2021-08-28, 23:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
som jag sa. är man ovanför diset som orsakar refraktion så kan man göra valida jämförelser. flyg högt.. koppla på IR filter.. upptäck att man ser längre är "kurvaturen"
Vad händer om man är under?

Har du varit på LPT någon gång?
Citera
2021-08-28, 23:27
Medlem
Citat:
fortfarande så är refraktion en variabel felkälla från marknivån

Mycke prat om refraktion, hur skiljer sej en refraktion på en sfärisk jord kontra en platt? Och hur bevisar det ena mot de andra?
Citera
2021-08-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilken 10 mil långa platta yta är det du jämför med när du säger att jag ska kunna se lasern 10 mil bort?

Den ideala du pratar om!
Citera
2021-08-28, 23:32
Medlem
Citat:
som jag sa. är man ovanför diset som orsakar refraktion så kan man göra valida jämförelser. flyg högt.. koppla på IR filter.. upptäck att man ser längre är "kurvaturen"

Flyg högt?!? Hur i helvete skulle man våga flyga med tanke ingen känner till avstånd och riktningar? Inga fungerande kartor, inga gyrokompasser. Verkar vara väldigt vanskligt. Typ bara lyfta och chansa att man hittar fram.

Och tänk bara en sådan sak som att beräkna startvikt. Här har vi sprungit omkring och trott att tyngden är proportionell mot massan men i själva verket har det med, ja vad var det nu igen, typ statisk elektricitet och protoner att göra? Jävla idioter som mäter vikt i kilogram när de borde borde räkna protoner.

Nej fy fan. Flyga går verkligen inte att göra. De har verkligen noll koll på vad de sysslar med. Ta bara en sådan sak som storcirkelnavigation - hur jävla blåsta är inte piloterna som tror att en storcirkel är närmaste vägen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-28 kl. 23:41.
Citera
2021-08-28, 23:50
Medlem
Citat:
förklara då varför ljus bryts eller erkänn din oförståelse
Har inget med motstånd i luften att göra. Det är din okunskap, inte min.
Citera
2021-08-28, 23:54
Medlem
Citat:
fortfarande så är refraktion en variabel felkälla från marknivån.

kolla istället Jtolan på youtube. Han flyger ofta högt och väl däruppe kopplar han på IR filter (längre vågor än UV) detta medför att han kan se längre än vad jordens kurvatur skulle tillåta
JTolan är en charlatan. Han uppvisar felaktiga siffror hela tiden, men ni mindre begåvade missar dem hela tiden. Här är en förklaring på hans videor:
https://youtu.be/xXhC1Krammk
Citera
2021-08-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad är det för skillnad att se ovanför en platt yta jämfört med en sfärisk?

Hur och varför påverkas vårt synfält av vad som ligger nedanför siktlinjen?

Det är ungefär som att jag skulle jämföra att titta på en porrfilm kontra en disneyfilm. Båda är ju en fim, hur kan det möjligen vara någon skillnad på dem?

Sluta larva dig, seriöst. Om jag frågar hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där jag står, och du försöker säga att jag lika gärna kan titta uppåt och ignorera den platta ytan, hur får det dig att framstå?
Citera
2021-08-29, 00:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är ungefär som att jag skulle jämföra att titta på en porrfilm kontra en disneyfilm. Båda är ju en fim, hur kan det möjligen vara någon skillnad på dem?

Sluta larva dig, seriöst. Om jag frågar hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där jag står, och du försöker säga att jag lika gärna kan titta uppåt och ignorera den platta ytan, hur får det dig att framstå?
Förklara varför ljuset skulle bete sig annorlunda över en platt yta jämfört med om det går rakt upp? Din jämförelse mellan en porrfilm och en Disneyfilm är det löjligaste exemplet på länge. Alla förstår väl vad skillnaden är där? Hur är det relevant i förhållande till hur ljus beter sig på en platt yta? Nu är det du som larvar dig.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-29 kl. 00:56.
Citera
2021-08-29, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Förklara varför ljuset skulle bete sig annorlunda över en platt yta jämfört med om det går rakt upp? Din jämförelse mellan en porrfilm och en Disneyfilm är det löjligaste exemplet på länge. Alla förstår väl vad skillnaden är där? Hur är det relevant i förhållande till hur ljus beter sig på en platt yta? Nu är det du som larvar dig.

Det är ni som jämför att titta uppåt mot att titta längst med en platt yta av en viss storlek. Inte jag. Det alltså ni som larvar, inte jag. Min fråga är relevant, era försök att bortförklara frågan är det inte.
Citera
2021-08-29, 01:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är ni som jämför att titta uppåt mot att titta längst med en platt yta av en viss storlek. Inte jag. Det alltså ni som larvar, inte jag. Min fråga är relevant, era försök att bortförklara frågan är det inte.
Varför kan du inte visa på något som bevisar din tes?

Känner du aldrig att du kanske har fel?
Citera
2021-08-29, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Vad är min "tes"?

"Hur ser en platt yta av ett visst avstånd ut"?

Är det en "tes"?

Der är väl en fråga?
Citera
2021-08-29, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Visst, att ha fel är en väldigt naturlig del av att luta sig åt vetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in