2021-09-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Går det att uppfatta utredningen på något annat sätt än att man inte vet något efter sista säkra observationen av Helena Andersson på Nya Torget? Hon behöver alltså inte ha varit närheten av hemmet alls.
Vet någon vem som säkert såg Helena sist och var på torget Helena då befann sig?

Det förefaller som att polisen anser att skorna är planterade på varsin sida om skogsstigen, eventuellt för att ge intryck av att hon har sparkat av sig dem under flykt. Men de ligger så långt in från stigen räknat att det är omöjligt att de sparkats av och hamnat så. Och en skogsstig är full av grejer som det gör ont i fötterna av att springa på, så det talar ju också för att skorna inte blivit avsparkade.

Om skorna är planterade - vad är det som säger att inte ringarna och ceratet är det också? Brottsplatsen kan ju då vara någon helt annanstans. I trakterna i eller runt om Mariestad, eller kanske i hemmet? Med allt fokus på cykelbanan och ett visst klockslag försvinner ju fokus från andra möjligheter. Tillhörigheterna hittades från söndag kväll och några dagar framåt, så de kan ha lagts dit när som helst innan dess. Polisen kontaktades ju inte förrän sent på söndag eftermiddag.

Jag läste någonstans att systern UA hade sin fästman hos sig den aktuella kvällen. Vem var han? Och stämmer det verkligen att han var där samtidigt?

Oavsett tror jag inte att någon kan ställas till svars med mindre än att en kropp hittas, eller att någon erkänner/skvallrar. Man kan inte bli dömd bara för att man haft tillgång till en av flera tusen ljusa bilar i Mariestad vid den tidpunkten.
Så skulle det kunna vara . Men tror personligen Kalla fall har nåt mer än vittnesobservationer ang bilen , vad vet vi inte , men för deras skull hoppas jag på nåt mer och det du skriver ovan det instämmer jag på , brottet behöver inte ha inträffat där dom flesta tror. Tillhörigheterna kan vara planterade ingen som vet . Helenas väg från torget är kantat med frågetecken.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-06 kl. 22:07.
Citera
2021-09-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt författaren Lotte Dalgaard så ska Pelle Jenvén ha visat henne platsen för "avgjutningen" i vegetationen. Platsen ska ha legat i anslutning till lekplatsen, på höger sida, om man står på lekplatsen och tittar in i skogsdungen, och det ska ha sett ut som att någon/något hade legat där "en stund". Därför tror jag att överfallet/attacken på Helena skedde där.

När jag läser förhöret med "Hanna", så får jag känslan av att hon hört skrik och bråk nära en bil, och vid Ekuddenvägen. Hur går det ihop? "Hanna" säger sig ha hört bildörr(-ar?) slå igen efter att det sista ropet/skriket utmynnat i tystnad. Detta borde innebära att bråket/skriken skett nära bilen. Och om bilen stod vid Ekuddenvägen - och om vi ponerar att överfallet på Helena skett i anslutning till lekplatsen - hur går detta ihop då?

Kan då med 100% det som "Hanna" hörde kopplas till Helena?

Hannas vittnesmål är svårt att få ihop oavsett om man tror på en ensam gärningsman eller flera med tanke på fyndplatserna av skorna, ringarna och nu som du berättar att troligtvis Helena har legat nära lekplatsen. Kan hon blivit ditburen/släpad till lekplatsen för att lastningen skulle underlätta och vara mer undanskymd. Undrar vad en stund menas…10-20 min eller längre?
Citera
2021-09-06, 22:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är klart han har kastats i papperskorgen han bedöms nog som helt ointressant idagsläget.

MMPG "togs fram" av Skövdepolisen, och det är/var deras slutsats. Nu är det Kalla fall-som håller i detta, har gått igenom utredningen och kommit fram till att ClLe var inblandad. De två utredarna har säkert kollat om det funnits någon koppling mellan ClLe och andra personer. Eftersom de anser att ClLe har agerat ensam, så kan knappast MMPG finnas med i deras scenario. Förhoppningsvis har de undersökt ev. koppling mellan dessa två, men inte funnit någon. Det är bara min spekulation, men åtminstone som det verkar utåt, så ser de ClLe som ensam gm. Vad de sedan diskuterar internt mellan sig, det vet vi inte.
Citera
2021-09-06, 22:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det jag finner mest besynnerligt är det jag uppfattar som en teori om att
1) ’Pilotmannen’ skall ha följt med över bron från Stadt och
2) Hannas uppgift om två män och
3) uppgiften om en vit bil samtliga skall stämma.
Allt samtidigt? Man måste rimligen bestämma sig för (1) eller (2) + (3).

Ja man tycker ju det, men Ugglan måste ju av någon outgrundlig anledning alltid ha med "pilotmannen" som står någonstans i skymundan och bevittnar händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är mycket tveksam till Hannas vittnesmål, dels pga hur det växer fram och hennes konstiga agerande, dels för att 2 GM är så oerhört ovanligt i sexualmord (om det nu är det vi talar om).

Kan bara instämma i allt du skriver. Jag tror att vi är ganska många nu som tänker på samma sätt, vi får med samlad kraft gå framåt och helt enkelt ignorera dom värsta spetsfundiga bakåtsträvarna.
Citera
2021-09-06, 22:14
Medlem
Är det nån som vet om det fanns nån T*m eller T*mmy som hade en volvo
Som hon kände tror han flyttade från Mariestad
Citera
2021-09-06, 22:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apertus
Hannas vittnesmål är svårt att få ihop oavsett om man tror på en ensam gärningsman eller flera med tanke på fyndplatserna av skorna, ringarna och nu som du berättar att troligtvis Helena har legat nära lekplatsen. Kan hon blivit ditburen/släpad till lekplatsen för att lastningen skulle underlätta och vara mer undanskymd. Undrar vad en stund menas…10-20 min eller längre?

Ja, det är svårt att få ihop alla uppgifter. Det är möjligt att överfallet skett t ex vid stället på skogsstigen, där ev skorna kastades ut från, och att han/de senare bar/släpade (borde det inte ha funnits släpspår då, om de inte försvunnit p g a att folk ev gått där, innan avspärrningarna sattes upp?) Helena till platsen vid lekplatsen, för att där kunna lasta in hennes kropp i bilen. Hon har kunnat lega där medan bilen hämtades? Och det skulle ju ha varit en bättre lösning, än att ta en ev. kropp till Ekuddenvägen och ev trafik. Nu verkar det som att stället vid den större stenen (varifrån i närheten jag tror att skorna hanterades från) ligger närmare lekplatsen än Ekuddenvägen också. Men det är svårt, när det inte finns exakta fakta och vittnesuppgifter. Hur lång tid "en stund" kan ha varit, det framgick inte av Jenvén, enligt Dalgaard. (I mail till mig.)
Citera
2021-09-06, 22:17
Medlem
Finns det nån bro norr om Mariestad
Citera
2021-09-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Finns det nån bro norr om Mariestad
Torsöbron ca 2 mil norr om Mariestad invigdes 1994 .
Citera
2021-09-06, 22:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Går det att uppfatta utredningen på något annat sätt än att man inte vet något efter sista säkra observationen av Helena Andersson på Nya Torget? Hon behöver alltså inte ha varit närheten av hemmet alls.
Vet någon vem som säkert såg Helena sist och var på torget Helena då befann sig?

Det förefaller som att polisen anser att skorna är planterade på varsin sida om skogsstigen, eventuellt för att ge intryck av att hon har sparkat av sig dem under flykt. Men de ligger så långt in från stigen räknat att det är omöjligt att de sparkats av och hamnat så. Och en skogsstig är full av grejer som det gör ont i fötterna av att springa på, så det talar ju också för att skorna inte blivit avsparkade.

Om skorna är planterade - vad är det som säger att inte ringarna och ceratet är det också? Brottsplatsen kan ju då vara någon helt annanstans. I trakterna i eller runt om Mariestad, eller kanske i hemmet? Med allt fokus på cykelbanan och ett visst klockslag försvinner ju fokus från andra möjligheter. Tillhörigheterna hittades från söndag kväll och några dagar framåt, så de kan ha lagts dit när som helst innan dess. Polisen kontaktades ju inte förrän sent på söndag eftermiddag.

Jag läste någonstans att systern UA hade sin fästman hos sig den aktuella kvällen. Vem var han? Och stämmer det verkligen att han var där samtidigt?

Oavsett tror jag inte att någon kan ställas till svars med mindre än att en kropp hittas, eller att någon erkänner/skvallrar. Man kan inte bli dömd bara för att man haft tillgång till en av flera tusen ljusa bilar i Mariestad vid den tidpunkten.

Angående det jag fetmarkerat.

Enligt uppgifter jag fått av en tidigt insatt i utredningen, ska syster U:s då nye (och i dag sambo/fästman) pojkvän ha varit där den aktuella natten. (Frågade om frågan, för att vara säker på att jag inte missuppfattade.) Andra har sagt i tråden att han inte var där. Där står uppgift mot uppgift, och jag vet inte eftersom jag inte var där, men det var i alla fall den information jag fick. Eftersom hans namn är nämnt i tråden, så skriver jag ut hans initialer: TP.
Citera
2021-09-06, 22:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bra idé!
Vi får anropa Prinzezzan eller finns det någon annan som vet vad Helena gjorde från studenten -88 fram till sommaren -92?

Helena ska ha jobbat på turistbyrå, men jag vet inte när. Sommarjobb? Ev ska BjBe (BB d.ä.) ha varit turistchef eller liknande då.

Hon ska även ha rest en del. Vet inte heller när detta var, förutom Greklandsresan kort innan hon försvann.

Följande är INTE säkert och någon som VET får dementera eller bekräfta. Jag fick en gång en uppgift om att Helena skulle ha gått på någon folkhögskola. Vet inte om det ska ha varit en "linje" eller någon kurs. Vadstena? Som sagt, jag är INTE säker på infon, för det flera år sedan jag fick den, men något i bakhuvudet... Någon som har kännedom?
Citera
2021-09-06, 22:45
Medlem
Gud mycket gagg om väldigt lite här.. inget nytt från officiellt håll?
Citera
2021-09-06, 22:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast vi kan ju omöjligen veta om mordet lösts om kroppen lämnats kvar? Dessutom hade det nu varit preskiberat då det mycket möjligt ansetts som dråp?
Som jag tidigare skrivit, agerade inte poliserna professionellt från start.

Nej med såna Kling och Klang poliser är det tveksamt. Hade kroppen lämnats kvar hade nog inte dråpmisstanken varit aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in