Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag blev överraskad av att Afrika och Mellanöstern var värst drabbade, jag har knappt hört eller sett något alls om det. Vår media har fokuserat på USA och fått åtminstone mig att tro att det varit värst där.
Folk klagar på att det är så stort fokus på de extrema vädren, ändå hör vi bara talas om en del.
Där ser man.
Konkreta åtgärder för att minska effekterna av den globala uppvärmningen...
...lyser ofta med sin frånvaro.
Nyheterna om sommarens extremvädershändelser har redan i hög grad hamnat i arkiven och glömts bort av dom flesta.
Tyvärr får nog ökat pris på bensin och diesel större rubriker nu, och, på samma sätt som om livsmedelspriserna stiger, köper vi i alla fall.
På tal om livsmedelspriser...
Jag har inte sett någon samlad statistik ännu men har intrycket att maten blivit klart dyrare sedan pandemin inleddes. Samtidigt som dom stora
matkedjornas vinster slår rekord.
Vi muttrar lite över dom höjda priserna, men fortsätter att handla som vanligt.
Livsmedelsbrist
Att tillgångarna på råolja till bensin och diesel är begränsade vet nog dom flesta. Få tycks på allvar bry sig om detta. Det kommer nog att krävas en verklig brist innan vi kommer att se förändringar.
På ett liknande sätt är det med livsmedel. Vi slutar inte äta för att maten är dyr.
Men, vad händer när maten inte räcker till alla? Om vi är 25% fler 2050 och samtidigt livsmedelsproduktionen minskat med kanske 20-30%, om uppvärmningen fortsätter?
Det kan komma att handla om undernäring och svält för uppemot 40% av Jordens befolkning. Hur kommer det att hanteras? Hur kommer dom svältande att agera när dom ser att det finns gott om mat på delar av Jorden och till en del människor?
Energibrist, om och när den kommer, kommer att vara tungt. Frågan är om inte livsmedelsbrist, om och när den kommer, kommer att vara tyngre?
Båda är potentiella orsaker till konflikter. Mer förnybar energi och minskat beroende av fossila bränslen minskar den risken till viss del.
–