2021-09-15, 12:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vi får hoppas att EU och Sverige godkänner fler vaccin och kan köpa in vaccinen. Det är många vaccin på gång, men jag är lite orolig för att Pfizer har lagt in någon klausul i sina avtal så att möjligheten att använda andra vacciner är begränsad.

Hoppas också på fler vaccin. Tror inte det finns någon sådan klausul. Vi har ju tidigare haft Astras, men även Modernas. Modernas används ju även idag.
Citera
2021-09-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag har aldrig tidigare hört någon påstå att det dels saknas vetenskapliga bevis för att immunförsvaret existerar och fungerar, men också påstå att samma immunförsvar havererar i samma ögonblick det slutligen stöter på en antigen det initialt utvecklades under mer än 7 miljoner år för att hantera - och dessutom gör i runda tal 1,000 gånger om dagen. Och nu vill du ha bevis för det faktiskt existerar? Hittade en kul studie som jag tror passar i det här fallet: "The Immune System". Trevlig läsning!

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5091071/

Men det är klart, det finns undantag, och genetiska avarter ramlar igenom skyddsnätet lite då och då - något vi ser levande bevis för, inte minst här på FB.
Då är vi fortsatt överrens om att vi saknar bevis för detta specifika fall, säg till om du hittar något. Vad du hört och inte hört är ointressant.
Citera
2021-09-15, 12:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad menar du med stopp på skiten? Detta virus är här för att stanna. Precis som influenza och vinterkräksjuka. Varför ska vi ha pass och sådan skit, när det inte är så att man är immun som vaccinerad?

Att vi inte längre har en samhällsspridning. Att viruset "försvinner" på samma sätt som TBC, böldpest, difteri etc. Sjukdomar som skördade många dödsoffer innan vaccin och antibiotika uppfanns.

Covid19 är ju betydligt allvarligare än influensa och vinterkräksjuka, så går inte riktigt att jämföra. Var aldrig tal om någon nedstängning när svininfluensan kom till Sverige exempelvis.

Helt immun blir ju tyvärr inte alla av vaccin, men tillräckligt många blir tillräckligt immuna för att på så vis bygga en flockimmunitet. Det är så vaccin fungerar, men det bygger också på att tillräckligt många tar dem.
Citera
2021-09-15, 12:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Helt ofattbart. Vad har hänt med folk? Du är inte ensam om dessa åsikter heller.

Stackars satar så korkade ni är

Är vi korkade? Har pratat med flera som delar mina åsikter. Man tycker att det räcker med döda och skadade nu.
Citera
2021-09-15, 12:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Jag har aldrig tidigare hört någon påstå att det dels saknas vetenskapliga bevis för att immunförsvaret existerar och fungerar, men också påstå att samma immunförsvar havererar i samma ögonblick det slutligen stöter på en antigen det initialt utvecklades under mer än 7 miljoner år för att hantera - och dessutom gör i runda tal 1,000 gånger om dagen. Och nu vill du ha bevis för det faktiskt existerar? Hittade en kul studie som jag tror passar i det här fallet: "The Immune System". Trevlig läsning!

Men det är klart, det finns undantag, och genetiska avarter ramlar igenom skyddsnätet lite då och då - något vi ser levande bevis för, inte minst här på FB.
Glömde av att svara dig. Min fråga var. Hur kan immunförsvaret ha 7 miljoner år på sig att utvecklas för ett labbvirus som existerat i två år.
Kan väl inte finnas någon på någon sida som vet vad det gör med immunförsvaret på lång sikt oavsett om det gäller viruset eller vaccinet.
Citera
2021-09-15, 12:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Då är vi fortsatt överrens om att vi saknar bevis för detta specifika fall, säg till om du hittar något. Vad du hört och inte hört är ointressant.
Fast nu har du ju fått bevis.
Vad mer är det du behöver? Jag tar länken igen.

"The Immune System"

Citat:
All organisms are connected in a complex web of relationships. Although many of these are benign, not all are, and everything alive devotes significant resources to identifying and neutralizing threats from other species. From bacteria through to primates, the presence of some kind of effective immune system has gone hand in hand with evolutionary success. This article focuses on mammalian immunity, the challenges that it faces, the mechanisms by which these are addressed, and the consequences that arise when it malfunctions.

Citera
2021-09-15, 12:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Glömde av att svara dig. Min fråga var. Hur kan immunförsvaret ha 7 miljoner år på sig att utvecklas för ett labbvirus som existerat i två år.
Kan väl inte finnas någon på någon sida som vet vad det gör med immunförsvaret på lång sikt oavsett om det gäller viruset eller vaccinet.
Ett SARS-CoV-2 virus gör ingenting med immunförsvaret.
Citera
2021-09-15, 12:41
Medlem
Citat:
Fast nu har du ju fått bevis.
Vad mer är det du behöver? Jag tar länken igen.

"The Immune System"

Inte i detta specifika fall, det topic handlar om. Viruset som kan vara skapat i ett labb, du kanske hört talats om det? Vill du diskutera immunförsvaret helt generellt finns det andra trådar. Skönt att vi är överrens om att vi saknar bevis för detta specifika fall.
Citera
2021-09-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är vi korkade? Har pratat med flera som delar mina åsikter. Man tycker att det räcker med döda och skadade nu.

Det tycker jag med. Tänk om man kunde hitta ett botemedel från att skadas och dö.
Att införa vaccinpass med ett så uselt vaccin är ju skrattretande.
Mängder av vaccinerade är insjuknade just nu i Sverige, (känner flertalet) och kom inte med att dom blir mildare sjuka än själva viruset som troligen bara hade orsakat lite snuva och smakbortfall. Det går ändå inte att bevisa. Massvis är sjuka just nu men testar sig inte för att dom är vaccinerade och trängs med andra som aldrig förr.

Aldrig i mitt liv vart med om så mycket sjukdom som nu.

Bra jobbat👏
Senast redigerad av granskottet80 2021-09-15 kl. 12:51.
Citera
2021-09-15, 12:44
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Du glömde ordet "labb"
Ok, ett virus gör ingenting med immunförsvaret. Förmodar då att det även gäller labbvirus eftersom det var den frågeställningen jag hade.
Gällande vaccinet får jag väl anta att du inte har svar på eftersom det även ingick i frågan.

Skönt att få det utrett. Då går vi väl vidare.
Citera
2021-09-15, 12:50
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:

Källa för ditt påstående?! . Det då jag hittade denna tråd: (FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
Citera
2021-09-15, 12:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
WHO är en ulv i fårakläder. Det är klart att vi ska ha boosterdoser om vi behöver det. Blir det doser över så kan de få dem.

Vi behöver både ge extradoser till riskgrupper och skicka vacciner till andra länder.

Det som kan prioriteras ner, är att pressa ovilliga européer att ta vaccin mot sin vilja. Låt vaccinmotståndarna slippa vacciner. Doserna som blir över kan fördelas till riskgrupperna och till länder som ligger efter i vaccineringen.

Jag är misstänksam mot WHO. Är dom till för Världens länder ska samarbeta i gemensamma hälsofrågor? Eller är dom en intresseorganisation för Afrika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in