Citat:
När jag läste skattningsverktyget SARA på nätet (vill inte länka till den siten då den noteras som icke säker, trots att den finns länkad via socialstyrlesens site https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/evidensbaserad-praktik/metodguiden/sarasv-spousal-assault-risk-assessment-guide/), ser jag att i bedömningen tas även faktorer upp om "sårbarhetsfaktorer hos offret", förutom "Riskfaktorer för partnervåld hos gärningsmannen" och "Gärningsmannens psykosociala situation ".
Om jag uppfattar det rätt, handlar inte sårbarhetsfaktorerna bara om att de är en ökad risk, utan visar också på faktorer som offer kan uppvisa när de är i den här situationen.
Jag fastnade på det här:
"Sårbarhetsfaktorer hos offret
Här bedöms faktorer hos offret som kan vara av betydelse för skyddsarbetet
Aktuell situation
Bakgrund
Dubblet budskap och inkonsekvent beteende hos någon som är utsatt för kan bero på både att man knappt vet vilket ben man ska stå på. Å ena sidan vill man gå, å andra sidan inte. Lika fast som Lena var kan HD också varit.
Lena visar ju också på inkonsekvent beteende på flera sätt. Hon tar t ex tillbaka en av anmälningarna.
Om jag uppfattar det rätt, handlar inte sårbarhetsfaktorerna bara om att de är en ökad risk, utan visar också på faktorer som offer kan uppvisa när de är i den här situationen.
Jag fastnade på det här:
"Sårbarhetsfaktorer hos offret
Här bedöms faktorer hos offret som kan vara av betydelse för skyddsarbetet
Aktuell situation
Bakgrund
11. Inkonsekvent beteende eller attityd gentemot gärningsmannen Följer inte uppgjorda skyddsplaner"
Offrets uppträdande eller attityd mot gärningsmannen är inkonsekvent, exempelvis återtagande av
anmälan
Håller ingen ”rak linje” i sitt beteende eller sänder ”dubbla budskap”
Kontaktar själv gärningsmannen indirekt eller direkt
Normaliserar och minimerar gärningsmannens beteende
Dubblet budskap och inkonsekvent beteende hos någon som är utsatt för kan bero på både att man knappt vet vilket ben man ska stå på. Å ena sidan vill man gå, å andra sidan inte. Lika fast som Lena var kan HD också varit.
Lena visar ju också på inkonsekvent beteende på flera sätt. Hon tar t ex tillbaka en av anmälningarna.
Och hon försökte ta tillbaka den andra anmälan. Hon påstod att hon var rädd för honom men hon vägrade lämna honom i fred. Polisen sa åt henne att blocka honom överallt. Det gjorde hon inte. Istället stalkade hon honom 24/7 på sociala medier. Skrev och tjafsade om precis allting hela tiden. Om han inte svarade fort nog blev hon hysterisk och kontaktade honom på vägar han förbjudit.