2021-09-04, 23:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Du hänvisar till en kanadensisk studie.
Den passar inte speciellt bra i Sverige.
Har du ingen svensk studie, samma tema?
Jag har inte kunnat hitta nåt tydligt samband mellan mordhot och mordbrott i nära relationer.
En som mordhotar (exempelvis SD) i detta fall kan inte nödvändigtvis vara mördare för det.
Tvärtom finns det tydliga tecken på att de två saknar samband.
Om det var upprepade våld då skulle sambandet sett annorlunda ut.
Så att säga att ta upp hotet under rättegången ska inte ha större betydelse än att den misstänkte kan vara våldsbenägen.
Men det kan absolut inte betyda att han är kapabel till mord i nära relation.
Det finns inget belägg för det.
Åkl bevisning som jag uppfattar går ut på att det är avundsjuka och separation ångest som är utlösande faktor för mordet.
Det saknas ändå belägg som visar att SD har separationsångest eller är avundsjuk.
Det är i så fall inte mot LW. Separationsångesten verkar vara gentemot HD

Jag rättade till felet som blivit i din citering.

Mönstret är ganska lika i de här destruktiva relationerna, även om förstås alla relationer ser olika ut. Forskning bedrivs hela tiden, och det är naturligtvis bra om internationella studier finns för att se om det finns olikheter mellan olika kulturer och genom tiderna.

Jag vet inte om det är någon större mening i att leta efter fler studier just nu.
Du kan själv googla på t ex våld i nära relation om du vill läsa på svenska. En del hemsidor hänvisar till studier som du kan leta upp.
t ex här:
https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/

Att du menar på att saknas samband (tydliga tecken) mellan tidigare dödshot och att någon sedan blir dödad förstår jag inte.

Personligen behöver jag inte ens en enda studie för att fatta att dt här hotet som SD uttalar är så sjukt att det är allvarligt. Det är verkligen en person som har gått över en förbjuden gräns. Den personone måste ha tappat fattning till den milda grad att han ens tänker sådana tankar.

Men för att citera ur studien igen:

"Most DHs [egen kommentar: DH = Domestic Homicide] did not occur “out of the blue”, as 82.9 % of cases showed elements of planning; and 86.5 % were identified as a homicide risk according to the revised DA [egen kommentar DA= Danger Assessment].

Tankar på att döda har alltså funnits hos så många som 83 % före mordet, då det hade funnits element av planering före. Det säger väl lite om att kan hända sådana tankar kan komma ur din mun när du blir arg,för att du just har de tankarna?

Jag har visat dig en studie, som tydligt visar att det mellan dödligt våld och tidigare hot om att döda i nära relation finns, ett starkt samband. Nu gör man inte en riskbedömning utifrån enbart en faktor, utan det handlar om flera indikatorer som har olika grad av allvarlighet och det är utifrån dessa faktorer som man bedömer risken.
Citera
2021-09-04, 23:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har redan läst de riskinstrument som finns inom KV för riskbedömningar - varav detta rättsfall i huvudsak inte berör en stalker.

Det är högvoltspänning mellan LW, SD och HD pga av år av otrohet och fortsatta lögner.

Om nu HD anser att fortsatt KONTAKT är orsak till skilsmässan - vilket rimmar med sitt brist-på-tillit och förtroendekris;

Om hon mal på samma sätt till sin väl dolde friend with benefits och han berättar att det värsta som skulle kunna hända är om SD valde LW;

Om nu HD fortsätter älta om SD gått till LW;

Om nu HD uppenbart hatar LW så att hon hoppas hon är död;

Så berör det otrohet i ett triangeldrama.

Att det höjs ett antal tonarter i och med skilsmässan är mer än uppenbart.

Kontrollfreaket har tappat kontrollen och det är intriger de luxe.
Detta återspeglas även via cacher på mordkvällen.
LW säger att hon inte ska logga Nordsjön.
Hemligt inför HD.
Sen drar hon en loggremsa det sista hon gör där SD varit FTF.

KV betyder? Kriminalvården?

SD har absolut stalker beteende, flera av dessa visade Trie på. Stalker kan du vara fast du har/haft en intim relaton med någon. Det handlar inte bara om att fota genom fönstret.
Citera
2021-09-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ka inte föreställa mig hur det var för E när hon passerade och SD vinkade till henne.

Jag kan inte fatta hur SD tänkte. Var det menat att verka oskyldig? Eller var det menat som ytterligare en av SDs spel, lekar; bara jag vet om jag är mördaren, i andra får gissa?

En sak som kan hända nr sådant händer i en familj, det är att familjen knyts samman hårdare. N*oa tar i mer som en familjefader än en storebror när han blir rosenrasande och skriver om det på fb.

Jag kan tänka mig att för fam. W så är det en lättnad att domen föll. Och även om det kom lite chockartat att SD tagit livet av sig, tror jag inte att de direkt saknar honom.

Men livet blir aldrig detsamma.

Intressant. Vad var det N skrev? Jag är en av de få som inte har facebook så jag kan inte kolla. Kan du ge en snabb resume'?
Citera
2021-09-04, 23:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
"Jag har inte kunnat hitta nåt tydligt samband mellan mordhot och mordbrott i nära relationer.
En som mordhotar (exempelvis SD) i detta fall kan inte nödvändigtvis vara mördare för det.
Tvärtom finns det tydliga tecken på att de två saknar samband."

Som jag skrev för en tid sedan så visar din text bara att du inte har tillräckligt med kunskap!!

Dina ord blir till spott som landar på ansiktet på alla kvinnor som blivit hotade av sina män men överlevt!
Säkert likaså för de barn mfl som mist sin mamma, dvs de efterlevande....

Sambandet är odiskutabelt!
Sedan skit samma om det är BRÅ:s rapport eller en Kanadensiskt rapport.
Det ser likadant ut överallt. I stort sett.

Sedan MÅSTE inte den som upprepande hotar begå mord i slutändan
men OM hon dödas/mördas så är risken STOR
att det är just han som hotat henne under en längre tid!

Tack för detta!
Citera
2021-09-04, 23:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intressant. Vad var det N skrev? Jag är en av de få som inte har facebook så jag kan inte kolla. Kan du ge en snabb resume'?

Oj, nu är jag så trött och det var så länge sedan. Kanske inte ens var fb.

Får se om jag lyckas hitta det imorgon eller om någon annan minns.

Men det var N*oa som skrev om att SD hade vinkat till E.
Citera
2021-09-04, 23:49
Medlem
Citat:
Jag har redan läst de riskinstrument som finns inom KV för riskbedömningar - varav detta rättsfall i huvudsak inte berör en stalker.

Det är högvoltspänning mellan LW, SD och HD pga av år av otrohet och fortsatta lögner.

Om nu HD anser att fortsatt KONTAKT är orsak till skilsmässan - vilket rimmar med sitt brist-på-tillit och förtroendekris;

Om hon mal på samma sätt till sin väl dolde friend with benefits och han berättar att det värsta som skulle kunna hända är om SD valde LW;

Om nu HD fortsätter älta om SD gått till LW;

Om nu HD uppenbart hatar LW så att hon hoppas hon är död;

Så berör det otrohet i ett triangeldrama.

Att det höjs ett antal tonarter i och med skilsmässan är mer än uppenbart.

Kontrollfreaket har tappat kontrollen och det är intriger de luxe.
Detta återspeglas även via cacher på mordkvällen.
LW säger att hon inte ska logga Nordsjön.
Hemligt inför HD.
Sen drar hon en loggremsa det sista hon gör där SD varit FTF.

Tror att allt detta med geotjafset är minst lika viktigt som otroheten för HD.

Efter alla 1000-tals sidor i resonemang här på flashback, fup och annan info, så har jag landat i slutsatsen att det vägde över för geocachingen som slutgiltig orsak till mordet. Iaf mot slutet. Sen 2017. Det är min fasta övertygelse.

Så sjukt, fanatiskt och sorgligt.
Citera
2021-09-04, 23:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt.
Jag misstänker också det, Det skulle förklara mycket varför Hanna stod ut med så mycket. Om man tittar med objektiva ögon så ser man att Hanna gör väldigt mycket mot Steffeponken som han gjorde mot henne. Jag vet att många här i tråden tycker att hennes psykiska tillfrisknande är någonting falskt och konstlat, tvärtom säger jag, för mej så bevisar det bara att vården fungerar som den ska. Och varför skulle inte Hanna få ta för sej av livet, hon blev bedragen i sex års tid och hon hatade Lena med all rätt anser jag, men mördare nej det har jag svårt att se.

När jag läste skattningsverktyget SARA på nätet (vill inte länka till den siten då den noteras som icke säker, trots att den finns länkad via socialstyrlesens site https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/evidensbaserad-praktik/metodguiden/sarasv-spousal-assault-risk-assessment-guide/), ser jag att i bedömningen tas även faktorer upp om "sårbarhetsfaktorer hos offret", förutom "Riskfaktorer för partnervåld hos gärningsmannen" och "Gärningsmannens psykosociala situation ".

Om jag uppfattar det rätt, handlar inte sårbarhetsfaktorerna bara om att de är en ökad risk, utan visar också på faktorer som offer kan uppvisa när de är i den här situationen.

Jag fastnade på det här:

"Sårbarhetsfaktorer hos offret
Här bedöms faktorer hos offret som kan vara av betydelse för skyddsarbetet
Aktuell situation
Bakgrund
11. Inkonsekvent beteende eller attityd gentemot gärningsmannen
 Offrets uppträdande eller attityd mot gärningsmannen är inkonsekvent, exempelvis återtagande av
anmälan
 Håller ingen ”rak linje” i sitt beteende eller sänder ”dubbla budskap
 Kontaktar själv gärningsmannen indirekt eller direkt
 Normaliserar och minimerar gärningsmannens beteende
 Följer inte uppgjorda skyddsplaner
"

Dubblet budskap och inkonsekvent beteende hos någon som är utsatt för kan bero på både att man knappt vet vilket ben man ska stå på. Å ena sidan vill man gå, å andra sidan inte. Lika fast som Lena var kan HD också varit.
Lena visar ju också på inkonsekvent beteende på flera sätt. Hon tar t ex tillbaka en av anmälningarna.
Citera
2021-09-04, 23:54
Medlem
Citat:
Håller med.
Har man inte tillräckligt med bevis så bör man vara försiktig med att anklaga.
Man kan spekulera men med vis ödmjukhet inför att man kan ha fel.

Vill även säga att jag har fått känslan av att både H och S är varandras "första kärlek".
Jag upplever en stark symbios åt båda hållen.
På gott och ont.

SD utstuderad ja i allra högsta grad.
Har också den känslan att båda i familjen D var oskulder när de träffades. Marknaden för dessa två var nog inte så stor...
Citera
2021-09-05, 00:06
Medlem
Citat:
"Jag har inte kunnat hitta nåt tydligt samband mellan mordhot och mordbrott i nära relationer.

Som jag skrev för en tid sedan så visar din text bara att du inte har tillräckligt med kunskap!!

Dina ord blir till spott som landar på ansiktet på alla kvinnor som blivit hotade av sina män men överlevt!

Det @Lars skriver går helt på tvärs mot det jag har läst i ämnet och vad jag har lärt mig irl och det jag har fått till mig på föreläsningar och kurser. Inte minst Lars' tolkningar av givna texter/undersökningar.
Men den som söker, den finner. Letar man ordentligt kan man till slut hitta undersökningar som passar till ens egna förutfattade meningar. Skrivna av forskare som låtsas vara objektiva t.ex för egen vinnings skull inte minst status inom forskarvärlden.
På BRÅ finns det några sådana 6
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-05 kl. 00:28. Anledning: Ju
Citera
2021-09-05, 00:16
Medlem
Citat:

Precis!
Hot, förföljelse(stalking), svartsjuka, att kvinnan bryter upp från förhållandet och kontrollbehov är 5 glasklara parametrar när det gäller kvinnomord.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-05 kl. 00:29.
Citera
2021-09-05, 00:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Hanna ska få ta för sig av livet.

Problemet är att HD tycks snarare kopiera SDs negativa beteende än att gå vidare med en ny partner.

Hon är uppenbart ur sin depression med livslång medicinsk behandling, men framsteg inom vården kan ju diskuteras.

Hon kan inte släppa taget och ältar vilket aldrig har setts som positiv progress i vården.
Hon använder negativa försvarsmekanismer och hon fortsätter kompartmentalisera.

Och nåt hallelujah moment är det knappast när hon hatar som hon gör.
Det är bortom normalitet att önska att hon är död när hon nyss försvunnit. Sjukt ego mot LWs barn och extremt ansvarslöst som sjuksköterska
.

Varför skulle det vara det?? Hon reagerar precis som vilken som helst som har blivit bedragen i sex år, Självklart så hatar hon Lena, fel vore annars. Självklar så ältar hon, hon har för i helvete blivit röv knullad i sex långa år av sin älskade make och väninnan som vigde dom, självklart så önskar hon LW död allt annat vore absurt eller tycker du på något jävla tvistat sätt att HD skulle vara nöjd med situationen. Vadå ansvarslöst som sjuksköterska, hon är väl i första hand människa och reagerar som en människa. Och det primära inom vården är väl att patienten gör framsteg och blir frisk för annars kan vi nog skrota sjukvården och gå över till självmedicinering på olika plan.
Citera
2021-09-05, 00:31
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När jag läste skattningsverktyget SARA på nätet (vill inte länka till den siten då den noteras som icke säker, trots att den finns länkad via socialstyrlesens site https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/evidensbaserad-praktik/metodguiden/sarasv-spousal-assault-risk-assessment-guide/), ser jag att i bedömningen tas även faktorer upp om "sårbarhetsfaktorer hos offret", förutom "Riskfaktorer för partnervåld hos gärningsmannen" och "Gärningsmannens psykosociala situation ".

Om jag uppfattar det rätt, handlar inte sårbarhetsfaktorerna bara om att de är en ökad risk, utan visar också på faktorer som offer kan uppvisa när de är i den här situationen.

Jag fastnade på det här:

"Sårbarhetsfaktorer hos offret
Här bedöms faktorer hos offret som kan vara av betydelse för skyddsarbetet
Aktuell situation
Bakgrund
11. Inkonsekvent beteende eller attityd gentemot gärningsmannen
 Offrets uppträdande eller attityd mot gärningsmannen är inkonsekvent, exempelvis återtagande av
anmälan
 Håller ingen ”rak linje” i sitt beteende eller sänder ”dubbla budskap
 Kontaktar själv gärningsmannen indirekt eller direkt
 Normaliserar och minimerar gärningsmannens beteende
 Följer inte uppgjorda skyddsplaner
"

Dubblet budskap och inkonsekvent beteende hos någon som är utsatt för kan bero på både att man knappt vet vilket ben man ska stå på. Å ena sidan vill man gå, å andra sidan inte. Lika fast som Lena var kan HD också varit.
Lena visar ju också på inkonsekvent beteende på flera sätt. Hon tar t ex tillbaka en av anmälningarna.

Ja, det är inte alls omöjligt att detta kan appliceras.
Och som vi var inne på för en tid sedan så är det lättare att "se" hur man borde ha gjort
efter att allt är över och en tid har gått.
När diverse pusselbitar fallit på plats.
När känslorna OCH logiken har mött upp varandra....
Och man kanske till o med låter logiken vinna mark.
Man ser klart.

Dessutom kanske det tillkommer en "naturlig" ambivalens på det.
Den ambivalensen som naturligtvis förekommer även vid en "vanlig" skilsmässa som
i grunden inte var önskvärd men nödvändig (smärtsamt faktum).
Speciellt när man har barn ihop mm.

Jag var också för en tid sedan inne på att H och hennes familj kan ha känt/upplevt
att S behövde dem och inte hade "någon annan".
Alltså att även den aspekten fördröjde och försvårade.
Han var en del av deras liv sedan 20 år (?), en familjemedlem och far till ungarna.
Trots allt.

De kanske kände stor empati för S med sina brister.
Och kanske därför det tog sådan tid.
Vem fasiken vet??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in