2021-09-10, 14:22
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Buddha studerade ju först de hinduistiska lärorna och efter många år med extrema yogis som knappt åt alls så fick han insikten att det måste finnas en mer balanserad väg och på så sätt blev Buddha upplyst. Åtminstone är det så berättelsen sammanfattas kort.

Det sägs att även Jesus var i indien och studerade liknande läror. Alltså kanske då främst hinduism men möjligtvis även buddhism. Sedan tog han med det samlade budskapet till resten av världen och gjorde lärorna mer praktiska för folket.

Är man upplyst är man upplyst även om man talar on olika grader av upplysning. Men jämför man t.ex. Jesus och Buddha så känns det som för mig att de är snarlikt upplysta om man säger så.

Men det där med att släcka ens begär. Även jesus talar ju om att släcka lusten, olika former av begär, synder och sådära. Så det finns många likheter att finna där även om buddhism inte har någon gud så blir ju ändå en buddha ett med alltet och dess begränsningar försvinner. Det är ju i princip som att vara gud själv.

Men så man brukar tänka kring det hela är att gud skapade världen, därför är gud världen. Därför är man ett med allt och där med är alla gud. Det gäller bara att varje del av gud (varje människa) inser detta. Detta är upplysningen både buddha och jesus förespråkar för att få ett slut på lidandet.

Uppnå frihet i livet och omfamna kärleken. =)
Japp precis så!
Citera
2021-09-10, 14:24
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Sno åt sig skulle jag inte kalla det. Jesus grundade kristendomen och Mohammed islam.

Abrahamitisk monoteism båda två om du frågar mig. Abraham är mer alfa än både Jesus och Mohammed.

Sen kan vi ställa en sidofråga kring om en Alfa får sina följare att göra som han vill. Kristna världen över gör en massa olika saker och hävdar att det är var Jesus skulle vilja.

Beordrade Jesus korstågen? Katolska prästers barnvåldtäkter? Skändning av homosexuella?

Eller kan en alfa ledare få sina följare att göra 1000 olika saker som i många fall är kontaproduktiva och ändå fortsätta att vara alfa bara för att de hävdar att de utför dessa handlingar i dennes namn?
Citera
2021-09-10, 14:32
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Sno åt sig skulle jag inte kalla det. Jesus grundade kristendomen och Mohammed islam.
Jesus grundade inte kristendomen. Han var en jude och efter hans död skapade efterföljarna en religion i hans namn.
Han trodde antagligen att han moderniserad judendomen. Vilket han förvisso gjorde.
Muhammed grundade en religion. Jesus är mer en hippie-George Floyd. Hans död ledde till grejer.
Citera
2021-09-10, 14:35
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Du menar att alltså att förut behövde män bära oket av en stark mansnorm, men nu slipper de det och det behöver därför inte ställas några krav på dem. De kan gå runt och var hur odugliga de än må vara, för det ingen som helst press på dem. Detta tycker jag låter grotest, dumt, lat och framför allt korkat. Ingen Alfa-hanne skulle någonsin omfamna dem idéerna: Nietzsche, Kung David, Dante, St. Erik och framför allt inte Jesus själv skulle någonsin falla ner i dem.
Jag tror att friheten som välfärd ger oss är en gåva som kommer med digra konsekvenser.

"dåliga tider skapar starka människor som skapar bra tider. Bra tider skapa svaga människor som skapar dåliga tider." och repeat.
Vi behöver inte vara starka. Men vi kan ju tjäna på ett vara det ändå. Men kanske inte med samma fokus på ren överlevnad hade jag hoppats.

Kanske kan det vara gynnsamt att läsa dikter istället för att slåss med svärd. Det är det jag hoppas.
Citera
2021-09-10, 14:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Abrahamitisk monoteism båda två om du frågar mig. Abraham är mer alfa än både Jesus och Mohammed.

Sen kan vi ställa en sidofråga kring om en Alfa får sina följare att göra som han vill. Kristna världen över gör en massa olika saker och hävdar att det är var Jesus skulle vilja.

Beordrade Jesus korstågen? Katolska prästers barnvåldtäkter? Skändning av homosexuella?

Eller kan en alfa ledare få sina följare att göra 1000 olika saker som i många fall är kontaproduktiva och ändå fortsätta att vara alfa bara för att de hävdar att de utför dessa handlingar i dennes namn?
Jesus gav inga "order". Det är enligt mig det som gjorde honnom till den störste genom tiderna. Att folk missbtukar ett namn har inget med det att göra. En alfa ger inte årder folk följer ändå. Mohammed vet jag ärligt inte så mycket om så jag tar tillbaka det. Enligt mig finns ingen i historien som haft sånt inflytande på mänskligheten. Folk tror fortfarande på att han var Guds son och "dyrkar" honnom.
Citera
2021-09-10, 14:49
Medlem
Citat:
Jesus gav inga "order". Det är enligt mig det som gjorde honnom till den störste genom tiderna. Att folk missbtukar ett namn har inget med det att göra. En alfa ger inte årder folk följer ändå. Mohammed vet jag ärligt inte så mycket om så jag tar tillbaka det. Enligt mig finns ingen i historien som haft sånt inflytande på mänskligheten. Folk tror fortfarande på att han var Guds son och "dyrkar" honnom.

Och i den dyrkan utför de precis vad som faller dom in? Är han då alfa eller en beta ledare som inte har pli på sina följare?
Citera
2021-09-10, 14:55
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jesus grundade inte kristendomen. Han var en jude och efter hans död skapade efterföljarna en religion i hans namn.
Han trodde antagligen att han moderniserad judendomen. Vilket han förvisso gjorde.
Muhammed grundade en religion. Jesus är mer en hippie-George Floyd. Hans död ledde till grejer.
Så ser jag det inte finns ingen människa som är närmare gud förklarad och har så stort inflytande på mänskligheten än i dag. Isam kommer ju också ur judendommen. Mohammed var bara en profet inte Guds son. Även islam erkänner Jesus som en profet.
Citera
2021-09-10, 14:57
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Och i den dyrkan utför de precis vad som faller dom in? Är han då alfa eller en beta ledare som inte har pli på sina följare?
Pli på sina följare. Det är ingen hund vi talar om här.
Citera
2021-09-10, 15:01
Medlem
Citat:
Pli på sina följare. Det är ingen hund vi talar om här.

Vi som följer Jesus eller Mohammed eller någon annan för den delen och utför handlingar i dennes namn bör helt klart enbart utföra handlingar som den vi följer vill att ci ska utföra.
Citera
2021-09-10, 15:13
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Vi som följer Jesus eller Mohammed eller någon annan för den delen och utför handlingar i dennes namn bör helt klart enbart utföra handlingar som den vi följer vill att ci ska utföra.
Ja absolut. Det är jag helt med på.
Citera
2021-09-10, 15:26
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Så är det faktiskt inte. Alfan är den som ser till att flocken överlever dock väljer han hona först.

Det finns egentligen ingen motsägelse mellan din beskrivning och min.
Citera
2021-09-10, 15:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Gud är mer alfa än Jesus.

4 Moseboken 23:19
"Gud är icke en människa, så att han kan ljuga, icke en människoson, så att han kan ångra något. Skulle han säga något och icke göra det, tala något och icke fullborda det?"

Job 38:4
"Var var du, när jag lade jordens grund? Säg det, om du har ett så stort förstånd."

Psaltaren 82:1
"Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller han dom:"

Psaltaren 82:8
"Ja, stå upp, o Gud; håll dom över jorden, ty med arvsrätt råder du över alla folk."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in