2021-09-05, 00:48
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När jag läste skattningsverktyget SARA på nätet (vill inte länka till den siten då den noteras som icke säker, trots att den finns länkad via socialstyrlesens site https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/evidensbaserad-praktik/metodguiden/sarasv-spousal-assault-risk-assessment-guide/), ser jag att i bedömningen tas även faktorer upp om "sårbarhetsfaktorer hos offret", förutom "Riskfaktorer för partnervåld hos gärningsmannen" och "Gärningsmannens psykosociala situation ".

Om jag uppfattar det rätt, handlar inte sårbarhetsfaktorerna bara om att de är en ökad risk, utan visar också på faktorer som offer kan uppvisa när de är i den här situationen.

Jag fastnade på det här:

"Sårbarhetsfaktorer hos offret
Här bedöms faktorer hos offret som kan vara av betydelse för skyddsarbetet
Aktuell situation
Bakgrund
11. Inkonsekvent beteende eller attityd gentemot gärningsmannen
 Offrets uppträdande eller attityd mot gärningsmannen är inkonsekvent, exempelvis återtagande av
anmälan
 Håller ingen ”rak linje” i sitt beteende eller sänder ”dubbla budskap
 Kontaktar själv gärningsmannen indirekt eller direkt
 Normaliserar och minimerar gärningsmannens beteende
 Följer inte uppgjorda skyddsplaner
"

Dubblet budskap och inkonsekvent beteende hos någon som är utsatt för kan bero på både att man knappt vet vilket ben man ska stå på. Å ena sidan vill man gå, å andra sidan inte. Lika fast som Lena var kan HD också varit.
Lena visar ju också på inkonsekvent beteende på flera sätt. Hon tar t ex tillbaka en av anmälningarna.

Och hon försökte ta tillbaka den andra anmälan. Hon påstod att hon var rädd för honom men hon vägrade lämna honom i fred. Polisen sa åt henne att blocka honom överallt. Det gjorde hon inte. Istället stalkade hon honom 24/7 på sociala medier. Skrev och tjafsade om precis allting hela tiden. Om han inte svarade fort nog blev hon hysterisk och kontaktade honom på vägar han förbjudit.
Citera
2021-09-05, 00:54
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
SD utstuderad ja i allra högsta grad.
Har också den känslan att båda i familjen D var oskulder när de träffades. Marknaden för dessa två var nog inte så stor...

Jag menade egentligen inte att de två nödvändigtvis var oskulder innan,
det behövde de inte vara även om det likväl är möjligt.

Jag menar att de blev den "Första kärleken" för varandra på alla plan.
Inte bara fysiskt.
Citera
2021-09-05, 00:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja, det är inte alls omöjligt att detta kan appliceras.
Och som vi var inne på för en tid sedan så är det lättare att "se" hur man borde ha gjort
efter att allt är över och en tid har gått.
När diverse pusselbitar fallit på plats.
När känslorna OCH logiken har mött upp varandra....
Och man kanske till o med låter logiken vinna mark.
Man ser klart.

Dessutom kanske det tillkommer en "naturlig" ambivalens på det.
Den ambivalensen som naturligtvis förekommer även vid en "vanlig" skilsmässa som
i grunden inte var önskvärd men nödvändig (smärtsamt faktum).
Speciellt när man har barn ihop mm.

Jag var också för en tid sedan inne på att H och hennes familj kan ha känt/upplevt
att S behövde dem och inte hade "någon annan".
Alltså att även den aspekten fördröjde och försvårade.
Han var en del av deras liv sedan 20 år (?), en familjemedlem och far till ungarna.
Trots allt.

De kanske kände stor empati för S med sina brister.
Och kanske därför det tog sådan tid.
Vem fasiken vet??

Jag skulle inte heller tro att min svärson skulle ha mördat en kvinna med det första, jag skulle nog fråga poliserna om dom skämtade, självklart skulle jag försvara min dotters man in i det sista, det är så vi normala människor gör, vi slåss för familjen, men om jag ska tro denna tråd så skulle 75% av denna tråd vattna ner sin egen mor utan att blinka. och det skrämmer mej kopiöst.
Citera
2021-09-05, 01:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag rättade till felet som blivit i din citering.

Mönstret är ganska lika i de här destruktiva relationerna, även om förstås alla relationer ser olika ut. Forskning bedrivs hela tiden, och det är naturligtvis bra om internationella studier finns för att se om det finns olikheter mellan olika kulturer och genom tiderna.

Jag vet inte om det är någon större mening i att leta efter fler studier just nu.
Du kan själv googla på t ex våld i nära relation om du vill läsa på svenska. En del hemsidor hänvisar till studier som du kan leta upp.
t ex här:
https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/

Att du menar på att saknas samband (tydliga tecken) mellan tidigare dödshot och att någon sedan blir dödad förstår jag inte.

Personligen behöver jag inte ens en enda studie för att fatta att dt här hotet som SD uttalar är så sjukt att det är allvarligt. Det är verkligen en person som har gått över en förbjuden gräns. Den personone måste ha tappat fattning till den milda grad att han ens tänker sådana tankar.

Men för att citera ur studien igen:

"Most DHs [egen kommentar: DH = Domestic Homicide] did not occur “out of the blue”, as 82.9 % of cases showed elements of planning; and 86.5 % were identified as a homicide risk according to the revised DA [egen kommentar DA= Danger Assessment].

Tankar på att döda har alltså funnits hos så många som 83 % före mordet, då det hade funnits element av planering före. Det säger väl lite om att kan hända sådana tankar kan komma ur din mun när du blir arg,för att du just har de tankarna?

Jag har visat dig en studie, som tydligt visar att det mellan dödligt våld och tidigare hot om att döda i nära relation finns, ett starkt samband. Nu gör man inte en riskbedömning utifrån enbart en faktor, utan det handlar om flera indikatorer som har olika grad av allvarlighet och det är utifrån dessa faktorer som man bedömer risken.

Citat:
Personligen behöver jag inte ens en enda studie för att fatta att dt här hotet som SD uttalar är så sjukt att det är allvarligt. Det är verkligen en person som har gått över en förbjuden gräns. Den personone måste ha tappat fattning till den milda grad att han ens tänker sådana tankar.

Men LW fattade det inte? Eller brydde sig inte? För hon var galet kär i honom.

Att acceptera att han mordhotar hennes son, och inte ens polisanmäler det, är bland det lägsta som kommit fram i FUP. Istället använde hon hot om anmälan för att få ligga. Och denna människa försvarar du och påstår att du bryr dig om hennes barn
Citera
2021-09-05, 01:19
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag skulle inte heller tro att min svärson skulle ha mördat en kvinna med det första, jag skulle nog fråga poliserna om dom skämtade, självklart skulle jag försvara min dotters man in i det sista, det är så vi normala människor gör, vi slåss för familjen, men om jag ska tro denna tråd så skulle 75% av denna tråd vattna ner sin egen mor utan att blinka. och det skrämmer mej kopiöst.

De visste väl inte om allt (vidden av hans bravader) innan FUP kan jag tänka mig.
Eller innan förhören och rättegång osv.

Jag måste vara ärlig här.
Att man sätter gränser även mot familjemedlemmar kan hjälpa.
Man kan balansera även där.
Om man nu VET att han är skyldig.
Eller anar för den delen.

Man hjälper ingen genom att låta dem gå fria från ansvar heller.
De lär inte heller förändra beteendet om de inte förstår hur fel det var.
Och möjligheten till ev behandling kan skönjas i o med "upptäckter" tex P7/RPU.

Kasta under bussen skulle jag ej göra,
inte heller överge.
Men inte heller blunda/tiga.
Det vore helt omöjligt.

Men det är, som du säger, lätt att tycka o tro när man står utanför...
Citera
2021-09-05, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag menade egentligen inte att de två nödvändigtvis var oskulder innan,
det behövde de inte vara även om det likväl är möjligt.

Jag menar att de blev den "Första kärleken" för varandra på alla plan.
Inte bara fysiskt.

Hehe, förstod det men kunde inte låta bli att ta chansen.
Citera
2021-09-05, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Och hon försökte ta tillbaka den andra anmälan. Hon påstod att hon var rädd för honom men hon vägrade lämna honom i fred. Polisen sa åt henne att blocka honom överallt. Det gjorde hon inte. Istället stalkade hon honom 24/7 på sociala medier. Skrev och tjafsade om precis allting hela tiden. Om han inte svarade fort nog blev hon hysterisk och kontaktade honom på vägar han förbjudit.

HR tycker inte att det är en acceptabel orsak att mörda en människa för.

Stefan Davidsson dömdes av enhällig rätt till fängelse i 18 år för Mord på Lena Wesström.
Citera
2021-09-05, 02:06
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Tack!

Det är intressant att du både minns och kunde fylla upp så många av saker som faktiskt har hänt och matcha dom till stalkinglistan! Snyggt!

Ja, "mönstret" som finns där passar otäckt bra in på SD uppfyller ju flera av punkterna som tas upp i handboken.

SD "råkar" också matcha vanliga egenskaper som är karakteristiska för stalkern som också tas upp i handboken:

jealous
narcissistic
obsessive and compulsive
falls "instantly" in love
manipulative
does not take responsibility for own feelings or actions
needs to have control over others
socially awkward or uncomfortable
views self as a victim of society, family and others
unable to take "no" for an answer
deceptive
often switches between rage and "love"
difficulty distinguishing between fantasy and reality
sense of entitlement ("You owe me..." )
unable to cope with rejection
dependent on others for sense of "self"
views his or her problems as someone else´s fault
may be of above average intelligence

Att SD uppfyller så många av de typiska egenskaper som karkteriserar en stalker är säkert ingen slump. Dessa egenskaper bidrar till att man inte ser sig själv som vare sig ansvarig för sina handlingar och därigenom är beredd att lösa problemen därefter.

Dvs det är inte SD som är ansvarig för sin otrohet, det beror på att HD var som ett skal. Och att Lena sedan inte finner sig i att "lyda" som han anser att han har mandat att göra (för att kontrollera henne) medför at han måste straffa henne med RT.
RT uppfunnet från någon slags fantasivärld som finns i spionböcker eller liknande, vilket kan användas som en bestraffning, och genom att öppna det superkort lite random, kan det bli som en superhård kontroll, där Lena sitter och väntar på öppnngen.
När väl en lite längre öppning kommer, kanske med snälla ord, känns det som himmelriket har öppnat sig.

Fasadbygget är ett tydligt tecken på att SD behöver andra för att boosta sitt själv. Där är HD superviktig, men också Lena, så länge hon höll sig där hon skulle. Då kan han stoltsera om sina "två fruar" som en lejonkung. Att "luska" ut (kanske på ett oärligt sätt?) när nya cacher kommer och vara först (FTF) är ett annat sätt att vara "kingen". Precis som hjälterollen han tar på sig kvarteret genom att spana med ficklampa på nätterna och köpa bullar till grannarna på helgen.

När hela fasadbygget brister, brister hela SD också. Han klarar inte av att ta sitt straff, för han vet att det innebär att inget finns kvar när han kommer ut.

Huset måste säljas, HD har kanske skaffat någon annan, i geocachingkretsen är han inte längre någon hjälte liksom i sitt kvarter. Jobbet bir han nog av med och resten av vännerna kommer att vända honom ryggen.

Ja, allt det här skulle väl vem som helst kunna känna som ett fruktansvärt straff, även om man var skyldig. Men för SD tror jag att allt det här yttre är viktigare för honom än för andra.

Han har nämligen två barn, som behöver honom. Som kan vara en anledning för många att orka leva vidare, ta sitt straff och kanske försöka göra något bättre av situationen.

LW var också en stalker. Allt det här stämmer också på henne.

Citat:
jealous
narcissistic
obsessive and compulsive
falls "instantly" in love
manipulative
does not take responsibility for own feelings or actions
needs to have control over others
socially awkward or uncomfortable
views self as a victim of society, family and others
unable to take "no" for an answer
deceptive
often switches between rage and "love"
difficulty distinguishing between fantasy and reality
sense of entitlement ("You owe me..." )
unable to cope with rejection
dependent on others for sense of "self"
views his or her problems as someone else´s fault
may be of above average

Hon stalkade honom med telefonen. Han fick aldrig vara ifred. Om han var med HD och inte kunde svara så accepterade hon inte det utan krävde att han svarade, annars skulle hon kontakta honom på andra sätt så HD skulle märka det.

Citat:
Han klarar inte av att ta sitt straff, för han vet att det innebär att inget finns kvar när han kommer ut.

Jag tror att han begick självmord för att han var rädd för vad som skulle hända med honom i fängelset. Några i tråden skrämde nog upp honom rejält för vad som skulle hända. Han var tidigare ostraffad och var inte van att umgås med kriminella. Jag tror han var livrädd.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-09-05 kl. 02:08.
Citera
2021-09-05, 02:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../

Kontrollfreaket har tappat kontrollen och det är intriger de luxe.
Detta återspeglas även via cacher på mordkvällen.
LW säger att hon inte ska logga Nordsjön.
Hemligt inför HD.
Sen drar hon en loggremsa det sista hon gör där SD varit FTF.
Om det stämmer som skribenten @Medinsyn hävdar, att S hjälpte L inför Norge-resan, kan han samtidigt ha bett L låta H:s fuskloggar vara ifred inför USA? Knappast, med tanke på det infekterade läget fruarna emellan. L kan själv ha luskat ut att H jagat många FTF:er senaste tiden. Hon kan också ha tagit reda på vilka krav Giga ställde på obrutna sviter.

21/4 -18 Fick månads FTFsviten spräckt av L..

13/5 -18: Hoppas att kvällen blir toppen! Har tokloggat massor redan nu. Tjejema kom till mig ikväll

14/5: Hinner det jag hinner ... tittar även på Janis nya myst.

JS: Ska du på ftf-jakt

16 febr. -18 och grälet är i full gång. L hånar och pressar S angående fuskloggar och menar att han och tg gör ALLT för sin FTF-statistik. En öm punkt som L inte är sen att använda mot S.

Läses nerifrån och upp:

L har låtit bli att nätlogga den hemliga trippen med S, hon skyddar honom och ser det som något av en uppoffring. Mellan raderna förväntas han att i gengäld ge henne en stund av sin tid innan avresan.

Hot fungerar alltid vid vägran, något hon också nämner vid ett tillfälle. Remsan ligger på köksbordet, redo att fotas om han visar sig bli på tvären sista kvällen.

H har efterloggat och både L och S vet följderna för H om L i egenskap av CO, väljer att ta bort även denna fusk-FTF.

Brottet sker i affekt; en långvarig och starkt uppdämd ilska tas ut under några minuter. Att blod ska flyta har han fantiserat om långt tidigare, och det hämndlystna rovdjuret inom honom funderar på vem han ska "ta först".
Så tillvägagångssättet är inte direkt förvånande.
Senast redigerad av Reviews 2021-09-05 kl. 02:10.
Citera
2021-09-05, 03:15
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Rapport från Brå: kartläggning av dödligt våld mot kvinnor och män.
Det står i ingenstans i rapporten att hot ska vara ett tecken på dödligt våld.

Tabell 10 sida 44. Motiv och orsaker till fallen av dödligt våld efter offtrets kön.
Hittar inga motiv och orsaker som passar bra till paret SD-LW heller.

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e1dc50/1615395172351/2019_6_Dodligt_vald_i_Sverige_1990_2017.pdf#__utma =1.823072813.1630686039.1630686039.1630742156.2&__ utmb=1.3.10.1630742156&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1630742156.2.2.utmcsr=google%7Cutmccn=(o rganic)%7Cutmcmd=organic%7Cutmctr=(not%20provided) &__utmv=-&__utmk=216327318

Citat:

Det kanske beror på att både GM och BO är så udda?
De flesta älskarinnor ger väl upp efter några år när älskaren vägrar lämna sin fru? Att under sex års tid försöka tvinga honom att lämna frun och vägra släppa honom måste väl ändå vara ovanligt? LWs totala brist på självrespekt och stolthet är skrämmande. Atr skicka videos av sig själv när hon gråter. För att älskaren vägrar lämna sin fru. Hur lågt kan man sjunka? Om man inte duger så går man därifrån och säger upp bekantskapen.
Citera
2021-09-05, 03:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Rapport från Brå: kartläggning av dödligt våld mot kvinnor och män.
Det står i ingenstans i rapporten att hot ska vara ett tecken på dödligt våld.

Tabell 10 sida 44. Motiv och orsaker till fallen av dödligt våld efter offtrets kön.

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e1dc50/1615395172351/2019_6_Dodligt_vald_i_Sverige_1990_2017.pdf#__utma =1.823072813.1630686039.1630686039.1630742156.2&__ utmb=1.3.10.1630742156&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1630742156.2.2.utmcsr=google%7Cutmccn=(o rganic)%7Cutmcmd=organic%7Cutmctr=(not%20provided) &__utmv=-&__utmk=216327318

"När kvinnor utsätts för dödligt våld beror det i första hand på separation och svartsjuka. Psykisk ohälsa hos gärningspersonen och
kraftig berusning är andra orsaker som utlöst händelserna med kvinnliga brottsoffer."

Enligt statistiken så var det ju HD som borde ha blivit mördad.
Citera
2021-09-05, 04:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"När kvinnor utsätts för dödligt våld beror det i första hand på separation och svartsjuka. Psykisk ohälsa hos gärningspersonen och
kraftig berusning är andra orsaker som utlöst händelserna med kvinnliga brottsoffer."

Enligt statistiken så var det ju HD som borde ha blivit mördad.

Tillägg: Älskarinnor som vägrar släppa finns ju inte ens med i statistiken. Det beror nog på att de allra flesta fattar att det är dags att släppa när mannen börjar mordhota. Och fattar man inte ens då så borde ändå droppen vara när.han mordhotar ens barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in