2021-09-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det kanske är så illa att Ebba inte kan skaffa fram köpeskillingen utan säkerhet i Esbjörns fastighet? Ebbas familj kanske inte kan hjälpa henne med säkerhet heller. Hennes föräldrar bor ju i ett hus på ex-makens fastighet. Jag vet inte, men jag har väldigt svårt att tro att Ebba försatt sig i den här situationen om hon hade pengarna. Det är förmodligen så pinsamt att Ebba saknar de ekonomiska muskler som behövs för att kunna vara så kaxig som hon är.
Kan ligga en del i det. Som Reefat el sayed sa: Här ligger en gravad hund.

2020-12-07, 08:03.
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
I tråden finns det ingen oberoende värdering av fastigheten om 4 miljoner, bara Usch-klanens fabulerande om att det är ett ruckel med värsta miljöförstöringen på tomten.
Allt för att försöka dölja fröken Ebbas skambud i lurandet av Esbjörn.
Om jag minns rätt finns det fakta om att Ebba o hennes fd man köpte fastighet där för ca 7 miljoner år 2011.
Så Ebba är väl medveten om vad marknadspriset är idag o att ett köp på 4 miljoner har en rejäl uppsida efter renovering. Vad tror ni - 7 miljoner 2011 - vad pratar vi om för värdeökning till idag 2020?

Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Nog har det pratats fastighetsaffärer och priser inom familjerna Busch – Thor.

Som du skriver har Ebba B köpt en fastighet i området. Den fastighet som hon nu är skriven på, Marielund 4:118, köpte hon 2013-10-01 tillsammans med sin exman Niklas T för 7 225 000 kr.
https://ibb.co/7b0m1SC

En annan fastighetsaffär inom Busch/Thor-sfären skedde 2015-06-15 när Ebbas exsvärföräldrar köpte fastigheten Marielund 4:26 för 5 300 000 kr.

Inte 100 på att jag har rätt men vill minnas att någon medlem grävt fram att Ebba och & hade 15 000 000:- i skulder.

Anmärkningsvärt att Swedbank i byhålan Uppsala nästgårds till kommunhuset där den i-själ-och-hjärta-kriminella politikern bossat i ett antal år skulle misstro hennes betalningsförmåga genom att kräva säkerhet i fastigheten. Om hon inte är spelmissbrukare (som Jimmie Åkesson) etc.

Frågan är om inte offerkofta -Ebba sin vana trogen bluffat också om detta för att framställa sig som offer för Esbjörn som styrd av mörka krafter (läs jävulen) förnekar hennes barn en bostad.

Vore intressant om det kom fram hur det egentligen låg till eftersom Ebba visat sig fullkomligt opålitlig i sin Gollumiga besatthet efter Esb hus.
Senast redigerad av 90510 2021-09-13 kl. 13:35.
2021-09-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte det som nu framförs om lånelöfte, med ett intyg från Swedbank är sanningen. Men spelar det någon roll varför man inte uppfyller avtalsvillkor i skarpt läge? Det är Ebbas problem. Ingen annans.

I övrigt kan pengarna säkerställas av banken, där pengarna deponeras på länsstyrelsen. Advokaten Karin vet hur det ska göras, om hon tänkt på det när det var aktuellt.

Under pågående process, och inför förberedande förhandling nämndes inte köpeskillingen. Jag skrev flera inlägg vid den tiden, att det behövs en advokat som kan kontraktsrätten utan och innan. Advokaten Katrin borde ha tagit upp frågan om hur köpeskilling ska erläggas, i den omfattade korrespondensen som finns i målet. Nu är intyget en efterkonstruktion, efter att advokaten sagt Oops.

Hade Ebba Busch erlagt köpeskilling enligt ordalydelsen i köpeavtalet hade Esbjörn inte haft en chans. Det är ödets ironi.
Så du tror alltså att Swedbank ljuger om lånelöftet i sitt intyg? Tror du på påskharen också?

Har du inga tankar om att avtalet gäller två parter där Esbjörn inte kom till slutbetalningsmötet, varken själv eller nån ersättare med fullmakt? Inte ens ett meddelande vilket ju innebär att han bröt mot avtalet först. Likvidavräkningen skulle ju dessutom vara genomförd innan betalning och det blir ju svårt utan att Esbjörn är närvarande.

Eller tror du på den sk hävningsförklaringen som lär ha skett innan detta möte med motiveringen att betalning inte skett i tid?
2021-09-13, 13:56
Medlem
Citat:
Jag tror visst Ebba Busch hade pengar. Hon är girigare än den girigaste av fastighetsklippre.

Om hon behöver låna likt alla andra bolånetorskar i detta land som köper bostad, skulle några miljoner mer eller mindre i köpeskilling inte utgöra någon större ekonomisk belastning för henne. Hon har en månadslön på 140.000 kronor. Vi har rekordlåga räntor nu och det hade rört sig om några futtiga tusenlappar till att erlägga till banken varje månad.

Att vara girig, har inget med hur mycket pengar en person har. Det är en egenskap som formas i bardomen hos barn som inte får nog, De håller hårt i sitt kexpaket och bjuder ingen annan. I Ebba Busch fall är girigheten en del av hennes personlighetsstörning som nu avslöjas inför öppen ridå.

Det börjar bli dags att vi vänner och ovänner kommer med en fåtöljdiagnos.

Varför skulle hon betala överpris för rucklet? hon likt alla andra tänkande individer fattar att det kommer kosta fett med deg att få ordning på huset. Det är inte att va girig, utan det är att inte va dum i huvudet!, något du såklart har svårt att ta till dig. För övrigt har jag för mig att hela köpeskillingen sitter på Karins klientkonto i väntan på att tvisten ska lösa sig, så pengarna finns i så fall att tillgå snabbt om så skulle behövas.....
2021-09-13, 13:59
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har uppfattat det som att Ebbas bud på 3,8 tackade Esbjörn nej till och sedan kom med ett motförslag på 3,9 som Ebba accepterade. Var det Ebba som höjde till 3,9 och Esbjörn accepterade?

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Lättsinne eller oförstånd?

Det var ett märkligt svar på den frågan. Lite felringning över det hela.
2021-09-13, 14:00
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det blir lite lustigt när man betänker att det var Ebba som beställde avtalet av mäklaren Theo. Det är ett uselt avtal som på flera sätt är till nackdel för Ebba i tvisten. Gissningsvis hade Ebba inte en tanke på att Esbjörn skulle kunna krångla när väl köpekontraktet var undertecknat och handpenningen insatt på hans konto. Ebba tog ut "segern i förskott", "sålde skinnet innan björnen var skjuten" osv i stället för att inse att fastigheten är inte hennes förrän hon betalat för den och Esbjörn överlämnat köpebrevet. Här sitter hon nu straffad för grovt förtal mitt uppe i en tvist om fastigheten som hon svårligen kan få flytta in i. Ska vi gissa att innan detta är över har Ebba fortfarande inget hus, hon är straffad, hon har förlorat partiledarposten och en stor summa pengar på en lönlös process? Svaret får vi senast om ett år sisådär.
Inte att förglömma 1. Att hon började märka upp träd för fällning, samt röjning av sly innan tillträdes datumet.

Inte att förglömma 2. Att om Ebba har otur kommer hon dessutom att ha ett brottsmål till framför sig. Jag håller det inte alls omöjligt att det blir tydligt att hon lurat Esbjörn på ett sådant vis att hon blirvanmäld för någon form av bedrägeri eller brott mot äldre. Skulle hon bli fälld då, är dit Hinsan som gäller om ett år för Fröken Busch.
Citat:
Jag har uppfattat det som att Ebbas bud på 3,8 tackade Esbjörn nej till och sedan kom med ett motförslag på 3,9 som Ebba accepterade. Var det Ebba som höjde till 3,9 och Esbjörn accepterade?
Det var Esbjörn som höjde, jag har oxå uppfattar att det gick till som du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Lättsinne eller oförstånd?
Det kan man verkligen undra. Varför höjde Esbjörn bara 100 000. Lättsinniga människor brukar sällan ta så lättsinnligt på sina pengar. Så jag tänker att han höjde så pass lite på grund av oförstånd.

Vad jag inte heller förstår är att man förhandlade priset när städavdraget var gjort. Borde det inte bli fördelaktigare för Ebba att bestämma pris utan avdrag, ta med avdraget i kontraktet och ha ett högre pris som köpepris. I alla fall vid en försäljning.
2021-09-13, 14:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Varför skulle hon betala överpris för rucklet? hon likt alla andra tänkande individer fattar att det kommer kosta fett med deg att få ordning på huset. Det är inte att va girig, utan det är att inte va dum i huvudet!, något du såklart har svårt att ta till dig. För övrigt har jag för mig att hela köpeskillingen sitter på Karins klientkonto i väntan på att tvisten ska lösa sig, så pengarna finns i så fall att tillgå snabbt om så skulle behövas.....
Anlednimg till att hon skulle betalat ett pris i övre halvan av värderingen är att hon bad om att få köpa huset. Om du ber mig köpa något av dig. Tycker jag det är rimligt att jag lägger ett skambud. Men om jag vet att få köpa samma sak av dig tycker jag det är rimligt att du tar ut ett högre pris.
2021-09-13, 14:14
Medlem
Citat:
Jag tror visst Ebba Busch hade pengar. Hon är girigare än den girigaste av fastighetsklippre.

Om hon behöver låna likt alla andra bolånetorskar i detta land som köper bostad, skulle några miljoner mer eller mindre i köpeskilling inte utgöra någon större ekonomisk belastning för henne. Hon har en månadslön på 140.000 kronor. Vi har rekordlåga räntor nu och det hade rört sig om några futtiga tusenlappar till att erlägga till banken varje månad.

Att vara girig, har inget med hur mycket pengar en person har. Det är en egenskap som formas i bardomen hos barn som inte får nog, De håller hårt i sitt kexpaket och bjuder ingen annan. I Ebba Busch fall är girigheten en del av hennes personlighetsstörning som nu avslöjas inför öppen ridå.

Det börjar bli dags att vi vänner och ovänner kommer med en fåtöljdiagnos.

Instämmer i att girighet och snålhet har med personlighet och inte med har ekonomi att skaffa. En person som är girig och snål är även emotionellt missundsam (läs Ebbas attacker på Esb omgivning) och påfrestande sträng i sin behandling av andra människor. Vilket Ebba exemplifierar.

Att mamma Helena och pappa Busch förgäves försökt sätta gränser för den bångstyriga, näbbgäddiga lilla flickan Ebba med konsekvensen att Ebba oförsonliga ego blåsts upp av att aldrig förlorat och (ens mot sina föräldrar) aldrig kan acceptera att förlora.

Kan "narcissism" vara en lämplig fåtöljdiagnos?

En person som lider av narcissism är ofta charmant och vältalig, vilket kan möjliggöra för denna att dupera och manipulera andra människor.
Apropå det grova förtalet:

"En studie gjord av forskare vid Wester Illinois University visar att Facebook-användare som har många Facebook-vänner, regelbundet uppdaterar sin status och lyfter fram det egna jaget löper större risk att vara drabbade av narcissism."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narcissism
Senast redigerad av 90510 2021-09-13 kl. 14:17.
2021-09-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Inte att förglömma 1. Att hon började märka upp träd för fällning, samt röjning av sly innan tillträdes datumet.

Inte att förglömma 2. Att om Ebba har otur kommer hon dessutom att ha ett brottsmål till framför sig. Jag håller det inte alls omöjligt att det blir tydligt att hon lurat Esbjörn på ett sådant vis att hon blirvanmäld för någon form av bedrägeri eller brott mot äldre. Skulle hon bli fälld då, är dit Hinsan som gäller om ett år för Fröken Busch.
Det var Esbjörn som höjde, jag har oxå uppfattar att det gick till som du säger.
Det kan man verkligen undra. Varför höjde Esbjörn bara 100 000. Lättsinniga människor brukar sällan ta så lättsinnligt på sina pengar. Så jag tänker att han höjde så pass lite på grund av oförstånd.

Vad jag inte heller förstår är att man förhandlade priset när städavdraget var gjort. Borde det inte bli fördelaktigare för Ebba att bestämma pris utan avdrag, ta med avdraget i kontraktet och ha ett högre pris som köpepris. I alla fall vid en försäljning.

Stämmer att Esbjörn sparar pengar på ett lägre pris, Ebba förlorar på det den Dan hon ska sälja. Esbjörn sparade även in på mäklararvodet, så Esbjörn tjänade 100-150000 på upplägget…
2021-09-13, 14:30
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Kan vara så enkelt att Esbjörn visste att maxbeloppet för fastigheten var mycket nära. Han försökte få upp de sista kronorna (100 000kr)
2021-09-13, 15:06
Medlem
Citat:
Det är inte så enkelt. Hela husaffären är ett upplägg är att Ebba Busch vet i detalj hur bindande ett fastighetsköp är. Det gällde att tjata sig till en underskrift och passa på när motparten var ensam, och inte på sin vakt.

Men på en sak sket det sig i planeringen, och det var att den giriga Ebba ville ha ett avtal gratis av polaren Theo på Sjönära Mäklarbyrå. Theo är lat, och gav henne ett avtal mäklarbyrån använder i "schyssta och korrekta" affärer, där det fanns en massa klausuler i avtalet, där frasen "köpebrev ska upprättas" finns med som svävarvillkor.

Ebba beaktade inte avtalsvillkoren i skarpt läge. Hon betalade inte köpeskilling.

Det är stor skillnad mellan avtal och avtal. Ett avtal med formkraven uppfyllda som ett köpebrev är omöjliga att häva, om det inte skett ett brott. Men ett bindande avtal om köp av fast egendom, som är ett avtal som är utan formkrav går att häva. Utebliven köpeskilling är en hävningsgrund.
Herre jävlar vad du snackar skit nu. Det är jätte enkelt - kontraktet är giltigt och sen är det inte mer med det…
2021-09-13, 16:24
Bannlyst
Citat:
Det var ett märkligt svar på den frågan. Lite felringning över det hela.
Du får försöka bli lite mer flexibel i tanken.
2021-09-13, 16:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Stämmer att Esbjörn sparar pengar på ett lägre pris, Ebba förlorar på det den Dan hon ska sälja. Esbjörn sparade även in på mäklararvodet, så Esbjörn tjänade 100-150000 på upplägget…
Aha. Så Ebba drog av städavdraget för att Esbjörn skulle slippa skatta på ett par hundra tusen. Sjyst av henne och så osjälviskt. Det är ju inte likt henne. Om Esbjörn varit klok nog att anlita en mäklare tror jag att mäklaren kommit fram till att han inte velat sälja. Så då hade det inte blivet någon affär alla. Om mäklaren mot förmodan uppfattat att Esbjörn villa säljs är jag fullkomligt övertygad om att han fått betydligt mer än 3,9 för huset.
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Kan vara så enkelt att Esbjörn visste att maxbeloppet för fastigheten var mycket nära. Han försökte få upp de sista kronorna (100 000kr)
Ebba säger att värderingen var 4,2+/-200 000. Hon säger att det är en (två) värderingar som Esbjörn tog del av innan priset förhandlades.

Om du kommer ta till mig och tjatat till dig mitt hus. Och ditt öppningsbud var 400 000kr under värderar pris hade jag bett dig dra åt helvete. Men om du inte gjort det skulle jag säga minst ett par hundra tusen över värderingen. Jag menar jag sitter ju på guldläge, jag har något känner en stor lust till.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Herre jävlar vad du snackar skit nu. Det är jätte enkelt - kontraktet är giltigt och sen är det inte mer med det…
Ehe, har du missat alla intervjuer i tv alla artiklar och alla inlägg här. Det här är inte en jätteenkel fråga juridiskt.

För Ebba betalade inte huset i tid. Visst Esbjörn kom inte till banken. Men det står ingenstans att han var bringd att göra det. Om Ebba inte ansåg sig ha möjlighet att finansiera huset utan köpebrevet är faktiskt inte Esbjörns problem. Då skulle det inte stått i kontraktet att köpebrev överlämnas efter att betalningen skett.

Vidare genom att inte betala och genom att skriva det i ett Facebook inlägg har oxå Ebba bekräftat att hon uppfattat att Esbjörn hävt köpet. Hon har uppfattat hävningen, stoppat återbetalningen av handpenningen samt insluppit sig att betala i utsatt tid.

Det finns så mycket konstigheter här att kanske måste ett nytt kontrakt upprättad. Och då får vi se vem som väljarbarometer skriva på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in