2021-08-10, 23:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Utveckla gärna? Varför sträcker sig skuggan av toppen ovanför horisontlinjen?

Är jorden linsformad?
Citera
2021-08-10, 23:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att horisontlinjen hamnar längre ner pga kurvaturen medan solen lyser horisontellt. Detta bevisar att jorden inte är platt. Detta skulle vara helt omöjligt på en platt jord.
Citera
2021-08-10, 23:20
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Kallas för moln. Skuggan träffar moln. Om du stod nånstans i Kina, i skuggan, och tittade mot solen skulle du se detta:
Mount Rainier i solnedgång

Förklara.
Senast redigerad av Sadoman 2021-08-10 kl. 23:23.
Citera
2021-08-10, 23:24
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
För att horisontlinjen hamnar längre ner pga kurvaturen medan solen lyser horisontellt. Detta bevisar att jorden inte är platt. Detta skulle vara helt omöjligt på en platt jord.

Du tycker inte det är märkligt att skuggan är så pass stark? Den har ju enligt rund jord perspektivet inget att avspegla sig på. Borde inte synas alls... Fenomenet påminner om det som händer när man zoomar med IR utrustning och lyckas se längre än horisonten. Man upptäcker en platt vågrät yta
Citera
2021-08-10, 23:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du tycker inte det är märkligt att skuggan är så pass stark? Den har ju enligt rund jord perspektivet inget att avspegla sig på. Borde inte synas alls... Fenomenet påminner om det som händer när man zoomar med IR utrustning och lyckas se längre än horisonten. Man upptäcker en platt vågrät yta
Det beror väl helt och hållet på hur mycket fukt och liknande som det finns i atmosfären som ljuset kan lysa upp och som inte blir upplyst där. Detta motsäger inte det faktum att toppen av skuggan ovanför horisonten är omöjlig på en platt jord.
Citera
2021-08-10, 23:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Kan du inte förklara varför du påstår att jorden kan ha diverse andra former än platt, när du menar att det finns åtskilliga bevis att den är platt?

Vad betyder dina bevis ens för dig själv?
Citera
2021-08-11, 00:02
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Det beror väl helt och hållet på hur mycket fukt och liknande som det finns i atmosfären som ljuset kan lysa upp och som inte blir upplyst där. Detta motsäger inte det faktum att toppen av skuggan ovanför horisonten är omöjlig på en platt jord.

Intressant men jag får inte ihop det att skuggan blir mörkare ovanför molnen jämfört med det som träffar molnen. Varför skulle atmosfären reflektera skuggan ännu tydligare? Mina personliga erfarenheter är att vitt är det bästa kontrasterande för skuggor. högupplöst chrisbwarner.com/wp-content/uploads/2011/11/IMG_0269.jpg
Citera
2021-08-11, 00:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Intressant men jag får inte ihop det att skuggan blir mörkare ovanför molnen jämfört med det som träffar molnen. Varför skulle atmosfären reflektera skuggan ännu tydligare? Mina personliga erfarenheter är att vitt är det bästa kontrasterande för skuggor. högupplöst chrisbwarner.com/wp-content/uploads/2011/11/IMG_0269.jpg

Vad spelar det för roll vad du får ihop? Inte ens du tror ju på dina egna ’bevis’.
Citera
2021-08-11, 02:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Oavsett vad du får ihop så visar skuggan ovanför horisonten inte på platt jord utan är tvärtom en omöjlighet på en platt jord. På en platt jord kan skuggan omöjligt hamna ovanför horisonten på det sätt som bilderna du länkar visar. För att skuggan skall hamna ovanför horisonten på en platt jord så måste berget belysas nerifrån vilket är möjligt på en rund jord där horisonten kan ligga under ögonhöjd men inte på en platt jord där horisonten ligger i ögonhöjd.
Du har publicerat ett bevis för kurvatur och hävdat att det är ett bevis för platt jord. Inse detta. Du kommer inte ifrån att du gjort bort dig genom att tugga på att nyansen på skuggan är mörkare än du trodde.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-11 kl. 02:38.
Citera
2021-08-11, 02:35
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Du vet ju så klart varför det är mörkare längst bort, så varför låtsas du som att du inte vet?

Du vet lika bra som alla andra att anledningen att skuggan är ljusare närmare fotografen är att det finns mer som kan lysa upp som snö etc. Längst bort så är det uppe i luften och längre bort så därför komme mindre ljus att färdas in i kameran. Varför låtsas du vara så korkad att du inte förstår detta?

Är det även en grej att göra länkarna felaktiga? För att låtsas spela mer dum?

Och varför undviker du så medvetet ignorera Clay Allison fråga om dom tre olika former på jorden du tror den har? Hela tiden ignorera du frågan! Så vilken form anser du att jorden har? linsformad, platt eller någon upphöjning i mitten?
Citera
2021-08-11, 02:38
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Oavsett vad du får ihop så visar skuggan ovanför horisonten inte på platt jord utan är tvärtom en omöjlighet på en platt jord. På en platt jord kan skuggan omöjligt hamna ovanför horisonten på det sätt som bilderna du länkar visar. För att skuggan skall hamna ovanför horisonten på en platt jord så måste berget belysas nerifrån vilket är möjligt på en rund jord där horisonten kan ligga under ögonhöjd men inte på en platt jord där horisonten ligger i ögonhöjd.
Du har publicerat ett bevis för kurvatur och hävdat att det är ett bevis för platt jord. Inse detta.

Självklart är det möjligt att få detta fenomen på en platt jord om solen är lägre än berget. Men då är också solen som sagt på en lägre höjd än 8,5 km… och det tror jag t.o.m plattskallarna inser är lite för lågt för solen.
Citera
2021-08-11, 02:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Självklart är det möjligt att få detta fenomen på en platt jord om solen är lägre än berget. Men då är också solen som sagt på en lägre höjd än 8,5 km… och det tror jag t.o.m plattskallarna inser är lite för lågt för solen.
Ja även dom måste ju inse att solen inte kan ligga på lägre höjd än toppen av K2. Då skulle ju flygplan och även ballonger riskera att krocka med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in