Citat:
Ursprungligen postat av
DragonOnWall8
Jag har fått för mig att F-16V är nyare/bättre/senaste etc än block 70/72.
Nu har jag plöjt igenom wiki och artiklar, jag hittar ingen konfirmation som bestyrker det ena eller det andra.
Kort sagt, jag ger upp!
Ändå var jag så säker på att jag har tidigare läst om nybyggda F-16 Viper, och att den skulle vara annorlunda än Block 70/72.
Out.
Ja, inte är det lätt (och Lockheed Martin kan nog skylla sig själv för att ha skapat några missförstånd längs vägen angående detta). Jag tror (99,99% säker, kommer att försöka hitta några länkar) att Viper-beteckningen - förutom att vara ett marknadsföringsnamn (F-16 har alltid haft den officiella beteckningen Fighting Falcon, men amerikanska piloter har ofta använt namnet Viper ändå) - formellt är termen för den senaste standarden för sensorer, avionik och vapensystem. Detta inkluderar radar, datorer, bus'ar, kommunikationssystem, display och instrument etc. i cockpit, vapensystem, allt det där. Och ja, äldre F-16 kan uppgraderas till denna Viper-standard (om det är lönsamt på äldre flygkroppar är en annan sak). Nyproducerade F-16 Block 70/72 har då denna Viper-spec'en, men är nog också bra mycket bättre på vissa rent mekaniska och aerodynamiska områden, jämfört med äldre flygkroppar.
För att länka detta (om F-16) till trådens tema (Gripen) - en F-16 Block 70/72 är nog bättre att jämföra med en Gripen E än en Gripen C.