2021-09-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Tror också att den professionella bearbetingen av Esbjörn sattes in efter lång och nogrann research av storfamiljen som bor i området. Vi kan inte vara nog tydliga med att Ebba inte är ensam om detta.

När dom väl bestämt sig att ska-ha-Ebba ska ha Esbjörn Bolins fastighet så var den (enligt deras Marielunds-snobbs tycke) den illa skötta tomten skäl nog till Ebbas bättre rätt till den galmla mannens fastighet. Mao, så var den "egna" Esbjörn Bolin redan skitsnackad bort från området.

Det finns skäl att anta att huset/3000kvm på "Kullen" var ägnad Ebba månader innan den kluvna tungan och Pr-kvinnan Mar*-l*nn *=i manövrerade sig till nerpratade Esb,s kråka på avtalet.

KD-ledaren och ex-maken Niklas Thor köpte 2013 en fastighet utanför Uppsala. De köpte den för 7 225 000 kronor. Det finns fler hus på tomten och samma år flyttade Ebba Busch föräldrar in i ett av dem. Praktiskt för paret Busch Thor. Det dåvarande KD-kommunalrådet hade fullt upp i Uppsala stadshus och maken Niklas hade just skrivit kontrakt med Sirius, då i superettan men med ambition att gå upp i allsvenskan (som de gjorde 2017). Mor- och farföräldrar kan vara utmärkta barnvakter.

2015 fick de dessutom nya grannar, när Niklas föräldrar flyttade in på granntomten. Dubbelt praktiskt. Där är också Niklas syskon skrivna. Rena storfamiljen alltså.

https://www.fokus.se/2021/01/livspusslet-orsaken-till-buschs-husbrak/

Sen kan man ställa sig frågan om varför Ebba (?) och Nicklas (och syskon?) är skrivna/boende huller om buller på olika adresser om det inte är av ekonomiska (bla, riksdagens rundlätta traktamenten?)skäl. För någon murvel att gräva i.

Svarar inte på enfaldiga onelinersfrågor.
Var hittar du att de är skrivna huller om buller? De är ju skrivna på Marielund båda två. Och verkar ha varit så under lång tid.
En riksdagsledamot behöver dessutom inte ändra sin adress under aktiv tid enligt folkbokföringslagen.
2021-09-13, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det är klart att han inte kan tvingas att själv signera köpebrevet. Det behövs ju inte heller.

Om Ebba vinner bättre rätt till huset och Esbjörn inte signerar inom två veckor efter laga kraftvunnen dom så kommer ju Ebba att begära att vitet på 400 000 betalas och att domen används för att få ut lagfarten. Kan bli ett par dyra veckor i så fall.

Det enda sätt som Esbjörn kan bromsa detta på är genom att försöka överklaga domen med framtida osäkert utfall.
Nu har jag rätt stor respekt för Bergakungens integritet och kunskap i juridik. Men visst, läser man nedanstående dokument så ser det ut som att en säljare i princip inte kan häva avtalet utan att något oegentligt från köparen försigått.
Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet#efter-avtal

Det verkar således som att det inte går som säljare att skita i avtalet, behålla huset och betala skadestånd istället. Då kommer farbror Blå.
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-13 kl. 11:44.
2021-09-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag var helt säker på att jag svarat följande.
Oj ursäkta det har du helt rätt i, jag menar självklart Demensspektrat.

Men du min käre N, Armstark har fortfarande inte riktigt förklarat den diagnosen du gav Esbjörn för några månader sedan. Du vet den jag som citat. Tyvärr har jag glömt vad den hette. Tre bokstäver. Kommer du ihåg, den där diagnosen som var inom Schizofreni-spektrat. Så man kan tycka du om någon borde ha lite förståelse för felskrivningar. Men du kanske tänker lite som Ebba, att du har special regler när det gäller dig och dina fel. Du vet, om tron är tillräckligt stark går det alltid att hitta ursäkter.
Jag noterar att du inte förstår skillnaden mellan spekulationer om dessa lindriga kognitiva funktionsnedsättningar eller att man skriver att det finns en specifik diagnos. Jag noterar din dementi angående det senare och avfärdar resten av ditt strut.
2021-09-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nu har jag rätt stor respekt för Bergakungens integritet och kunskap i juridik. Men visst, läser man nedanstående dokument så ser det ut som att en säljare i princip inte kan häva avtalet utan att något oegentligt från köparen försigått.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet#efter-avtal

Det verkar således som att det inte går som säljare att skita i avtalet, behålla huset och betala skadestånd istället. Då kommer farbror Blå.
Precis. Så har jag och även många andra uppfattat läget. Det är därför ånger inte duger som anledning att häva avtalet utan alla andra försök nämnts. Huruvida de kommer att kunna ge stöd för Esbjörn får vi se, men det är väl osannolikt.

Även jag har respekt för bergakungens juridiska kunskaper. Vi får väl se om han kommer in i tråden och gläder oss med lite klara tankar.
2021-09-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Det kom aldrig så långt att det blev någon diskussion om pris då de andra spekulanterna accepterade ett nej tack från Esbjörn, tillskillnad från Ebba som tjatade och tjatade
Jo visst blev det en diskussion runt priset. Esbjörn tackade nej till ebbas första bud varvid hon höjde och då blev det affär. Jobbigt för din teori - jag vet…
Han hade även tidigare avböjt ett par riktiga skambud från ett av hans ombud.
2021-09-13, 12:09
Medlem
Citat:

Om man bortser från Esbjörns kognitiva svårigheter och avtalslagens ogiltighetsparagrafer, är det omöjligt för en säljare att ångra sig om inte köparen gjort sig skyldig till ett väsentligt kontraktsbrott.

Dröjsmål med betalning är ett sådant kontraktsbrott .

Ebba Busch har inte fullgjort sin del av avtalet, med den huvudsakliga prestationen från henne, som den att erlägga köpeskilling.

Nu måste Esbjörns advokater tänka till och vara så klippska som deras arvoden motiverar. De måste få fram att det finns ett hävningsförbehåll, enligt 4:5 JB, i enlighet med ordalydelsen i köpeavtalet som anger att betalning ska ske kontant och köpebrev ska upprättas.

Vad jag förstått kan inte ett köpebrev hävas när köpeskillingen är erlagd. Men ett köpeavtal är möjligt att häva om köparen gjort sig skyldig till väsentligt kontraktsbrott som att inte betala köpeskillingen.

Jag begriper inte varför Ebba Bush inte betalade köpeskillingen likt hon gjorde med handpenningen. Är det dumhet från henne och advokaten Karin, eller har jag mycket mer att lära om hur det går till, när fastigheter byter ägare i fastighetsrättens bakgård?
2021-09-13, 12:13
Medlem
Citat:
Bergakungen menar att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev. Har du uppgifter om att de kan göra det, får du gärna hänvisa till var du fått dem ifrån.
Du får gärna berätta varför Ebba stämt honom då…
Klart de kan tvinga honom att fullfölja affären. Ebba äger huset och det hon nu vill ha är lagfarten. Domstolen kommer ge henne rätt till den. Det vore ju bisarrt svårjobbat om man kunde köpa hus och någon skurk till säljare sedan kunde tjuvhålla på lagfarten för evigt. Då kan man lika bra skrota hela jordabalken direkt.
Senast redigerad av martinator 2021-09-13 kl. 12:28.
2021-09-13, 12:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Jo, men det går inte att tvinga någon att underteckna och överlämna ett köpebrev om personen vägrar. Utan köpebrev kan inte köparen få lagfart. Utan lagfart kommer inte Kronofogden att avhysa säljaren på köparens begäran. Så det du citerar stämmer inte.

Eftersom vi pratar om ett specifikt fastighetsköp som gått i baklås är det viktigt att titta på vad som står I kontraktet (aktbilaga 2) angående kontraktsbrott. Den part som gör en hävningsförklaring utan saklig grund gör sig skyldig till avtalsbrott och som du ser har motparten då rätt till sk skälig ersättning (skadestånd) eller hävning. Motparten har enligt kontraktet inte rätt att tvinga den andre att fullfölja köpet.

Citat:
§9 Kontraktsbrott

Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har motparten rätt till skälig ersättning. Är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet. Omedelbar hävningsrätt föreligger inte om köparen är privatperson och kan hänvisa till sådana extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Vid köparens kontraktsbrott, som leder till håvning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning. Överstiger säljarens skada handpenningen ska köparen snarast betala mellanskillnaden. Är säljarens skada mindre ån handpenningen ska säljaren snarast återbetala mellanskillnaden till köparen. Vid köparens kontraktsbrott ska ersättningen till säljaren även innefatta säljarens kostnad för mäklarprovision i samband med försäljningen av Fastigheten.

Det blir lite lustigt när man betänker att det var Ebba som beställde avtalet av mäklaren Theo. Det är ett uselt avtal som på flera sätt är till nackdel för Ebba i tvisten. Gissningsvis hade Ebba inte en tanke på att Esbjörn skulle kunna krångla när väl köpekontraktet var undertecknat och handpenningen insatt på hans konto. Ebba tog ut "segern i förskott", "sålde skinnet innan björnen var skjuten" osv i stället för att inse att fastigheten är inte hennes förrän hon betalat för den och Esbjörn överlämnat köpebrevet. Här sitter hon nu straffad för grovt förtal mitt uppe i en tvist om fastigheten som hon svårligen kan få flytta in i. Ska vi gissa att innan detta är över har Ebba fortfarande inget hus, hon är straffad, hon har förlorat partiledarposten och en stor summa pengar på en lönlös process? Svaret får vi senast om ett år sisådär.
Senast redigerad av DoraF 2021-09-13 kl. 12:31.
2021-09-13, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, men det går inte att tvinga någon att underteckna och överlämna ett köpebrev om personen vägrar. Utan köpebrev kan inte köparen få lagfart. Utan lagfart kommer inte Kronofogden att avhysa säljaren på köparens begäran. Så det du citerar stämmer inte.

Eftersom vi pratar om ett specifikt fastighetsköp som gått i baklås är det viktigt att titta på vad som står I kontraktet (aktbilaga 2) angående kontraktsbrott. Den part som gör en hävningsförklaring utan saklig grund gör sig skyldig till avtalsbrott och som du ser har motparten då rätt till sk skälig ersättning (skadestånd) eller hävning. Motparten har enligt kontraktet inte rätt att tvinga motparten att fullfölja köpet.

Det blir lite lustigt när man betänker att det var Ebba som beställde avtalet av mäklaren Theo. Det är ett uselt avtal som på flera sätt är till nackdel för Ebba i tvisten. Gissningsvis hade Ebba inte en tanke på att Esbjörn skulle kunna krångla när väl köpekontraktet var undertecknat och handpenningen insatt på hans konto. Ebba tog ut "segern i förskott", "sålde skinnet innan björnen var skjuten" osv i stället för att inse att fastigheten är inte hennes förrän hon betalat för den och Esbjörn överlämnat köpebrevet. Här sitter hon nu straffad för grovt förtal mitt uppe i en tvist om fastigheten som hon svårligen kan få flytta in i. Ska vi gissa att innan detta är över har Ebba fortfarande inget hus, hon är straffad, hon har förlorat partiledarposten och en stor summa pengar på en lönlös process? Svaret får vi senast om ett år sisådär.
Köpekontraktet är klanderfritt - det har samtliga parter konstaterar sedan länge. Vad du ser för en massa brister som du dessutom påstår är till ebbas nackdel får du nog förklara för ingen annan har hittat ens någon.
2021-09-13, 12:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man bortser från Esbjörns kognitiva svårigheter och avtalslagens ogiltighetsparagrafer, är det omöjligt för en säljare att ångra sig om inte köparen gjort sig skyldig till ett väsentligt kontraktsbrott.

Ebba Busch har inte fullgjort sin del av avtalet, med den huvudsakliga prestationen från henne, som den att erlägga köpeskilling.

Nu måste Esbjörns advokater tänka till och vara så klippska som deras arvoden motiverar. De måste få fram att det finns ett hävningsförbehåll, enligt 4:5 JB, i enlighet med ordalydelsen i köpeavtalet som anger att betalning ska ske kontant och köpebrev ska upprättas.

Vad jag förstått kan inte ett köpebrev hävas när köpeskillingen är erlagd. Men ett köpeavtal är möjligt att häva om köparen gjort sig skyldig till väsentligt kontraktsbrott som att inte betala köpeskillingen.

Jag begriper inte varför Ebba Bush inte betalade köpeskillingen likt hon gjorde med handpenningen. Är det dumhet från henne och advokaten Karin, eller har jag mycket mer att lära om hur det går till, när fastigheter byter ägare i fastighetsrättens bakgård?
Det kanske är så illa att Ebba inte kan skaffa fram köpeskillingen utan säkerhet i Esbjörns fastighet? Ebbas familj kanske inte kan hjälpa henne med säkerhet heller. Hennes föräldrar bor ju i ett hus på ex-makens fastighet. Jag vet inte, men jag har väldigt svårt att tro att Ebba försatt sig i den här situationen om hon hade pengarna. Det är förmodligen så pinsamt att Ebba saknar de ekonomiska muskler som behövs för att kunna vara så kaxig som hon är.
2021-09-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Du har mycket mer att lära... Framförallt så måste en likvidavräkning göras på tillträdesdagen, utan att Esbjörn medverkat till en sådan, så vet Ebba inte ens vilken summa hon ska betala...
2021-09-13, 12:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo visst blev det en diskussion runt priset. Esbjörn tackade nej till ebbas första bud varvid hon höjde och då blev det affär. Jobbigt för din teori - jag vet…
Han hade även tidigare avböjt ett par riktiga skambud från ett av hans ombud.

Jag har uppfattat det som att Ebbas bud på 3,8 tackade Esbjörn nej till och sedan kom med ett motförslag på 3,9 som Ebba accepterade. Var det Ebba som höjde till 3,9 och Esbjörn accepterade?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in