Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-10, 09:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag ifrågasätter att en halt av koldioxid på 0,03 procent i atmosfären skulle ha någon omfattande effekt på vårt klimat, ja.

Jag efterfrågar bevis för det påståendet. Har du något att visa mig?
Om det inte fanns någon koldioxid i atmosfären skulle Jordens medeltemperatur vara flera minusgrader. För kallt för oss att leva här alltså.
Så det är ju en väldigt omfattande effekt, eller hur.
Citera
2021-09-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Om det inte fanns någon koldioxid i atmosfären skulle Jordens medeltemperatur vara flera minusgrader. För kallt för oss att leva här alltså.

Jag kan också påstå saker.

Koldioxid är inte en drivande faktor i vårt klimat.

Jag antar att jag inte heller behöver presentera bevis för mitt påstående?
Citera
2021-09-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur får du ihop jordens energibalans om du inte accepterar grunderna för växthusteorin? Förstår du ens frågan?

Frågan som innefattar att du har en teori? Visst. Jag vill se din teori bevisad. Kan du bevisa den för mig?
Citera
2021-09-10, 09:32
Medlem
Citat:
Frågan som innefattar att du har en teori? Visst. Jag vill se din teori bevisad. Kan du bevisa den för mig?
Har du själv några bevis för att hundra års vetenskap att CO2 har stor betydelse för jordens temperatur är fel? Eller är sådant som energikonservering bara ett konstigt ord för dig?

Kan du bevisa att du har rätt?
Citera
2021-09-10, 09:38
Medlem
Citat:
Du borde fråga dig varför det krävs så oändligt mycket bevis för växthuseffekten och klimatförändringarna. För det är ju därför du ställer frågan. Klimatforskarna har under flera decennier radat upp bevis efter bevis.
Klimatförnekarna verkar vara ett särskilt släkte, de frågar efter bevis gång på gång, men de erkänner aldrig några. Inte ens när världen drabbas av värmeböljor, skogsbränder, orkaner och översvämningar i en kraftigt ökad omfattning, så erkänner de några bevis eller tecken.

Det är bara att öppna ögonen och ta in fakta! Konstigare än så är det inte.

Seniorforskaren Tom Knutson från NOAA/GFDL förklarar på den här sidan att global uppvärmning inte har haft någon inverkan på varken stormfrekvens eller intensitet sedan slutet av 1800-talet.

https://www.gfdl.noaa.gov/global-warming-and-hurricanes/

Citat:
The situation for various long-term Atlantic hurricane records and related indices is summarized in Figure 4. While global mean temperature and tropical Atlantic SSTs show pronounced and statistically significant warming trends (green curves), the U.S. landfalling hurricane record (orange curve) shows no significant increase or decrease. The unadjusted hurricane count record (blue curve) shows a significant increase in Atlantic hurricanes since the early 1900s. However, when adjusted with an estimate of storms that stayed at sea and were likely “missed” in the pre-satellite era, there is no longer any significant increase in Atlantic hurricanes since the late 1800s (red curve). Major hurricanes show similar results to hurricanes overall. While there have been increases in U.S. landfalling hurricanes and basin-wide hurricane counts since the since the early 1970s, Figure 4 shows that these recent increases are not representative of the behavior seen in the century long records. In short, the historical Atlantic hurricane frequency record does not provide compelling evidence for a substantial greenhouse warming-induced long-term increase.
Citera
2021-09-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan du bevisa att du har rätt?

Kan du?
Citera
2021-09-10, 09:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag kan också påstå saker.

Koldioxid är inte en drivande faktor i vårt klimat.

Jag antar att jag inte heller behöver presentera bevis för mitt påstående?
Växthuseffekten är etablerad vetenskap sedan länge.
Om du vill ifrågasätta den, så kan du lika gärna ifrågasätta att Jorden snurrar runt Solen, evolutionen, hur de fossila bränslena har bildats och allt möjligt.

Så ja, du får allt motivera ditt påstående.
Citera
2021-09-10, 09:43
Medlem
Citat:
Växthuseffekten är etablerad vetenskap sedan länge.
Om du vill ifrågasätta den, så kan du lika gärna ifrågasätta att Jorden snurrar runt Solen, evolutionen, hur de fossila bränslena har bildats och allt möjligt.

Så ja, du får allt motivera ditt påstående.

Visa mig ditt etablerade vetenskapliga bevis för att koldioxid är en drivande faktor i vårt klimat.
Citera
2021-09-10, 09:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Visa mig ditt etablerade vetenskapliga bevis för att koldioxid är en drivande faktor i vårt klimat.
Då hoppas jag att du verkligen läser detta också:

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten
Citera
2021-09-10, 09:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag ifrågasätter att en halt av koldioxid på 0,03 procent i atmosfären skulle ha någon omfattande effekt på vårt klimat, ja.

Jag efterfrågar bevis för det påståendet. Har du något att visa mig?

Är fysik svårt?
Vad är det som du inte förstår?

– Är det vad värmestrålning är och vilka fysikaliska egenskaper sådan strålning har?

– Är det hur molekyler som H₂O och CO₂ tar upp och avger värmestrålning? På ett sätt som oftast innebär att strålningen som lämnar Jorden skickas tillbaka till Jorden.

– Är det hur ca 84% av den energi i form av värmestrålning som lämnar Jorden kommer tillbaka som en följd av växthuseffekten?

– Är det hur olika komponenter i atmosfären, som koldiodid, metan och vattenånga samverkar för att "skicka tillbaka" 84% av värmestrålningen?

– Är det varför energispektrat för OLR (outgoing longwave radiation) och DLR (downwelling longwave radiation) ser ut som dom gör?

Jag tycker att det här är enkelt. Men ibland tänker jag att man kanske måste ha lite kunskaper i fysik för att förstå? Om du berättar vad det är som du inte förstår så kanske någon kan hjälpa dig?

Jag tycker inte att fysik är svårt. Jag tycker att, i stort sett alla grenar av fysik, är det är bland det roligaste som finns. Samtidigt så ser jag att det finns en del som tycker att fysik är svårt. Om man har svårt för att förstå fysik så kan det kanske vara svårt att förstå växthuseffekten också?

Jag skulle känna mig alienerad i universum och i vårt moderna högteknologiska samhälle om jag inte förstod den fysik som är basen för allt detta. Universum, vårt solsystem, Jorden, biosfären, väder, klimat och allt liv på Jorden existerar och fungerar som det gör baserat på fysik och fysikaliska förutsättningar.

Citera
2021-09-10, 09:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Seniorforskaren Tom Knutson från NOAA/GFDL förklarar på den här sidan att global uppvärmning inte har haft någon inverkan på varken stormfrekvens eller intensitet sedan slutet av 1800-talet.

https://www.gfdl.noaa.gov/global-warming-and-hurricanes/
Jag hinner bara skumma artikeln nu, men diagrammet tycks motsäga det du har fetat väl?

Andra forskare har kommit fram till att kategori 3 orkaner och högre verkar bli kraftfullare. Notera verkar bli. Datan är inte tillräcklig än, vad jag förstår.

Däremot är det helt klart att de vräker ner större vattenmassor, vilket har blivit ett betydligt större problem är förut.
Citera
2021-09-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är fysik svårt?
Vad är det som du inte förstår?

– Är det vad värmestrålning är och vilka fysikaliska egenskaper sådan strålning har?

– Är det hur molekyler som H₂O och CO₂ tar upp och avger värmestrålning? På ett sätt som oftast innebär att strålningen som lämnar Jorden skickas tillbaka till Jorden.

– Är det hur ca 84% av den energi i form av värmestrålning som lämnar Jorden kommer tillbaka som en följd av växthuseffekten?

– Är det hur olika komponenter i atmosfären, som koldiodid, metan och vattenånga samverkar för att "skicka tillbaka" 84% av värmestrålningen?

– Är det varför energispektrat för OLR (outgoing longwave radiation) och DLR (downwelling longwave radiation) ser ut som dom gör?

Jag tycker att det här är enkelt. Men ibland tänker jag att man kanske måste ha lite kunskaper i fysik för att förstå? Om du berättar vad det är som du inte förstår så kanske någon kan hjälpa dig?

Jag tycker inte att fysik är svårt. Jag tycker att, i stort sett alla grenar av fysik, är det är bland det roligaste som finns. Samtidigt så ser jag att det finns en del som tycker att fysik är svårt. Om man har svårt för att förstå fysik så kan det kanske vara svårt att förstå växthuseffekten också?

Jag skulle känna mig alienerad i universum och i vårt moderna högteknologiska samhälle om jag inte förstod den fysik som är basen för allt detta. Universum, vårt solsystem, Jorden, biosfären, väder, klimat och allt liv på Jorden existerar och fungerar som det gör baserat på fysik och fysikaliska förutsättningar.

Det hade räckt med ett "nej".

Men vad kul att du gillar fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in