2021-09-09, 23:58
Medlem
Gm borde tittat på Efterlyst ikväll och förstått att han snart kommer få skaka galler. Ha. Skulle inte förvåna mig om han skulle begå självmord. Man kan ju alltid hoppas. Blir mindre pengar för oss skattebetalare
Senast redigerad av Highpineal 2021-09-09 kl. 23:59. Anledning: Stavfel
Citera
2021-09-10, 07:46
Avslutad
Om HD har avslagit önskan om tvångstopsning och ow vägrar att ge prover själv så står man ju ända med samma bevisning som när ärendet var upp i hovrätten så då lär ju knappast HD ta upp det igen? Eller har jag missat något?
Citera
2021-09-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Om HD har avslagit önskan om tvångstopsning och ow vägrar att ge prover själv så står man ju ända med samma bevisning som när ärendet var upp i hovrätten så då lär ju knappast HD ta upp det igen? Eller har jag missat något?

Dom hade ju kommit på att dom redan hade hans dna. Då ett av hans hårstrån låg i "bevis arkivet" (finns nog ett mer korrekt ord för det) Dom tog det hårstrået och fick positiv match. Då är resning absolut möjlig och trolig
Citera
2021-09-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Malins fall tas upp i Efterlyst ikväll.

Reagerar på den här nya artikeln. Menar på att den är direkt felaktig.. Blir helt matt. Där förklaras alltså det här med att förhör ska hållas med OW i oktober. Fint så.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/malinfallet-nytt-forhor-med-malinmannen-i-oktober

Men man både skriver och säger att det första HD ska ta beslut om är ifall OW ska kunna tvångstopsas. Detta har man väl för allt i världen redan tagit beslut om, dvs nej, det kunde han inte. Finns väl inget sådant ärende för HD att ta beslut om just nu.

Såhär säger de i klippet "Genom ett sparat gammalt blodprov har en DNA-profil för gärningsmannen tagits fram"

Vilket då även ska vara anledningen till att Riksåklagaren lämnat in en resningsansökan. Men att HD först måste ta ställning till är om OW kan tvångstopsas för jämförelse med DNAt, sedan ta beslut om resning.

De har väl ändå fått det hela helt om bakfoten här va? För det första har NFC inte tagit fram en DNA-profil från gärningsmannen genom "sparat gammalt blodprov" (Fast i min mening stämmer ju det ändå.. ) utan de tog fram en DNA-profil från sparad sperma från troligtvis gärningsmannen. Sedan prövar HD saken om tvångstopsning där svaret blir negativt, det blir ingen jämförelsen med OWs DNA och NFCs framtagna DNA-profil. Sedan hittas som bekant OWs blod sparat, och en matchning görs ändå. Därav resningsansökan till HD...

Rätta mig om jag har fel? 😅

Citat:

Du kan ju knappast missat att det framkommit ny bevisning? Sparat blodprov och hårstrån. Sperman som var efterlämnad var Olofs.
Citera
2021-09-10, 09:45
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highpineal
Gm borde tittat på Efterlyst ikväll och förstått att han snart kommer få skaka galler. Ha. Skulle inte förvåna mig om han skulle begå självmord. Man kan ju alltid hoppas. Blir mindre pengar för oss skattebetalare

Tror att GM hade den känslan innan Efterlyst sändes faktiskt 😁 Däremot hatar personen i fråga verkligen att fallet behandlas i den här typen av tv-program - han har personligen fått TV4 att ta ner ett avsnitt av Svenska fall från FBI från Tv4play (dock finns detta avsnitt ändå att se, bland annat genom en länk i denna tråd.)

Han var sjukanmäld från jobbet efter att DNA-matchningen bekräftats. Detta var väl ngn gång i juli har jag för mig. Han vet mycket väl att han sitter i skiten.
Citera
2021-09-10, 10:34
Medlem
Citat:
Tror att GM hade den känslan innan Efterlyst sändes faktiskt 😁 Däremot hatar personen i fråga verkligen att fallet behandlas i den här typen av tv-program - han har personligen fått TV4 att ta ner ett avsnitt av Svenska fall från FBI från Tv4play (dock finns detta avsnitt ändå att se, bland annat genom en länk i denna tråd.)

Han var sjukanmäld från jobbet efter att DNA-matchningen bekräftats. Detta var väl ngn gång i juli har jag för mig. Han vet mycket väl att han sitter i skiten.

Jag vill se Svenska Mord avsnittet men hur söker jag i tråden?
Citera
2021-09-10, 10:51
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:

Du har redan fått svar. Men jag förtydligar, för eventuella andra som hittat hit efter programmet och inte hänger med.

* Vintern 2020 kunde NFC äntligen, efter 24 år, analysera och få fram en DNA-profil ur den minimala spermafläck som fanns på offrets byxor 1996, vilket inte gick med dåvarande teknik.

* Man var förstås angelägen att jämföra denna DNA-profil mot den tidigare dömde, sedan friade, mannen. Han själv vägrade lämna DNA. HD avslog ansökan om att tvångstopsa honom i maj.

* Kalla fall-gruppen som arbetade med fallet fortsatte att grävde djupt, och fann att man vid ett tillfälle skickat ett av OWs blodprover för analys vid Uppsala universitet. Där fanns det mot alla odds fortfarande kvar. Man fann även hårstrån sparat från OW, hos Polisen om jag inte missminner mig helt, i ett kuvert märkt "förstöres" men det hade tydligen inte gjorts.

* Det DNA som Polisen tagit ska egentligen förstöras efter att en människa är friad, därför verkade loppet kört efter avslaget från HD. Tills man fann dessa bortglömda spår.

* Det blev alltså en matchning, föga förvånades för oss som följt fallet. Det är OWs DNA, rättare sagt sperma, som efterlämnats på sexualmördade ML.

* Det är med anledning av DNA-matchningen man ansökt om resning i fallet. Detta gjordes i början av juli, och rent juridiskt har det gått väldigt kort tid sedan dess kan man säga.

* Nya förhör med OWs har ännu inte hållits (pga att han och hans försvarade inte "haft tid" och man inte med tvång kan hämta in en friad man) sedan har HD väldig lång handläggningstid på dessa ärenden.

* Vid samma tillfälle som HD tog beslut om att OW inte kunde tvångstopsas, tog HD även beslut i en annan fråga som lyfts av försvaret - nämligen att fallet skulle vara preskiberat för OWs del, dvs att han inte längre kan åtalas för brottet.

* Detta alltså för att gärningsmän som begår mord när de är under 21 år gammal, vilket OW var när mordet begicks, inte längre kan åtalas efter 15 år har gått. Är GM över 21 år finns däremot ingen sådan preskriptionstid.

* Ett antal olika experter, däribland GW Persson, uttalade sig i media innan beslutet, att kunna åtalas för brottet är preskriberat för denne OW. Men HDs beslut kom - OW kan inte tvångstopsas, däremot är åtal inte preskiberat för honom, detta pga att det skett ett sk "preskiptionsavbrott" när mannen åtalades för brottet. OW fortfarande kan åtalas för brottet idag enligt HDs beslut från slutet av maj 2021.

Det är ett fall med osannolika vändningar, inte minst påtagligt för MLs föräldrar som kastats mellan olika besked.

Nu ska de juridiska kugghjulen långsamt arbeta...
Citera
2021-09-10, 10:51
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag vill se Svenska Mord avsnittet men hur söker jag i tråden?

Det gör du inte - jag hjälper dig 😁

Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
TV4, Svenska fall för FBI, Säsong 1 Avsnitt 2, Malin Lindström

1. https://anonfiles.com/7645n159uc/Svenska_fall_f_r_FBI.S01E02_x265_mp4

2. https://delafil.se/19dbdd18d92bfede/Svenska_fall_f%C3%83%C2%B6r_FBI.S01E02_x265.mp4 (Mirror 1)

3. https://thepiratebay.org/description.php?id=20351360 (Mirror 2; endast S01E02 gäller Malin Lindström, övriga avsnitt avhandlar andra mord)
Citera
2021-09-10, 12:20
Medlem
KrimiMillas avatar
Idag är OW sjukanmäld från sitt arbete. Han gör så när det blir hett kring öronen, som när han får jobbiga besked om DNA-matchningar, jobbiga besked från HD, eller tas upp i ett tv-program.

Ska även enligt uppgift även flytta tillbaka till modern i Husum. Vilket känns som kanske den sista platsen han borde vilja bo på, men så är ju modern den enda han har på sin sida och henne han kryper in och gömmer sig hos när det går emot enligt tidigare mönster.

Trevlig helg Olof!
Citera
2021-09-10, 12:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Idag är OW sjukanmäld från sitt arbete. Han gör så när det blir hett kring öronen, som när han får jobbiga besked om DNA-matchningar, jobbiga besked från HD, eller tas upp i ett tv-program.

Ska även enligt uppgift även flytta tillbaka till modern i Husum. Vilket känns som kanske den sista platsen han borde vilja bo på, men så är ju modern den enda han har på sin sida och henne han kryper in och gömmer sig hos när det går emot enligt tidigare mönster.

Trevlig helg Olof!

Tror nog han varit på sin arbetsplats för sista gången...
Citera
2021-09-10, 12:32
Medlem
KnasTramss avatar
Då det inte händer mycket nytt i HD så tittade jag bakåt på handläggningen av frågan om tvångsmässig topsning av OW. Som bekant så fann HD att gärningen inte var preskriberad men att OW inte fick topsas mot sin vilja. Beslutet kan läsas här:

1. https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2021/95848/

Nedan presenteras skriftväxlingen från advokat Holst och överåklagare Svensson samt justitiesekreterarens betänkande. I några av handlingarna har namnet maskats av författaren som istället kallar honom för sekretess eller den tilltalade, men det är alltså OW som avses.

Mycket tid går åt till att diskutera preskriptionsfrågan vilket kanske inte är så spännande (särskilt nu när det redan blivit avgjort). Yttrandet från Holst innehåller dock en del resonemang som han gissningsvis kommer att återvända till när han argumenterar för att resning inte borde beviljas. Holst menar dels att spermafläcken och eventuell DNA-matchning inte utgör någon ny omständighet i resningshänseende då den åberopats som bevisning i den ursprungliga rättegången samt att polisen medvetet har avstått från DNA-analys, trots att tekniken funnits tillgänglig.

Holst ifrågasätter även den samlade styrkan av bevisningen. Enligt honom har en spermafläck på målsägandens kläder inte något direkt samband med ett mord. Citat:
Riksåklagaren menar att ett resultat av kroppsbesiktning och DNA-analys, därvid matchning erhålls, skulle vara ett så starkt bevis att det sannolikt skulle utgöra grund för resning. Den slutsatsen måste ifrågasättas. Gärningen gäller mord och matchning på en spermafläck på målsägandens kläder har egentligen inte något direkt samband med detta. Även om vissa andra slutsatser låter sig göras så ska samtidigt beaktas att styrkan på övrig bevisning nu med fog måste ifrågasättas, ca 24 år efter gärningen.
Ett betänkande är ett förslag på dom/beslut från den justitiesekreterare som ansvarar för målet i HD. Ibland väljer HD att helt gå på förslaget, men i det här fallet så skrev man ett eget beslut. I betänkandet så tyckte justitiesekreteraren att åklagaren borde få topsa OW tvångsmässigt. Det saknar naturligtvis rättslig betydelse idag, men var ändå lite intressant tyckte jag. Det är förövrigt samma justitiesekreterare som ansvarar för frågan om resning just nu.

Då HDs handläggningstid har diskuterats en hel del i tråden så kan jag tillägga att det tog sex och en halv månad att avgöra frågan om topsning av OW. Frågan om resning är dessutom mer omfattande och kräver vissa utredningsåtgärder, åtminstone nytt förhör med OW.

1. https://docdro.id/CPR4kD3 (Riksåklagarens ansökan om topsning)

2. https://docdro.id/aGiAWAo (Advokat Holst yttrande)

3. https://docdro.id/LzOqsQ3 (Riksåklagarens slutanförande samt svar på Holst yttrande)

4. https://docdro.id/ngw1HFO (Advokat Holst slutanförande) (Inte intressant alls, men kan lika gärna dela den också. Det är bara Holst som säger att han inte har något ytterligare att säga.)

5. https://docdro.id/Ahj1pB1 (Betänkande)

6. https://docdro.id/LRXxtAe (Dagboksblad, för den intresserade)
Citera
2021-09-10, 12:36
Medlem
Undra hur O kommer ta allt detta nu?
Tror ni att det finns risk att nu när det pekar mer och mer på honom att det blir för mycket och han tar sitt eget liv?
Är han kapabel till det eller för feg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in