2021-09-07, 11:18
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Jag fattar inte hur folk tänker. Jag bor i närheten av en väg där det ofta passerar utryckningsfordon. I nittionio fall av hundra finns det inget som helst skäl att bryta mot trafikregler.

Jag har gått blåljusutbildning själv och där fick jag lära mig en viktig sak: om du måste köra mot rött så gör det långsamt. Genom att köra mot rött eller liknande så mångdubblar du risken för en olycka, och om du är inblandad är det en stor fördel om eventuella vittnen säger att det var det andra fordonet som körde på tok för fort.

Så om jag står vid ett rödlyse krypkör jag lite åt sidan för att släppa fram. I övrigt tycker jag att man borde införa samma lagstiftning som i USA.

When an emergency vehicle is approaching:
Pull over to the edge of the roadway, clear of intersections, and stop.
Remain there until the emergency vehicle has passed.

Det är helt fantastiskt att se hur brandkåren kommer fram i rusningstid i New York. En gata som är helt igenkorkad med bilar och plötsligt öppnar sig en ränna där utryckningsfordonen kommer fram. Som Moses vid röda havet.

Jag gör likadant som i staterna. Jag blinkar höger, stannar på första lämpliga ställe och håller foten på bromsen så att bromsljusen är på. Om jag är på motorvägen lättar jag på gasen och håller höger så gott det går. Det brukar räcka för att en massa idioter ska börja köra om trots annalkande blåljus.

Sådär är det i Sverige också vid motorvägar eller inne i Stockholm, har även bevittnat det på Autobahn. Jag gör förresten exakt som du, kör så mycket åt sidan som behövs och stå still så dom ser att du är ett fast hinder och inte ett rörligt. Finns i princip ingen situation där det är så smalt att det är meningen att du ska gasa på, iaf inte om du kör en personbil. Som vanligt är det bara att tänka sig in i situationen hur du skulle vilja att andra trafikanter uppförde sig om du själv sitter bakom ratten på ett blåljusfordon. Det sista man vill är att idioter ska gasa på åt alla möjliga håll. Ur vägen lungt och stå still, eller lätta på gasen som du säger, det är det enda man behöver göra.
Senast redigerad av BushwickBill 2021-09-07 kl. 11:22.
Citera
2021-09-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Har alltid lärt mig att "nöd går före rätt" och har dessutom fått detta prövat i domstol till min fördel...
Du skall lämna "fri väg" för utryckningsfordon, sen om det innebär att du kör mot rött, kör upp på gångbanan eller dylikt spelar ingen roll...

Herregud, idag verkar de flesta bilförare ha hittat körkortet i flingpaketet...

Först förespråkar du att bryta mot trafikregler och i nästa andetag verkar du peka ut de som vet bättre än att INTE begå brott i trafiken som att de gör fel?
Citera
2021-09-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Har alltid lärt mig att "nöd går före rätt" och har dessutom fått detta prövat i domstol till min fördel...
Du skall lämna "fri väg" för utryckningsfordon, sen om det innebär att du kör mot rött, kör upp på gångbanan eller dylikt spelar ingen roll...

Herregud, idag verkar de flesta bilförare ha hittat körkortet i flingpaketet...

Fast då du inte vet varför det blinkas blått så vet du inte om det är nöd.

Enkelt sagt, bryt inte mot några regler. Vi inom blåljus kan inte kräva det. Va däremot vaksam och kör åt sidan så gott det går ifall vi hamnar bakom dig.

En bra blåljusförare löser situationen utan atr behöva trycka ut dig i diket eller ut i en korsning.
Citera
2021-09-07, 11:29
Moderator
Carlboms avatar
Jag stod först i kön vid ett rödljus i centrala stan och bakom mig stod en polisbil. Plötsligt slår polisbilen på blåljus och sirener och det är uppenbart att de vill förbi trots rött ljus. Jag kör fram och åt sidan utan att hamna i korsande trafik. Jag utgår från att det var vad de ville och att jag inte skulle kunna straffas för det.

Men en annan gång körde en polisbil upp i röven på mig på en enfilig väg med vajer-räcken. Fanns ingen chans att komma förbi. Jag ökade farten lite grann och försökte på vissa ställen hålla åt sidan om de skulle kunna komma förbi. Men de kunde inte komma förbi. Istället märkte de till slut att de höll på att stressa mig så de saktade ner och slog av ljudet på sirenerna. Det var riktigt jävla dumt av av Polisen att köra upp i röven och stressa mig sådär när det inte fanns någonting jag kunde gjort utan att riskera min egen säkerhet.
Citera
2021-09-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Jo men grejen är att du inte vet om någon är i nöd.

Blåljus används inte bara när folk håller på att dö.
Så därav kan du inte luta dig mot att någon skulle vara i nöd.
Citera
2021-09-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Sådär är det i Sverige också vid motorvägar eller inne i Stockholm, har även bevittnat det på Autobahn. Jag gör förresten exakt som du, kör så mycket åt sidan som behövs och stå still så dom ser att du är ett fast hinder och inte ett rörligt. Finns i princip ingen situation där det är så smalt att det är meningen att du ska gasa på, iaf inte om du kör en personbil. Som vanligt är det bara att tänka sig in i situationen hur du skulle vilja att andra trafikanter uppförde sig om du själv sitter bakom ratten på ett blåljusfordon. Det sista man vill är att idioter ska gasa på åt alla möjliga håll. Ur vägen lungt och stå still, eller lätta på gasen som du säger, det är det enda man behöver göra.

Som jag brukar säga, "folk är inte så dumma som man tror, utan mycket dummare".
Citera
2021-09-07, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil

Det ställs inget specifikt krav på att man måste veta att det är en nödsituation.
Citera
2021-09-07, 11:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Vad får jag göra när ett utryckningsfordon med blåljus dyker upp bakom mig?

Det kan t ex vara:
  1. Jag står närmast ett rödljus i en korsning och en polisbil eller ambulans dyker upp snabbt. Måste jag vänta vid rödljuset till dess det slår om eller får jag köra ut i korsningen mot rött?
  2. Jag befinner mig på en 2-1-väg och har bara en fil och ett par kilometer till dess att vägen blir tvåfilig. I backspegeln ser jag en ambulans med blinkande blåljus. Får jag trycka plattan i botten eller måste jag hålla hastighetsbegränsningen?
  3. Eller: Jag befinner mig på en gata när ett gäng brandbilar närmar sig så snabbt som bara brandbilar kan alltmedan det blå ljuset blinkar i mina backspeglar. Får jag köra upp på trottoaren med folk på för att lämna väg?

Kort sagt - får jag vara hjälpsam och bryta mot lagen?

Som privatperson får du ALDRIG bryta mot trafikregler. Endast polis och vissa specifika personer (tex vissa läkare) får göra det.

Men du är även skyldig att underlätta för blåljuspersonal. Men det måste göras inom lagens riktmärken. Att köra upp på en trottoar är tex inte olagligt om det är så trångt att du måste göra det.
Citera
2021-09-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil

De kanske skulle behöva olika typer av signaler så man vet när det är en nödsituation och när det "bara" är ett trängande fall (då de får använda blåljus idag).
Citera
2021-09-07, 12:09
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag stod först i kön vid ett rödljus i centrala stan och bakom mig stod en polisbil. Plötsligt slår polisbilen på blåljus och sirener och det är uppenbart att de vill förbi trots rött ljus. Jag kör fram och åt sidan utan att hamna i korsande trafik. Jag utgår från att det var vad de ville och att jag inte skulle kunna straffas för det.

Men en annan gång körde en polisbil upp i röven på mig på en enfilig väg med vajer-räcken. Fanns ingen chans att komma förbi. Jag ökade farten lite grann och försökte på vissa ställen hålla åt sidan om de skulle kunna komma förbi. Men de kunde inte komma förbi. Istället märkte de till slut att de höll på att stressa mig så de saktade ner och slog av ljudet på sirenerna. Det var riktigt jävla dumt av av Polisen att köra upp i röven och stressa mig sådär när det inte fanns någonting jag kunde gjort utan att riskera min egen säkerhet.

Hade du saknat ned och kört så långt mot vajern som möjligt hade dom garanterat kommit förbi om du körde en normal personbil. Jag har släppt förbi blåljus flera gånger på en sådan väg. Möjligtvis kan det vara smalare på vissa ställen än andra, det vet jag inte, men en normal enfilig väg med vajer kan ha två bilar i bredd. Antagligen ville dom inte prova köra om då det gick för fort helt enkelt.
Citera
2021-09-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Hade du saknat ned och kört så långt mot vajern som möjligt hade dom garanterat kommit förbi om du körde en normal personbil. Jag har släppt förbi blåljus flera gånger på en sådan väg. Möjligtvis kan det vara smalare på vissa ställen än andra, det vet jag inte, men en normal enfilig väg med vajer kan ha två bilar i bredd. Antagligen ville dom inte prova köra om då det gick för fort helt enkelt.

Har kört om A-traktor på sådan väg. Trångt men det gick. (A-traktorn fick köra långsamt precis intill vajern)
Citera
2021-09-07, 12:28
Medlem
Har jag fel om jag trodde att det går att får plats med 2 bilar på bredden vid en 2-1 väg??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in