Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jag är med på alla dina poänger och förstår det där med att hon borde fråga.
Min nya take på det är att nånstans måste ju infon ha kommit från den eftermiddagen. Eftersom JS vittnar om besked.
Och det kan helt enkelt inte ha kommit ett tydligt besked under hennes förhör strax innan.
JS, HD och SOA pratade ”dygnet runt” om detta så att de inte har en samstämd berättelse är så märkligt.
Och som du är inne på, är man häktad för mord och detta förs på tal så uppger man väl källan då kunskapen i sig om att LW hittats inte är brottslig.
Och som jag var inne på att det ör inte heller brottsligt att berätta att kunskapen kommer från en källa man inte vill uppge. Hade HD och SOA sagt så hade det ändå varit rätt ok. Skvallras gör det.
MEN sen är det då SD:s redogörelse hur fick besked om LW var hittad. Och han går väl på linjen att HD fick reda på i förhör.
Inte att det var svärfar som berättat på ”parkeringen”.
Hans redogörelse är det ju som krånglar till det här då det efter hans vittnesmål är mer fokus på HD och hennes förhör än SOA/JS-linjen.
HD verkar vilja förstärka det här med att folk sprang in och ut och mobiler hit och dit. Varför krångla till det om det inte var så?
Ja det har pratats mycket om det i tråden helt klart. Står kvar som en av fallets många mysterier där samstämmigheten inte är helt under kontroll hos dem.
Tyvärr kommer vi aldrig få några riktiga svar och vad jag menade med att HDs uteblivna "givna" fråga borde vara "vad är det som händer, har ni hittat henne?" om hon verkligen i det här ögonblicket, som hon påstår, förstår att det är det som har hänt. I varje fall påstår hon att det var rörigt med sms och spring, vilket ju var överdrivet.
Så min aning och tanke är ju då att Lena är hittad. Något sådant svar hade hon ju förstås inte fått på en fråga, men bandet avslöjar inte heller att hon ställd sig undrande med en öppen fråga ens.
Möjligen, men jag tvivar mycket starkt på att hon, som du förslog skule kunna sätta ihop två och två, dvs sms, srping och sedan aktivitet runt motorvägaen.
De pga av de skäl jag tidigare sagt; att det är orimligt att tro att kroppen ligger där. Man har ju letat där i området och det finns ingen logik i att mörda Lena så nära villorna.
Hurkan Lena kropp ligga där i fem dagar och hur kunde hon mördas på denna plats utan att någon märkt det; det är ju allas undran. Men inte HDs då, som istället genast skulle dragit den slutsatsen att det är Lena.
Dessutom verkar det ju pass dåligt med JS vittnesmål, eftersom han uppfatttr det som att det är strax efter förhöret och vid polishuset? Även om vi inte har en exakt tidpunkt för samtalet som JS refererar till så kan det inte handla om lång tid efter och JS nämner också att han uppfattar som att SOA inte är helt nära HD, men ändå skulle hämta upp henne.
Att HD traslar in sig i förklaringar runt spring och sms kan väl bero på att det var ändå något som verkade hända, och eftersom inget nämndes om orsaken, kan det ha "känts i luften" att det var något viktigt, och att detta används som en ursäkt.
Men enligt JS säger ju HD uttryckligen att Lena är hittad och hon är död. Inte att hon har hört det under förhöret, eller på något annat sätt som att hon tror att det är det som har hänt. Och det är ju det som är så konstigt att SD säger att det är HD som fått veta på polishuset.
Om någon av förhörsledarna hade försagt sig, borde väl det vara det som HD säger i förhör? Vilket hon inte gör.
Nä, jag tror på läckan, och att läckan kanske är känslig, för att läckan kanske har lämnat ut annan känslig info också, vilket kan bli enormt allvarligt för läckan. Av med jobbet är det minsta problemet, men också framtida jobb kan bli svåra att få till.
Man kan väl tycka att samtliga borde snacka ihop sig, SOA, SDoch HD. Men kanske det i början inte verkade vara något allvarligt att "veta" så tidigt om att Lena hittats, vilket sedan blev ett misstag att inte förstå. Då är skadan redan skedd, många förhör gjorda med olika versioner. Inte tror jag att hD misstänkte där att detta skulle användas som et bevis på att inte bara SD var mördaren utan att det även skulle användas mot henne själv.
Att SD krånglar till allt, det beror ju på hans behov av att visa att han är den som först vet allt, han har kontroll och något annat outgrundigt behov som man inte kan fatta. Vara viktig.
Han faller ju hela tiden på eget grepp så att säga, i sin barnslighet att vara viktig.
Jag antar att om HD/SOA skulle säga att de fått infon via källa, så hade man snart luskat ut vem läckan var?
Det är väl lite som du säger, att allt var kaos hos dom, HD var in på psuket och det blev inte riktigt av att stämma av i bäcken.
Jag pladdrar på om samma sak om och m igen. Jag ärväl mest inne på samma linje som du, och försöker väl komma vidare och hoppas på att allt ser ut att ha en förklaring.
Men det går liksom inte ihop i ändarna...