2021-09-12, 16:01
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Du glömmer att Esbjörn tagit emot 390 000 i handpenning och sedan hållit sig undan. Är lite svårt att släppa en affär där man ligger ute med en massa pengar, dessutom måste båda vara överens om tillbakagången annars riskerar dem avtalsbrott.

Det är fastslaget att Esbjörns sida vägrat träffas för att reda ut saker.

Självklart går handpenningen tillbaka om affären inte blir av. Men Esbjörn kan ju inte betala EBT innan denne avsäger sig äganderätten till huset.
2021-09-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Självklart går handpenningen tillbaka om affären inte blir av. Men Esbjörn kan ju inte betala EBT innan denne avsäger sig äganderätten till huset.

Precis och eftersom Esbjörn med ombud vägrade att träffas och ordna upp detta, så är vi nu i tinget.

Allt detta kunde lätt undvikits om Esbjörn från början haft ett riktigt ombud och inte en pedofil utan utbildning.
2021-09-12, 16:19
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är verkligen en sorglig skara med vitten, där ingen kan beskyllas för att vara opartisk. Det saknas sakkunnighet i det de ska höras om. Med undantag för mamma Busch.

Den som borde få lite relevanta frågor är Ebba Buschs mamma, om fastighetsreglering, och vilka bygglov de fått av kommunen för att bilda nya fastigheter på ursprungliga fastigheten. Hon är faktiskt sakkunnig i det ämnet.

Av intresse är inteckningar i de fastigheter som ägs av Ebba Buschs familj, på de fastigheter som härrör från den ursprungliga fastigheten. Det ger en indikation på värdeökningen i Marielund när en stor fastighet blir flera mindre fastigheter, om man vet den samlade belåningen av fastigheterna. Banken kräver inteckningar för belåning. Där fastigheterna är mer värda än vad de är belånade för. Buscharna har avstyckat den fastighet som blev flera fastigheter där de alla bor nära varandra.

Ebba Bush mamma vet vilka möjligheter det finns att göra fastighetsreglering på Esbjörns fastigheter redan, innan kommunens planändringar träder i kraft. De har själva fått avstycka, och vet hur en stor fastighet kan bli flera mindre fastigheter.

Genom ägobyte kan den lilla fastigheten bli en ändamålsenlig, ny fastighet genom att mark överförs från den större till den mindre, där den lilla fastigheten är belägen tryggt borta från strandskyddet, i det fall man inte får lov att avstycka av kommunen innan planen är klar. Då kan man vända sig direkt till lantmäteriet.

Vad vet vi om denna mamma som fostrat en person som Ebba Busch?
Ja det är ju två tomter som säljs tillsammans så det kan säkert Ebba tjäna sig en hacka på om hon vill.

För övrigt visste jag inget om Helena innan jag googlade henne efter att läst din fråga. Hon verkar vara jurist till yrket, men har två företag inom bild och form. Hon är ledamot i Uppsala etikprövningsråd. Man kunde tycka att hon borde diskutera lite etik med sin dotter.
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag det hela är mycket obehagligt. Det gör det inte heller bättre för flickan att folk på Flashback som stöttar Ebba, driver hennes oanständiga och omoraliska beteende vidare och outar flickans identitet. Men för somliga helgar ändamålen medlen. Ebba ska till varje pris ha huset hon åtrår! Inga offer är för stora!

Sexualbrottsoffer, riskgrupper under en pandemi, funktionshindrade åldringar - UR SPÅR! - här kommer Ebba.
Om tron är tillräckligt stark behövs inga ursäkter.

Du har rätt Ebba är helt hänsynslös mot allt och alla i det här. https://www.vf.se/2021/07/08/ledare-busch-ar-sveriges-farligaste-politiker/

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tror som sagt var att Binninges mediala närvaro är det som upprör, inte att Ebba uttalat sig en gång.

Sedan undrar jag var du fått uppgiften att Ebba uttalat sig i akt och mening att såra ett våldtäktsoffer.

Hur som haver, jag skulle inte jämföra flickans situation med trams oavsett.... det är lågt.
Aha, du tänker så. Ja, det är inte omöjligt att det är jobbigt för henne. Hans medianärvaro handlar ju inte om henne som person. Det gjorde däremot Ebbas uttalade, som hon förvisso skrev bara en gång. Men blev förtaladömd för. Men du kanske tycker att det är Johanns fel i och med att han anmälde förtalet och inte Ebbas fel som förtalade att det uppmärksammades i media?
Självklart skiter Ebba i just den flickan. Men om man väljer att lyfta fram något sådant här om en förövare måste man ju självklart reflekterat över vad uttalandet kommer att göra med brottsoffret.

Angående vad som är trams eller inte tycker jag att den generella regeln i den här tråden är att allt som inte gagnar Ebba mest är trams.
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Huh? "en diagnos inom autismspektrat"? Vilken då? Vem har ställt den diagnosen och när?
Vad bra uppmärksammar. Det var ju helt fel av mig. Jag menade förstås Demensspektrat. Tack för påpekandet.
2021-09-12, 16:22
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Den stora nackdelen är att huset inte får rivas och inget nytt får byggas på tomten. Renoveringen av det gamla huset beräknas till 2-3 miljoner…

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är verkligen en sorglig skara med vitten, där ingen kan beskyllas för att vara opartisk. Det saknas sakkunnighet i det de ska höras om. Med undantag för mamma Busch.

Den som borde få lite relevanta frågor är Ebba Buschs mamma, om fastighetsreglering, och vilka bygglov de fått av kommunen för att bilda nya fastigheter på ursprungliga fastigheten. Hon är faktiskt sakkunnig i det ämnet.

Av intresse är inteckningar i de fastigheter som ägs av Ebba Buschs familj, på de fastigheter som härrör från den ursprungliga fastigheten. Det ger en indikation på värdeökningen i Marielund när en stor fastighet blir flera mindre fastigheter, om man vet den samlade belåningen av fastigheterna. Banken kräver inteckningar för belåning. Där fastigheterna är mer värda än vad de är belånade för. Buscharna har avstyckat den fastighet som blev flera fastigheter där de alla bor nära varandra.

Ebba Bush mamma vet vilka möjligheter det finns att göra fastighetsreglering på Esbjörns fastigheter redan, innan kommunens planändringar träder i kraft. De har själva fått avstycka, och vet hur en stor fastighet kan bli flera mindre fastigheter.

Genom ägobyte kan den lilla fastigheten bli en ändamålsenlig, ny fastighet genom att mark överförs från den större till den mindre, där den lilla fastigheten är belägen tryggt borta från strandskyddet, i det fall man inte får lov att avstycka av kommunen innan planen är klar. Då kan man vända sig direkt till lantmäteriet.

Vad vet vi om denna mamma som fostrat en person som Ebba Busch?

2020 började byggnadsnämnden återuppta planförslag över området. Esbjörns tomt är på dryga 3000 kvm och kommer sannorlikt att kunna avstyckas i flera mindre tomter inom en inte allt för lång framtid. '
Ebba började uppvakta Esbjörn 2020. Är mycket troligt att hon har insyn över de planer på exploatering som finns inom området och vet att hon kan tjäna en ordentlig hacka när planerna väl gått igenom.

Läs gärna Vresrosens inlägg där hen illustrerar det hela mycket bra
2021-09-12, 16:23
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Esbjörm har flera gånger försökt betala tillbaka handpenningen. Men insättningen har stoppats av Ebba. Nu mera sitter pengarna på ett deponi konto hos länstyrelsen(?).
2021-09-12, 16:26
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Du glömmer att Esbjörn tagit emot 390 000 i handpenning och sedan hållit sig undan. Är lite svårt att släppa en affär där man ligger ute med en massa pengar, dessutom måste båda vara överens om tillbakagången annars riskerar dem avtalsbrott.

Citat:
Handpenningen ligger väl dessutom deponerad hos Länstyrelsen. Om bägge parter accepterar att häva avtalet går ju köpet åter och Ebba får tillbaka handpenningen
2021-09-12, 16:26
Medlem
Citat:

Reda ut vilka "saker"?
2021-09-12, 16:35
Medlem
Xius avatar
Citat:
Juridiskt sett har nog EBT sitt på det torra. Men moraliskt sett? Om jag köpt ett hus av en gamling som en vecka senare ångrade sig av endera skäl så hade jag självklart låtit köpet gå tillbaka. Kanske hade jag krävt någon slags kompensation om den uteblivna affären inneburit merkostnader för mig men det hade känts fel att överta någons "arvegods" mot dennes vilja. Även om även gamla människor är rättsförmögna så beter de sig jävligt märkligt ibland och det har nog de flesta förståelse för. EBT har definitivt inte agerat som en god kristen.

Om det som du nämner hade varit det som skett, så kan jag hålla med om allt du skriver. God kristen avhåller jag mig från att kommentera.

Hade det varit så att Esb hade:
1. kommit inom en vecka och
2. sagt att han verkligen ångrat sig,
3. gett skäl för det, och
4. tydligt sagt att han var villig att ta de kostnader för värdering, Anticimex mm som EB dittills haft (vilket de flesta kostnader oftast ligger på säljaren),

då hade även jag tyckt att det inte var speciellt smickarande handlat av EB. Dock skedde stämningen efter två månader då Esb inte deltagit i att skriva ut ett köpebrev på fastigheten. Dvs avtal om försäljning var redan slutet och gjort..

Vid 1-4 då hade jag ansett att Esb deltagit i att försöka lösa tvisten. Inget av 1-4 gjorde Esb dock.

Dock dröjde det två månader då EB enligt min vetskap försökte att utreda hur detta skulle hanteras tillsammans med Esb. Esb deltog inte, vilket säger något om att Esb inte ville ta sitt ansvar för den tvist som då seglade upp och fortfarande fortsätter.

Du får gärna dubbelkolla i tråden vilka av sakerna Esb gjort och när han har gort det och om det var inom en vecka av avtalstillfället.En start kan vara en tidslinje av händelser som Braattha sammanställt:
https://imgur.com/a/ZwMBP7G
2021-09-12, 16:53
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Du får gärna dubbelkolla i tråden vilka av sakerna Esb gjort och när han har gort det och om det var inom en vecka av avtalstillfället.En start kan vara en tidslinje av händelser som Braattha sammanställt:
https://imgur.com/a/ZwMBP7G

Den tidslinjen utelämnar vissa relevanta händelser. Tror nästan den som satt ihop den är lite partisk. Såhär står det i Expressens rapportering från tidigare i år:
Han försöker få kontakt med Ebba Busch via telefon och skickar sedan ett rekommenderat brev till Kristdemokraternas ledare den 3 september. Budskapet går inte att ta miste på:

”Jag har ångrat försäljningen …” [...]

På tillträdelsedagen den 16 september, när Esbjörn inte dyker upp för att slutföra affären, skriver Ebba Busch ett handskrivet brev till Esbjörn. [...] Tonen i brevet är hård:

”Vi måste höras annars blir detta en rättslig process och Nordström och partner (advokatfirman) tar vid. Snälla hör av dig så vi kan mötas.”

Undertecknat Ebba Busch.

Två dygn senare – den 18 september – skickar advokat Katrin Björklund på byrån Nordström advokater i Uppsala ett rekommenderat brev till Esbjörn på uppdrag av Ebba Busch. Det är ett strikt formulerat brev om försäljningen och att han uteblivit från bankmötet när slutregleringen av affären skulle ha ägt rum.

Av brevet framgår inte bara att Ebba Busch kan komma att begära skadestånd utan också att hon kräver att fastighetsaffären fullföljs.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
EBT måste alltså ha vetat redan i början på september att Esbjörn ångrade försäljningen.
2021-09-12, 17:00
Bannlyst
Citat:
Nu har detta ingen som helst relevans för fallet, men vad jag kan se när jag googlar så har koden varken subjektiv eller objektiv variant.

Den är ersatt med denna koden och inte den koden du vill göra gällande.

ICD-10-CM G31.84

Eftersom du aldrig lämnar några källor, utan bara säger till andra att googla så kan du ju för en gångs skull komma med källor…

Jag vill ha en källa till att DSM 331.83 motsvarar ICD F06.7 eller som du själv hävdar är identisk.
ICD-10-SE-/ICD-10-CM-/DSM-V-diagnosmanualsystem är en jäkla röra och jag kan förstå att det är förvirrande för många.

I Sverige använder vi tex primärt ICD inom den somatiska och psykiatriska vården. Dock så är det inte ovanligt att psykatrin och neurologin begagnar sig av DSM, eftersom DSM (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders ) uppdateras oftare än ICD, varför de senaste diagnoserna och uppdateringarna kommer först där.

Därtill finns det olika versioner av ICD som olika länder använder sig av. Tex använder sig USA av ICD-10-CM medan Sverige använder sig av ICD-10-SE och det finns även fler versioner i andra länder (se gärna ICD-10 på wiki). Problemet är dessutom att språket används på lite olika sätt i olika länder varför namnen på tillstånden inte alltid helt övernsstämmer med varandra. Tex har vissa länder börjat undvika benämningen störning och bytt ut den mot nedsättning, funktionshinder och liknande. Kriterierna kan även skilja något åt utifrån synsättet på tillståndet i landet. Som lök på laxen har man ofta olika koder för de olika ICD-systemen varför kaoset för den oinvigde blir total.

Således,
DSM 331.83 Mild cognitive impairment,
ICD-10-SEs F06.7 Lindrig kognitiv störning och
ICD-10-CM G31.84 mild cognitive impairment
är samma tillstånd i olika diagnossystem och olika länder.
Skillnaden är att DSMs och amerikanska ICD inte har en objektiv och subjektiv variant av tillståndet utan helt egna diagnoser för det.

Hur vet vi detta?
Kriterierna är desamma mellan de olika systemen och det finns omvandlare (converters) online för att hjälpa oss.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/ICD-10
https://www.theravive.com/therapedia/mild-neurocognitive-disorder-dsm--5-331.83-(g31.84)-or-799.59-(r41.9)-for-unspecified
https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/klassificering-och-koder/icd-10/konverteringstabeller/
https://www.icd10data.com/Converthttps://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2001/23290.pdf

Esjörn lider alltså av DSM 331.83 Mild cognitive impairment, ICD-10-SEs F06.7 Lindrig kognitiv störning objektiv och ICD-10-CM G31.84 mild cognitive impairment. Det betyder dock att han inte har tre kognitiva diagnoser utan endast en. Om man vill lära sig mer om hans tillstånd och hur det kan ha påverkat honom i sitt möte med Ebba går det bra att läsa om vilken som helst av dessa diagnoser. Man kan även lägga till att hörsel- och synnedsättningar och tinnitus kan förvärra störningen i ogynnsamma miljöer.

Varsågod!
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-12 kl. 17:11.
2021-09-12, 17:06
Medlem
Xius avatar
Citat:
Den tidslinjen utelämnar vissa relevanta händelser. Tror nästan den som satt ihop den är lite partisk. Såhär står det i Expressens rapportering från tidigare i år:
Han försöker få kontakt med Ebba Busch via telefon och skickar sedan ett rekommenderat brev till Kristdemokraternas ledare den 3 september. Budskapet går inte att ta miste på:

”Jag har ångrat försäljningen …” [...]

På tillträdelsedagen den 16 september, när Esbjörn inte dyker upp för att slutföra affären, skriver Ebba Busch ett handskrivet brev till Esbjörn. [...] Tonen i brevet är hård:

”Vi måste höras annars blir detta en rättslig process och Nordström och partner (advokatfirman) tar vid. Snälla hör av dig så vi kan mötas.”

Undertecknat Ebba Busch.

Två dygn senare – den 18 september – skickar advokat Katrin Björklund på byrån Nordström advokater i Uppsala ett rekommenderat brev till Esbjörn på uppdrag av Ebba Busch. Det är ett strikt formulerat brev om försäljningen och att han uteblivit från bankmötet när slutregleringen av affären skulle ha ägt rum.

Av brevet framgår inte bara att Ebba Busch kan komma att begära skadestånd utan också att hon kräver att fastighetsaffären fullföljs.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
EBT måste alltså ha vetat redan i början på september att Esbjörn ångrade försäljningen.

Du får gärna verifiera om det finns några nya uppgifter som står i inlagorna som parterna har lämnat in till tinget.

Braatthas tidslinje har varit en bra sammanställning av vad som kunnat varit att anse som fakta i inlagor.
2021-09-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Handpenningen ligger väl dessutom deponerad hos Länstyrelsen. Om bägge parter accepterar att häva avtalet går ju köpet åter och Ebba får tillbaka handpenningen

Den deponerades i maj detta året, alltså 9 månader efter köpet och långt efter stämningen och tickandet av advokatkostnader/ombudskostnader.

Deponeringen sammanfaller med att Esbjörn bytt ombud. Hade däremot pengarna deponerats i september förra året när Esbjörn hävdar att han försökt betala tillbaka den så hade saken varit annorlunda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in