2021-09-09, 14:40
Medlem
Fallet tas upp i kvällen efterlyst 🙏🏻
Citera
2021-09-09, 14:44
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Fallet tas upp i kvällen efterlyst 🙏🏻

Jag hoppas verkligen de har gjort bättre research än SVT då 🤣 (se mitt inlägg ovan)

Ska definitivt titta, kan som inte få nog av de gamla arkivbilderna på OW med jackan över huvudet.
Citera
2021-09-09, 14:54
Medlem
KrimiMillas avatar
Artikel om fallets medverkan i Efterlyst ikväll.

https://www.allehanda.se/artikel/just-nu-malinmordet-i-efterlyst-ett-av-de-mest-intressanta-fallen-vi-haft

Citat:
Vad kommer ni att säga om Malinmordet i kvällens sändning?

– Åklagaren kommer att finnas med i studion och svara på frågor. Vi har också en färsk intervju med Malin Lindströms pappa, och så visar vi klipp ur det gamla reportaget.

Har ni försökt få den utpekade mannens försvarare att vara med i sändningen?

– Nej, det har vi inte gjort, säger Hasse Aro.

Citera
2021-09-09, 15:33
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Malins fall tas upp i Efterlyst ikväll.

Reagerar på den här nya artikeln. Menar på att den är direkt felaktig.. Blir helt matt. Där förklaras alltså det här med att förhör ska hållas med OW i oktober. Fint så.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/malinfallet-nytt-forhor-med-malinmannen-i-oktober

Men man både skriver och säger att det första HD ska ta beslut om är ifall OW ska kunna tvångstopsas. Detta har man väl för allt i världen redan tagit beslut om, dvs nej, det kunde han inte. Finns väl inget sådant ärende för HD att ta beslut om just nu.

Såhär säger de i klippet "Genom ett sparat gammalt blodprov har en DNA-profil för gärningsmannen tagits fram"

Vilket då även ska vara anledningen till att Riksåklagaren lämnat in en resningsansökan. Men att HD först måste ta ställning till är om OW kan tvångstopsas för jämförelse med DNAt, sedan ta beslut om resning.

De har väl ändå fått det hela helt om bakfoten här va? För det första har NFC inte tagit fram en DNA-profil från gärningsmannen genom "sparat gammalt blodprov" (Fast i min mening stämmer ju det ändå.. ) utan de tog fram en DNA-profil från sparad sperma från troligtvis gärningsmannen. Sedan prövar HD saken om tvångstopsning där svaret blir negativt, det blir ingen jämförelsen med OWs DNA och NFCs framtagna DNA-profil. Sedan hittas som bekant OWs blod sparat, och en matchning görs ändå. Därav resningsansökan till HD...

Rätta mig om jag har fel? 😅
Nej, du har helt rätt. Det var många fel i den där artikeln och videon. Det är möjligt att man fortfarande vill försöka få till en tvångstopsning av OW för att göra DNA-matchningen ännu säkrare, men någon sådan begäran ligger inte på HDs bord.

Om man ska vara petig så stämmer inte heller uppgiften om att förhör kommer att hållas någon gång i oktober. Uppgiften bygger på tjänsteanteckningen jag postade tidigare, men där står ju bara att förhör kommer att hållas någon gång efter att OW och Holst har haft möte och att detta möte är planerat till mitten av oktober. Det är inte säkert att man hinner med förhöret under månaden. Ärendet är som sagt inte högprioriterat och man måste hitta tid och plats som funkar för alla m.m.

Citat:
Artikel om fallets medverkan i Efterlyst ikväll.

https://www.allehanda.se/artikel/just-nu-malinmordet-i-efterlyst-ett-av-de-mest-intressanta-fallen-vi-haft
Kul att fallet ska tas upp i Efterlyst! Det ska jag definitivt titta på. Intressant att åklagaren ska vara med och svara på frågor. Roligt att få se lite klipp från det gamla reportaget också. Jag har letat mig fördärvad efter de gamla avsnitten av Efterlyst som tar upp fallet, men de verkar inte finnas på internet.

Tyvärr fanns det några faktafel i den där artikeln också. Exempelvis:

Citat:
31 maj 2021
Högsta Domstolen väljer att inte bevilja resning i fallet, till advokat Ulf Holsts belåtenhet.

Som bekant har HD inte tagit ställning till frågan om resning, man avslog begäran om tvångsmässig topsning. Journalisterna har svårt med det här...
Citera
2021-09-09, 20:43
Medlem
Tolvans avatar
Någon som vet vem den misstänkta gärningsmannen de talar om på Efterlyst är?
Citera
2021-09-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Ol*f Wiber*
Han bor i Sveg.
Citera
2021-09-09, 20:56
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Det vet sannolikt varenda person som skriver i den här tråden. Namnet nämns redan på den första sidan. Han heter Ol*f Wib*rg (*=o, e) och är bosatt i Sveg. 43 år gammal och ska enligt uppgift i tråden jobba som datasupport på Sykes.
Citera
2021-09-09, 21:23
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Nej, du har helt rätt. Det var många fel i den där artikeln och videon. Det är möjligt att man fortfarande vill försöka få till en tvångstopsning av OW för att göra DNA-matchningen ännu säkrare, men någon sådan begäran ligger inte på HDs bord.

Om man ska vara petig så stämmer inte heller uppgiften om att förhör kommer att hållas någon gång i oktober. Uppgiften bygger på tjänsteanteckningen jag postade tidigare, men där står ju bara att förhör kommer att hållas någon gång efter att OW och Holst har haft möte och att detta möte är planerat till mitten av oktober. Det är inte säkert att man hinner med förhöret under månaden. Ärendet är som sagt inte högprioriterat och man måste hitta tid och plats som funkar för alla m.m.

Kul att fallet ska tas upp i Efterlyst! Det ska jag definitivt titta på. Intressant att åklagaren ska vara med och svara på frågor. Roligt att få se lite klipp från det gamla reportaget också. Jag har letat mig fördärvad efter de gamla avsnitten av Efterlyst som tar upp fallet, men de verkar inte finnas på internet.

Tyvärr fanns det några faktafel i den där artikeln också. Exempelvis:

Som bekant har HD inte tagit ställning till frågan om resning, man avslog begäran om tvångsmässig topsning. Journalisterna har svårt med det här...

De faktafel i det här fallet som slentrianmässigt skrivits i media har ju lett till förvirring i bland annat denna tråd förut. Man vill ju gärna reda ut felen i den mån man kan. (Jag har skickat ett tillrättavisande mail till SVT, kunde INTE låta bli i det här fallet, för mycket fel..)

Jag är inte nog insatt i hur ofta media skriver fel eller missuppfattar, jag tror det är pga min, hm, besatthet av det här fallet i synnerhet som jag upptäcker faktafelen. Dvs kombinationen av kunskapen om fallet, och att jag faktiskt läser allt i media. Det måste ju ske oftare än man kan tro ändå faktafelen. Herregud, ni har ett jobb...

Intressant med fallets upptagande i Efterlyst nyss, såg det på Viaplay dvs inklusive det "extra" man får se när det är reklam på 3an, vilket jag rekommenderar att man ser i efterhand om man inte gjorde det nu. Se det på Viaplay alltså.

Jag kunde inte upptäcka något faktafel heller, men Efterlyst är ju rätt vassa 😁

Rekonstruktionsfilmen med OW, trots det märkliga att han ens ställde upp på det och den olyckliga inblandningen av Minnesforskaren Who Shall Not Be Named, ger verkligen rysningar. "Mycket jävla kläder..." säger den unge mannen irriterat när han ska rekonstruera hur en våldtäkt på 16-åringen går till. Måste säga att fan, vad osympatisk han framstår varje liten glimt man får av honom. Jag tycker så innerligt jävla illa om honom. Hoppas du sitter här och läser nu efter det förödande programmet Olof.

Får ont i hjärtat varje gång jag ser MLs föräldrar. Videofilmer och bilder på ML jag inte sett, fick det att hugga till också.

Jag hopps att det blir som hennes pappa säger - att alla ska få veta vem som gjorde det här. Efter ikväll vet ännu fler. OWs teckningar och dockor upp i tv på bästa sändningstid 🙄
Citera
2021-09-09, 21:47
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
De faktafel i det här fallet som slentrianmässigt skrivits i media har ju lett till förvirring i bland annat denna tråd förut. Man vill ju gärna reda ut felen i den mån man kan. (Jag har skickat ett tillrättavisande mail till SVT, kunde INTE låta bli i det här fallet, för mycket fel..)

Jag är inte nog insatt i hur ofta media skriver fel eller missuppfattar, jag tror det är pga min, hm, besatthet av det här fallet i synnerhet som jag upptäcker faktafelen. Dvs kombinationen av kunskapen om fallet, och att jag faktiskt läser allt i media. Det måste ju ske oftare än man kan tro ändå faktafelen. Herregud, ni har ett jobb...

Intressant med fallets upptagande i Efterlyst nyss, såg det på Viaplay dvs inklusive det "extra" man får se när det är reklam på 3an, vilket jag rekommenderar att man ser i efterhand om man inte gjorde det nu. Se det på Viaplay alltså.

Jag kunde inte upptäcka något faktafel heller, men Efterlyst är ju rätt vassa 😁

Rekonstruktionsfilmen med OW, trots det märkliga att han ens ställde upp på det och den olyckliga inblandningen av Minnesforskaren Who Shall Not Be Named, ger verkligen rysningar. "Mycket jävla kläder..." säger den unge mannen irriterat när han ska rekonstruera hur en våldtäkt på 16-åringen går till. Måste säga att fan, vad osympatisk han framstår varje liten glimt man får av honom. Jag tycker så innerligt jävla illa om honom. Hoppas du sitter här och läser nu efter det förödande programmet Olof.

Får ont i hjärtat varje gång jag ser MLs föräldrar. Videofilmer och bilder på ML jag inte sett, fick det att hugga till också.

Jag hopps att det blir som hennes pappa säger - att alla ska få veta vem som gjorde det här. Efter ikväll vet ännu fler. OWs teckningar och dockor upp i tv på bästa sändningstid 🙄
Jo, jag är helt enig. Bra att du mejlar SVT. När media gör flagranta fel så påverkar det ju trovärdigheten hos alla deras inslag och artiklar. Jag är extremt insatt i det här fallet, men inte alls lika insatt i andra frågor som media skriver om. Hur vet jag att man inte gör lika många fel i artiklar som exempelvis handlar om sjukvården, klimatet eller pandemin?

--

Väldigt bra inslag på Efterlyst tyckte jag. Som du säger så märkte jag inga faktafel. Sakligt och skarpt överlag. Fick även se en hel del material som jag inte sett tidigare (videofilmer och bilder från Malins familj samt lite nya sekvenser ur "rekonstruktionen". Även jag såg hela avsnittet på Viaplay och tyckte det var intressant. Önskar att diskussionen mellan överåklagaren och advokat Lindblom hade varit längre bara.

--

För den som inte såg avsnittet på Viaplay så behandlades i huvudsak följande ämnen under reklampausen:

1. Man visade några sekvenser ur "rekonstruktionen" med OW. Både Hanna Lindblom och Mats Svensson var mycket kritiska till hur den genomfördes. Lindblom ifrågasatte om den hade något bevisvärde överhuvudtaget, men åklagaren hade viss förståelse för att den hade åberopats i domstolarna. Jag fick uppfattningen att han kanske planerar att använda sig av den i någon mån vid en eventuell ny rättegång. Vi får väl se hur det blir med den saken.

2. Åklagaren pratade lite juridik beträffande preskription och resning.

3. Lindblom pratade om vad hon skulle fokusera på om hon försvarade OW vid en kommande rättegång (främst att mordet ligger 25 år tillbaka i tiden och att det är svårt att försvara sig mot).

4. Lite snack om nya förhör med OW. Åklagaren räknar med att han ska kunna höras någon gång under oktober månad. På frågan om hans uppgifter ens behövs för åtalet då bevisningen är så stark svarar åklagaren att "det beror på, vi får höra vad han säger".

Överåklagare Mats Svensson gör ett gott intryck på mig, såväl i skrift som nu i programmet och när jag hört honom tidigare. Från min sida känns det som att ärendet är i trygga händer. Hade som sagt varit kul om han och Lindblom hade fått mer tid till att diskutera fallet.
Citera
2021-09-09, 22:08
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Jo, jag är helt enig. Bra att du mejlar SVT. När media gör flagranta fel så påverkar det ju trovärdigheten hos alla deras inslag och artiklar. Jag är extremt insatt i det här fallet, men inte alls lika insatt i andra frågor som media skriver om. Hur vet jag att man inte gör lika många fel i artiklar som exempelvis handlar om sjukvården, klimatet eller pandemin?

--

Väldigt bra inslag på Efterlyst tyckte jag. Som du säger så märkte jag inga faktafel. Sakligt och skarpt överlag. Fick även se en hel del material som jag inte sett tidigare (videofilmer och bilder från Malins familj samt lite nya sekvenser ur "rekonstruktionen". Även jag såg hela avsnittet på Viaplay och tyckte det var intressant. Önskar att diskussionen mellan överåklagaren och advokat Lindblom hade varit längre bara.

--

För den som inte såg avsnittet på Viaplay så behandlades i huvudsak följande ämnen under reklampausen:

1. Man visade några sekvenser ur "rekonstruktionen" med OW. Både Hanna Lindblom och Mats Svensson var mycket kritiska till hur den genomfördes. Lindblom ifrågasatte om den hade något bevisvärde överhuvudtaget, men åklagaren hade viss förståelse för att den hade åberopats i domstolarna. Jag fick uppfattningen att han kanske planerar att använda sig av den i någon mån vid en eventuell ny rättegång. Vi får väl se hur det blir med den saken.

2. Åklagaren pratade lite juridik beträffande preskription och resning.

3. Lindblom pratade om vad hon skulle fokusera på om hon försvarade OW vid en kommande rättegång (främst att mordet ligger 25 år tillbaka i tiden och att det är svårt att försvara sig mot).

4. Lite snack om nya förhör med OW. Åklagaren räknar med att han ska kunna höras någon gång under oktober månad. På frågan om hans uppgifter ens behövs för åtalet då bevisningen är så stark svarar åklagaren att "det beror på, vi får höra vad han säger".

Överåklagare Mats Svensson gör ett gott intryck på mig, såväl i skrift som nu i programmet och när jag hört honom tidigare. Från min sida känns det som att ärendet är i trygga händer. Hade som sagt varit kul om han och Lindblom hade fått mer tid till att diskutera fallet.

I vanlig ordning skriver du alltid mycket informativt, klarsynt och korrekt, det är guld i en tråd som denna. Uppskattar fortsättningsvis vilken koll du har på fallet och uppdaterar tråden, även med minsta lilla ny offentlig handling i fallet.

För mig lämnar kvällens Efterlyst en känsla av att det behövs minst en timmes program enbart ägnat åt detta fall. Minst. Men som jag varit inne på tidigare - blir det resning och fällande dom, kommer detta fall med 99% säkerhet bli ett avsnitt av exempelvis Svenska fall eller I huvudet på en gärningsman på Viaplay, förmodligen hos fler kanaler/streamingtjänster än så.

På tal om det, ska återgå till nya säsongen av Svenska fall. Mer om detta fall får man nog inte ikväll. 😁

Hoppas på att fler dyker upp i tråden nu.
Citera
2021-09-09, 22:44
Medlem
Finns efterlyst-avsnittet att se någonstans på nätet?
Citera
2021-09-09, 22:56
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarn111
Finns efterlyst-avsnittet att se någonstans på nätet?

Viaplay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in