Citat:
Ursprungligen postat av
pelle_snusk
Vad får jag göra när ett utryckningsfordon med blåljus dyker upp bakom mig?
Jag kapar frågan och för klarhetens skull svarar på en variant du INTE tar upp, MEN som är ganska vanlig.
Du kör, och så kommer det en polisbil bakom dig, och börjar blinka blått. Det är åt dig de blinkar, och de vill att du stannar för en kontroll.
Det är entydigt. De vill att du stannar och låter dem prata med dig. Du är skyldig att stanna!
Det är mycket olagligt att försöka köra ifrån dem!!! Och det är olämpligt att låtsas vara dum och köra på... De blir bara irriterade.
blinka, kör åt sidan om det går och stanna. Om det inte går att köra åt sidan, du får köra lite fram tills du är på en raksträcka med fri sikt och lätt att köra om. Blinka, Kör till vägkanten å stanna.
Höj handen för att markera att du ser dem, och använd blinkers för att visa dem att nu håller du på att köra åt sidan.
Har du dåligt samvete för att din epa är vässad? Eller för att du inte har körkort? Surt. men du måste stanna. Försöker du köra ifrån kommer de nästan säkert att förfölja dig.... Och så får du på köpet extra böter för ovarsam i trafiken... Och kör du ihjäl dig, eller orsakar en trafikolycka, får du stå för fiolerna...