2021-09-08, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Frågan borde justeras.

Hur vill Ni poliser att man skall agera när ni kör med blåljus o har bråttom o vill fort fram-
exempel med situationer emotses.

och

Anser Ni man skall agera annorlunda om blåljusen kommer från ambulans eller brandbil-
i så fall hur.

Skulle kunna läggas även i fråga polistråden

Bered väg men med ansvar. Kan du inte så gör det inte. Nej du ska inte agera annorlunda. De fordon som har blåljus har det av ett bra skäl. Ingen polis kommer någonsin bötfälla någon som gör ovanstående. //F.d. Polis
Citera
2021-09-08, 13:38
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Var en barmhärtig samarit som körde för fort på 2+1-väg för några år sen med ambulans bakom, åkte dit. Minns inte detaljer, men det är nog säkrast att alltid köra lagligt. Kan dessutom vara någon idiot som köpt blåljus på ebay.

Detaljerna var att han körde förbi ett antal lämpliga ställen där han kunde ha stannat, det var därför han åkte dit på det.

När du ser blåljus i backspegeln är du skyldig att lämna fri väg, men du har inga rättigheter och får inte bryta mot lagen för att göra det. Om du GÖR det så har nog polisen oftast överseende med det, men räkna inte med det.
Citera
2021-09-08, 13:45
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Vad får jag göra när ett utryckningsfordon med blåljus dyker upp bakom mig?

Det kan t ex vara:
  1. Jag står närmast ett rödljus i en korsning och en polisbil eller ambulans dyker upp snabbt. Måste jag vänta vid rödljuset till dess det slår om eller får jag köra ut i korsningen mot rött?
  2. Jag befinner mig på en 2-1-väg och har bara en fil och ett par kilometer till dess att vägen blir tvåfilig. I backspegeln ser jag en ambulans med blinkande blåljus. Får jag trycka plattan i botten eller måste jag hålla hastighetsbegränsningen?
  3. Eller: Jag befinner mig på en gata när ett gäng brandbilar närmar sig så snabbt som bara brandbilar kan alltmedan det blå ljuset blinkar i mina backspeglar. Får jag köra upp på trottoaren med folk på för att lämna väg?

Kort sagt - får jag vara hjälpsam och bryta mot lagen?

1. Kör över stopplinjen precis så att blåljuset kommer förbi, kör inte ut i korsande trafik.
2. Öka farten men leta plats för att hålla åt sidan för att släppa förbi blåljuset.
3. Kör inte på trottoaren, kör upp väldigt sakta för att släppa fram blåljuset.
4. Tänk till i trafiken, kör försiktigt.

Mike Perstad
Citera
2021-09-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Nej det får du inte. Du ska endast vara uppmärksam. Dom är utbildad för att hantera situationen efter rådande omständighet.
Det är inte komplett information och därmed inte korrekt. Trafikanter är skyldiga att lämna fri väg. Det innebär att vidta aktiva åtgärder för att släppa fram utryckningsfordon.
Citera
2021-09-08, 14:30
Medlem
Scalpings avatar
man ska underlätta så mycket man kan inom lagens gränser om det kommer blåljus bakom. hålla åt sidan om möjligt, men aldrig köra för fort, mot rött ljus eller upp på trottoaren eller nåt, då det kan ge böter. De är i första hand de som ska se till att ta sig fram, så de kan ju köra upp på gångbanan om de tycker det är en bra idé, men aldrig att jag skulle göra det. Står du längst fram vi stopplinjen framför rödljus finns inte mycket man kan göra än att vänta eller backa om det är möjligt
Senast redigerad av Scalping 2021-09-08 kl. 14:33.
Citera
2021-09-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Bered väg men med ansvar. Kan du inte så gör det inte. Nej du ska inte agera annorlunda. De fordon som har blåljus har det av ett bra skäl. Ingen polis kommer någonsin bötfälla någon som gör ovanstående. //F.d. Polis

Precis.
Att bli straffad för att man hjälper till att ge fri väg även om det så innebär att man bryter mot trafiklagar, är extremt ovanligt och när så sker så handlar det i princip alltid om att man gör betydligt mer dumheter än som kan anses acceptabelt.
Citera
2021-09-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
man ska underlätta så mycket man kan inom lagens gränser om det kommer blåljus bakom. hålla åt sidan om möjligt, men aldrig köra för fort, mot rött ljus eller upp på trottoaren eller nåt, då det kan ge böter. De är i första hand de som ska se till att ta sig fram, så de kan ju köra upp på gångbanan om de tycker det är en bra idé, men aldrig att jag skulle göra det. Står du längst fram vi stopplinjen framför rödljus finns inte mycket man kan göra än att vänta eller backa om det är möjligt

I denna tråd har du faktiskt skrivit några helt klart vettiga inlägg, det överraskar….. Så det kanske finns en gnutta…. hopp eller nåt…

Nåväl. Du har såklart rätt i sak, men…. Du kan inte tänka dig scenarier där du skulle kunna välja olika…?
T.ex. vid ett stoppljus, och det är dålig sikt och stökig trafik, då kanske det känns mindre vettigt att tassa över linjen och ge fri väg.

Men lite trafik, god sikt etc etc, och du är enda hindret där vid linjen och inga andra alternativ finns. Skulle du då inte kunna tänka dig att tassa över så de kommer vidare…?

Bedömer jag ditt jag kan göra en manöver säkert nog, även om den bryter mot lagar, så gör jag den utan att tveka för att hjälpa blåljus komma fram. Andra människors hälsa och egendom är mer värda än böter eller mitt körkort.
Citera
2021-09-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Vaddå ingen rättighet? Skiter väl jag i. Jag släpper inte förbi blåsljus, punkt slut. De har gjort klart att jag bryter mot lagen om jag kör över hastighetsgränsen eller kör över streckad linje. Har haft blåljus efter mig fler ggr som tuttat och blinkat å skit och jag har bara lugnt tuffat vidare 5km/h under hastighetsgräns. Har man så efterblivna regler och lagar, då får man ta konsekvenserna av det.
Du är skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon enligt lag. Du har ingen rättighet att hindra utryckningsfordon genom att sakta ner eller på andra sätt aktivt bete dig som en bromskloss i ett sånt här sammanhang. Det om något gör att du bryter mot lagen och riskerar böter. Dina påstådda efterblivna regler i de här sammanhangen är snarare ett fantasifoster hos dig än vad det har med verkligheten att göra.
Citera
2021-09-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du är skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon enligt lag. Du har ingen rättighet att hindra utryckningsfordon genom att sakta ner eller på andra sätt aktivt bete dig som en bromskloss i ett sånt här sammanhang. Det om något gör att du bryter mot lagen och riskerar böter. Dina påstådda efterblivna regler i de här sammanhangen är snarare ett fantasifoster hos dig än vad det har med verkligheten att göra.

Berätta för mig vart i lagboken det står att jag måste accelerera upp från 45km/h till 50km/h när blåljus kommer upp bakom mig? Eller hellre en prejudicerande dom. Det finns inte. Du hittar på en massa skit för att du känner dig sårad över att alla inte kryper för staten. Återigen, folk har åkt dit av nitiska poliser när de försökt bereda väg för blåljus. Varför i helvete ska jag överhuvudtaget ta någon risk alls haha. Jag chillar, kör precis som vanligt om blåljus kommer upp bakom mig. Om de kan ta sig förbi eller inte skiter jag i. De kan inte bevisa någonting. Jag kommer alltid hävda att det fanns risk att jag skulle bryta mot rådande trafikregler och inte ville att någon skulle komma till skada. Så gråt på du
Citera
2021-09-08, 17:40
Medlem
theshades avatar
Citat:
Berätta för mig vart i lagboken det står att jag måste accelerera upp från 45km/h till 50km/h när blåljus kommer upp bakom mig? Eller hellre en prejudicerande dom. Det finns inte. Du hittar på en massa skit för att du känner dig sårad över att alla inte kryper för staten. Återigen, folk har åkt dit av nitiska poliser när de försökt bereda väg för blåljus. Varför i helvete ska jag överhuvudtaget ta någon risk alls haha. Jag chillar, kör precis som vanligt om blåljus kommer upp bakom mig. Om de kan ta sig förbi eller inte skiter jag i. De kan inte bevisa någonting. Jag kommer alltid hävda att det fanns risk att jag skulle bryta mot rådande trafikregler och inte ville att någon skulle komma till skada. Så gråt på du

Jag ser ett samhällsproblem med att sådana som du har körkort.

Hoppas det är en anhörig till dig de ska rädda livet på nästa gång du sitter och flinar bakom ratten med blåljus bakom dig och är stolt över att inte "krypa för staten". Dummerjöns. Fattar du inte att blåljus handlar om liv och död i många fall? Även när det är polis bakom dig kan det vara för att stoppa en masskjutning eller ett väpnat rån mot din kompis butik. Men du har väl inga kompisar, läser jag mellan raderna.

Kör ur vägen när det kommer blåljus. Det bör vara självklart för normalbegåvade svenskar men snittet har väl gått ner.
Citera
2021-09-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag ser ett samhällsproblem med att sådana som du har körkort.

Hoppas det är en anhörig till dig de ska rädda livet på nästa gång du sitter och flinar bakom ratten med blåljus bakom dig och är stolt över att inte "krypa för staten". Dummerjöns. Fattar du inte att blåljus handlar om liv och död i många fall? Även när det är polis bakom dig kan det vara för att stoppa en masskjutning eller ett väpnat rån mot din kompis butik. Men du har väl inga kompisar, läser jag mellan raderna.

Kör ur vägen när det kommer blåljus. Det bör vara självklart för normalbegåvade svenskar men snittet har väl gått ner.

Snark, har hört er kärringar grina redan 100 ggr om detta. Det förändrar ingenting. Vill du att medborgarna ska respektera blåljus så tjafsa med staten om att ändra reglerna istället för att sitta som en menskossa här och gråta. Så länge jag riskerar böter eller dylikt kommer jag inte göra ett jävla skit.
Citera
2021-09-08, 18:58
Medlem
theshades avatar
Citat:
Snark, har hört er kärringar grina redan 100 ggr om detta. Det förändrar ingenting. Vill du att medborgarna ska respektera blåljus så tjafsa med staten om att ändra reglerna istället för att sitta som en menskossa här och gråta. Så länge jag riskerar böter eller dylikt kommer jag inte göra ett jävla skit.

Riktiga män pratar inte om regler när det är skarpt läge, för att sen gnälla på folk på nätet och kalla dem "menskossor" när de själva inte vågar köra mot rött. Larvigaste jag hört.

Fortsätt du med att inte göra ett jävla skit. Livet är fullt med risker men du offrar hellre någons mamma än att trotsa en röd lampa. Fjolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in