2021-09-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du får gärna berätta varför Ebba stämt honom då…
Klart de kan tvinga honom att fullfölja affären. Ebba äger huset och det hon nu vill ha är lagfarten. Domstolen kommer ge henne rätt till den. Det vore ju bisarrt svårjobbat om man kunde köpa hus och någon skurk till säljare sedan kunde tjuvhålla på lagfarten för evigt. Då kan väl skrota hela jordabalken direkt.

Det är inte så enkelt. Hela husaffären är ett upplägg är att Ebba Busch vet i detalj hur bindande ett fastighetsköp är. Det gällde att tjata sig till en underskrift och passa på när motparten var ensam, och inte på sin vakt.

Men på en sak sket det sig i planeringen, och det var att den giriga Ebba ville ha ett avtal gratis av polaren Theo på Sjönära Mäklarbyrå. Theo är lat, och gav henne ett avtal mäklarbyrån använder i "schyssta och korrekta" affärer, där det fanns en massa klausuler i avtalet, där frasen "köpebrev ska upprättas" finns med som svävarvillkor.

Ebba beaktade inte avtalsvillkoren i skarpt läge. Hon betalade inte köpeskilling.

Det är stor skillnad mellan avtal och avtal. Ett avtal med formkraven uppfyllda som ett köpebrev är omöjliga att häva, om det inte skett ett brott. Men ett bindande avtal om köp av fast egendom, som är ett avtal som är utan formkrav går att häva. Utebliven köpeskilling är en hävningsgrund.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-09-13 kl. 12:59.
2021-09-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det kanske är så illa att Ebba inte kan skaffa fram köpeskillingen utan säkerhet i Esbjörns fastighet? Ebbas familj kanske inte kan hjälpa henne med säkerhet heller. Hennes föräldrar bor ju i ett hus på ex-makens fastighet. Jag vet inte, men jag har väldigt svårt att tro att Ebba försatt sig i den här situationen om hon hade pengarna. Det är förmodligen så pinsamt att Ebba saknar de ekonomiska muskler som behövs för att kunna vara så kaxig som hon är.
Vad är problemet?

Nästan alla fastigheter som köps gör det mot banklån med den köpta fastigheten som säkerhet.
Även om du har pengar idag så är det med nuvarande ränteläge enbart dumt att köpa mot ren kontantbetalning.

Det är ju tvärtom de som måste ha borgen som har ekonomiska problem vid köp av privat fastighet.
2021-09-13, 12:41
Medlem
Citat:
Det kanske är så illa att Ebba inte kan skaffa fram köpeskillingen utan säkerhet i Esbjörns fastighet? Ebbas familj kanske inte kan hjälpa henne med säkerhet heller. Hennes föräldrar bor ju i ett hus på ex-makens fastighet. Jag vet inte, men jag har väldigt svårt att tro att Ebba försatt sig i den här situationen om hon hade pengarna. Det är förmodligen så pinsamt att Ebba saknar de ekonomiska muskler som behövs för att kunna vara så kaxig som hon är.

Det är nog få personer som har flera miljoner stående på ett konto, dem flesta låter pengarna jobba, framförallt när huslån redan är beviljat och tanken alltså inte är att betala med besparingar på tillträdesdagen.

Ebba har efter det visat att pengarna är tillgängliga, förmodligen har hon sålt aktier/fonder.... Eftersom börsen i snitt är upp 30% i år så är det ren förlust att hålla medel likvida...
2021-09-13, 12:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man bortser från Esbjörns kognitiva svårigheter och avtalslagens ogiltighetsparagrafer, är det omöjligt för en säljare att ångra sig om inte köparen gjort sig skyldig till ett väsentligt kontraktsbrott.

Dröjsmål med betalning är ett sådant kontraktsbrott .

Ebba Busch har inte fullgjort sin del av avtalet, med den huvudsakliga prestationen från henne, som den att erlägga köpeskilling.

Nu måste Esbjörns advokater tänka till och vara så klippska som deras arvoden motiverar. De måste få fram att det finns ett hävningsförbehåll, enligt 4:5 JB, i enlighet med ordalydelsen i köpeavtalet som anger att betalning ska ske kontant och köpebrev ska upprättas.

Vad jag förstått kan inte ett köpebrev hävas när köpeskillingen är erlagd. Men ett köpeavtal är möjligt att häva om köparen gjort sig skyldig till väsentligt kontraktsbrott som att inte betala köpeskillingen.

Jag begriper inte varför Ebba Bush inte betalade köpeskillingen likt hon gjorde med handpenningen. Är det dumhet från henne och advokaten Karin, eller har jag mycket mer att lära om hur det går till, när fastigheter byter ägare i fastighetsrättens bakgård?

Vem har 3-4 miljoner liggandes på kontot, redo att flyttas över? Det är nog få personer, Ebba inkluderat. Har man så mycket medel att röra sig med, är de nog mer eller mindre låsta i investeringar och kan därmed inte heller användas på extremt kort varsel även om man så vill.

Nu hade Ebba planerat för ett lån om man ska tro Swedbanks intyg och därmed hade hon nog inga kontanta medel redo att flytta över på studs. Om hon ens tänkte på det. Jag tror inte att det är det första man tänker på, när ens motpart inte dyker upp på banken enligt överenskommelse.

Till de juridiskt bevandrade: Hade det spelat någon som helst roll om Ebba hade fört över pengar till Esbjörn/Länsstyrelsen dagen efter tillträdesdagen eller hade situationen varit densamma oavsett?
2021-09-13, 12:54
Medlem
Citat:

Jag tror visst Ebba Busch hade pengar. Hon är girigare än den girigaste av fastighetsklippre.

Om hon behöver låna likt alla andra bolånetorskar i detta land som köper bostad, skulle några miljoner mer eller mindre i köpeskilling inte utgöra någon större ekonomisk belastning för henne. Hon har en månadslön på 140.000 kronor. Vi har rekordlåga räntor nu och det hade rört sig om några futtiga tusenlappar till att erlägga till banken varje månad.

Att vara girig, har inget med hur mycket pengar en person har. Det är en egenskap som formas i bardomen hos barn som inte får nog, De håller hårt i sitt kexpaket och bjuder ingen annan. I Ebba Busch fall är girigheten en del av hennes personlighetsstörning som nu avslöjas inför öppen ridå.

Det börjar bli dags att vi vänner och ovänner kommer med en fåtöljdiagnos.
2021-09-13, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har uppfattat det som att Ebbas bud på 3,8 tackade Esbjörn nej till och sedan kom med ett motförslag på 3,9 som Ebba accepterade. Var det Ebba som höjde till 3,9 och Esbjörn accepterade?
Lättsinne eller oförstånd?
2021-09-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Du har mycket mer att lära... Framförallt så måste en likvidavräkning göras på tillträdesdagen, utan att Esbjörn medverkat till en sådan, så vet Ebba inte ens vilken summa hon ska betala...
Var i avtalet står det likvidavräkning?
2021-09-13, 12:59
Medlem
Citat:
Var i avtalet står det likvidavräkning?
I paragraf 1 om du läser avtalet.
2021-09-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vad är problemet?

Nästan alla fastigheter som köps gör det mot banklån med den köpta fastigheten som säkerhet.
Även om du har pengar idag så är det med nuvarande ränteläge enbart dumt att köpa mot ren kontantbetalning.

Det är ju tvärtom de som måste ha borgen som har ekonomiska problem vid köp av privat fastighet.

Problem och problem. Visst har Ebba Busch visat att hon har många problem. Men det är hennes problem. Hon kan inte göra sina problem till att bli andra människors problem. De problem hon har med livspussel, hemlösa ungar, kassabrist är inte Esbjörns problem.
2021-09-13, 13:11
Medlem
Citat:
Problem och problem. Visst har Ebba Busch visat att hon har många problem. Men det är hennes problem. Hon kan inte göra sina problem till att bli andra människors problem. De problem hon har med livspussel, hemlösa ungar, kassabrist är inte Esbjörns problem.
Nu var det inte det frågan som du tror att du svarade på.

Vad är det för problem att låna pengar vid fastighetsköp? Det är snarare ett tecken på ekonomisk idioti att inte låna idag med låg ränta och stark börs.

Orsaken till dagens läge är snarare Esbjörns ovilja att stå för sina avtal och ifall han vill ångra sig ta kontakt och lösa läget utan kostnad för Ebba.
2021-09-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo visst blev det en diskussion runt priset. Esbjörn tackade nej till ebbas första bud varvid hon höjde och då blev det affär. Jobbigt för din teori - jag vet…
Han hade även tidigare avböjt ett par riktiga skambud från ett av hans ombud.
Nej, det har aldrig förts några diskussioner om pris med anledning av att Esbjörn avfärdat propåer om att sälja sitt hus. Det är först när Ebba kommer in som hon börjar tjata och övertala Esbjörn. Alla andra spekulanter har tackat för sig när Esbjörn förklarat att han inte vill sälja
2021-09-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu var det inte det frågan som du tror att du svarade på.

Vad är det för problem att låna pengar vid fastighetsköp? Det är snarare ett tecken på ekonomisk idioti att inte låna idag med låg ränta och stark börs.

Orsaken till dagens läge är snarare Esbjörns ovilja att stå för sina avtal och ifall han vill ångra sig ta kontakt och lösa läget utan kostnad för Ebba.

Jag tror inte det som nu framförs om lånelöfte, med ett intyg från Swedbank är sanningen. Men spelar det någon roll varför man inte uppfyller avtalsvillkor i skarpt läge? Det är Ebbas problem. Ingen annans.

I övrigt kan pengarna säkerställas av banken, där pengarna deponeras på länsstyrelsen. Advokaten Karin vet hur det ska göras, om hon tänkt på det när det var aktuellt.

Under pågående process, och inför förberedande förhandling nämndes inte köpeskillingen. Jag skrev flera inlägg vid den tiden, att det behövs en advokat som kan kontraktsrätten utan och innan. Advokaten Katrin borde ha tagit upp frågan om hur köpeskilling ska erläggas, i den omfattade korrespondensen som finns i målet. Nu är intyget en efterkonstruktion, efter att advokaten sagt Oops.

Hade Ebba Busch erlagt köpeskilling enligt ordalydelsen i köpeavtalet hade Esbjörn inte haft en chans. Det är ödets ironi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in