitar som fortfarande är kompletta magneter. Den kapade änden blir alltså en ny sydpol respektive nordpol på vardera bit och detta kan du upprepa igen och igen och igen....
https://images.slideplayer.com/27/8986105/slides/slide_3.jpg

Om du inte ids testa själv kan du kolla sju minuter video här istället:
https://youtu.be/q0d_SS-0Puk

Varför ljuger då så ofta?

Länka filmerna som styrker dessa två påståenden:
Citat:
Citat:
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder..

Citat:
Tyngdlöst vatten i en halvtimme får dom svårt att få till. Tyngdlösa flygplansrides har jag sett på ca 10 mins.
Citera
2021-09-18, 10:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
enligt plattjordmodellen är det magnetism på nordpolen. stor metallisk massa

finns massa filmer om detta samt fd civilisationer som beskriver polen

Plattjordsmodellen? Du är ju själv öppen för att jorden är krökt.

Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan

Hur är det med magnetfälten där?
Citera
2021-09-18, 11:18
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är tydligt att du inte ens orkar längre.

Hej Clay. Jag ska vara helt ärlig här. Har faktiskt lyckats hitta brister i plattjordens resonemang senaste månaden.

Kommer ladda batterierna och följa plattjordsnacket lite från sidolinjen.

Det som för mig upplevs jobbigt är att dom där höghöjdsballongerna inte filmar kurvaturen. Kanske är dom inte tillräckligt högt upp eller nåt sånt...
Citera
2021-09-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Alla magnetiska kompasser är konstruerade för både sydpolen och nordpolen. Kompassnålen orienterar sig efter jordens magnetfält som går mellan nord- och sydpol.

Kompassnålen är en stavmagnet med en nordpol och en sydpol. Det vita är en magnetisk sydpol

Du verkar ha missat en hel del grundläggande fysik. Här är en liten genomgång:
https://youtu.be/VvaHCouRhmI

Magneter har alltid en nord och en sydpol. Och det gäller även jorden som har en magnetisk nordpol och en magnetisk sydpol.

Och det lite lustiga är ju att den magnetiska sydpolen faktiskt ligger vid nordpolen…..
Citera
2021-09-18, 12:52
Medlem
Citat:
Hej Clay. Jag ska vara helt ärlig här. Har faktiskt lyckats hitta brister i plattjordens resonemang senaste månaden.

Det som för mig upplevs jobbigt är att dom där höghöjdsballongerna inte filmar kurvaturen. Kanske är dom inte tillräckligt högt upp eller nåt sånt...
Det er ikke verst at du har funnet brister ved flatjordteorien. Det er det nok mange flatjordinger som gjør, men du er en av de få som innrømmer det. De andre bare forsvinner. Det som hele tida overrasker meg er at flatjordinger MÅ se kurvaturen. Alle andre bevis er helt uinteressante, selv om de ikke har noe som minner om motargument, og da er det ikke rart at de aldri gir seg. Og får de se kurvaturen, blir bildene automatisk avfeid som fake, produsert av NASA.

Men du er på gli, og det står det egentlig respekt av.
Citera
2021-09-18, 13:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jaså du. Jag tror snarare att det blivit för jobbigt för dig att skriva efter att du så många gånger valt att ljuga i tråden. Och naturligtvis avslöjats. Ljuger gör man när sanningen inte räcker till.

Dessutom har du sagt emot dig själv och i stället för att gå med på det har du försökt slingra dig ur situationen med mycket sladdriga argument.

Jag tror tyvärr du kommer tillbaka med nån ny detalj du tror ikullkastar den sfäriska jorden, kanske en ny lögn? Sen kommer du såklart helt bortse från att stjärnhimlen roterar åt olika håll på norra respektive södra halvklotet. Att södra korset ses i söder både från Australien, Sydafrika och Argentina. Mm mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in