Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-09, 22:10
Medlem
lasternassummas avatar
På tal om förnybara bränslen i USA...
FACT SHEET: Biden Administration Advances the Future of Sustainable Fuels in American Aviation
«Today, President Biden is taking steps to coordinate leadership and innovation across the federal government, aircraft manufacturers, airlines, fuel producers, airports, and non-governmental organizations to advance the use of cleaner and more sustainable fuels in American aviation.»

«• Delta Airlines is committed to replace 10% of current jet fuel use with SAFs by 2030 and has agreements with three SAF producers, Neste, Gevo, and Northwest Advanced Bio-Fuels. »

«• American Airlines plans to procure 10 million gallons of SAF from Prometheus Fuels by 2025 through a process that produces fuels from captured CO2 and renewable electricity.»

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/09/09/fact-sheet-biden-administration-advances-the-future-of-sustainable-fuels-in-american-aviation/
Citera
2021-09-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Snälla Sillen, lär dig läsa både dina egna frågor och de svar du får på dem, och bemöt detta! Du gör verkligen skäl för din signatur.

För säkerhets citerar jag vad du frågade:
"Finns det något praktiskt exempel på när en ökning av koldioxidhalten från 0,03% till 0,04% i en atmosfär, påverkar temperaturen nämnvärt? "

Ja, vi har ett praktiskt exempel: jorden under senaste seklet. Du frågade efter något, dvs ett, exempel inte efter "enda exemplet jag behöver". Inte heller frågade du om någon framtida katastrofal utveckling.

Jag omformulerar mig:
Finns det något praktiskt exempel där vi kan verifiera enligt vetenskapliga metoder att en ökning av koldioxid från 0,03-0,04% i en atmosfär, orsakar någon nämnvärd uppvärmning av atmosfären vi använder i vårat exempel?

Jag vet att du tror jordens något varmare klimat senaste seklet ska tillskrivas den här ökningen till 0,04%, och jag hoppas min omformulering av frågan gör det klart för dig att jag inte är ute efter vad du tror.
Citera
2021-09-09, 22:32
Medlem
lasternassummas avatar
American Airlines
Förnybart flygbränsle från koldioxid och fönybar el.

Hur mycket är 10 miljoner gallon?

10000 gallon räcker till en långflygning i USA.

10 miljoner gallon räcker till 1000 flygningar.

Det genomförs ungefär 5700 passagerarflygningar i USA per dag.

För kanske två dagars flygningar låter lite, men man måste väl börja någonstans?

Citera
2021-09-10, 03:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Teller
Tellers varning till oljeindustrin kanske man kan säga att det inte var så oväntat att den inte togs på allvar. Dom kanske hörde vad han sa, men kvartalsresultatet hade säkert mycket högre prioritet.

Oljekrisen på 1970-talet
Ett tillfälle som borde ha kunnat fungera som väckarklocka var oljekrisen 1973.
https://placesjournal.org/article/the-twilight-of-autopia/?gclid=Cj0KCQjw4eaJBhDMARIsANhrQAAVMeRKlU6b4YRLmSF gILf4YQLSTEG2rmycKGM4qYJwxm9UEy-8BR0aAnnjEALw_wcB&cn-reloaded=1

Då borde alla i väst ha insett att detta håller inte. På sikt.

Vad hände sedan?
Men, nya fyndigheter gjorde att produktionen kunde hålla takt med den ökande efterfrågan. Så är det fortfarande. Produktionskapaciteten matchar och t.o.m. överträffar efterfrågan. När OPEC ser priset sjunka stängs några kranar så att priset går upp igen. USA passerade en produktionstopp runt 1970. Sedan sjönk produktionen i många år och beroendet av import ökade. 2007 hade inhemska produktionen halverats jämfört med 1970. Högt världsmarknadspris och låg ränta banade väg för investeringar i shale oil ("skifferolja"). Att den var dyr att utvinna, och att utvinningen medförde stora miljökonsekvenser, underordnades affärs- och nationella intressen. Sedan 2008 har inhemska produktionen mer än fördubblats och USA är nu nära självförsörjande. Nu kända fyndigheter är ca 44 miljarder fat. Årskonsumtionen är ca 6,7 miljarder fat. Så, inom sex år (44/6,7) ska vi förvänta oss att se USA antingen:
– Hitta stora nya fyndigheter.
– Dramatiskt minska sitt oljeberoende.
– Gå ut på världsmarknaden och köpa, motsvarande nära 20% av vad som finns där.

En kombination är väl mer trolig. Jag gissar dock att oljeberoendet i USA kommer att minska långsamt, så då är det troligare att det blir huggsexa på världsmarknaden i stället...

Ja, det hade varit bättre om oljeberoendet minskats för länge sedan.

Ännu finns inte den minsta avvikande tendens i Keelingkurvan. Någon gång i framtiden kommer den att klinga av och plana ut men finns vår civilisation kvar då?
Citera
2021-09-10, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag omformulerar mig:
Finns det något praktiskt exempel där vi kan verifiera enligt vetenskapliga metoder att en ökning av koldioxid från 0,03-0,04% i en atmosfär, orsakar någon nämnvärd uppvärmning av atmosfären vi använder i vårat exempel?
Låt mig svara på den fråga du egentligen ställer: Nej, det finns inga vetenskapliga bevis som kan övertyga dig om att CO2 orsakar uppvärmning. Det säger dock mer om dig än om vetenskapen. Annars kan du läsa IPCC:s rapport.
Citera
2021-09-10, 07:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Låt mig svara på den fråga du egentligen ställer: Nej, det finns inga vetenskapliga bevis som kan övertyga dig om att CO2 orsakar uppvärmning. Det säger dock mer om dig än om vetenskapen. Annars kan du läsa IPCC:s rapport.

Är inte det ungefär som att hävda:
– Det finns inga bevis för att det pågår fusion i Solen.
– Det finns inga bevis för att fotosyntesen fungerar.
– Det finns inga bevis för att det finns gravitation.
– Det finns inga bevis för att vätebomber fungerar.

Eller varför inte:
– Det finns inga bevis för att Jorden är ett klot.
– Det finns inga bevis för att flygplan inte släpper ut giftgas.
– Det finns inga bevis för att människor landat på Månen.
– Det finns inga bevis för att Elvis är död.
– Det finns inga bevis för att Lee Harvey Oswald mördade JFK.

Sammantaget kan man, som du skriver, argumentera så, men det säger mer om den som argumenterar än om argumentationen. Den som argumenterar så är okunnig och har troligen, på ett eller annat sätt, fel på huvudet. På ett sätt som borde leda till en diagnos. Eller räcker det att vara svagbegåvad och lågutbildad?

Kanske var betoningen på "som kan övertyga dig" i din mening?

Kanske är uppgiften att få en vetenskapsförnekare att förstå växthuseffekten jämförbar med uppgiften att få den som tror att covid-vaccin är fullt med microchip som Bill Gates och George Soros placerat där att förstå att dom har fel? Eller att få dom som tror att djävulen finns i vaccinet att förstå att dom har fel?

Det är nog närmast omöjligt och påminner om uttrycket:
– Den sista idioten är inte född ännu.

Citera
2021-09-10, 08:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag omformulerar mig:

Jag vet att du tror jordens något varmare klimat senaste seklet ska tillskrivas den här ökningen till 0,04%, och jag hoppas min omformulering av frågan gör det klart för dig att jag inte är ute efter vad du tror.
Du borde fråga dig varför det krävs så oändligt mycket bevis för växthuseffekten och klimatförändringarna. För det är ju därför du ställer frågan. Klimatforskarna har under flera decennier radat upp bevis efter bevis.
Klimatförnekarna verkar vara ett särskilt släkte, de frågar efter bevis gång på gång, men de erkänner aldrig några. Inte ens när världen drabbas av värmeböljor, skogsbränder, orkaner och översvämningar i en kraftigt ökad omfattning, så erkänner de några bevis eller tecken.

Det är bara att öppna ögonen och ta in fakta! Konstigare än så är det inte.
Citera
2021-09-10, 08:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ännu finns inte den minsta avvikande tendens i Keelingkurvan. Någon gång i framtiden kommer den att klinga av och plana ut men finns vår civilisation kvar då?

Jag tror inte att civilisationen kommer att gå under helt, men jag tror att om det blir runt tre grader varmare än förindustriell nivå eller mer så kommer kanske bara hälften eller färre av människorna på Jorden att överleva. Det är inget jag räknat på eller sett beräkningar på, det är bara en grov uppskattning.

Men, jag kan ha fel. Kanske kommer omfattande livsmedelsbrist att leda till omfattande konflikter som gör att människor börjar utrota varandra i stor skala.

Redan om ca 30 år, när (om?) det är ca 0,6°C varmare än nu, beräknas förutsättningarna för att odla mat i områden där dom flesta människor bor att vara betydligt sämre än nu.

I viss utsträckning kan konstbevattning motverka torka och livsmedelsbrist, men i varma och torra områden är vattentillgången begränsad.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-10 kl. 08:18.
Citera
2021-09-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du borde fråga dig varför det krävs så oändligt mycket bevis för växthuseffekten och klimatförändringarna. För det är ju därför du ställer frågan. Klimatforskarna har under flera decennier radat upp bevis efter bevis.
Klimatförnekarna verkar vara ett särskilt släkte, de frågar efter bevis gång på gång, men de erkänner aldrig några. Inte ens när världen drabbas av värmeböljor, skogsbränder, orkaner och översvämningar i en kraftigt ökad omfattning, så erkänner de några bevis eller tecken.

Det är bara att öppna ögonen och ta in fakta! Konstigare än så är det inte.

Nej, det har de inte. De har skyllt diverse väderförhållanden på koldioxidhalten. Ser du inte skillnaden där så får du faktiskt tänka om.
Citera
2021-09-10, 08:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej, det har de inte. De har skyllt diverse väderförhållanden på koldioxidhalten. Ser du inte skillnaden där så får du faktiskt tänka om.
Är det allt du har hört och sett?

Ifrågasätter du växthuseffekten?
Citera
2021-09-10, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Är det allt du har hört och sett?

Ifrågasätter du växthuseffekten?

Jag ifrågasätter att en halt av koldioxid på 0,03 procent i atmosfären skulle ha någon omfattande effekt på vårt klimat, ja.

Jag efterfrågar bevis för det påståendet. Har du något att visa mig?
Citera
2021-09-10, 09:06
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter att en halt av koldioxid på 0,03 procent i atmosfären skulle ha någon omfattande effekt på vårt klimat, ja.

Jag efterfrågar bevis för det påståendet. Har du något att visa mig?
Hur får du ihop jordens energibalans om du inte accepterar grunderna för växthusteorin? Förstår du ens frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in