Citat:
Ursprungligen postat av
Wulfric
Omvandlingstabelllänken fungerar inte…
F06.7 Lindrig kognitiv störning
En störning karakteriserad av försämrade minnesfunktioner, inlärningssvårigheter samt en oförmåga att koncentrera sig annat än korta stunder. Det finns ofta en uttalad känsla av psykisk uttröttbarhet och nyinlärning upplevs subjektivt som svår även om den objektivt varit god. Inga av dessa symtom är så uttalade att diagnosen demens F00-F03 eller delirium F05.- kan sättas. Ovanstående diagnos ska endast sättas vid samtidig närvaro av en specifik kroppslig sjukdom.
Jag ser inte hur denna skulle kunna översättas rakt av med Esbjörns diagnos. Vad är t.ex. den specifika kroppsliga sjukdom Esbjörn har?
Och oavsett så är det irrelevant för fallet. Denna diagnos utesluter även den att Esbjörn inte skulle kunna sälja sitt hus…
Känner du Esbjörn och anser dig därför kapabel att uttala dig om diagnosens riktighet?
Det är ju mycket Esbjörn inte riktigt minns, hur kontrakskrivningen gick till, datum, detaljer etc. Dessa bristande minnesfunktioner bekräftas om man läser polisförhöret från olyckan då han körde på en cyklist.
Esbjörn hade aldrig sålt en fastighet förut. Han hade ärv en bostadsrätt, köpt en bostadsrätt och ärvt och arvedelat huset i Marielund. Men han hade aldrig sålt. Att sälja var alltså en ny inlärningsprocess för Esbjörn. Tycker du att Ebba tog hänsyn till det?
Hur gick exempelvis förhandlingen om priset till. Var Esbjörn pigg och utvilad när den skedde. Han kan enbart ha fått värderingarna muntligt. Tycker du det är lämpligt att tillsammans med en person med dessa svårigheter kasta ur sig två siffror och sedan prata städavdraget och vad som ska ingå i det och sedan slänga ur sig 3,8. Tycker du att det verkar som ett lämpligt sätt med en person med dessa problem?
Diagnosen i sig utesluter självklart inte att en individ får sälja sitt hus. Dock kräver det att mäklaren( i de flesta fallen) eller köparen ( i detta fall) visar stor hänsyn och förståelse för säljarens speciella behov.
Hurvida Esbjörn har någon kroppslig sjukdom eller inte har jag ingen aning om. Men de är ju vanligt att människor över 80 har. Det skulle kunna röra sig om diabetes, prostatabesvär, eller magkatarr. Vad vet jag.