2021-09-12, 13:45
Medlem
edit, dubbelost.
Citera
2021-09-12, 13:46
Medlem
Nej, de flesta kristna män jag stöter ger incel-vibbar, ofta nördiga till personligheten med glasögon och en fysionomi med mörtaxlar och storkben.

Kolla männen som finns i KD och deras ungdomsförbund som exempel.
Citera
2021-09-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Nej, de flesta kristna män jag stöter ger incel-vibbar, ofta nördiga till personligheten med glasögon och en fysionomi med mörtaxlar och storkben.

Kolla männen som finns i KD och deras ungdomsförbund som exempel.
Debatten rör Jesus, inte hans följare.
Citera
2021-09-12, 14:13
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Du är skriftlärd. Men om universell sanning vet du inte mycket om.

Jesus och Buddha är samma Ein Sof. Samma Dharmakaya. Jag skulle tugga av mig min egen arm för att fly från din sortens kristendom. Oupplyst och fräckt! Du tror det finns rättfärdighet i det du säger. Men du är bara en fanatiker.

Det är fullt förståeligt att du hatar sanningen och vägrar acceptera det uppenbara. Samtidigt avslöjar du dig själv och din kommentar talar emot dig, trots att du försöker att inte tappa bort masken..

Det står ju rätt skrivet.. "Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter."
2.Tim. 3-4

Även Jesus varnade oss: "Se till att ingen bedrar er."
Matthew 24:4

I din fortsatta förnekelse får jättegärna dela din new age propaganda och din version av Jesus med Muhammedaner istället, då ni har den biten gemensamt (eftersom även dessa tror på en annan typ av Jesus).
Citera
2021-09-12, 22:44
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Är inte djävulen lika mycket alfa i sånt fall? Han är ju motpolen till alla (?) abrahamitiska religioner medan profeterna får nöja sig med varsin liten bit av religionskakan. Dessutom stod han upp mot gud och startade sitt eget sidorace - det är väl alfa!?
Menar du Satan i Jobs bok, han som är så inkompetent och handlingsförlamad att han gång på gång måste fråga Gud om lov innan han kan göra något?
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-09-12 kl. 23:12.
Citera
2021-09-12, 22:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Menar du Datan i Jobs bok, han som är så inkompetent och handlingsförlamad att han gång på gång måste fråga Gud om lov innan han kan göra något?
Tänkte nog mer på den traditionellt kristna bilden av Satan än den bild som judarna brukar måla upp.
Citera
2021-09-12, 22:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Gud är mer alfa än Jesus.

4 Moseboken 23:19
"Gud är icke en människa, så att han kan ljuga, icke en människoson, så att han kan ångra något. Skulle han säga något och icke göra det, tala något och icke fullborda det?"

Job 38:4
"Var var du, när jag lade jordens grund? Säg det, om du har ett så stort förstånd."

Psaltaren 82:1
"Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller han dom:"

Psaltaren 82:8
"Ja, stå upp, o Gud; håll dom över jorden, ty med arvsrätt råder du över alla folk."

Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Jag förstår hur du tänker, men problemet med att sätta Fadern som den som är mest Alfa är att han inte kan inkarneras (träda ner i mänsklig form), vilket innebär att Sonen, Jesus, måste ta titeln som mest Alfa. Fadern plockar dock titeln som mäktigast och godast.

Eller så accepterar man Bibelns ord, eftersom att inte en enda profetia förutsagt att Gud skulle uppenbara sig i mänsklig gestalt på jorden.

Jag är därför inte kristen men tror på Gud.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-09-12 kl. 23:17.
Citera
2021-09-12, 23:16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tänkte nog mer på den traditionellt kristna bilden av Satan än den bild som judarna brukar måla upp.
Bilden av Satans oförmåga att agera står uttryckligen i Jobs bok, medan de kristnas mytologiska uppfattningar om Satan som en självständig motpol till Gud vilar på mycket svagare grund.
Citera
2021-09-13, 00:09
Medlem
Citat:
Eller så accepterar man Bibelns ord, eftersom att inte en enda profetia förutsagt att Gud skulle uppenbara sig i mänsklig gestalt på jorden.

Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’. Jes 7:15

Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.« Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). Matt 1
Citera
2021-09-13, 00:16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’. Jes 7:15

Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.« Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). Matt 1
Vad är sambandet?
Att det står i Bibelns Jesaja att en ung kvinna ska föda barn, det bevisar inte att man ska tro på Jesus jungfrufödsel!😝

Att rycka en vers ur sitt sammanhang, det är på den nivån kristendomen bygger sin teologiska grund i GT.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-09-13 kl. 00:20.
Citera
2021-09-13, 22:43
Medlem
cold17s avatar
Citat:

Är det alltid uppenbart och glasklart när det kommer till profetior? Är det kanske meningen att Gud inte avslöjar allt och för mycket? Har du inte tänkt på det? Eller hur förklarar man denna vers bland annat?
"För ett barn blir oss fött,
en son
blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet,
och hans namn är:
Under, Rådgivare, Mäktig Gud,
Evig Far, Fridsfurste."

Jesaja 9:6

"For unto us a Child is born,
Unto us a Son is given;
And the government will be upon His shoulder.
And His name will be called
Wonderful, Counselor, Mighty God,
Everlasting Father, Prince of Peace.
"
Isaiah 9:6
Citera
2021-09-14, 19:15
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Vad är sambandet?
Att det står i Bibelns Jesaja att en ung kvinna ska föda barn, det bevisar inte att man ska tro på Jesus jungfrufödsel!😝

Att rycka en vers ur sitt sammanhang, det är på den nivån kristendomen bygger sin teologiska grund i GT.

Här är ett fantastiskt youtube-klipp på knappt 10 minuter som berör den punkten. Jesus knyter samman hela GT i sig själv. Han är exempelvis både Kain och Abel, han är både snickare och fåraherde, både den som offrar en människa samt blir offrad. Eukaristin för samman Kain och Abels offer, den är både vin och bröd (Kain, bonden som offrade vad han odlade) samtidigt som det är kött och blod (Abel, herden som offrade sitt får). Det finns massvis med fler, men i klippet nedan går han igenom specifikt fallet Kain och Abel oerhört väl.

All Maps of Meaning Point to Christ | Jonathan Pageau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in