2021-09-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Ett år till valet och "journalisterna" på SVT går all in för deras favoritparti. Svårare än så är det inte.

Över 50% sympatiserar med MP, mindre än 1% SD som är 5ggr större.

Det är troligtvis också just därför konservativa runt om i världen fått ett sådant uppsving de senaste åren. Media speglar inte befolkningen. Så när vanligt folk hör galenskaper om feminism eller klimathets så blir de så förskräckta över idiotin att de vänder på klacken och springer i motsatt riktning rakt in i armarna på de konservativa.

Vi ska nog inte vara allt för ledsna över SVT:s propaganda
Citera
2021-09-15, 00:54
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, sådana som får sina resultat publicerade i seriösa vetenskapliga tidskrifter mm. De som enbart håller hus på privata Wordpress-bloggar, YouTube och TicToc faller nog bort i en stor utsträckning.

Kul figur du, du refererar till Wikipedia. Tillåt mig le.
Citera
2021-09-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Lars Bern som nämns trådstarten är väl ett ypperligt bra exempel.

Han är inte en klimatforskare och har inte publicerat någon forskning som blivit ignorerad vad jag vet.
Citera
2021-09-15, 00:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag kom aldrig med ett förslag att ersätta råoljan.

Minnet är kort ser jag...

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
...
Att tillgångarna på råolja till bensin och diesel är begränsade vet nog dom flesta. Få tycks på allvar bry sig om detta.
...

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Kan ju bero på att tillgången på syntetisk olja till bensin och diesel är god och blir snabbt bättre.

Hur menar du att "den goda tillgången på syntetisk olja" som du skriver om ska göra att ingen behöver bry sig om framtida oljebrist om inte sysntetoljan ska användas?

While we are at it...

Har du fortfarande inte ens kommit i närheten av att inse att:
– man kan inte förstå och delta i en diskussion om klimatet utan grundläggande kunskaper i termodynamik.
– viss kunskap om stokastiska processer och statistisk fysik behövs om man ska förstå klimat.
– kaosteori har väldigt lite att göra med vad som t.ex. händer med den globala medeltemperaturen när koldioxidhalten fördubblas.

Men...

Satsa du på framställning av bensin och diesel framställd från syntetolja som framställts från mineralolja. Det blir nog bra ska du se...

Alla pengar som du kommer att tjäna skulle du kunna satsa på en robotgräsklippare. Men, ett tips. Spar den gamla klipparen tills vidare...

Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-15 kl. 01:28.
Citera
2021-09-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Källhänvisa tack.
Argumenterar du alltså för att nasa är en politisk propaganda maskin? Månlandningen fake? jorden är platt?

Vart skrev Bryggmastaren1 att Nasa är en politisk propaganda maskin, att månlandningen är fake eller att jorden är platt?
Var?
Det är därför jag inte litar på MSM eller människor som följer MSM. Ni är inte seriösa. När argumenten tar slut så börjar ni slänga massa konstiga anklagelser och epiteter på människor.
Det är ju därför människor i rasande fart helt slutar lyssna på er.
Citera
2021-09-15, 01:01
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Han är inte en klimatforskare och har inte publicerat någon forskning som blivit ignorerad vad jag vet.
Han har en examen i ingenjörsfysik från Chalmers tekniska universitet och fick en doktorsexamen i kemisk reaktionsteknik med matematisk modellering av hydrering av vegetabiliska oljor, jag skulle säga att det gör honom mycket kapabel att diskutera klimatet.

Han blev inbjuden i Svt att debattera klimatförändringarna och accepterade med kravet att han skulle få debattera i livesändning, Svt gick ej med på detta krav.
Citera
2021-09-15, 01:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Kul figur du, du refererar till Wikipedia. Tillåt mig le.

Det finns gott om källhänvisningar i Wikipedia-artikeln.

Och sedan har du den andra artikeln:

Citat:
Authors of seven climate consensus studies — including Naomi Oreskes, Peter Doran, William Anderegg, Bart Verheggen, Ed Maibach, J. Stuart Carlton, and John Cook — co-authored a paper that should settle the expert climate consensus question once and for all. The two key conclusions from the paper are:

1) Depending on exactly how you measure the expert consensus, it’s somewhere between 90% and 100% that agree humans are responsible for climate change, with most of our studies finding 97% consensus among publishing climate scientists.

2) The greater the climate expertise among those surveyed, the higher the consensus on human-caused global warming.

https://skepticalscience.com/global-warming-scientific-consensus-intermediate.htm

Annars säger väl denna undersökning allt som behöver sägas:

Citat:
Scientists Reach 100% Consensus on Anthropogenic Global Warming

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0270467619886266
Citat:
Despite it’s usually depicted as reaching 97%, the consensus among researchers on human-caused global warming has grown to 100%, based on a review of more than 11.000 peer-reviewed articles on “climate change” and “global warming” that were published between January and August this year.

https://www.zmescience.com/science/denialists-100-consensus-anthropogenic-global-warming/

Det går inte att missa budskapet. I stort sett alla forskare som får sin forskning publicerad är överens om att det pågår en global uppvärmning orsakad av människan.
Citera
2021-09-15, 01:14
Medlem
raikiras avatar
Jag tog mig tid att lyssna på vad Else Widding säger, och jag har svårt att förstå varför hon hängs ut som en foliehatt och desinformatör.

Kvinnan efterfrågar objektivitet och säger att hon vill vara med på en live intervju, då hon inte litar på att bli korrekt citerad. Hon förnekar inte heller att uppvärmning sker eller något annat tokigt.

SVT's svar på det blir alltså att idiotförklara henne?

Oavsett om du är för/emot/osäker, skumma igenom länken, det hon säger är inte orimligt och inget någon bör känna sig det minsta kränkt eller påhoppad av.

https://swebbtv.se/w/brAVzSVW9reN9XD2tXuSgW
Senast redigerad av raikira 2021-09-15 kl. 01:16. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-09-15, 01:18
Medlem
Auswanderers avatar
Varför finner så många människor nöje i att nedvärdera och håna människor som inte tror på klimatförändringar? Det är lika dumt som att håna människor som ex. inte tror på forskning kring diabetes eller vilket annat område som helst. Ja, vissa människor tror inte på vetenskapen, so what?

Det finns ett nöje - en glädje, livslust - i att trycka upp "98% av forskarna håller inte med dig" i fejan på folk. Sen när började vi se upp till denna pöbelmentalitet och mobbning som SVT är med och bidrar med? Jag tänker hellre självständigt än att gå med i denna pöbelmentalitet.

Dessutom, ja, 97-98% av forskarna är överens om att klimatförändringar sker på grund av människan. Huruvida dessa förändringar är katastrofala är en helt annan fråga som forskarna inte alls är överens om.

Skjut mig. Människan är så dum i huvudet att jag inte ens orkar bry mig längre.
Citera
2021-09-15, 01:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Vart skrev Bryggmastaren1 att Nasa är en politisk propaganda maskin, att månlandningen är fake eller att jorden är platt?

Jag vet inte om Bryggmastaren1 tillhör dem, men det finns en del "klimatskeptiker" som hävdar att NASA förfalskar klimatdata av politiska skäl. Då är ju inte steget långt till att hävda att NASA aldrig varit på månen.

Kan NASA bluffa så här stort om en sak så kan de bluffa stort om något annat också.
Citera
2021-09-15, 01:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Andelen "klimatskeptiker" ökar enligt undersökning från Göteborgs universitet.
I en SOM-undersökning gjord av Göteborgs universitet i somras fick deltagarna ta ställning till påståendet att ”kllimatförändringarna i huvudsak är orsakade av mänskliga aktiviteter”.

Deltagarna fick ange sina svar på en skala från noll till tio, där noll betyder att man anser påståendet vara helt felaktigt. Sex procent la sig kring noll och klassas därmed som klimatförnekare av forskarna. Jämfört med när studien gjordes 2019 är det en liten, men statistiskt säkerställd ökning, av antalet klimatförnekare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-sprider-klimatskeptikerna-osanningar-pa-natet
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-09-15 kl. 01:25.
Citera
2021-09-15, 01:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Sleazy

Ja, det borde ju vara ett fullständigt självmål för Lars Bern om nu Lars Bern snackar så mycket i nattmössan och är den foliehatt som han utses att vara att debattera i livesändning.

Det kan vara fullständigt förödande för sin egen karriär att debattera live och detta borde vara ett guldtillfälle som kan stärka konsensus angående människans påverkan på klimatet att ha Lars Bern skämma ut sig i live i tv för flera miljoner tittare genom att försöka kritisera detta konsensus, det finns väl inget bättre för konsensus att människan är orsaken till klimatförändringarna än när en person som har en examen i ingenjörsfysik från Chalmers tekniska universitet och en doktorsexamen kemisk reaktionsteknik fullständigt skämmer ut sig i tv genom att kritisera klimatförändringarna med foliehatten på huvudet?

Men så tackar Svt nej till detta?
Senast redigerad av particulum1 2021-09-15 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in