Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Juridiskt sett har nog EBT sitt på det torra. Men moraliskt sett? Om jag köpt ett hus av en gamling som en vecka senare ångrade sig av endera skäl så hade jag självklart låtit köpet gå tillbaka. Kanske hade jag krävt någon slags kompensation om den uteblivna affären inneburit merkostnader för mig men det hade känts fel att överta någons "arvegods" mot dennes vilja. Även om även gamla människor är rättsförmögna så beter de sig jävligt märkligt ibland och det har nog de flesta förståelse för. EBT har definitivt inte agerat som en god kristen.
Om det som du nämner hade varit det som skett, så kan jag hålla med om allt du skriver. God kristen avhåller jag mig från att kommentera.
Hade det varit så att Esb hade:
1. kommit inom en vecka och
2. sagt att han verkligen ångrat sig,
3. gett skäl för det, och
4. tydligt sagt att han var villig att ta de kostnader för värdering, Anticimex mm som EB dittills haft (vilket de flesta kostnader oftast ligger på säljaren),
då hade även jag tyckt att det inte var speciellt smickarande handlat av EB. Dock skedde stämningen efter två månader då Esb inte deltagit i att skriva ut ett köpebrev på fastigheten. Dvs avtal om försäljning var redan slutet och gjort..
Vid 1-4 då hade jag ansett att Esb deltagit i att försöka lösa tvisten. Inget av 1-4 gjorde Esb dock.
Dock dröjde det två månader då EB enligt min vetskap försökte att utreda hur detta skulle hanteras tillsammans med Esb. Esb deltog inte, vilket säger något om att Esb inte ville ta sitt ansvar för den tvist som då seglade upp och fortfarande fortsätter.
Du får gärna dubbelkolla i tråden vilka av sakerna Esb gjort och när han har gort det och om det var inom en vecka av avtalstillfället.En start kan vara en tidslinje av händelser som Braattha sammanställt:
https://imgur.com/a/ZwMBP7G