2021-09-10, 15:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Gud är mer alfa än Jesus.

4 Moseboken 23:19
"Gud är icke en människa, så att han kan ljuga, icke en människoson, så att han kan ångra något. Skulle han säga något och icke göra det, tala något och icke fullborda det?"

Job 38:4
"Var var du, när jag lade jordens grund? Säg det, om du har ett så stort förstånd."

Psaltaren 82:1
"Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller han dom:"

Psaltaren 82:8
"Ja, stå upp, o Gud; håll dom över jorden, ty med arvsrätt råder du över alla folk."

Är inte djävulen lika mycket alfa i sånt fall? Han är ju motpolen till alla (?) abrahamitiska religioner medan profeterna får nöja sig med varsin liten bit av religionskakan. Dessutom stod han upp mot gud och startade sitt eget sidorace - det är väl alfa!?
Citera
2021-09-10, 15:53
Medlem
lejongaddens avatar
Jesus är Alfa, just för att han är vägen till sann lycka.
Det gör han genom att utge sig vara Sanningen.

Genom att följa Sanningen bli vi skolade till det som är äkta. De som tro på Jesus bli uppfostrade till det allsmäktiga. Sen är de individen i sig som ska vara kapabel till att orka lära sig det individen tycker är intressant.

Att blanda in andra religioner är fel, eftersom varje religion ha sina vägar för att förmedla det som gör de nyfödda starka på snabbaste sätt.
Citera
2021-09-10, 15:54
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jesus är mer en hippie-George Floyd. Hans död ledde till grejer.

Nedan har jag samlat några bibelverser från evangelierna som tydligt visar på att Jesus inte är en mjuk hippie, utan hade en ordentlig ryggrad. Det finns massvis med exempel på detta, men att Jesus inte skulle vara en hippie finns det väldigt stort stöd för i NT samt stödet för att han skulle vara det är rätt så bristande.

Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. (Lukas 14:26)

Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. (Matteus 10:34-37)

Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar. (Matteus 12:30)

Utöver det var faktiskt Kristendomen som minst vid hans död, det står tydligt i evangelierna, Petrus, ledaren bland aposlarna förråde honom till och med. Men, efter återuppståndelsen ändras detta, då såg alla att det han sa var sant, han var Guds son och senare vid Pingst insåg de innebörden av allt han gjort nere på jorden och då föddes den Kristna kyrkan på riktigt.
Citera
2021-09-10, 15:56
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Gud är mer alfa än Jesus.

4 Moseboken 23:19
"Gud är icke en människa, så att han kan ljuga, icke en människoson, så att han kan ångra något. Skulle han säga något och icke göra det, tala något och icke fullborda det?"

Job 38:4
"Var var du, när jag lade jordens grund? Säg det, om du har ett så stort förstånd."

Psaltaren 82:1
"Gud står i gudaförsamlingen, mitt ibland gudarna håller han dom:"

Psaltaren 82:8
"Ja, stå upp, o Gud; håll dom över jorden, ty med arvsrätt råder du över alla folk."

Jag förstår hur du tänker, men problemet med att sätta Fadern som den som är mest Alfa är att han inte kan inkarneras (träda ner i mänsklig form), vilket innebär att Sonen, Jesus, måste ta titeln som mest Alfa. Fadern plockar dock titeln som mäktigast och godast.
Citera
2021-09-10, 16:04
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Både Buddha och Jesus har kommit över tröskeln för vad som utgör oändlig perfektion.

Det är därför onödigt att jämföra. Både kristendomen och buddhismen leder till Ein Sof. Både Jesus och Buddha är ett skickligt sätt för det ultimata att leda oss till dharmakaya. Vi blir alla Adam Kadmon eller Narayana som buddhismen kallar den perfekta primordiala mannen.

Välj det som ligger dina egna erfarenheter närmast bara så löser det sig. För mig är det buddhismen även om jag har stor respekt för Jesus.

Krig mellan religioner är bara den ondes (Mara/Satan) strategi för att snärja våra själar och leda oss till helvetet där vi blir torterade av vår okunskap. Vi lever ju i samma liv och helhet oavsett vad vi tror på. Varför skulle då våra mål vara olika? De är precis lika. Exakt lika.

Att fördomsfulla våldsamma krig mellan religioner är av ondo, har du helt rätt i. Dock måste jag inflika att Jesus måste vara den största människa som någonsin levat—eller någon av de lägsta. Antingen så hade han rätt i att han var Guds son eller så hade han fel och var en Don Quijote-figur som sa en massa visa saker, men levde i en ytterst psykotisk värld. I vilken han utövade mirakel till både höger och vänster, trodde att han gick på vatten, men föll egentligen endast igenom och blev räddad av hans apostlar som agerade rollen som Sancho Panza.—Eller så var han inte galen, utan visste att han inte var Guds son, men ljög om det, alltså att han var en bedragare. Därför kan han inte vara på samma nivå som Buddha, han måste antingen vara större eller lägre.

Min mästerliga kompanjon C.S. Lewis artikulerade detta oerhört väl för flera decennier sedan och jag tänker komplettera mitt egna resonemang med hans mästerliga prosa:
Citat:
“I am trying here to prevent anyone saying the really foolish thing that people often say about Him: I’m ready to accept Jesus as a great moral teacher, but I don’t accept his claim to be God. That is the one thing we must not say. A man who was merely a man and said the sort of things Jesus said would not be a great moral teacher. He would either be a lunatic — on the level with the man who says he is a poached egg — or else he would be the Devil of Hell. You must make your choice. Either this man was, and is, the Son of God, or else a madman or something worse. You can shut him up for a fool, you can spit at him and kill him as a demon or you can fall at his feet and call him Lord and God, but let us not come with any patronizing nonsense about his being a great human teacher. He has not left that open to us. He did not intend to.”
Citera
2021-09-10, 16:53
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Jag förstår hur du tänker, men problemet med att sätta Fadern som den som är mest Alfa är att han inte kan inkarneras (träda ner i mänsklig form), vilket innebär att Sonen, Jesus, måste ta titeln som mest Alfa. Fadern plockar dock titeln som mäktigast och godast.

Om vi Googla "det allseende ögat" kommer vi se ett öga i en liksidig triangel. Denna triangel är allsmäktig eftersom den är oändlig. Placera du triangeln på smartaste sätt kommer den bara bygga en ännu större triangel. Fast reglerna är den samma, deras tre vinklar är 60 grader oavsett. Jesus är Sanningen, det betyder att Jesus = Sanningen. Om du följer sanningen skapas ett medvetande. Om du inte tro på Sanningen lever du i förnekelse. Dessa människorna tappa bort sig helt där de inte vet vad som är in och ut längre. De ha ingen grund i vad de skapar, därav ha sanningen inte heller någon betydelse i deras liv.
Citera
2021-09-10, 16:54
Medlem
Sluta med detta med alfa och beta, bara för fjantar.
Citera
2021-09-10, 17:03
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Att fördomsfulla våldsamma krig mellan religioner är av ondo, har du helt rätt i. Dock måste jag inflika att Jesus måste vara den största människa som någonsin levat—eller någon av de lägsta. Antingen så hade han rätt i att han var Guds son eller så hade han fel och var en Don Quijote-figur som sa en massa visa saker, men levde i en ytterst psykotisk värld. I vilken han utövade mirakel till både höger och vänster, trodde att han gick på vatten, men föll egentligen endast igenom och blev räddad av hans apostlar som agerade rollen som Sancho Panza.—Eller så var han inte galen, utan visste att han inte var Guds son, men ljög om det, alltså att han var en bedragare. Därför kan han inte vara på samma nivå som Buddha, han måste antingen vara större eller lägre.

Min mästerliga kompanjon C.S. Lewis artikulerade detta oerhört väl för flera decennier sedan och jag tänker komplettera mitt egna resonemang med hans mästerliga prosa:

Jo då. Jesus är verklig. Jag har sett tecknen på det. Klardrömmar är väldigt viktiga inom min tro och jag har själv gått i luften som Jesus gjorde i en sådan dröm. Det kommer du också att kunna göra när din tro fördjupas och du får rötter i kristen sanning. Samma sak med andra mirakel.

Tror Buddha passar bättre för mig som länge haft ett gnostiskt sökande efter sanning. Eftersom buddhismen primärt kultiverar frälsning genom direkt gnosis. Man får se och uppleva perfektion själv. Buddha sa också att man ska undersöka hans läror själv och inte bara lita blint på det som sägs. Fördelen att tvivla är alltid av godo i och med att många andliga lärare kommer med löften som sedan spricker. Sedan så var Buddha mer avancerad i sina läror eftersom han fick leva längre än Jesus. Hade Jesus varit närmare oss på jorden så hade vi nog fått se läror om reinkarnation och liknande som inte nämns öppet i Bibeln. Dock tror jag att kristendomen är likvärdig buddhismen allt eftersom kristna kunnat praktisera sin tro under årtusendena med ett fåtal vise män som varit nära Jesus i sitt böneliv och mycket som inte står explicit i Bibeln har kunnat läggas till i exempelvis Vatikanens arkiv över skriftläror.

Väldigt hissnande citat av C.S Lewis. Där har vi exempel på frimodig tro.
Citera
2021-09-10, 17:17
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jejkob1

Alfa är den som leder. Väljer du att inte ha någon ledare väljer att du att ta den rollen. Troligtvis bli man ett missfoster.
Citera
2021-09-10, 17:43
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jejkob1

Önskar du att motivera? Jag finner det vara oerhört kloka begrepp.
Citera
2021-09-10, 17:47
Medlem
Citat:
Önskar du att motivera? Jag finner det vara oerhört kloka begrepp.
Haha
Citera
2021-09-10, 17:48
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Jo då. Jesus är verklig. Jag har sett tecknen på det. Klardrömmar är väldigt viktiga inom min tro och jag har själv gått i luften som Jesus gjorde i en sådan dröm. Det kommer du också att kunna göra när din tro fördjupas och du får rötter i kristen sanning. Samma sak med andra mirakel.

Tror Buddha passar bättre för mig som länge haft ett gnostiskt sökande efter sanning. Eftersom buddhismen primärt kultiverar frälsning genom direkt gnosis. Man får se och uppleva perfektion själv. Buddha sa också att man ska undersöka hans läror själv och inte bara lita blint på det som sägs. Fördelen att tvivla är alltid av godo i och med att många andliga lärare kommer med löften som sedan spricker. Sedan så var Buddha mer avancerad i sina läror eftersom han fick leva längre än Jesus. Hade Jesus varit närmare oss på jorden så hade vi nog fått se läror om reinkarnation och liknande som inte nämns öppet i Bibeln. Dock tror jag att kristendomen är likvärdig buddhismen allt eftersom kristna kunnat praktisera sin tro under årtusendena med ett fåtal vise män som varit nära Jesus i sitt böneliv och mycket som inte står explicit i Bibeln har kunnat läggas till i exempelvis Vatikanens arkiv över skriftläror.

Väldigt hissnande citat av C.S Lewis. Där har vi exempel på frimodig tro.

Ja, det där hissnande citatet av C.S. Lewis tillåter dig väl inte att se Kristendomen som en religion bland andra religioner, för du kan inte se Kristus som en bland en stor mängd visa män. Det skulle jag vara nyfiken på att se dig bemöta, du har artikulerat ditt perennialist-perspektiv väl. Och nu önskar jag se ifall Jesus bör bli utkastad, placerad på toppen eller om han tillåts stannas kvar i form av en Don Quijote-figur. Som lever i en värld av illusioner och spottar ur sig visdom då och då, samt förädlar karaktären hos dem omkring honom, men är en dåre och är en dåre på ett sådant vis att det inte går att komma ifrån det.—Vilket av dessa tre alternativ väljer du och varför? Jag väljer ju det andra, för att jag som, nämnts tidigare i den här tråden, vidhåller att Jesus är den högsta Alfa-hannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in