Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
man ska underlätta så mycket man kan inom lagens gränser om det kommer blåljus bakom. hålla åt sidan om möjligt, men aldrig köra för fort, mot rött ljus eller upp på trottoaren eller nåt, då det kan ge böter. De är i första hand de som ska se till att ta sig fram, så de kan ju köra upp på gångbanan om de tycker det är en bra idé, men aldrig att jag skulle göra det. Står du längst fram vi stopplinjen framför rödljus finns inte mycket man kan göra än att vänta eller backa om det är möjligt
I denna tråd har du faktiskt skrivit några helt klart vettiga inlägg, det överraskar….. Så det kanske finns en gnutta…. hopp eller nåt…
Nåväl. Du har såklart rätt i sak, men…. Du kan inte tänka dig scenarier där du skulle kunna välja olika…?
T.ex. vid ett stoppljus, och det är dålig sikt och stökig trafik, då kanske det känns mindre vettigt att tassa över linjen och ge fri väg.
Men lite trafik, god sikt etc etc, och du är enda hindret där vid linjen och inga andra alternativ finns. Skulle du då inte kunna tänka dig att tassa över så de kommer vidare…?
Bedömer jag ditt jag kan göra en manöver säkert nog, även om den bryter mot lagar, så gör jag den utan att tveka för att hjälpa blåljus komma fram. Andra människors hälsa och egendom är mer värda än böter eller mitt körkort.