2021-09-04, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Snack. ABBA har ingen skuld i vad andra gör. ABBAorna kan alla gå rakryggade och stolta i samhället. Det är ofattbart allt det de skapat, tillsammans och var och en för sig. Ett stort TACK skall de ha.

Man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. ABBA var en utmärkt band men de hade dåligt inflytande.
Citera
2021-09-04, 17:00
Medlem
hassehares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
ABBA är ett fenomen som bevisar att 1+1=3! Inte bara the Beatles, Stones, sabbath, depesche mfl, men även Gates, Jobs, Trump m hustru och medarbetare!!

Varför skapar du en dispyt av absolut ingenting!!?

Är du politiker o behöver sysselsättning?

Roxette är små jämfört med ABBA....
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_Swedish_music_artists
Citera
2021-09-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag skulle säga att Agneta och Anni-frid är utbytbara och att Björn och Benny so. Producerade och skrev låtar var esentiella

Ingen av ABBAorna var/är utbytbara, allra minst Agnetha. När ABBA slog igenom var Agnetha den största av dem alla, listetta efter listetta. Det sagt, man kan inte byta ut Benny heller eftersom det i huvudsak var hans magiska fingrar som skapade låtarna och det går inte att byta ut Björn heller eftersom det i huvudsak var hans intelligenta texter som skapade magin och det går inte att byta ut Frida heller eftersom hennes röst tillsammans med Agnetha skapade ABBA-soundet. Ta bort någon av dem och ABBA hade inte bildats. Vissa menar att B&B har gjort allt och A&A bara pep i mikrofonerna, men det är ju i studion som allt förädlas och blir en färdig produkt. Det märker man inte minst när man lyssnar på inspelade varianter av det som inte hamnade på skivorna. I studion var alla delaktiga.

Den femte medlemmen Tretow med inspiration av Spectors wall of sound mixade ihop allt och utan honom hade nog inte heller ABBA tagit fart. Sedan har du ju Gunnarsson, Schaffer etc som alla var bäst i sitt gebit på den tiden.
Citera
2021-09-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. ABBA var en utmärkt band men de hade dåligt inflytande.

Que? Dåligt inflytande på vad då? Andra artister? Det är ju verkligen att spänna ut sig till förbi bristningsgränsen för att lägga skuld, tycker jag.

Om något så var ju ABBA en föredöme. Inget destruktivt beteende med droger, fula i munnen eller skandaler. Fyra talangfulla, målmedvetna hårt arbetande personer som blev två par vilka skapade musik som älskades av barn, tonåringar, ungdomar, medelålders och pensionärer. Som levde ett samlat liv och så småningom som skilde sig men skötte det så snyggt som man kan göra offentligt och ändå fortsatta skapa fantastisk musik.
Citera
2021-09-04, 17:10
Avslutad
Citat:
En release är ju ett PR-jippo. Däremot tror jag homo-lobbyn försöker kidnappa ABBA. Låt dem inte göra det. Framför allt Björn tror jag är mest PK och som den inbitne affärsmannen han är tror han nog att det säljer mer att "flörta" sig med HBQT och feminismen. Benny är nog lite inne på det också. Alla fyra är ju både heterosexuella och konservativa. Gissar att B&B har dåligt samvete över hur de behandlade A&A och att det vore kasst för deras image att vara macho i synnerhet efter vad de gjorde privat och då körde de mjukisstilen istället. Officiellt.

Redan försent:

https://www.out.com/music/2019/9/20/abba-credits-gays-their-return-music

https://www.gaytimes.co.uk/originals/bjorn-ulvaeus-interview-abba-returned-to-music-because-of-gay-community/

Björn älskar det som den PK-fyrtiotalist (tänk 68-vänstern) han är.
Citera
2021-09-04, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Nu var du riktigt rolig. Techno och house

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eurodance

Citat:
Eurodance är en form av elektronisk dansmusik som uppstod i slutet av 1980-talet, framförallt i Europa. Genren bygger på element från bland annat New beat, house, hi-NRG och eurodisco.

I listan på länken förekommer flera technoartister.

Frågor på det?
Citera
2021-09-04, 17:22
Medlem
Citat:
Visst är det så, men i detta fall förefaller I Still Have Faith In You vara skriven till dem själva om deras sammankomst/samarbete efter ett så långt uppehåll och Don´t Shut Me Down till fansen att vi inte ska förvänta oss exakt samma som under deras ungdom utan att de blivit äldre och att låtarna och texterna kanske blir lite annorlunda. Kanske är dessa två de allra bästa men det behöver de inte vara.

Jag har alltid gillat ABBA men på senare år har jag allt mer kommit att älska dem. När det först ryktades om 2-3 nya låtar kändes det overkligt och när det talades om 5 var jag lyrisk. När vi häromdagen fick veta att det är 10 och jag fick höra dessa två var det överväldigande. Jag är en rätt manlig man men det kom tårar och det kan det fortfarande göra när jag hör dessa två. För att travestera min universitetsrektor när han höll tal på vår examen och hänvisade till vårt karriärval, ABBAs musik är som sex, när det är bra är det himmelskt och när det är dåligt är det fortfarande förbannat bra.

Det är ett fantastiskt arv dessa fyra lämnar efter sig. Vilka artister bortsett från klassiska kompositörer kan matcha detta?

Exakt så tolkar jag också texterna. Det finns flera dimensioner i dem. Dels kan de handla om random relation, dels tror jag det finns en tanke om deras inbördes relation plus även en del med relationen till fansen. Videon där de går ut på scenen och ABBA tänds upp på scenen....wow.... De frågar sig "har vi det inom oss", att de tror på oss (fansen) undrar om vi tror på dem, går ut på scenen.... "WE DO HAVE IT IN US - NEW SPIRIT HAS ARRIVED"
Där brast det för mig.

Björn nämnde i intervjun att det finns ett visst djup i texterna, och jag har valt att tolka in ovanstående.
Det är ju också en sak; man kan tolka in olika saker. Göra låtarna till det man känner passar bäst.

Jag fick en singel med "Ring ring" 1973 och blev såld. Sen....Ja. Du fattar. Efter 1982 hoppades man ju ett tag, men sen insåg man att det var över. Finito. For ever.
Jag trodde inte - INTE - att jag skulle få uppleva ny musik från ABBA. Men jag har drömt om det, föreställt mig det, i alla år.

Det var en helt fantastisk upplevelse i torsdags.
Citera
2021-09-04, 17:23
Medlem
Citat:
Redan försent:

https://www.out.com/music/2019/9/20/abba-credits-gays-their-return-music

https://www.gaytimes.co.uk/originals/bjorn-ulvaeus-interview-abba-returned-to-music-because-of-gay-community/

Björn älskar det som den PK-fyrtiotalist (tänk 68-vänstern) han är.

Du låter mer och mer som en kommunist från 70-talet. Som då liksom många andra tyckte att Abba var politiskt korrekta. Abba har som alla vet aldrig tillhört proggen, utan alltid spelat middle of the road musik.
Citera
2021-09-04, 17:29
Medlem
Citat:

Frågor på det?

Man måste vara direkt rudad om man sitter och inbillar sig att Abba har med Techno och house musik att göra.
Hade du gjort kopplingen rock musik och blues så hade jag förstått dig. Men Abba och Techno eller house.
Nix. Den kopplingen existerar inte, så där har du riktigt fel.
Citera
2021-09-04, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Du låter mer och mer som en kommunist från 70-talet. Som då liksom många andra tyckte att Abba var politiskt korrekta. Abba har som alla vet aldrig tillhört proggen, utan alltid spelat middle of the road musik.

Min poäng är att ABBA redan är kidnappade av gaycommunityn sen länge och Björn tackar dem för det. ABBA är puttinuttigt och ofarligt och därför perfekt som bögmusik.
Senast redigerad av Pecka- 2021-09-04 kl. 17:32.
Citera
2021-09-04, 17:47
Medlem
Citat:

Frågor på det?

De enda artisterna som har något med techno att göra på den listan är typ technotronic och U 96
Citera
2021-09-04, 17:49
Medlem
Citat:
Min poäng är att ABBA redan är kidnappade av gaycommunityn sen länge och Björn tackar dem för det. ABBA är puttinuttigt och ofarligt och därför perfekt som bögmusik.

Styrkan med Abba var att dom spännde över alla åldrar och kön.
Allt från dåtidens småflickor till gamla gubbar och gummor. Detta är det få om ens något band eller artist som klarar idag.
Trallvänlig och glatt, trots att texterna ibland sade något helt annat.
Lite sådär lagom bitterljuvt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in