2021-09-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
HD har vittnat under ed. Det finns ingen anledning att nedvärdera hennes vittnesmål jämfört med alla andra 59 vittnesmål som rätten har tagit del av.
Det är en underlig inställning att tro att alla andra vittnen pratar sanning och den enda som ljuger är HD !
Ett vittnesmål har exakt samma värde som alls andra.
Det är åkl uppgift att övertyga rätten om att den misstänkte har begått brottet.
Jag håller på lyssna på bevisningen och hittills ser ut som en total förvirring.
Vi får väl se hur slutpläderingarna ser ut.

Nej, nej, nej. HD har INTE vittnat under ed eftersom hon är nära anhörig till SD!!! Därför har hennes vittnesmål inte samma bevisvärde som någon som svurit vittneseden!!! Om man däremot skulle vittna till en anhörigs nackdel väger det vittnesmål tyngre. Föreslår att du läser i FUP:en vettja
Citera
2021-09-12, 13:39
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det är SOA som har fått informationen, kan han ha varit väldigt tydlig med till både "källan" och till HD, att inget får på några villkor komma ut varifrån infon kommer. Dvs om källan är inom polisen,

När de väl förhörs så undanhåller de den infon och blir svävande och har olika uppgifter, lite väl vag med tanke på hur allvarligt det är för SD och hur konstigt det vore att Lena blivit mördad och hittad så nära sitt hem.

Samtidigt kan de kanske inte veta att den här infon blir allvarlig för SD (som plötsligt vet att det är Lena) och sedan för HD själv. Men då har de redan trasslat in sig i lögner, om det är så att det är SOA som är den som fått tll sig info.

Jag tänker också att om det nu är så som HD säger i förhör, att hon förstod i polishuset att det var på det viset att Lena hade hittats, varför frågar hon inte rent ut? Bandupptagningarna visar ingen läckt info, och enligt polisen som förhörde HD visste hon inte heller något förrän hon gick en trappa upp och då HD lämnat.

Det man kan undra över är väl varför HD inte säger något om det är en läcka när hon själv blir häktad 2019?
Även om det skulle vara så att läckan läckt ut mer än det här, och SOA inte vill åka dit på att ha ljugit och läckan riskerar sitt jobb, så borde HD ändå känna att hennes eget skinn just nu är viktigare?

Jag litar på EE (förhörsledaren som blir ensam med HD under förhöret 19 maj) och även JS verkar väl inte bara trovärdig, men som har en tidpunkt att hänga upp det hela på (kalaset). Tyvärr kan vi alla minnas fel, så man önskar ju att det hade funnits något som verifierade samtalet.

Att HD och SOA skulle dra den slutsatsen att det var Lena som hittades där den där dagen och tidpunkten när de åker förbi, det ser jag som uteslutet. Det finns ingen rim och reson att tro at Lena ska ligga där och inte heller att HD/SOA ska fatta att polisaktiviteten ska betyda att en kropp har hittats. det skulle ju kunna vara vad som helst, eftersom polisen har haft aktivitet i området redan tidigare. En mobil eller ett vapen är väl troligare.

Så skumt är det att HD/SOA varken verkar minnas eller kommer upp med en trovärdig historia.

Men nästan lika kontigt är det att HD, om det är en läcka via SOA, inte kläcker ur sig det när hon själv är häktad och verkar vara i upplösningstillstånd.

Om HD själv hade varit involverad i mordet på något som helst plan, vetat om att Lena är död, verkar det ju osannolikt att man skulle dra ögonen på sig, genom att tidigt nämna Lenas kropp, om det nu är en läcka eller ännu värre genom att dra slutsatser att det är Lena som har hittats när de åker förbi. D är det väl bättre att bara hålla tyst till JS.

Allt ovan är redan sagt i tråden, så inget nytt egentligen.
Mer än att jag nu tänker att om HD förstod vad som hade hänt i förhörsrummet, borde hon väl frågat. Det skulle ju i princip kunna handla om vilket ärende som helst.

Mest lutar jag åt läcka, och då kanske en läcka som läckt mer än det här, vilket kan ha förvårat utredningen allvarligt.

HD har ju visat dig vara en hårdknäckt person, håller tyst och ljuger. Hon har ju 2019 redan ljugit så mycket, så kanske det här var ytterligare ett bevis på att hon kan vara lojal?

Riktigt svårt att förstå det här och känna att man har en teori som håller i alla ändar.
En teori är att flertalet utav dessa jobbar på sjukhus och inte första gången något närliggande skett.
Finns spår av vanvård inom vården på ställen de jobbar ?

En annan teori:
Det finns en sund sida hos HD när hon visar evidens på vanvård av de humana.
Kanske är det Sophie delen av Hanna som tittar fram ? :/
Citera
2021-09-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Du har aldrig tänkt tanken att SOA är inblandad?

I mordet? Nej.
Citera
2021-09-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag gjorde en sammanställning av ”Vem sa Vad och När sa man det” angående em 19/5.
Alla sa lite olika, såväl i förhållande till de övrigas utsagor som till sina egna Det gick inte att dra någon slutsats, jag kunde inte det i alla fall.

Det jag tänker är i vart fall att SD var i Folke*torp, HD på polisförhör, Sill*en på kalas.
SOA skjutsade HD till förhöret, och sen tror jag att han åkte hem till Lundby och pysslade i huset medan han väntade på att det skulle bli dags att hämta HD.
Det var en varm och solig dag. Han grejade kanske en del ute. Vattnade lite och kollade läget, hellre än att åka ut till landet, ca 35 min enkel resa.
Dåliga nyheter färdas snabbt.
Kan han ha fått info om LW från någon granne? Han säger dock inte ett pip om det i något förhör.

Att HD och SOA drar slutsatsen att man har hittat LW när de passerar bullerplanket tror jag inte på. Då borde de åtminstone ha nämnt det till varandra på väg ut till landet, och det gör de inte, inte om man går på vad de säger i förhören.

Det verkar i princip som att alla inblandade (?) bestämt sej för att ge så många olika och vaga versioner som möjligt för att förvirra hela utredningen.

Den som jag tror har minst anledning att ljuga är Sill*en.

En tanke är ju att HD får en aning i förhörsrummet och sen polisbil som de ser på väg att hämta mobil hos ”mormor”. Och att samtalet till JS rings i bilen efter det och han uppfattar detsom att SOA är inblandad i informationen då han är i bilen. För JS tänker väl att polisen såklart inte berättat under förhöret. Då ”måste” det ha kommit via SOA då han är den ende som HD träffat på efter förhöret tänker han då också.

Ja det är olika stories och på pappret bör det inte vara det då beskedet är så pass ”dramatiskt” att det borde vara något man minns.
Citera
2021-09-12, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det är SOA som har fått informationen, kan han ha varit väldigt tydlig med till både "källan" och till HD, att inget får på några villkor komma ut varifrån infon kommer. Dvs om källan är inom polisen,

När de väl förhörs så undanhåller de den infon och blir svävande och har olika uppgifter, lite väl vag med tanke på hur allvarligt det är för SD och hur konstigt det vore att Lena blivit mördad och hittad så nära sitt hem.

Samtidigt kan de kanske inte veta att den här infon blir allvarlig för SD (som plötsligt vet att det är Lena) och sedan för HD själv. Men då har de redan trasslat in sig i lögner, om det är så att det är SOA som är den som fått tll sig info.

Jag tänker också att om det nu är så som HD säger i förhör, att hon förstod i polishuset att det var på det viset att Lena hade hittats, varför frågar hon inte rent ut? Bandupptagningarna visar ingen läckt info, och enligt polisen som förhörde HD visste hon inte heller något förrän hon gick en trappa upp och då HD lämnat.

Det man kan undra över är väl varför HD inte säger något om det är en läcka när hon själv blir häktad 2019?
Även om det skulle vara så att läckan läckt ut mer än det här, och SOA inte vill åka dit på att ha ljugit och läckan riskerar sitt jobb, så borde HD ändå känna att hennes eget skinn just nu är viktigare?

Jag litar på EE (förhörsledaren som blir ensam med HD under förhöret 19 maj) och även JS verkar väl inte bara trovärdig, men som har en tidpunkt att hänga upp det hela på (kalaset). Tyvärr kan vi alla minnas fel, så man önskar ju att det hade funnits något som verifierade samtalet.

Att HD och SOA skulle dra den slutsatsen att det var Lena som hittades där den där dagen och tidpunkten när de åker förbi, det ser jag som uteslutet. Det finns ingen rim och reson att tro at Lena ska ligga där och inte heller att HD/SOA ska fatta att polisaktiviteten ska betyda att en kropp har hittats. det skulle ju kunna vara vad som helst, eftersom polisen har haft aktivitet i området redan tidigare. En mobil eller ett vapen är väl troligare.

Så skumt är det att HD/SOA varken verkar minnas eller kommer upp med en trovärdig historia.

Men nästan lika kontigt är det att HD, om det är en läcka via SOA, inte kläcker ur sig det när hon själv är häktad och verkar vara i upplösningstillstånd.

Om HD själv hade varit involverad i mordet på något som helst plan, vetat om att Lena är död, verkar det ju osannolikt att man skulle dra ögonen på sig, genom att tidigt nämna Lenas kropp, om det nu är en läcka eller ännu värre genom att dra slutsatser att det är Lena som har hittats när de åker förbi. D är det väl bättre att bara hålla tyst till JS.

Allt ovan är redan sagt i tråden, så inget nytt egentligen.
Mer än att jag nu tänker att om HD förstod vad som hade hänt i förhörsrummet, borde hon väl frågat. Det skulle ju i princip kunna handla om vilket ärende som helst.

Mest lutar jag åt läcka, och då kanske en läcka som läckt mer än det här, vilket kan ha förvårat utredningen allvarligt.

HD har ju visat dig vara en hårdknäckt person, håller tyst och ljuger. Hon har ju 2019 redan ljugit så mycket, så kanske det här var ytterligare ett bevis på att hon kan vara lojal?

Riktigt svårt att förstå det här och känna att man har en teori som håller i alla ändar.
Det är under detta första förhör, som HD pratar om resan mm, utan att det spelas in. Det är vänskapligt tjejsnack, meda AM går ut vid två tillfällen? Om jag tyder det rätt? Det är märkligt. HD säger att förhörsledarna håller på med mobiler, när det i själva verket är hon som sitter med sin egen mobil.
Lena är inte funnen, men den avsky och geobråk som ligger och pyr, det nappar inte förhörsledarna på. Skulle vara synnerligen intressant att veta vad som sas mellan tagningarna. Det blir lätt att munnen glappar ofrivilligt vid nervositet. Det var genomgående i förhöret att förhörsledarna hjälpte HD att minnss, la orden i hennes mun. Hon hördes upplysningsvis, inte som misstänkt. Därför blir jag ledsen och upprörd att en oinsatt person utan rätt utbildning, som tycker det är spännande med polisyrket, har befogenheter som att korrigera texten så det stämmer med bandupptagningen.
Vad tyckte hon var irrelevant? Det vsr nog ingen som i sin vildaste fantasi kunde tro att geocache skulle ligga till grund för hur svartsjukedramat utspelade sig, att det uppenbart inte handlade om något så trivialt som den för hela familjen så uppskattade upplevelseleken. Betänk då att SD och HD var de som tog emot stora summor, som inte än idag redovisats offentligt. Ingen som var delaktig jobbar kvar. JG fick betalt för sina kunskaper bla, men idag vill ingen rota i det.
Citera
2021-09-12, 13:48
Medlem
Nej, nej, nej. Hanna har INTE vittnat under ed eftersom hon är nära anhörig till Stefan!!! Det har inte samma bevisvärde som någon som måste svära vittneseden. Om någon däremot skulle vittna till en anhörigs nackel, värderas det vittnesmålet högre. Jag föreslår att du läser FUP:en vettja
Citera
2021-09-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ St*fan Davidss*n:s skorsten lämnar jag för tillfället åt sidan, men på tal om den slingrande ormen SOA-Boa, så finns en fråga till dig nedan sett.

■ Hon skall bara ge fáan i att trasa sönder min dotters äktenskap.

■ Frågan till @Zilvereko enligt ovan skrivet: Kan det finnas en möjlighet i din tankevärld att SOA-Boa en gång i tiden skulle ha uttryckt sig så till någon som han kände väl ?

Mvh/JM.

Ja, kanske det. Jag vet inte.
Citera
2021-09-12, 13:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det kan vara hans skruvade sätt att rädda ansiktet.

Ja, nog är han skruvad alltid, i många situatoner.

Ma kan ju börja med hur skruvat det för de flesta kan verka att presentera "sina båda fruar", till att sedan behöva försöka rädda ansiktet genom nya lögner och manipulationer inför andra när de båda "fruarna" är otrogna honom. Antingen genom din teori eller för fruarna och förmodligen genom både och.

Problemet är ju att SD tror att han på något sätt blir betraktad som något avundsvärt, eller någon som har något speciellt, en postion. I själva verket tycker nog många att det är ett konstigt uttalande.

Jag fick igår en länka av min son som hade lyssnat på en youtube- klipp med anledning av ett fall som han hade hört om.

Efter att ha lyssnat på den här Dr Grande, fick jag upp som förslag det här lite intressanta klippet om:

10 Things Narcissists do to Appear Smarter than They Really Are

(rubrkien ovan är alltså en länk till klippet)

"Narcissistic personality disorder is a Cluster B personality disorder in the Diagnostic and Statistical Manual. It has nine symptom criteria, five of which are required for a diagnosis."
"1: Grandiose sense of self-importance
2: Fantasies
3: Special or unique
4: Requires excessive admiration
5: Sense of entitlement
6: Manipulative
7: Lacks empathy for others
8: Often envious
9: Arrogant attitudes or behaviors"
Vilket jag tycker kan stämma in på SD och hans lite underliga beteende i flera fall. Hm, kanske även på en och annan skribent här också, vad gäller metoder till att försöka framstå som smartare än de är (inte dig jag syftar på).

Ser att det finns fler avsnitt som kan vara lörorika och intressanta av DR Todd Grande, för de som är intresserade.
Citera
2021-09-12, 13:54
Avslutad
Citat:
Jag gjorde en sammanställning av ”Vem sa Vad och När sa man det” angående em 19/5.
Alla sa lite olika, såväl i förhållande till de övrigas utsagor som till sina egna Det gick inte att dra någon slutsats, jag kunde inte det i alla fall.

Det jag tänker är i vart fall att SD var i Folke*torp, HD på polisförhör, Sill*en på kalas.
SOA skjutsade HD till förhöret, och sen tror jag att han åkte hem till Lundby och pysslade i huset medan han väntade på att det skulle bli dags att hämta HD.
Det var en varm och solig dag. Han grejade kanske en del ute. Vattnade lite och kollade läget, hellre än att åka ut till landet, ca 35 min enkel resa.
Dåliga nyheter färdas snabbt.
Kan han ha fått info om LW från någon granne? Han säger dock inte ett pip om det i något förhör.

Att HD och SOA drar slutsatsen att man har hittat LW när de passerar bullerplanket tror jag inte på. Då borde de åtminstone ha nämnt det till varandra på väg ut till landet, och det gör de inte, inte om man går på vad de säger i förhören.

Det verkar i princip som att alla inblandade (?) bestämt sej för att ge så många olika och vaga versioner som möjligt för att förvirra hela utredningen.

Den som jag tror har minst anledning att ljuga är Sill*en.
SD får det att låta som om att han är isolerad i ett öde torp utan el och vstten. När det i själva verket finns full it-utrustning därute, tom larm.
Han hade dessutom handlat ett telefonkort samma dag, skräpet återfanns i hans sopor, men det bedömdes som oviktigt av AM. AM som försenade UWs behjälplighet att komma åt LWs mailadress för lösenord mm..
Flickorna som utrett SD och HD umgås gärna på fritiden, men detta var inget tramsigt kafferep, utan ett allvarligt mord, som de schabblade bort. AS var ju bundis med HDs familj, inye dkulle väl stackars väna HD eller helylle SD kunna vara ansvariga? Eller SoBa? Nejnej, tramsigt
Citera
2021-09-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
HD har vittnat under ed. Det finns ingen anledning att nedvärdera hennes vittnesmål jämfört med alla andra 59 vittnesmål som rätten har tagit del av.
Det är en underlig inställning att tro att alla andra vittnen pratar sanning och den enda som ljuger är HD !
Ett vittnesmål har exakt samma värde som alls andra.
Det är åkl uppgift att övertyga rätten om att den misstänkte har begått brottet.
Jag håller på lyssna på bevisningen och hittills ser ut som en total förvirring.
Vi får väl se hur slutpläderingarna ser ut.

Nej nej. HD räknades som närstående och vittnade INTE under ed. Trots att hon och SD var nyskilda och hade gemensamma barn.
Citera
2021-09-12, 14:02
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En tanke är ju att HD får en aning i förhörsrummet och sen polisbil som de ser på väg att hämta mobil hos ”mormor”. Och att samtalet till JS rings i bilen efter det och han uppfattar detsom att SOA är inblandad i informationen då han är i bilen. För JS tänker väl att polisen såklart inte berättat under förhöret. Då ”måste” det ha kommit via SOA då han är den ende som HD träffat på efter förhöret tänker han då också.

Ja det är olika stories och på pappret bör det inte vara det då beskedet är så pass ”dramatiskt” att det borde vara något man minns.

HD verkar skapligt ouppmärksam under det polisförhöret. Hon minns ju heller inget efteråt om vad som sades. Det var hennes första polisförhör, så hon borde inte kunna dra några slutsatser alls av ev sms eller telefonsamtal. Att hon skulle dra just den slutsatsen att det hänt något i fallet tror jag inte på. Ett sms/samtal kan ju handla om precis vad som helst. Någon anhörig till fhl som blivit sjuk, vad som helst.

Jag tänker att bara för att man ser en avspärrning, polisbilar, blåljus, en polisbuss, vilket det nu var, så skulle inte heller det ha kopplats ihop med att LW hittats. Det är för nära. Ingen människa kunde väl tro att hon skulle vara så nära bostaden.! Och OM det nu var då att HD och SOA trodde att LW hittats så borde de i all sin dar har sagt något till varandra om det.

Om HD ringt Sill*en från bilen (för all del inte alls omöjligt) så tycker jag ändå att HD eller SOA kunde ha nämnt det i något förhör.

Summan av kardemumman blir - som vanligt - att man egentligen inte vet något alls. Det går knappt att räkna ut något från vad de inblandade säger, det enda som gäller är ”svart på vitt”, ungefär som när man ska överbevisa SD om något 😏
Citera
2021-09-12, 14:02
Medlem
Citat:
Jag har länge haft en känsla av att SD:s ”brist på svartsjuka” och hans pushande, framför allt när det gällde HD och Sill*en, berodde på att han inte ville framstå som just den bedragne. Då spelar han hellre med i spelet och låtsas som om han hela tiden har varit fullt medveten om vad som försiggick, och inte bara det, utan att han var en del i det.
Jag tror att för en person som SD, som jag ”känner” honom, var det viktigare att inte framstå som lurad och bedragen än att de facto vara det.

Just så. Det är inte alls troligt att SD var kliniskt befriad från svartsjuka. Tvärtom så var han uppfylld av detta samt vrede och felet låg givetvis hos Lena enligt honom själv, för själv kunde han ju inte göra fel. "Jag har rätt och du har fel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in