2021-09-15, 12:52
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Inte i detta specifika fall, det topic handlar om. Viruset som kan vara skapat i ett labb, du kanske hört talats om det? Vill du diskutera immunförsvaret helt generellt finns det andra trådar. Skönt att vi är överrens om att vi saknar bevis för detta specifika fall.
Vi har förvisso ett par virus i katalogen; jag kan nämna coxsackie B -virus, humant T -lymfotropiskt virus, Epstein -Barr -virus (EBV) och eventuellt Rubella -virus (Röda Hund) som i viss mån fungerar utlösande för autoimmuna sjukdomar och cancer hos genetiskt mottagliga individer, men till den gruppen räknas inget CoV och det finns inga som helst indikationer på det och det är inte heller någon teori vi jobbar med att fastställa.

Skall du därför påstå att SARS-CoV-2 eller dess specifika spikeprotien har immunosupressiva egenskaper hamnar bevisbördan på dig. Sorry.
Citera
2021-09-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Coronafallen ökar med 34 procent i Västra Götaland.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/coronafallen-%C3%B6kar-med-34-procent-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.54938128
Värre kommer det att bli nu när restriktionerna tas bort.

Sverige har alldeles för få vaccinerade för att riskfritt kunna släppa på alla restriktioner.
Citera
2021-09-15, 12:54
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Du glömde ordet "labb"
Ok, ett virus gör ingenting med immunförsvaret. Förmodar då att det även gäller labbvirus eftersom det var den frågeställningen jag hade.
Gällande vaccinet får jag väl anta att du inte har svar på eftersom det även ingick i frågan.

Skönt att få det utrett. Då går vi väl vidare.
Det finns flera virus som "gör saker med immunsystemet".

Vi har förvisso ett par virus i katalogen med den typen av egenskaper; jag kan nämna coxsackie B -virus, humant T -lymfotropiskt virus, Epstein -Barr -virus (EBV) och eventuellt Rubella -virus (Röda Hund) som i viss mån fungerar utlösande för autoimmuna sjukdomar och cancer hos genetiskt mottagliga individer, men till den gruppen räknas inget CoV och det finns inga som helst indikationer på det och det är inte heller någon teori vi jobbar med att fastställa.
Citera
2021-09-15, 13:00
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det finns flera virus som "gör saker med immunsystemet".

Vi har förvisso ett par virus i katalogen med den typen av egenskaper; jag kan nämna coxsackie B -virus, humant T -lymfotropiskt virus, Epstein -Barr -virus (EBV) och eventuellt Rubella -virus (Röda Hund) som i viss mån fungerar utlösande för autoimmuna sjukdomar och cancer hos genetiskt mottagliga individer, men till den gruppen räknas inget CoV och det finns inga som helst indikationer på det och det är inte heller någon teori vi jobbar med att fastställa.
Ok. Får förmoda att du är en läskunnig människa och jag frågade om labbvirus. Ska jag ta dessa virus som labbvirus när jag läser vad du skriver för annars går alla de ovan bort?
Citera
2021-09-15, 13:13
Medlem
Citat:
Vi har förvisso ett par virus i katalogen; jag kan nämna coxsackie B -virus, humant T -lymfotropiskt virus, Epstein -Barr -virus (EBV) och eventuellt Rubella -virus (Röda Hund) som i viss mån fungerar utlösande för autoimmuna sjukdomar och cancer hos genetiskt mottagliga individer, men till den gruppen räknas inget CoV och det finns inga som helst indikationer på det och det är inte heller någon teori vi jobbar med att fastställa.

Skall du därför påstå att SARS-CoV-2 eller dess specifika spikeprotien har immunosupressiva egenskaper hamnar bevisbördan på dig. Sorry.

När du ändå tar upp det. Detta har blivit en betalartikel så jag kopierar.

https://www.dn.se/sverige/oklart-hur-nya-vaccinet-paverkar-barn-och-gravida/

Hur menar Ulla Wendell att barnens aktiva immunförsvar i teorin kan reagera starkare på vaccinet? Och varför skulle det inte gälla vuxna med ett överaktivt immunförsvar? Jag har tre autoimmuna sjukdomar t.ex. hennes uttalande har bland annat gjort mig skeptisk. Kan detta motbevisas?

”I mellandagarna började Sverige massvaccinera mot covid-19 med Pfizers vaccin som fått namnet Comirnaty. Pfizer har testat sitt vaccin i en studie som omfattar drygt 40.000 individer och har data på personer från 16 år. Vaccinet har även testats på personer med vissa bakomliggande sjukdomar, som fetma, diabetes och kronisk lungsjukdom.

Men det kvarstår en del frågetecken för flera grupper.

Vaccinet har ännu inte testats på gravida. I nuläget rekommenderar den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA att sjukvården tar ställning från fall till fall om gravida ska ta sprutan. Svenska Läkemedelsverket anser att gravida kvinnor bör resonera med läkare om det är lämpligt att vaccinera sig.

– Det finns inga tecken på att det skulle finnas några risker, baserat på den information som finns nu som framför allt bygger på djurstudier. Det kan ju vara motiverat att vaccinera på grund av att individen kanske har en underliggande sjukdom eller vistas i en miljö där det är extra stor risk för att bli smittad, säger Ulla Wändel Liminga, ämnesområdesansvarig läkemedelssäkerhet på Läkemedelsverket.

Ett annat frågetecken är barn. Pfizers vaccin är godkänt i EU från 16 år, även om testunderlaget för gruppen 16–18 år är begränsat. Mer data är på väg. I oktober började bolaget testa sitt vaccin på personer från 12 år och uppåt, uppger AP.

Barn har ett mer aktivt immunsystem än vuxna och kan i teorin reagera starkare på vaccinet. Men i dagsläget är barn inte prioriterade eftersom de inte räknas som riskgrupp. Det finns dock inget förbud mot att vaccinera de som anses behöva skydd.

– Det kan hända att läkare bedömer att vissa barn har stor nytta av att få vaccinet, att de har sjukdomar som gör dem känsliga för covid-19.

Pfizers vaccin är ett så kallat mrna-vaccin, som tagits fram med helt ny teknik.
Pfizers vaccin är ett så kallat mrna-vaccin, som tagits fram med helt ny teknik. Foto: Jack Guez/AFP
Det finns även frågetecken kring personer som har nedsatt immunfunktion, på grund av exempelvis sjukdom eller läkemedelsbehandling. I teorin kan vaccinet ha en sämre skyddseffekt, men ingen vet eftersom det saknas data.

– Man ser inte att det finns ett direkt säkerhetsproblem, men de kan ha ett sämre effektsvar. Så är det för vaccin generellt”
Senast redigerad av granskottet80 2021-09-15 kl. 13:20.
Citera
2021-09-15, 13:16
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. Får förmoda att du är en läskunnig människa och jag frågade om labbvirus. Ska jag ta dessa virus som labbvirus när jag läser vad du skriver för annars går alla de ovan bort?
Rent konkret kan jag direkt säga att jag inte känner till begreppet "labbvirus". Det är dock ingen skillnad på antigen och antigen, lymfocyterna identifierar det som är främmande och inget annat.
Citera
2021-09-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att vi inte längre har en samhällsspridning. Att viruset "försvinner" på samma sätt som TBC, böldpest, difteri etc. Sjukdomar som skördade många dödsoffer innan vaccin och antibiotika uppfanns.

Covid19 är ju betydligt allvarligare än influensa och vinterkräksjuka, så går inte riktigt att jämföra. Var aldrig tal om någon nedstängning när svininfluensan kom till Sverige exempelvis.

Helt immun blir ju tyvärr inte alla av vaccin, men tillräckligt många blir tillräckligt immuna för att på så vis bygga en flockimmunitet. Det är så vaccin fungerar, men det bygger också på att tillräckligt många tar dem.

Nej, vaccinen kan inte ge flockimmunitet, de ger en alldeles för smal immunitet och är för kortvariga. Har du missat att man har gett upp tanken på flockimmunitet av vaccinen? Det kanske går med bättre vaccin så småningom, men då kommer naturlig immunitet vara så utbredd att det inte behövs.

Fast det finns en risk att ni som vaccinerade er innan ni exponerades för viruset kommer få fortsätta med vaccin. För ert eget bästa tycker jag ni ska ta 4 sprutor om året så ni håller skyddet på hög nivå. Givetvis får ni betala själva, det är ju ert eget fel om ni hamnar i den situationen. Pfizer kan nog rigga ett abonnemangssystem för er, med tillhörande vaccinpass. Vi andra kan ju leva som vanligt, vi har långvarig immunitet mot alla varianter och vaccinpass är överflödigt för oss. Men er vaccinerade måste vi hålla stenhård koll på, för ert eget bästa.
Citera
2021-09-15, 13:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det bara 90%? Jag läste om engelsmannen som vägrade använda munskydd, han blev fängslad, psykundersökt och sedan utvisad.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/singapore-jails-briton-not-wearing-face-mask-public-2021-08-18/

Läste nån rapport om att användningen var ca 90 procent för alla som gick hemifrån.

Men är väl 100 procent på köpcentra tex
Citera
2021-09-15, 13:20
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Rent konkret kan jag direkt säga att jag inte känner till begreppet "labbvirus". Det är dock ingen skillnad på antigen och antigen, lymfocyterna identifierar det som är främmande och inget annat.
Se. Det var väl inte så svårt. Framtiden får väl utvisa vad som händer.
Citera
2021-09-15, 13:21
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ledsen om dina känslor är sårade, men du beter dig som en barnunge så det tåls att påpekas.
ad hominem

Citat:
Säg till om du hittar bevis för det vi diskuterar istället för att snurra iväg på andra ämnen och lägga ord i folks mun om du nu är lättstött av dig.
Rent vetenskapligt existerar inte omvänd bevisbörda, d.v.s. om du påstår att du har en teori så åligger det inte andra att bevisa att den inte är sann. Om du nu menar att vaccinerades immunsystem havererar när det stöter på en antigen så får du därmed bevisa det (och det blir svårt, för att inte säga väldigt svårt). Själv ägnar jag mig åt att tillhandahålla bevis för att immunförsvaret inte havererar när det stöter på en antigen. Här kan du börja läsa hur det fungerar:

"The Immune system"
Citat:
All organisms are connected in a complex web of relationships. Although many of these are benign, not all are, and everything alive devotes significant resources to identifying and neutralizing threats from other species. From bacteria through to primates, the presence of some kind of effective immune system has gone hand in hand with evolutionary success. This article focuses on mammalian immunity, the challenges that it faces, the mechanisms by which these are addressed, and the consequences that arise when it malfunctions.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5091071/
Citera
2021-09-15, 13:26
Medlem
Citat:
ad hominem
Rent vetenskapligt existerar inte omvänd bevisbörda, d.v.s. om du påstår att du har en teori så åligger det inte andra att bevisa att den inte är sann. Om du nu menar att vaccinerades immunsystem havererar när det stöter på en antigen så får du därmed bevisa det (och det blir svårt, för att inte säga väldigt svårt). Själv ägnar jag mig åt att tillhandahålla bevis för att immunförsvaret inte havererar när det stöter på en antigen. Här kan du börja läsa hur det fungerar:

"The Immune system"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5091071/

Vad bra, du påstår att naturlig immunitet uppstår på samma sätt hos en ovaccinerad som hos en vaccinerad när det kommer till sars-cov-2. Jag påstår att du inte klarar av att backa upp det med bevis. Ska jag verkligen behöva bevisa det, beviset ligger väl i din oförmåga att dra upp något annat än magkänsla.

Nu när vi är överrens om att du inte klarar av att bevisa ditt påstående ska du sluta grina som en barnunge?
Citera
2021-09-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste nån rapport om att användningen var ca 90 procent för alla som gick hemifrån.

Men är väl 100 procent på köpcentra tex

Hur kan smittan explodera i Singapore trots att 90% bär munskydd (eller 100% på köpcenters)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in