Citat:
Jeg vet det er mørketid nord for polarsirkelen. At man bør få sol hver dag om jorda er rund, er i beste fall å snu alt på hodet. Det er så vidt jeg gidder, men forklaringa på mørketida er altså så enkel som at sola er bak horisonten på grunn av at jorda heller bort fra sola på den tida av året. solen är närmare marknivån under dessa tider. på svalbard
går inte solen upp alla (konstant natt) i 4 månader motsvarande tid. naturligtvis inget som funkar på runda globmodellen. där bör man få ljus varje dygn.
flygningar funkar på platt jord också bara ta penna och papper och lägga ut rutterna. voila! så länge dom inte genar mitt över polerna så är platta modellen mest logisk
går inte solen upp alla (konstant natt) i 4 månader motsvarande tid. naturligtvis inget som funkar på runda globmodellen. där bör man få ljus varje dygn.
flygningar funkar på platt jord också bara ta penna och papper och lägga ut rutterna. voila! så länge dom inte genar mitt över polerna så är platta modellen mest logisk
Hvis nå jorda er nærmere marknivå i desember, hvordan kan det da ha seg at langt sør i Argentina er sola oppe 17 timer?? Det er jo helt umulig når sola befinner seg på motsatt side av den flate jorda mesteparten av døgnet og på toppen av alt er nærmere jorda.
Har du prøvd å regne på det med flyruter? Vet ikke hva du studerer, men det kan i hvert fall ikke være matematikk. Hvis du måler avstandene på flatjordkartet, og samtidig vet at normal fart på et rutefly er 7-800 km/t, har du et problem, for flyet ville falt ned pga mangel på drivstoff lenge før det kom fram. Hvis ikke du reiser med et fantasifly som flyr med 2800km/t.
Og så savner jeg ei lita forklaring på hvordan man kan se Sydkorset rett i sør i Sør-Amerika og Australia når sør er i stikk motsatt retning på flatjordkartet. Det er kanskje best å la emnet ligge? Det går vel en grense for hvor grundig du er villig til å dumme deg ut.