2021-10-15, 12:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu skrev jag faktiskt 5 miljarder, men det kan väl hända den bäste att några nollor tappas bort. Dock gällde diskussionen hur mycket pengar vissa företag tjänar på den här huvudlösa vaccinationskampanjen, inte vad den eventuellt kostar svenska skattebetalare.
Det påstods att läkemedelsjättarna skulle tjäna mer pengar på att det inte massvaccinerades, vilket naturligtvis inte stämmer.

Sedan skall Astra-Zeneca ha en eloge för att de levererade sitt vaccin till självkostnadspris, men vad hände? Jo, det togs ganska snart ur bruk i många länder, och jag vågar gissa att detta grundar sig mer på politik än att deras vaccin skulle vara så värst mycket mer skadligt än mRNA-varianterna...

Största problemet med Astras vektorvaccin var nog inte att det var skadligt (även om en del fick blodproppar). Nej, det största problemet var att mRNA-vaccinen visade sig mycket mer effektiva. Jag tror inte på någon konspiration av "Big Pharma".
Citera
2021-10-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det borde vara svårt att göra en rättvisande jämförelse då Deltan (som inte var tongivande i våras) är betydligt mer smittsam. Därutöver har Israel inte haft någon lockdown under den senaste vågen utan samhället har i stort sett varit öppet (i vart fall för vaccinerade). Det finns också ett tydligt samband i och med att smittan började dippa 2 veckor efter att boosterdosen började administreras.
Det ser ju likadant ut i hela världen. Två-månaders-vågor med ungefär lika höga toppar, sen två månader break där emellan. Det såg också exakt likadant ut under spanska sjukan. Hata slumpen. Det är statistiskt omöjligt att de här svängningarna har med förändringar på marken att göra.

Länder har ju lite olika förutsättningar att sprida virus (det sprids mest i städer, och städer på nära pendlingsavstånd är ju som samma stad för ett virus). Och man kan ju ha mer eller mindre nära till andra länder som är drabbade. Därför drabbas man väl lite olika, eller inte alls.

Det lär inte vara särskilt många av de som boostades i Israel som ens hunnit exponeras för covid innan det droppade. Deltatoppen var något brantare, något högre. Jag tror inte ett dugg på att deltavarianten skulle ha ett R-tal på typ 10. Det är bara nåt man kör med för att förklara varför inte restriktioner funkar när viruskoncentrationen blir högre.
Senast redigerad av aw 2021-10-15 kl. 12:39.
Citera
2021-10-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej.
Sveriges statsbudget är cirka 1200 miljarder. Så…
Citera
2021-10-15, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast är du så sjuk att du inte kan andas så är nog virusreplikeringen i full gång. Vad gäller äldreboende så är det personalen som borde testas, inför varje pass.

Där håller jag helt med. Det finns ju gurgeltest som man testar på olika skolor. Det borde vara rimligen billigt och skulle helt enkelt vara det lättaste sättet att hindra smittan från att komma in.
Citera
2021-10-15, 12:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kul att vi kan vara överens om något. Skulle inte förvåna mig om kines-vaccinen rent av ger bättre skydd än mRNA-vaccinen, då de tydligen använder sig av inaktiverat virus (med reservation för att jag eventuellt förstått det fel). Mer balanserade kritiker av spikproteinvaccinen hävdar ju att just själva metoden och det immunsvar den ger i sig är ett problem om man vill ha ett vaccin som inte är upplagt för genombrotsinfektioner när nya mutationer uppstår.
Jag tror att framförallt kombinationen skulle vara oslagbar. Det kinesiska CoronaVac + Sputnik V.

Jag såg någon uppgift om just helvirusvacciner att de presterar generellt sämre men bättre mot varianter. Som kanske fler har sett så presterar Pfizer's vaccin något lite sämre än Moderna's. Förutom dosen som tydligen är mindre så tror jag Pfizer varit lite snåla när de klippte ut RNA:t för spikeproteinet.

Men det är bara spekulationer.

Edit:

Prof Peter Hotez MD PhD
@PeterHotez
Again, we need 9 billion vaccine doses to halt COVID19 transmission in the world’s low middle income countries. There are not nearly enough doses of mRNA/adenovirus COVID19 vaccines on the planet and there won’t be anytime soon, but there’s another vaccine that could fill the gap
https://twitter.com/PeterHotez/status/1448844335118696451?s=20

Nyfiken på vilket vaccin han pratar om här.
Senast redigerad av arbetet 2021-10-15 kl. 12:51.
Citera
2021-10-15, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det ser ju likadant ut i hela världen. Två-månaders-vågor med ungefär lika höga toppar, sen två månader break där emellan. Det såg också exakt likadant ut under spanska sjukan. Hata slumpen. Det är statistiskt omöjligt att de här svängningarna har med förändringar på marken att göra.

Länder har lite olika förutsättningar att sprida virus (det sprids mest i städer, och städer på nära pendlingsavstånd är ju som samma stad för ett virus). Därför drabbas man lite olika, eller inte alls.

Det lär inte vara särskilt många av de som boostades i Israel som ens hunnit exponeras för covid innan det droppade. Deltatoppen var något brantare, något högre. Jag tror inte ett dugg på att deltavarianten skulle ha ett R-tal på typ 10. Det är bara nåt man kör med för att förklara varför inte restriktioner funkar när viruskoncentrationen blir högre.

Experterna i Israel verkar inte dela din bedömning att boosterdosen inte har någon effekt. Från artikeln jag länkade till tidigare:

"A data analysis by Doron Gazit and Yinon Ashkenazy of the Hebrew University's COVID-19 monitoring team showed the virus' reproduction rate - its ability to spread - began a sharp fall among each age group following the third shot.

Two months into the Delta wave, vaccinated people over the age of 60 made up more than half of severe COVID-19 cases. The majority were over 70 with health conditions that put them at higher risk.

Since administration of boosters, mostly unvaccinated, often younger, people are bearing the brunt of serious illness. They make up about 75% of hospitalized patients in severe condition, while those vaccinated with two or three shots account for a quarter of such cases.

A third dose has so far been effective in curbing severe breakthrough cases among vaccinated people age 40 and up, according to the health ministry.
"
Citera
2021-10-15, 12:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Experterna i Israel verkar inte dela din bedömning att boosterdosen inte har någon effekt. Från artikeln jag länkade till tidigare:

"A data analysis by Doron Gazit and Yinon Ashkenazy of the Hebrew University's COVID-19 monitoring team showed the virus' reproduction rate - its ability to spread - began a sharp fall among each age group following the third shot.

Two months into the Delta wave, vaccinated people over the age of 60 made up more than half of severe COVID-19 cases. The majority were over 70 with health conditions that put them at higher risk.

Since administration of boosters, mostly unvaccinated, often younger, people are bearing the brunt of serious illness. They make up about 75% of hospitalized patients in severe condition, while those vaccinated with two or three shots account for a quarter of such cases.

A third dose has so far been effective in curbing severe breakthrough cases among vaccinated people age 40 and up, according to the health ministry.
"
Exakt så! Flerfaldigt bättre dessutom. Nu tycker jag att han överdriver lite här men dr. Hotez har i princip rätt här:

Dr. Peter Hotez: "The Two mRNA Vaccines Were Always Going To Be Three-Dose, And It Should Have Been Described As Such"
Dr. Peter Hotez told MSNBC not to allow previous "poor messaging" about vaccines to let you think current vaccine guidelines aren't correct on Monday morning. Hotez, the Director of the Center for Vaccine Development at Texas Children's Hospital, said experts knew all along that the mRNA vaccines would require a third dose.

"Once you get that third immunization, you're going to have long-lasting durable protection," he said.
https://www.realclearpolitics.com/video/2021/10/12/dr_peter_hotez_the_two_mrna_vaccines_were_always_g oing_to_be_three-dose.html

Och en tredje dos kommer att räcka för lång tid framöver även för äldre och de i riskgrupperna tror jag.
Citera
2021-10-15, 12:57
Medlem
Citat:

"
Att de själva är övertygade om sin egen förträfflighet tvivlar jag inte på, men datat talar sitt tydliga språk. Smittan började klinga av i Israel redan i början av augusti, och det toppade runt månadsskiftet september. Då började man med boosters.

Trots att man boostar så sjunker smittan långsammare än det gjorde i Israels första, andra och tredje våg. Hastigheten är vinkeln på lutningen i log-diagrammet. Man ser ju med sina egna ögon att det inte är någon skillnad.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&facet=non e&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ISR
Senast redigerad av aw 2021-10-15 kl. 13:05.
Citera
2021-10-15, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att de själva är övertygade om sin egen förträfflighet tvivlar jag inte på, men datat talar sitt tydliga språk. Smittan började klinga av i Israel redan i början av augusti, och det toppade runt månadsskiftet september. Då började man med boosters.

Trots att man boostar så sjunker smittan långsammare än det gjorde i Israels första, andra och tredje våg. Hastigheten är vinkeln på lutningen i log-diagrammet:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&facet=non e&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ISR

Poängen är inte exakt när smittan började klinga av utan att den gjorde det plötsligt och snabbt i samband med att boosterdosen gavs. Vilket också deras data ger uttryck för. De har därför i mitt tycke haft fog för att ge sig själva en klapp på axeln
Citera
2021-10-15, 13:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exakt så! Flerfaldigt bättre dessutom. Nu tycker jag att han överdriver lite här men dr. Hotez har i princip rätt här:

Dr. Peter Hotez: "The Two mRNA Vaccines Were Always Going To Be Three-Dose, And It Should Have Been Described As Such"
Dr. Peter Hotez told MSNBC not to allow previous "poor messaging" about vaccines to let you think current vaccine guidelines aren't correct on Monday morning. Hotez, the Director of the Center for Vaccine Development at Texas Children's Hospital, said experts knew all along that the mRNA vaccines would require a third dose.

"Once you get that third immunization, you're going to have long-lasting durable protection," he said.
https://www.realclearpolitics.com/video/2021/10/12/dr_peter_hotez_the_two_mrna_vaccines_were_always_g oing_to_be_three-dose.html

Och en tredje dos kommer att räcka för lång tid framöver även för äldre och de i riskgrupperna tror jag.

Ja precis, han överdriver nog en del men i grund och botten kan det säkert stämma väl i att det ger ett långvarigt skydd. Vi lär väl få data att jämföra med snart i Sverige då många äldre/riskgrupper får sin tredje dos as we speak.
Citera
2021-10-15, 13:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det har kommit en studie från Kanada som är mycket intressant. Här har man inte inkluderat de gamla och de i riskgrupper och den är genomförd när deltavarianten härjade som värst. Imponerande siffror över 90% nästan för mRNA-vaccinerna:

https://pbs.twimg.com/media/FBgNLCmWUAEjr4_?format=jpg&name=900x900

Chise
@sailorrooscout
An analysis of ~250,000 in Canada found two doses of any of the three COVID-19 vaccines (Moderna, Pfizer, AstraZeneca) led to strong protection from infection, hospitalization, AND death -even against Delta- REGARDLESS of the vaccination combination and showed NO signs of waning.
https://twitter.com/sailorrooscout/status/1447921594064674817?s=20

De som skiljer Kanada från Israel är att man har haft längre period mellan doserna som vi i Sverige ungefär.

Jag tror därför att hela diskussionen om avtagande effekt och tredje dos är överdriven. Två doser ger ett fullgott skydd för nästan alla. En tredje dos ger dock ett betydligt bättre skydd flera gånger starkare vad man ser. Det ger även vaccination hos de med genomgången sjukdom också som inte behöver oroa sig.

Tvärtom i Iran där man har en mycket låg vaccinationstäckning och som trots våg på våg inte ser tecken på immunisering ens hos enskilda familjer:

Detailed reconstruction of the Iranian COVID-19 epidemic reveals high attack rates of SARS-CoV-2 in several provinces

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1.full.pdf

Ja vaccinerna verkar fungera mycket bra, över förväntan. Jag tror det var bra att man drog ut lite på dostiden i Sverige för att kunna vaccinera fler. Blir intressant att se nu framöver hur det går i exempelvis Rumänien och Bulgarien där vaccinationsviljan är låg.
Citera
2021-10-15, 13:12
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Poängen är inte exakt när smittan började klinga av utan att den gjorde det plötsligt och snabbt i samband med att boosterdosen gavs. Vilket också deras data ger uttryck för. De har därför i mitt tycke haft fog för att ge sig själva en klapp på axeln
Kan ju precis lika gärna vara propaganda och efterhandskonstruktioner då varje våg klingat av exakt likadant. Visst, det kan vara boosterdosen också men att ta det för givet känns ganska naivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in