2021-09-12, 14:03
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej nej. HD räknades som närstående och vittnade INTE under ed. Trots att hon och SD var nyskilda och hade gemensamma barn.
HD var som ett syskon i familjen (Inget med MajaL att göra)
Hanna(Sophie) vill ingen så illa som Stefan, Lena fick uppleva.
Hon är värd sin frihet...
Citera
2021-09-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
HD har vittnat under ed. Det finns ingen anledning att nedvärdera hennes vittnesmål jämfört med alla andra 59 vittnesmål som rätten har tagit del av.
Det är en underlig inställning att tro att alla andra vittnen pratar sanning och den enda som ljuger är HD !
Ett vittnesmål har exakt samma värde som alls andra.
Det är åkl uppgift att övertyga rätten om att den misstänkte har begått brottet.
Jag håller på lyssna på bevisningen och hittills ser ut som en total förvirring.
Vi får väl se hur slutpläderingarna ser ut.

Det fetade:
Alla utom HD vittnade under ed.
Citera
2021-09-12, 14:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
SD får det att låta som om att han är isolerad i ett öde torp utan el och vstten. När det i själva verket finns full it-utrustning därute, tom larm.
Han hade dessutom handlat ett telefonkort samma dag, skräpet återfanns i hans sopor, men det bedömdes som oviktigt av AM. AM som försenade UWs behjälplighet att komma åt LWs mailadress för lösenord mm..
Flickorna som utrett SD och HD umgås gärna på fritiden, men detta var inget tramsigt kafferep, utan ett allvarligt mord, som de schabblade bort. AS var ju bundis med HDs familj, inye dkulle väl stackars väna HD eller helylle SD kunna vara ansvariga? Eller SoBa? Nejnej, tramsigt

Något är alldeles åt helskotta galet med hela skiten.
Citera
2021-09-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tror inte SD gillat om HD sålt ut honom?
SD hade kunnat börja glappa?
Fattar de flesta.

Dessutom var väl HD klok nog att begripa att det kunde bli farligt för henne och barnen om hon vittnade mot SD, ifall han gick fri i Tingsrätten. Vilket han också gjorde.
Citera
2021-09-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vem - som är utan skrupler för övrigt - skulle bita den hand som levererar viktig info i en mordutredning?

Att det finns läckor är mer än övertydligt. IMO.

För övrigt går klanen på äggskal och tycker lika som HD. Livrädda att hon ska få ett psykbryt, så hon har sjukdomsvinst.
De curlar HD och SOA är mer synlig pga att vara praktiskt lagd, han påminner om en sambandscentral - men mamma är den hon primärt ringer till.

Det är märkligt att om SOA fått infon så bör HD och han haft ett ordentligt samtal kring det i ”bilen”.

Å andra sidan så kommer HD direkt från förhör där hon uppenbart inte mår helt ok. Det i sig kan vara anledningen till att det är lite grumligt och luddigt i berättelserna.

Men att HD, SOA och JS har så vitt skilda utgångspunkter gör det problematiskt för dem. Det borde vara en berättelse inte flera med tanke på informationens ”tyngd”.

Som sagt det kan ha varit jäkligt grötigt i skallen där på HD men SOA å andra sidan borde väl ha berättat hur han fått reda på detta om nu han vet/överhört att HD pratat med JS i ”bilen”.

En vidare tanke är att de inte alls kanske pratat ihop sig om en gemensam story utan att berättelsen präglas av förvirringen och ”chocken” efter beskedet.

Men då bör de iaf ha pratat om det innan tingsrätten kan man ju tycka men storyn spretar ändå då.

Jag lutar mer och mer åt att de kanske inte ”tänkt” så mycket hur de fick reda på detta.

Eller som man som motsats då kan tänka att någon bekant till främst SOA då ska skyddas.

Vidare då måste man ju ha pratat ihop sig med den här bekanta för hur ska SOA (och HD) veta att den personen kanske ”comes clean” och faktiskt redogör för att hen ligger bakom infon till SOA.

Hur det än är så ”håller” inte HD:s berättelse ända in i kaklet här. Men som jag var inne på tidigare så kan en aning under förhör ihop med få syn på polisbil gett en starkare aning om vad som hänt och som då förmedlas som faktum LW hittad till JS under färd mormor/mobil > Elgiganten > Folketorp.
Citera
2021-09-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Försöker komma på vilka "ärenden" Du tänker på att SOA har haft... mitt minne sviker mig (igen).
Vad syftar Du på förutom förhören han varit inne på?

Kontakten SOA tog efter domen vet vi inte till vem/när/varför vet vi inte heller (även om jag har mina misstankar att det var en bekant inom polishuset)... han kan iof tagit flertalet kontakter med den "personen" för att få lite råd vad han ska göra. Leta/hittat/skjutsa in SD eller vänta på assistans från blåljuspersonalen?
Kanske har SD sagt att han vill vara ensam när han hör domen och bestämt sig för vad han ska göra om domen går emot honom.
Det tog ett tag innan patrullerna blev omdirigerade mot Folketorp. Kanske har SOA ringt upp igen och då berättat att han funnit SD, som han förmodade var död.

Han fick väl fixa skjuts när bilen togs från Arlanda och kanske vara kontaktperson under HD:s häktning och i viss mån även SD:s.
Sen har han ju varit inne på förhör själv och då har han säkert telenr/visitkort osv till polisanställda.
Citera
2021-09-12, 14:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dessutom var väl HD klok nog att begripa att det kunde bli farligt för henne och barnen om hon vittnade mot SD, ifall han gick fri i Tingsrätten. Vilket han också gjorde.
Känns inte som HD någonsin varit rädd för SD.
Men jag kan ha fel?
Citera
2021-09-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
I länken från SloppySeconds finns mycket smått och gott!

Du vet möjligtvis inte vart jag kan hitta SD:s slutanförande i Hovrätten, det som ska innehålla hans syn på gärningsmannen (dvs att han själv är mycket smartare än så här) i ljud??
Citera
2021-09-12, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
SDs reaktion kan inte binda honom till brottet.
Bevisningen ska vara konkret och direkt vilken saknas i det här målet.
Vad lever du i för värld?
Ska man endast döma om en gärningsman blir påkommen mitt i brottet, med kniven/pickan/yxan/domkraftskaftet i högsta hugg? Gärna med vittne som filmar händelsen?
Citera
2021-09-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det är SOA som har fått informationen, kan han ha varit väldigt tydlig med till både "källan" och till HD, att inget får på några villkor komma ut varifrån infon kommer. Dvs om källan är inom polisen,

När de väl förhörs så undanhåller de den infon och blir svävande och har olika uppgifter, lite väl vag med tanke på hur allvarligt det är för SD och hur konstigt det vore att Lena blivit mördad och hittad så nära sitt hem.

Samtidigt kan de kanske inte veta att den här infon blir allvarlig för SD (som plötsligt vet att det är Lena) och sedan för HD själv. Men då har de redan trasslat in sig i lögner, om det är så att det är SOA som är den som fått tll sig info.

Jag tänker också att om det nu är så som HD säger i förhör, att hon förstod i polishuset att det var på det viset att Lena hade hittats, varför frågar hon inte rent ut? Bandupptagningarna visar ingen läckt info, och enligt polisen som förhörde HD visste hon inte heller något förrän hon gick en trappa upp och då HD lämnat.

Det man kan undra över är väl varför HD inte säger något om det är en läcka när hon själv blir häktad 2019?
Även om det skulle vara så att läckan läckt ut mer än det här, och SOA inte vill åka dit på att ha ljugit och läckan riskerar sitt jobb, så borde HD ändå känna att hennes eget skinn just nu är viktigare?

Jag litar på EE (förhörsledaren som blir ensam med HD under förhöret 19 maj) och även JS verkar väl inte bara trovärdig, men som har en tidpunkt att hänga upp det hela på (kalaset). Tyvärr kan vi alla minnas fel, så man önskar ju att det hade funnits något som verifierade samtalet.

Att HD och SOA skulle dra den slutsatsen att det var Lena som hittades där den där dagen och tidpunkten när de åker förbi, det ser jag som uteslutet. Det finns ingen rim och reson att tro at Lena ska ligga där och inte heller att HD/SOA ska fatta att polisaktiviteten ska betyda att en kropp har hittats. det skulle ju kunna vara vad som helst, eftersom polisen har haft aktivitet i området redan tidigare. En mobil eller ett vapen är väl troligare.

Så skumt är det att HD/SOA varken verkar minnas eller kommer upp med en trovärdig historia.

Men nästan lika kontigt är det att HD, om det är en läcka via SOA, inte kläcker ur sig det när hon själv är häktad och verkar vara i upplösningstillstånd.

Om HD själv hade varit involverad i mordet på något som helst plan, vetat om att Lena är död, verkar det ju osannolikt att man skulle dra ögonen på sig, genom att tidigt nämna Lenas kropp, om det nu är en läcka eller ännu värre genom att dra slutsatser att det är Lena som har hittats när de åker förbi. D är det väl bättre att bara hålla tyst till JS.

Allt ovan är redan sagt i tråden, så inget nytt egentligen.
Mer än att jag nu tänker att om HD förstod vad som hade hänt i förhörsrummet, borde hon väl frågat. Det skulle ju i princip kunna handla om vilket ärende som helst.

Mest lutar jag åt läcka, och då kanske en läcka som läckt mer än det här, vilket kan ha förvårat utredningen allvarligt.

HD har ju visat dig vara en hårdknäckt person, håller tyst och ljuger. Hon har ju 2019 redan ljugit så mycket, så kanske det här var ytterligare ett bevis på att hon kan vara lojal?

Riktigt svårt att förstå det här och känna att man har en teori som håller i alla ändar.

Jag är med på alla dina poänger och förstår det där med att hon borde fråga.

Min nya take på det är att nånstans måste ju infon ha kommit från den eftermiddagen. Eftersom JS vittnar om besked.

Och det kan helt enkelt inte ha kommit ett tydligt besked under hennes förhör strax innan.

JS, HD och SOA pratade ”dygnet runt” om detta så att de inte har en samstämd berättelse är så märkligt.

Och som du är inne på, är man häktad för mord och detta förs på tal så uppger man väl källan då kunskapen i sig om att LW hittats inte är brottslig.
Och som jag var inne på att det ör inte heller brottsligt att berätta att kunskapen kommer från en källa man inte vill uppge. Hade HD och SOA sagt så hade det ändå varit rätt ok. Skvallras gör det.

MEN sen är det då SD:s redogörelse hur fick besked om LW var hittad. Och han går väl på linjen att HD fick reda på i förhör.
Inte att det var svärfar som berättat på ”parkeringen”.

Hans redogörelse är det ju som krånglar till det här då det efter hans vittnesmål är mer fokus på HD och hennes förhör än SOA/JS-linjen.

HD verkar vilja förstärka det här med att folk sprang in och ut och mobiler hit och dit. Varför krångla till det om det inte var så?

Ja det har pratats mycket om det i tråden helt klart. Står kvar som en av fallets många mysterier där samstämmigheten inte är helt under kontroll hos dem.
Citera
2021-09-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
HD verkar skapligt ouppmärksam under det polisförhöret. Hon minns ju heller inget efteråt om vad som sades. Det var hennes första polisförhör, så hon borde inte kunna dra några slutsatser alls av ev sms eller telefonsamtal. Att hon skulle dra just den slutsatsen att det hänt något i fallet tror jag inte på. Ett sms/samtal kan ju handla om precis vad som helst. Någon anhörig till fhl som blivit sjuk, vad som helst.

Jag tänker att bara för att man ser en avspärrning, polisbilar, blåljus, en polisbuss, vilket det nu var, så skulle inte heller det ha kopplats ihop med att LW hittats. Det är för nära. Ingen människa kunde väl tro att hon skulle vara så nära bostaden.! Och OM det nu var då att HD och SOA trodde att LW hittats så borde de i all sin dar har sagt något till varandra om det.

Om HD ringt Sill*en från bilen (för all del inte alls omöjligt) så tycker jag ändå att HD eller SOA kunde ha nämnt det i något förhör.

Summan av kardemumman blir - som vanligt - att man egentligen inte vet något alls. Det går knappt att räkna ut något från vad de inblandade säger, det enda som gäller är ”svart på vitt”, ungefär som när man ska överbevisa SD om något 😏

Förvirringen som kanske är svår att reda ut i efterhand för HD och SOA bottnar ju dels i anklagelserna mot SD och äventyret fram och tillbaka över Atlanten. SOA hemma med info om att de inte släppts in i USA. Besked bilen bogserad.

Det måste ju ha varit fullt ”kaos” i huvudet på hela gänget. SOA som ska ordna och vara sambandscentral.

JS slavar med på telefon och SMS.

Jag skrev nåt inlögg nån gång om hur många gånger JS och HD kontaktar varandra om det var 15/5.

Och HD tar en vända till psykakuten efter förhör och LW hittats. Och ingen har sovit eller typ ätit. Bara damage control och försöka fatta vad som händer.

I det ljuset kan man förstå att det råder förvirring hos HD/SOA/JS kring vad som egentligen sades och när. I denna mardrömssituation.
HD kanske har blackout att SOA berättat. SOA kanske skyddar en ”granne”. JS minns inte riktigt vad som sades.

Och SD går på linjen att HD berättat. Vilken soppa.
Citera
2021-09-12, 15:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journsalisten
Du vet möjligtvis inte vart jag kan hitta SD:s slutanförande i Hovrätten, det som ska innehålla hans syn på gärningsmannen (dvs att han själv är mycket smartare än så här) i ljud??

Nej, tyvärr vet jag inte det. Jag har inte hört det, bara hört om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in