2021-09-15, 10:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vilket incitament har tex Pfizer att uppdatera sitt vaccin så det ger bra immunitet?

Det ekonomiskt bästa för Pfizer är ett vaccin som inte stoppar covid men som ändå ger fördelar som minskad dödlighet. Att skyddet bara varar 6 månader hade inte kunnat vara bättre för dem.

Dvs från vaccinbolagens sida så är nuvarande vaccin optimala ur ett ekonomiskt perspektiv. Kommer va svårt att få dem överge sin multi miljard kassako. De har oss i ett riktigt järngrepp.

Vi får hoppas på att det kommer fler vaccin..
Citera
2021-09-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Troligen, ja.
De börjar bli desperata att få ut det nu när vaccinationstider står tomma och tiotusentals doser måste kasseras.

Har ju handlat vaccin för miljarder så om ingen vill ha dom är det miljarder i sjön.
Äldre skulle nå behöva en booster. Dom kan man börja vaccinera på studs.
Citera
2021-09-15, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får hoppas på att det kommer fler vaccin..

Vi får hoppas att EU och Sverige godkänner fler vaccin och kan köpa in vaccinen. Det är många vaccin på gång, men jag är lite orolig för att Pfizer har lagt in någon klausul i sina avtal så att möjligheten att använda andra vacciner är begränsad.
Citera
2021-09-15, 11:23
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Möjligen rekommendation om vaccinering av 12-15-åringar. Bara en gissning från min sida.

First do no harm?

Citat:
Pojkar mellan 12-15 år kan löpa sex gånger högre risk att drabbas av hjärtmuskelinflammation av coronavaccin, än att bli allvarligt sjuk i covid-19, enligt en mindre, ännu inte granskad, studie från USA.

Samma ökade risk återfinns inte hos flickor, påstår forskarna.

– Den här studien stärker de som ifrågasätter om man verkligen ska vaccinera 12-15 åringarna, säger Anders Björkman, professor vid Karolinska institutet.
https://www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Eller var det cash först?
Citera
2021-09-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja, min magkänsla är som sagt att vi har ett immunförsvar och att det fungerar precis som vanligt efter att ha stött på en antigen (precis som det gör typ 1,000 per dag).

Om DU hittar ett bevis för att 7 miljoner års evolution havererar när det stöter på en microorganism kan du väl hojta till du med?
Nej tänker inte leta efter bevis för något jag inte påstått. Synd att du ännu inte hittat ett bevis för ditt påstående. Min rekommendation är att du slutar grina och återkommer ifall du hittar ett.
Citera
2021-09-15, 11:39
Medlem
Madagascars avatar
Det är i VGR nya fall ökar tydligt.

Igår rapporterades 941 nya fall. Förra tisdagen rapporterades 649.

Men inlagda på sjukhus ser avtagande ut.

(platz)
Citera
2021-09-15, 11:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Precis. Förstår inte varför en del får för sig att drog-karteller är moralens högborg.

Helt vanlig kapitalism. Stora bolag gör det som är bäst för sina aktieägare. Vaccinerna är inte första gången de sätter vinst före moral. Göra patienter beroende av narkotiska preparat för att sälja mer är populärt i USA tex.

Det man undrar är ju hur mycket vaccinbolagen kommer överens om med varandra....
Citera
2021-09-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
First do no harm?

https://www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Ja, återstår att se hur studien står sig efter granskning även om det såklart är viktigt med dylika studier.

I Sverige rekommenderar dock både smittskyddsläkarföreningen och barnläkarföreningen vaccination av barn över 12 års ålder. Vi får se vart det landar.
Citera
2021-09-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
First do no harm?

Jag har läst den där studien och den har några frågetecken.

Som jag fattar det så jämför de risken med att få hjärtmuskelinflammation med risken att hamna på sjukhus pga Covid 19 inom de närmaste 120 dagarna.

Då kommer ju frågan - hur är risken för att hamna på sjukhus uträknad? Vilka smittotal i skolorna räknade man med för pojkar 12-15 år?

Det jag menar är om man inte vaccinerar pojkar 12-15 år (eller någon 12-15 år för den delen) så kommer smittspridningen blir mycket större i denna åldersgrupp och fler kommer bli sjuka och därmed kommer risken för denna grupp att hamna på sjukhus bli mycket högre än de räknat med i jämförelsen.

För att ta ett exempel:

Mässlingsvaccin - risken för den enskilde blir inte större om denna person skippar vaccinet jämfört med biverkningarna för vaccinet. Skippar två vaccinet i samma klass så blir risken lite större men fortfarande inte större än biverkningarna för vaccinet och så vidare - till slut med tillräckligt många ovaccinerade så är risken helt plötsligt större än biverkningarna från vaccinet.
Citera
2021-09-15, 11:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
90 procent använder munskydd i Singapore. Förmodligen sitter de rätt och är av rätt sort.

Verkar vara ont om antivaxxers också i Singapore.

Är det bara 90%? Jag läste om engelsmannen som vägrade använda munskydd, han blev fängslad, psykundersökt och sedan utvisad.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/singapore-jails-briton-not-wearing-face-mask-public-2021-08-18/
Citera
2021-09-15, 11:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Känner inte heller någon som haft det. Men min några av min mans kollegor har haft det har jag hört. Alla har klarat sig lindrigt undan.

Ja det kanske var en dum fråga med tanke på att jag själv är anhängare av teorin att smittan följer paretofördelningen.
Citera
2021-09-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vore nog bra om man fick igång en rullande vaccinering så alla fick en spruta var 6e månad. Sedan tycker jag att vaccinpass borde införas i alla offentliga miljöer och på arbetsplatser. Det behövs om vi någon gång ska kunna få stopp på skiten.

Vad menar du med stopp på skiten? Detta virus är här för att stanna. Precis som influenza och vinterkräksjuka. Varför ska vi ha pass och sådan skit, när det inte är så att man är immun som vaccinerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in