2021-09-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Riktiga män pratar inte om regler när det är skarpt läge, för att sen gnälla på folk på nätet och kalla dem "menskossor" när de själva inte vågar köra mot rött. Larvigaste jag hört.

Fortsätt du med att inte göra ett jävla skit. Livet är fullt med risker men du offrar hellre någons mamma än att trotsa en röd lampa. Fjolla.

Haha din lilla menskossa, det är dina kära politiker och nitiska poliser som riskerar andras "mamma". Vill de har ändring får de helt enkelt skriva om lagar och regler. Jag är inte den enda som tänker ta skit från någon idiotpolis för din morsas skull.
Citera
2021-09-08, 19:52
Medlem
Oklart.
Nöd bryter lag.
Det beror nog på situationen och polismannens bedömning.

Jag tror inte man straffas om man underlättar att försiktigt krypa fram vid ett rödljus för att släppa fram blåljusfordon förutsatt att det kan ske utan fara. Tex en biltom rondell med rödljus.
En liten hastighetsökning till första avfart eller dubbelfil torde vara OK. Men inte undert en längre sträcka och inte markant över hastighetsgränsen.
Citera
2021-09-08, 19:54
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar

When an emergency vehicle is approaching:
Pull over to the edge of the roadway, clear of intersections, and stop.
Remain there until the emergency vehicle has passed.

Det är helt fantastiskt att se hur brandkåren kommer fram i rusningstid i New York. En gata som är helt igenkorkad med bilar och plötsligt öppnar sig en ränna där utryckningsfordonen kommer fram. Som Moses vid röda havet.

New York är imponerande, men det underlättar att en av filerna är markerad FIRE LANE så att alla normala dönickar vet vilken fil som skall lämnas tom.

Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Sådär är det i Sverige också vid motorvägar eller inne i Stockholm, har även bevittnat det på Autobahn.

I föregångslandet Tyskland är det krav på att en Rettungsgasse skall formeras vid stopp på Autobahn. Det skall alltid vara bilarna i vänstra filen upp mot vänstra räcket och alla andra så långt mot det högra räcket det går, oberoende av hur många filer vägen har.
Citera
2021-09-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Berätta för mig vart i lagboken det står att jag måste accelerera upp från 45km/h till 50km/h när blåljus kommer upp bakom mig? Eller hellre en prejudicerande dom. Det finns inte. Du hittar på en massa skit för att du känner dig sårad över att alla inte kryper för staten. Återigen, folk har åkt dit av nitiska poliser när de försökt bereda väg för blåljus. Varför i helvete ska jag överhuvudtaget ta någon risk alls haha. Jag chillar, kör precis som vanligt om blåljus kommer upp bakom mig. Om de kan ta sig förbi eller inte skiter jag i. De kan inte bevisa någonting. Jag kommer alltid hävda att det fanns risk att jag skulle bryta mot rådande trafikregler och inte ville att någon skulle komma till skada. Så gråt på du
Nu är du fullständigt ute och snurrar i nattmössan. Det står svart på vitt i lagen att du ska lämna fri väg för utryckningsfordon. Det innebär inte att man måste accellerera upp eller göra farligt hastiga manövrar men det innebär definitivt inte heller att man ska sakta ner och ligga klistrad på vägen som någon jävla bokstavskombinationmänniska och blockmongo.

Det beteende du beskriver är rent kriminellt. Dels så bryter du mot trafikförordningen, dels så är frågan också om du inte tangerar blåljussabotage då du aktivt och medvetet saktar ner och blockerar utryckningsfordon på det sätt som du beskriver. Trafiken verkar vara alldeles för avancerad för dig. Klipp körkortet och ta bussen istället så slipper du åka på rejäla böter eller värre. Den enda som kommer gråta här är du själv den dagen polisen ger dig en fet böteslapp eller om du blir kastad i fängelse för att någon dött på grund av ditt beteende.
Senast redigerad av pf10 2021-09-08 kl. 21:02.
Citera
2021-09-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nu är du fullständigt ute och snurrar i nattmössan. Det står svart på vitt i lagen att du ska lämna fri väg för utryckningsfordon. Det innebär inte att man måste accellerera upp eller göra farligt hastiga manövrar men det innebär definitivt inte heller att man ska sakta ner och ligga klistrad på vägen som någon jävla bokstavskombinationmänniska och blockmongo.

Det beteende du beskriver är rent kriminellt. Dels så bryter du mot trafikförordningen, dels så är frågan också om du inte tangerar blåljussabotage då du aktivt och medvetet saktar ner och blockerar utryckningsfordon på det sätt som du beskriver. Trafiken verkar vara alldeles för avancerad för dig. Klipp körkortet och ta bussen istället så slipper du åka på rejäla böter eller värre. Den enda som kommer gråta här är du själv den dagen polisen ger dig en fet böteslapp eller om du blir kastad i fängelse för att någon dött på grund av ditt beteende.

Herregud vad du grinar. Har du fått mens på riktigt? Fattar du inte att vad du babblar här inte spelar någon jävla roll din dumma åsna. Gå till politikerna med din wall of text om du vill ha förändring. Jag flyttar inte på mig. Punkt slut.
Citera
2021-09-08, 21:34
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Oklart.
Nöd bryter lag.
Det beror nog på situationen och polismannens bedömning.

Jag tror inte man straffas om man underlättar att försiktigt krypa fram vid ett rödljus för att släppa fram blåljusfordon förutsatt att det kan ske utan fara. Tex en biltom rondell med rödljus.
En liten hastighetsökning till första avfart eller dubbelfil torde vara OK. Men inte undert en längre sträcka och inte markant över hastighetsgränsen.
och så ska inte ett rättssamhälle funka. Det ska va enhetliga regler och inte godtycke från enskild polis. det ska inte va från fall till fall - utan en och samma regel som ska gälla. Om det inte uttryckligen står skrivet i lagen att man får köra mot rött, köra för fort eller på gångvägen om blåljus vill fram, så är man inte skyddad som bilförare. Man ska ha juridiken i ryggen, annars gör man det på eget bevåg och utsätter sig själv för risk för bestraffning.
Citera
2021-09-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Herregud vad du grinar. Har du fått mens på riktigt? Fattar du inte att vad du babblar här inte spelar någon jävla roll din dumma åsna. Gå till politikerna med din wall of text om du vill ha förändring. Jag flyttar inte på mig. Punkt slut.
Det enda som lipar här är du. En fjolla som är livrädd för att bryta en spärrlinje men samtidigt inte har några som helst problem med betydligt värre lagöverträdelser som samtidigt utsätter andra människor för potentiell livsfara genom att medvetet sakta ner och blockera utryckningsfordon. Det finns ingen som helst logik i ditt resonemang. Dina fantasier om att polisen skulle bötfälla någon trafikant som enkom haft som uppsåt att lämna fri väg åt utryckningsfordon med hjälp av sunt förnuft är inget annat än just fantasier, vilket du lätt hade kunnat läsa dig till i det fall som tidigare nämndes.
Citera
2021-09-08, 21:46
Medlem
DonaldTrummps avatar
Jag tror inte det står i lagen att fordon som väntar vid rödljus måste stå absolut stilla. Kommer blåljuset upp i röven så är det bara att lägga om rodret till max och rulla lätt framåt.

Mike Pensél
Citera
2021-09-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det enda som lipar här är du. En fjolla som är livrädd för att bryta en spärrlinje men samtidigt inte har några som helst problem med betydligt värre lagöverträdelser som samtidigt utsätter andra människor för potentiell livsfara genom att medvetet sakta ner och blockera utryckningsfordon. Det finns ingen som helst logik i ditt resonemang. Dina fantasier om att polisen skulle bötfälla någon trafikant som enkom haft som uppsåt att lämna fri väg åt utryckningsfordon med hjälp av sunt förnuft är inget annat än just fantasier, vilket du lätt hade kunnat läsa dig till i det fall som tidigare nämndes.

Buhu menskossan fortsätter grina och skriva wall of text pga sin kränkthet Orkar inte läsa ditt svammel. Kort och gott, finns exempel på att polisen straffat folk som försökt hjälpa och då känt sig tvungna att köra mot rött bl a. Jag tänker inte riskera ett jävla skit eller ta någon risk för ett samhälle där sådant potentiellt kan straffas. Så mycket bryr jag mig inte om fittor som du. Så grina på du din lilla bitch.
Citera
2021-09-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
och så ska inte ett rättssamhälle funka. Det ska va enhetliga regler och inte godtycke från enskild polis. det ska inte va från fall till fall - utan en och samma regel som ska gälla. Om det inte uttryckligen står skrivet i lagen att man får köra mot rött, köra för fort eller på gångvägen om blåljus vill fram, så är man inte skyddad som bilförare. Man ska ha juridiken i ryggen, annars gör man det på eget bevåg och utsätter sig själv för risk för bestraffning.

Exakt så. Ingen idé att ta någon risk med så flummiga regler. Därför jag helt enkelt skiter i att flytta på mig om jag står vid rödljus med blåljus pipande bakom mig. De får gott vänta
Citera
2021-09-08, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tanken med lagar är inte att det ska paragrafryttas. Till alla aspisars förtret...
Så jävla sant. Du beskriver allt som är fel med flashback i en enda mening.
Citera
2021-09-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Vad får jag göra när ett utryckningsfordon med blåljus dyker upp bakom mig?

Jag kapar frågan och för klarhetens skull svarar på en variant du INTE tar upp, MEN som är ganska vanlig.

Du kör, och så kommer det en polisbil bakom dig, och börjar blinka blått. Det är åt dig de blinkar, och de vill att du stannar för en kontroll.

Det är entydigt. De vill att du stannar och låter dem prata med dig. Du är skyldig att stanna!
Det är mycket olagligt att försöka köra ifrån dem!!! Och det är olämpligt att låtsas vara dum och köra på... De blir bara irriterade.

blinka, kör åt sidan om det går och stanna. Om det inte går att köra åt sidan, du får köra lite fram tills du är på en raksträcka med fri sikt och lätt att köra om. Blinka, Kör till vägkanten å stanna.
Höj handen för att markera att du ser dem, och använd blinkers för att visa dem att nu håller du på att köra åt sidan.

Har du dåligt samvete för att din epa är vässad? Eller för att du inte har körkort? Surt. men du måste stanna. Försöker du köra ifrån kommer de nästan säkert att förfölja dig.... Och så får du på köpet extra böter för ovarsam i trafiken... Och kör du ihjäl dig, eller orsakar en trafikolycka, får du stå för fiolerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in