Citat:
Ursprungligen postat av
zibpka
Om HD har avslagit önskan om tvångstopsning och ow vägrar att ge prover själv så står man ju ända med samma bevisning som när ärendet var upp i hovrätten så då lär ju knappast HD ta upp det igen? Eller har jag missat något?
Du har redan fått svar. Men jag förtydligar, för eventuella andra som hittat hit efter programmet och inte hänger med.
* Vintern 2020 kunde NFC äntligen, efter 24 år, analysera och få fram en DNA-profil ur den minimala spermafläck som fanns på offrets byxor 1996, vilket inte gick med dåvarande teknik.
* Man var förstås angelägen att jämföra denna DNA-profil mot den tidigare dömde, sedan friade, mannen. Han själv vägrade lämna DNA. HD avslog ansökan om att tvångstopsa honom i maj.
* Kalla fall-gruppen som arbetade med fallet fortsatte att grävde djupt, och fann att man vid ett tillfälle skickat ett av OWs blodprover för analys vid Uppsala universitet.
Där fanns det mot alla odds fortfarande kvar. Man fann även hårstrån sparat från OW, hos Polisen om jag inte missminner mig helt, i ett kuvert märkt "förstöres" men det hade tydligen inte gjorts.
* Det DNA som Polisen tagit ska egentligen förstöras efter att en människa är friad, därför verkade loppet kört efter avslaget från HD. Tills man fann dessa bortglömda spår.
* Det blev alltså en matchning, föga förvånades för oss som följt fallet. Det är OWs DNA, rättare sagt sperma, som efterlämnats på sexualmördade ML.
* Det är med anledning av DNA-matchningen man ansökt om resning i fallet. Detta gjordes i början av juli, och rent juridiskt har det gått väldigt kort tid sedan dess kan man säga.
* Nya förhör med OWs har ännu inte hållits (pga att han och hans försvarade inte "haft tid" och man inte med tvång kan hämta in en friad man) sedan har HD väldig lång handläggningstid på dessa ärenden.
* Vid samma tillfälle som HD tog beslut om att OW inte kunde tvångstopsas, tog HD även beslut i en annan fråga som lyfts av försvaret - nämligen att fallet skulle vara preskiberat för OWs del, dvs att han inte längre kan åtalas för brottet.
* Detta alltså för att gärningsmän som begår mord när de är
under 21 år gammal, vilket OW var när mordet begicks, inte längre kan åtalas efter 15 år har gått. Är GM över 21 år finns däremot ingen sådan preskriptionstid.
* Ett antal olika experter, däribland GW Persson, uttalade sig i media innan beslutet, att kunna åtalas för brottet är preskriberat för denne OW. Men HDs beslut kom - OW kan inte tvångstopsas, däremot är åtal
inte preskiberat för honom, detta pga att det skett ett sk "preskiptionsavbrott" när mannen åtalades för brottet. OW fortfarande kan åtalas för brottet idag enligt HDs beslut från slutet av maj 2021.
Det är ett fall med osannolika vändningar, inte minst påtagligt för MLs föräldrar som kastats mellan olika besked.
Nu ska de juridiska kugghjulen långsamt arbeta...