2021-09-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Jag undrar över en sak: för bara några dagar sedan fanns det filmklipp från 1992 på TV4play från sökningarna efter Helena. I klipper intervjuar de flera personer, bland annat en som säger att han är där för att han studerat på komvux med Helena.

Nu hittar jag inte klippet, gör någon annan det? Funderar annars på orsaken till att ta bort det

Jo här är klippet och det är ca 0.52 min in som killen från komvux dyker upp:

https://www.tv4play.se/program/solsidan/försvunna-helena-andersson-många-frivilliga-letar-efter-försvunna-helena/3193000?first=3193001

Bild: https://gofile.io/d/jdNy8r
Citera
2021-09-07, 00:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hon ville ha bilskjuts hem, vad jag förstår?
Inget promenadsällskap.
Vem skulle inte vara trött i fötter och ben efter en hel dags och natts festande och dansande?
Men hon var säkert en väldigt ödmjuk tjej, som inte ville vara till besvär, så därför frågade hon om någon skulle åt samma håll?

Så kan det ha varit, vi vet ju inte hur och vad Helena tänkte, men det kan också ha varit att hon ville ha sällskap på vägen hem. Hon ska ha sagt till BW att hon skulle/ville promenera hem. Hade hon varit jättetrött hade hon ju kunnat ta en taxi, då syster U sade åt henne att ta en taxi hem. U skulle lägga fram pengar till taxin. Av någon anledning valde Helena dessvärre att gå hem.
Citera
2021-09-07, 00:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det var två killar som bartendrarna inte kände igen, som Helena ska ha erbjudit sitt vatten.
Ok, vet du om de gett sig till känna, hittats,
och frågats ut? Var ena KM, kanske?
Citera
2021-09-07, 00:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jo här är klippet och det är ca 0.52 min in som killen från komvux dyker upp:

https://www.tv4play.se/program/solsidan/försvunna-helena-andersson-många-frivilliga-letar-efter-försvunna-helena/3193000?first=3193001

Bild: https://gofile.io/d/jdNy8r
Tydligen var det på KomVux i Mariestad som hon studerade.
Citera
2021-09-07, 00:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ok, vet du om de gett sig till känna, hittats,
och frågats ut? Var ena KM, kanske?

Nej, jag vet inte. Jag tror inte det, men är inte säker.
Citera
2021-09-07, 00:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Så kan det ha varit, vi vet ju inte hur och vad Helena tänkte, men det kan också ha varit att hon ville ha sällskap på vägen hem. Hon ska ha sagt till BW att hon skulle/ville promenera hem. Hade hon varit jättetrött hade hon ju kunnat ta en taxi, då syster U sade åt henne att ta en taxi hem. U skulle lägga fram pengar till taxin. Av någon anledning valde Helena dessvärre att gå hem.
Fast hon hade ju frågat om skjuts hem.
Kan förstå att hon inte ville slösa pengar och betala en taxi, samtidigt gillar åtminstone inte jag att ta taxi och har aldrig gjort, inte endast för att det är dyrt, utan känner mig obekväm. Dessutom inte så lätt att få en taxi efter stängning, man kan få vänta länge?
Hon kan också ha känt sig obekväm att behöva lämna taxin och gå in och hämta pengar?

Jag tror däremot att hon fick skjuts hem, så där tror vi just nu olika.
Men jag kan ändra mig.😉👍
Senast redigerad av rubin22 2021-09-07 kl. 00:57.
Citera
2021-09-07, 01:10
Bannlyst
Citat:
Fast det behöver ju inte ens vara ett sexualmord, utan kropp vet vi inte det.
Det som talar emot att de/han var galna våldtäktsmän är att det inte tycks hänt fler fall, liknande Helenas, varken före eller efter?
Hade varit intressant att veta vad CL gjorde i Australien?

Kan hon ha blivit utsatt för trafficking/människohandel?
Då kanske hon lever.
Senast redigerad av eoku 2021-09-07 kl. 01:27.
Citera
2021-09-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Det fattar inte jag heller! Jag såg bilden på sandalerna och det är ju lätt hänt att såna glider av, men som du skriver, varför inte ta med sig dom också? Lika lätt att kasta in dom i bilen som i buskarna och smartare om man inte vill lämna spår

Hon kan ha kastat av sig dem om hon försökte springa från gärningsmannen . Dessa skor är inte så lämpliga springskor . Hon kan också försökt slänga dem på honom och även vevat m ryggsäcken så ringar åkte ut . Slängde hon skorna (? Känns ju mest troligt eftersom de låg en bit ifrån varandra) så lär nog inte gärningsmannen haft tid att leta efter dem ? Var nog mer focus på att ta sig därifrån utan att bli upptäkt . I många fall har de legat kvar tillhörigheter från offret medans kroppen hittats någonstans… om den ens har hittats 😕
Citera
2021-09-07, 01:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Fast hon hade ju frågat om skjuts hem.
Kan förstå att hon inte ville slösa pengar och betala en taxi, samtidigt gillar åtminstone inte jag att ta taxi och har aldrig gjort, inte endast för att det är dyrt, utan känner mig obekväm. Dessutom inte så lätt att få en taxi efter stängning, man kan få vänta länge?
Hon kan också ha känt sig obekväm att behöva lämna taxin och gå in och hämta pengar?

Jag tror däremot att hon fick skjuts hem, så där tror vi just nu olika.
Men jag kan ändra mig.😉👍

Ja, jag tror också att hon kan ha fått skjuts hem, och i så fall av någon som gjorde henne illa vid slutet av resan. Uppenbarligen fick hon inte napp inne på Statt av kompisar, då hon ska ha setts gående över torget mot Österlånggatan. Hon kan även ha fått skjuts därifrån, som även Fighter83 varit inne på (samt som togs upp i något Efterlyst-avsnitt). Eller efter bron. Eller så promenerade hon hela vägen till Ekuddenvägen/skogsstigen, och blev kapphunnen av någon med bil. Det finns så många olika scenarion som kan vara det rätta. Önskar att man visste.

Nu väntar kudden på att bli kramad. God natt på dig!
Citera
2021-09-07, 01:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Så skulle det kunna vara . Men tror personligen Kalla fall har nåt mer än vittnesobservationer ang bilen , vad vet vi inte , men för deras skull hoppas jag på nåt mer och det du skriver ovan det instämmer jag på , brottet behöver inte ha inträffat där dom flesta tror. Tillhörigheterna kan vara planterade ingen som vet . Helenas väg från torget är kantat med frågetecken.

Men om HA's tillhörigheter har planterats ut vid stigen och lekparken så talar det för en GM som känner HA bra. Han vet att hon använder stigen ibland och han vet var hon bor. I det läget är nog inte CL aktuell såvida han inte har kartlagt henne under en tid.
Citera
2021-09-07, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Men om HA's tillhörigheter har planterats ut vid stigen och lekparken så talar det för en GM som känner HA bra. Han vet att hon använder stigen ibland och han vet var hon bor. I det läget är nog inte CL aktuell såvida han inte har kartlagt henne under en tid.
Han kanske hade kartlagt Helenas rörelser och även ringt hem till Anderssons..detta samtal som gjorde Helena upprörd och arg dagarna innan överfallet. Därför yttrade modern: ”Det förstår nu väl? Helena kommer inte komma tillbaks!”
By the way...jag har problem med att skicka PM..jag kan bara ta emot dessa..mkt irriterande när man skrivit ett längre svar som bara försvinner!
Jag fattar vad du menar...inte så smart pippi...snarare korkad😌
Citera
2021-09-07, 02:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Att det var mördaren hon fick skjuts av , jag vet att det kan låta osannolikt, att Helena inte skulle hoppa in i en okänd persons bil .men inte omöjligt, hon kan ha känt igen honom av nån anledning . Jag minns själv strax efter Helenas försvinnande att bland det första jag hörde ryktesvis var att Helena sågs prata med nån i bil nere vid teatern . Det har hängt kvar för mig iaf . Sen har Gw nästan varit säker på just den grejen .

Ok, ja det är inte omöjligt att hon kan ha åkt med någon som har frågat om hon vill ha skjuts en bit. Det kan ha blivit en trådsanning att Helena aldrig skulle sätta sig i en bil med någon/några hon inte kände så väl..
Kom på en annan sak angående CL's bror P*eter L*evin. Om han nu var på besök i Mariestad vid tidpunkten för försvinnandet, bröderna gjorde stan den här kvällen och sen gick det som det gick. Vad vore mer perfekt än att PL tog med sig HA's kropp tillbaka upp till torpet i Skäggsta för att gräva ner den på ägorna där? Då behöver man inte tjafsa om dom eviga frågeställningarna som: "ingen skulle köra så långt med en kropp i bilen" osv. Ponera att brodern skulle hem till Skäggsta redan på söndagen då var det inget konstigt med att ta med kroppen i bilen eftersom han ändå skulle hem, snarare en perfekt lösning. Om det är så här det har gått till förstår man varför Helena's kropp aldrig har hittats! Brödernas hemlighet i alla år, ett stensäkert gömställe, P*eter L*evin bodde ensam i huset vid tidpunkten för mordet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-07 kl. 02:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in