Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag ifrågasätter att en halt av koldioxid på 0,03 procent i atmosfären skulle ha någon omfattande effekt på vårt klimat, ja.
Jag efterfrågar bevis för det påståendet. Har du något att visa mig?
Är fysik svårt?
Vad är det som du inte förstår?
– Är det vad värmestrålning är och vilka fysikaliska egenskaper sådan strålning har?
– Är det hur molekyler som H₂O och CO₂ tar upp och avger värmestrålning? På ett sätt som oftast innebär att strålningen som lämnar Jorden skickas tillbaka till Jorden.
– Är det hur ca 84% av den energi i form av värmestrålning som lämnar Jorden kommer tillbaka som en följd av växthuseffekten?
– Är det hur olika komponenter i atmosfären, som koldiodid, metan och vattenånga samverkar för att "skicka tillbaka" 84% av värmestrålningen?
– Är det varför energispektrat för OLR (outgoing longwave radiation) och DLR (downwelling longwave radiation) ser ut som dom gör?
Jag tycker att det här är enkelt. Men ibland tänker jag att man kanske måste ha lite kunskaper i fysik för att förstå? Om du berättar vad det är som du inte förstår så kanske någon kan hjälpa dig?
Jag tycker inte att fysik är svårt. Jag tycker att, i stort sett alla grenar av fysik, är det är bland det roligaste som finns. Samtidigt så ser jag att det finns en del som tycker att fysik är svårt. Om man har svårt för att förstå fysik så kan det kanske vara svårt att förstå växthuseffekten också?
Jag skulle känna mig alienerad i universum och i vårt moderna högteknologiska samhälle om jag inte förstod den fysik som är basen för allt detta. Universum, vårt solsystem, Jorden, biosfären, väder, klimat och allt liv på Jorden existerar och fungerar som det gör baserat på fysik och fysikaliska förutsättningar.
–