Såg på bild att Hax fått en blåsa ovan läppen. Herpes?
Jag kan ha fel, mins inte riktigr hur den satt tidigare.
Jag tycker ju att jag skymtar något på hö sida om näsan, och då fick jag tanken att bilden är bakvänd.
Som chef har MT ansvar för att personalen inte bryter mot regler, lagar och arbetar mot patienterna på ett etiskt och säkert sätt. Om HD hade skrikit ut orden, eller om patienter hade riskerat att höra detta, då hade hennes åtaganden som chef och hennes samtidigt som detta är viktigt att förmedla till polisen vid förhör.
Det som MT obeserverar hos HD och som hon förmedlar till polisen, är sådant som hon anar kan ha betydelse för brottet. MT beskriver ju att HD säger uttalandet, medan hon har ett litet leende på läpparna.
Denna beskrivning ger ett annat intryck än om MT hade sagt att HD skrek ut orden, eller att hon väste det mellan tänderna. Även om HD hade betett sig på ett sådant sätt att hon inte verkat bry sig om att patienterna kunde höra det, kan ju avslöja viktiga saker, och samtidigt vara olämpligt att som vårdpersonal agera så.
Ett sådant betende skulle kunna visa att HD verkligen var aggressiv, hatisk och tappade fattningen när hon sa det, nu till skillnad mot att hon sa det med ett leende på läppana och hon såg inte särskilt allvarlig ut. Hon sa det liksom i förbifarten, enligt MT.
"Mot slutet av samtalet tittade Hanna på M*aria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa
det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt."
//
"M*aria uppfattade det Hanna sa som något som hon sa i förbifatien. Hon sa det inte på ett allvarligt
eller hotfullt sätt utan mer med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj."
Så MTs åtaganden och skyldigheter till rättsväende och som chef, de kan liksom gå in i varandra.
Det finns ingen anledning att försöka sammanfoga dom åtagandena/skyldigheterna.
Ett vittnesmål är alltid färgat av upplevelsen, vilket inte sällan är av betydelse för polisen i en utredning. Det man hör och ser kan inte ses som objektivt som fakta på samma sätt som ett datakort/en övervakningsfilm/inspelning som registrerar när du går in och ut på en avdelning, registrerar ditt kort i medicinrummet osv.
Skrikvittnet berättar om hemska skrik, och MT berättat om HDs ansiktsuttryck. Allt är en subjektiv upplevelse, som är av vikt för utredningen.
Jag håller inte med dig här.
En tappad kontroll kan visa att HDs känslor var mycket starka t ex. MTs skyldigheter att agera som chef är dock en annan femma.
Och här tycker jag att du blandar ihop korten, ofta för att få det som att jag inte skulle tycka att HDs uttalande är osmakligt. Det tycker jag är fult av dig.
Vi har pratat om omständigheterna, hur hon sa det osmakliga.
Fanns det en risk att patienterna hörde det eller inte???
Du har gått hårt åt HD, att hon som sjuksköterska uttalar det här så att patienter kan höra det. Att hon agerat oetiskt på det viset. Obs, nu pratar jag inte om själva orden!!!!!! utan enbart om omständigheterna runt hur det gjordes!
Vi vet ju inte om hon varken riskerade eller om någon hörde det mer än MT!
Kontoret ligger i ena änden av korridoren, inte den änden där huvudingången ligger. Två rum finns mittemot kontoret, kanske t om har dubbeldörrar med slusssystem, och väl synliga för personerna som står utan för. Det finns någon slags utbygnad framför MTs kontor, skulle kunna vara ytterligare ett skydd.
Du återkommer om och om igen, tjatar om hur oetiskt orden är. När du gör det, är det som att du ger ett svar till mig där jag säger ungefär att det inte var hemska ord.
Jag kallar ditt sätt att vrida på saker som ett fult och oärligt sätt. Du gör detta på ett nära på omärkligt sätt, så att det går en förbi om man inte är riktigt obeservant.
Kvar blir då uppfattningen som du försöker pådyvla mig; att jag skulle trivalisera orden "hoppas hon är död", vilket jag inte ens diskuterat.
Inte schysst av dig.
MTs förhör i nov- 18
--------------------------------------------------------------------------------------------------
A 149/527
"M*aria ringer förhörsledare och uppger att hon har något som hon vill tillägga som gnagt i
henne.
Kompletterande information gällande samtalet mellan M*aria och Hanna på morgonen efter
Lenas försvinnande. Mot slutet av samtalet tittade Hanna på M*aria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa
det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga
och svåra saker har hon ett leende i mungipan.
M*aria beskriver det som att Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan
olika känslor. Det var båda delarna; en bestörtning men samtidigt inte oro över att hon var
borta, men också funderingar över vad det skulle kunna innebära för Hanna på sikt. M*aria
uppfattade det Hanna sa som något som hon sa i förbifatien. Hon sa det inte på ett allvarligt
eller hotfullt sätt utan mer med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj. I
samtalet tänkte M*aria att Lena pressat Hanna och hennes familj så hårt och att hon därav
kunde förstå varför Hanna önskade livet ur henne och att det vore skönt för dem om Lena
försvann ur deras liv. Samtidigt kan inte M*aria minnas att hon själv någon gång önskat livet
ur någon och hon reagerade därav med "oj" på det Hanna sa.
Att M*aria är så säker på det hon tidigare berättat gällande detaljer kring samtalet och
tidsmarkörerna var utifrån att samtalet utmärker sig från andra samtal hon haft med Hanna.
Hanna var bestört och irriterad på att Lenas försvinnande skulle ta Stefan fokus och att han
skulle oroa sig över Lena under resan. Det var som att de inte ens kunde resa iväg utan att
Lena skulle lägga en grå hinna över resan. Det Hanna sa till M*aria gällande omständigheterna
kring Lenas försvinnande gjorde också att M*aria förstod att det förmodligen var något
konstigt som hänt Lena.
Förhör med T*hor, M*aria; 2018-11-0213:43 diarienr: 5000-K574218-18
M*aria vet inte vad hon svarade på det Hanna. Hanna har aldrig tidigare pratat om att hon
önskat att någon person eller specifikt Lena var död. Hon har däremot varit tydlig med att hon
tryckt otroligt illa om och känt sig jagad utav Lena. M*aria och Hanna har aldrig pratat om det
Hanna sa efter det tillfället. M*aria har inte berättat för någon om det Hanna sa.
M*aria vill betona att hon aldrig snokat i Hannas privatliv eller försökt få information från
henne. Genom åren har det alltid varit Hanna som sökt upp henne för att prata om sitt
privatliv."
Det ska givetvis inte med i en förundersökning och att HD skrikit har det aldrig varit tal om.
Hom beskriver hur hon beter sig, hur hon far genom emotioner, hur hon ser ut.
Risk att överhöra är ämnet i huvudsak.
Det är så långsökt allt du tar upp som motargument att du börjar bli pinsam å HDs vägnar.
Så enligt dig, är det ingen fara att yttra vidrigheter, sålänge ingen annan hör?
Förstår inte varför du klankar ner på skribenter som lyfter oklarheter. Du kan pennfajtas med jokern i pm istället.
Men Herre Gud.
Jag skriver ju tydligt och klart att det INTE handlar om själva yttrandet! Hur många gånger ska jag behöva skriva det!!!!
Jag har exakt HELA tiden sagt att jag tycker att yttrandet är obehagligt.
Jag argumenterar med skribenten om saker som hon använder som argument för att visa att HD är skyldig på ett eller annat sätt.
För mig saknas det fakta eller ens tecken till att det som hon påstår har skett. Man kan spekulera om det kan ha hänt, det är en annan sak. Men här hävdas det.
Jag behöver också få svara när att någon hävdar att jag trivialiserar orden "jag hoppas hon är död" när jag inte har sagt något alls om det.
2) Nej, han är kallad för att svara på en del frågor. Inget annat vittne svarar dock på ett så uppenbart nervöst och snurrigt sätt som JG. Missuppfattar åklagarens frågor stup i ett. Varför? Beror det enbart på nervositet? Men det innebär inte att han är skyldig till något, nej, även om det är lätt att tro.
För att :
3) Om man inte har något att dölja så kan man väl tända lampan? Tror att omgivningen blir mera misstänksam om de upptäcker en person som smyger runt med ficklampa som en tjuv om natten.
Om hela stan sitter med kikare och kollar huset och runtomkring och skriver om det som är sedd eller hört på FB forumet då väljer man att gå runt med mobillampan.
Vad är det som är så konstigt med det?
Hur skulle du gjort i så fall? Öppnar fönstret och hejar till alla nyfikna?!
Det ska givetvis inte med i en förundersökning och att HD skrikit har det aldrig varit tal om.
Hom beskriver hur hon beter sig, hur hon far genom emotioner, hur hon ser ut.
Risk att överhöra är ämnet i huvudsak.
Det är så långsökt allt du tar upp som motargument att du börjar bli pinsam å HDs vägnar.
Den sammanlagda bedömningen man kan göra är nog att överhörningen som är ditt ”huvudsakliga” ämne här inte är så kritiskt som du får det att framstå.
Polisen så vitt jag vet har inte förhört några patienter som trots sjukdom då enligt dina teser och farhågor skulle vara möjliga vittnen då de då om HD var så oförsiktig borde ha hört något.
Så gnäll lite på polisen som inte gick till botten med de lyhörda strokepatienterna där istället… De hade ju i teorin kunnat bekräfta tidpunkt oav.
Bevisligen har alltså ingen patient hört något. Då får man förstå att risken för ”överhörning” var låg vid det tillfället. Eftersom ingen hörde. Nötknäpparn är inne i tidigare inlägg på hur detta uttalande bör ha landat hos MT.
Att Nätknäpparns motargument är ”pinsamma” enligt din mening är nog inte ditt största problem. Det är att du alls får argument mot dig.
På tal om etik kan man ju fundera på om du som berättat i tråden att du rört dig i vårdsammanhang gör en större skada rent etiskt än vad HD gjorde med sitt uttalande till MT där. Bara för att få lite nyans och synvinkel på din framfart alltså.
Tänker främst på dina uttalanden kring hennes psykiska ohälsa.
Så enligt dig, är det ingen fara att yttra vidrigheter, sålänge ingen annan hör?
Förstår inte varför du klankar ner på skribenter som lyfter oklarheter. Du kan pennfajtas med jokern i pm istället.
Det är väl inte det som Notknapparen säger, tvärtom så tycker hen att ordvalet var fel så som jag förstår det, oklarheterna bestod i om patienterna överhörde HD och så vitt jag vet så kan ingen förutom patienterna som var på den aktuella avdelningen svara på den frågan, därför blir det helt fel när ni förfasas över vad patienterna hört eller inte hört. Samma sak med detta korståg mot HD, är HD ledsen så har hon tagit på sej offerkoftan, är hon glad på bild så är hon empatilös, bestäm er någon gång, så länge HD inte är åtalad för något brott så ska hon behandlas som en oskyldig. Lite roligt att du svarar Notknapparen med orden Så enligt dig, är det ingen fara att yttra vidrigheter, men vidrigheterna ni yttrar om HD är alltså helt berättigad, snacka om att kasta sten i glashus. Jag tror aldrig att jag har mött så många jungfru Maria, moder Theresa och Florence Nightingale karaktärer i hela mitt liv som jag gjort i denna tråd, ni måste vara oerhört stolta över er själva, som ALDRIG har fällt ett ont ord om någon, som aldrig har gjort någon annan människa illa under hela ert liv, Bravo det kallar jag en helt enastående prestation. Och nej jag behöver inte försvara HD, det klarar hon så bra själv med sin TYSTNAD.
■ 1: ) Det glädjer mig att du, åtminstone till viss del, tar till dig av förmedlad kunskap och reviderar dina tidigare påståenden. Ditt tidigare tvärsäkra "låg på magen" har nu blivit "vilandes på magsidan".
Det är dock fortfarande ett osannfärdigt påstående från din sida, och jag känner inget behov av att du ska förklara dig ytterligare. FUP:en innehåller tydlig beskrivning av kroppens läge, och jag rekommenderar dig - och övriga tråd-skribenter - att inhämta information därifrån istället.
◼ 2: ) Om du nu känner till fakta såsom den presenteras utförligt i FUP, hur kan du då påstå att kroppen "hittades av två privatpersoner" (obs ❗privatpersoner skrivs som ett sammansatt ord, ej sär-skrivet såsom privat personer)? Den korrekta uppgiften är i själva verket "en privatperson", eller om man möjligen vill "tre privatpersoner". Att påstå att "två privatpersoner hittade kroppen" är ett osannfärdigt påstående.
■ @Betongbaletten, jag erkänner till fullo att det var ett rent slarv i från min sida att tidigare ha framfört i L*na Wesstr*m-tråden att den då under Lördagens eftermiddagstid den 19 Maj 2018 upptäckta och avlidna människokroppen låg på magen, när jag egentligen menade, att den avlidna människokroppen var vilandes på magsidan, det vill säga, inte på magen.
■ 2: ) Från början var det två privatpersoner som gjorde upptäckten, sedan blev det bara en privatperson som hade gjort upptäckten.
■ Tillägg till ovan skrivet, Jag vet sedan tidigare vad som skrivits i förundersökningsprotokollet, och jag, känner också till en hel del, utanför själva förundersökningsprotokollet.
■ Du har din fulla rättighet att diagnostisera mig som psykiskt störd, narcissist, mytoman, det har ingen som helst betydelse för mig i detta fallet då jag var på brottsplatsen och såg hur den avlidna människokroppen låg vilandes på magsidan, inte på magen, utan magsidan.
Modús Operandí
■ Gärningspersonen eller gärningspersonerna som dödsmisshandlade offret L*na Wesstr*m under Måndagskvällen den 14 Maj 2018, använde sig av ett mycket brutalt
Mód-us Op-er-ánd-i med hjälp av ett, eller två tillhyggen.
■ @Betongbaletten, jag undrar om du har avskrivit den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD ifrån din egen lista, det vill säga, som fortsatt misstänkt till att under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 varit sin Yodánske Riddare St*fan Davidss*n behjälplig ?
En människa kan faktiskt känna det som väldigt pinsamt att berätta om sitt sexuella liv för andra människor, framför allt om kvinnan blött vid samlag.
Efter som LW hade flera kortvariga sexuella förhållanden med både gifta och ogifta män, så i just detta fallet beträffande de gifta män som LW tidigare haft samlag med vid sidan om SD ... då är det inte konstigt alls att dessa gifta män tigit som muren om LW:s vaginala blödningar.
En låg på soffan och väntade, och den andra, låg på övervåningen i EW:s säng och hade samlag med LW då LW:s dotter plötsligt kom in i rummet och upptäckte detta.
Inlägg 2020--11-23 12.22 (sid 9740)
"En låg på soffan och väntade, och den andra, låg på övervåningen i EW:s säng och hade samlag med LW då LW:s dotter plötsligt kom in i rummet och upptäckte detta".
Jösses, din vänskap med LW verkar onekligen skifta!
Var framkommer det att LW:s dotter hittade sin mamma mitt i ett samlag?
Vad väntade mannen i soffan på... av ditt inlägg ovan var det inte frukosten?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-09-07 kl. 12:15.
Förhöret med honom är överflödigt eftersom det räckte gott och väl med polisförhören. Han var inte misstänkt efter polisförhören. Den information som polisen fick under förhören var inte till större nytta.
Ett till förhör för rättegången ger inte mer information än polisförhören.
De har samma kvalitet.
De förhör som hittills varit viktiga är förhören med IT experten och tekniska undersökningar (Göran).
Allt annat varit överflödig hittills.
Jag måste missförstå dig på alla sätt och vis...?
Polisförhören och förundersökningen är inget rätten läser in sig på inför en rättegång, så hur får du det till att att ett till förhör för rättegången inte tillför något?
JG har väl aldrig varit misstänkt för mordet, däremot var han närmast SD av hans vänner och var den sista SD träffade mordkvällen. Däremot misstänkte man att han visste mer än vad han berättade utifrån hans agerande.
Jag tycker att om en nära vän finner en anledning till att ringa Polisen mitt i natten för att fråga om man letat efter LW i en bostad där exet bor, så finns också all anledning att gå till botten med varför vännen hade den olustiga känslan? Man vet väl aldrig vad ett vittne väljer att berätta när han/hon slutligen sitter som vittne i en rättssal eller kanske tom försäger sig beroende på hur åklagaren väljer att ställa sina frågor och i vilken följd?
Det skall vändas på ALLA stenar.
Det finns ju inga fysiska vittnen som SETT när LW mördades, så rättegången skulle bli rätt kort och onyanserad utifrån ditt resonemang om nu IT-experten och Göran är de enda vittnena som tillför något utöver SD's cykelhistoria, typ? Han blev ju både friad och sedermera fälld, så nån betydelse har väl vittnesmålen sammantaget haft?
"En låg på soffan och väntade, och den andra, låg på övervåningen i EW:s säng och hade samlag med LW då LW:s dotter plötsligt kom in i rummet och upptäckte detta".
Jösses, din vänskap med LW verkar onekligen skifta!
Var framkommer det att LW:s dotter hittade sin mamma mitt i ett samlag?
Vad väntade mannen i soffan på...
■ Den tidigare skribenten @Snor-Johan i L*na Wesstr*m, det är något som du får ta upp med @Snor-Johan om.
■ Jag kände L*na Wesstr*m, och hon, var en mycket god vän till mig, även❗om du tror att jag utnyttjade L*na Wesstr*m på det sexuella planet likt den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n gjorde, så var L*na Wesstr*m endast en mycket god vän till mig och inget mer därutöver, vi hade alltid trevligt tillsammans när vi träffades och umgicks med varandra, även❗när hon tog fram sina pannkakor.
■ Jag har en fråga till dig @Tufsankatt.
Tror du, att den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n var en helt allena gärningsperson under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 då L*na Wesstr*m dödsmisshandlades bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro ?
Han blev förhörd av polisen. Det visade sig att han är nyfiken person som alla andra och inte blev misstänkt för nåt.
Vad får man ut genom att kalla honom till förhör under rättegången?
Jag hör att åkl vill visa att GE misstänkt att SD eller HD har kidnappat BO.
Det kan mycket riktigt vara så men det är inte något bevis som binder den misstänkte till brottet.
Så är det med alla förhör som har lyssnat hittills ena efter den andra.
Kompisar och bekanta, grannen och grannens fru, kompisar till LW som inte har träffat henne på länge och har haft några chat konversationer med henne.
Hur de här personerna har upplevt SD som manipulativ eller kanske psykopat!
Hur de har upplevt LW och hennes relation med SD. Om det har varit destruktiv eller inte och om destruktiv till vilken grad.
Alltså jag är väldigt förvånad över allt det här.
De här förhören har oftast ingenting att göra med varken mordet eller den misstänktes roll.
Man kan inte bevisa att någon har begått ett brott genom att intervjua 100 personer och ställa frågan till dem.
Ja, här finns det tillräckligt många personer som tycker att den misstänkte varit kapabel att begå brottet då är han skyldig!
Några frågor om motivet hör jag inte oftast handlar frågorna om den misstänktes personlighet.
Några konkreta bevis konkreta bevis saknas.
De som ska döma har inte tillgång till FUP (alltså inga förhör mm).
Därav är det självklart att JG blir kallad för att ge sin bild av saken. Förutom det, var hans uppförande när han kom till rätten väldigt märkligt (bufflig så vakterna fick ta hand om honom).
■ @Betongbaletten, 1. jag erkänner till fullo att det var ett rent slarv i från min sida att tidigare ha framfört i L*na Wesstr*m-tråden att den då under Lördagens eftermiddagstid den 19 Maj 2018 upptäckta och avlidna människokroppen låg på magen, när jag egentligen menade, att den avlidna människokroppen var vilandes på magsidan, det vill säga, inte på magen.
■ 2: ) Från början var det två privatpersoner som gjorde upptäckten, sedan blev det bara en privatperson som hade gjort upptäckten.
■ Tillägg till ovan skrivet, Jag vet sedan tidigare vad som skrivits i förundersökningsprotokollet, och jag, känner också till en hel del, utanför själva förundersökningsprotokollet.
■ Du har din fulla rättighet att diagnostisera mig som psykiskt störd, narcissist, mytoman, det har ingen som helst betydelse för mig i detta fallet då jag var på brottsplatsen och såg hur den avlidna människokroppen låg vilandes på magsidan, inte på magen, utan magsidan.
Mvh/JM.
@ JokerMannen,
1: ) Uppgiften om LW:s kropps-placering och ben-besmutsning inkom i tråden redan den 19/5 2018, dvs samma dag som LW:s kropp hittades.
Forum-medlemmen "anonym9645" skrev då inläggen:
Citat:
Ursprungligen postat av anonym9645
Det är Lena som hittats. På mage vid buskage vid motorvägen i Hjärsta.
och
Citat:
Ursprungligen postat av anonym9645
Benen var smutsiga. Det var va som hann ses i paniken
Det är fullkomligt uppenbart att det är denna (felaktiga) fakta - från en skribent som du bedömt ha insyn i utredningen/själv varit på plats - som du använt dig av. Du har noterat dessa uppgifter, och sedan framfört dom i syfte att framställa dig själv som en auktoritet med insyn.
Problemet för din del är att uppgifterna, hur trovärdiga dom än syntes dig vara, sedermera visade sig vara inkorrekta.
Du har dock satsat allt på ett kort. Du har tagit uppgifterna och gjort dom till din egna skildring, vilket i sig betyder att du måste placera dig själv på platsen. Därav det, faktiskt JokerMannen, rent löjeväckande påståendet att du fick tillträde på platsen när den var avspärrad och LW:s kropp låg kvar. Men, vad hade du för alternativ? Du kunde ju inte gärna hävda att du var en av dom tre privatpersonerna som såg kroppen innan polisen anlände. Mytomanens dilemma.
2: ) Ett obegripligt påstående. Om du inte menar din egen framställan, där du påstått att det var två stycken privatpersoner men nu efter att ha kontrollerat uppgiften vill korrigera dig själv och hävda "en privatperson"?
Igen: läs FUP. Där framgår exakt hur och när kroppen hittades och vilka personer som närvarade.
Ovanstående är bara några exempel på tidiga tråd-påståenden som du fiskat upp, bedömt som sanna, och sedan framfört själv för att kunna agera såsom en skribent "med insyn i utredningen".
Utöver dessa har vi uppgiften om "upphittade klädesplagg på mord-/fyndplatsen", vilket blev en tidig trådsanning efter att en slarvigt skriven tidningsartikel feltolkades. Denna har du upprepat såsom varandes sanning, även om du nu inte vill kännas vid det.
Liksom "upphittandet av LW:s mobiltelefon" som den kroniskt lögnaktige skribenten "Moralensväktare" berättade om. Även detta (felaktiga) "fakta" har du upprepat i tråden i syfte att framstå som insatt.
Är ointresserad av att diagnostisera dig djupare, men då du - bevisligen - ljuger konstant samtidigt som du saknar förmåga att erkänna det är etiketten "mytoman" hyfsat given.
Ok - jag kan slänga in "narcissist" också, baserat på din vilja att styra agendan, framstå som trådens central-auktoritet, samt ditt sätt att skriva långa, omständiga inlägg späckade med särpräglande symboler m m, allt i syfte att få dom att framträda tydligare än alla andras - eftersom dom ju i ditt tycke de facto är intressantare och viktigare än alla andras.